Sunt multe lucruri care funcționează pe bază de încredere. Încrederea poate fi un criteriu important atunci când cumpărăm lucruri, ne alegem jumătatea sau votăm pe cineva să ne reprezinte interesele. Ne bazăm pe legi și contracte să ne țină în siguranță, dar chiar și acestea sunt construite pe încrederea noastră în instituțiile care le impun.
Încrederea este și una dintre formele importante de capital pe care le are la dispoziție un lider – spune Frances Frei, profesoară la Harvard – însă modul în care câștigăm încrederea celorlalți trebuie regândit:
În mod tradițional, leadership-ul este despre lider: viziunea și strategia sa; capacitatea sa de a lua deciziile dure și de a strânge resursele; talentul, carisma, momentele sale eroice de curaj și instinct. În realitate, însă, în leadership este vorba despre ceilalți. Mai exact, rolul liderilor este să creeze acele condiții în care oamenii lor să-și poată atinge pe deplin potențialul. Iar cu cât reușim ca lideri să clădim mai multă încredere, cu atât mai ușor putem dezvolta acel mediu.
Principalii factori ai încrederii
Frei observă că încrederea provine din trei factori de bază: autenticitate, logică și empatie. Oamenii tind să aibă încredere în tine atunci când simt că sunt expuși adevăratelor tale gânduri și planuri (autenticitate), când au încredere în judecata ta (logică) și când simt că îți pasă de ei (empatie).Atunci când încrederea este pierdută sau are nu are impactul așteptat, cel mai adesea problema se poate atribui unuia din cei 3 factori. Se pare că fiecare dintre noi are propriul factor care e mai probabil să cedeze. Așadar, pentru a construi încredere ca lideri, e important în primul rând să ne descoperim factorul care necesită îmbunătățiri.
Conștientizează și îmbunătățește
Pentru a identifica factorul-problemă din interacțiunile cu ceilalți, poți începe prin a te gândi la un moment recent în care nu ți-a fost acordată suficientă încredere. Poate că ai pierdut o vânzare importantă sau poate cineva pur și simplu s-a îndoit de capacitatea ta de a duce o sarcină la bun sfârșit.Încearcă apoi să analizezi mai multe exemple similare pentru a găsi un model de comportament. Alege trei sau patru interacțiuni recente care îți ies în evidență și stabilește-i un diagnostic fiecăreia luând în considerare cei 3 factori ai încrederii. Care pare a fi de obicei factorul problematic? Se schimbă cumva modelul în condiții de stres sau cu diferite tipuri de interlocutori? De exemplu, poate îți creează probleme un anumit factor atunci când construiești încrederea managerilor tăi, dar altul în discuțiile cu oamenii asupra cărora ai autoritate.
În orice caz, estomparea sinelui nostru real ne limitează încrederea pe care o putem câștiga și capacitatea de a conduce.
Pentru a-ți păstra obiectivitatea în acest exercițiu, funcționează mai bine să ai alături o altă persoană. În mod ideal, cineva care te cunoaște bine. Conversația poate fi revelatoare și te va ajuta să-ți testezi și să-ți perfecționezi ipotezele.
Și în cele din urmă, conștientizarea poate fi impulsul necesar pentru a regândi modul în care câștigi încrederea celorlalți. Atunci când îți asumi responsabilitatea pentru un factor problematic, îți dezvălui latura umană (autenticitate) și capacitățile analitice (logică) în timp ce îți accepți deschis angajamentul de a avea o abordare mai bună cu oamenii tăi (empatie).
Comments
Post a Comment