Skip to main content

Cum să construiești încredere

leadership, trust, incredere




Sunt multe lucruri care funcționează pe bază de încredere. Încrederea poate fi un criteriu important atunci când cumpărăm lucruri, ne alegem jumătatea sau votăm pe cineva să ne reprezinte interesele. Ne bazăm pe legi și contracte să ne țină în siguranță, dar chiar și acestea sunt construite pe încrederea noastră în instituțiile care le impun.

Încrederea este și una dintre formele importante de capital pe care le are la dispoziție un lider – spune Frances Frei, profesoară la Harvard – însă modul în care câștigăm încrederea celorlalți trebuie regândit:

În mod tradițional, leadership-ul este despre lider: viziunea și strategia sa; capacitatea sa de a lua deciziile dure și de a strânge resursele; talentul, carisma, momentele sale eroice de curaj și instinct. În realitate, însă, în leadership este vorba despre ceilalți. Mai exact, rolul liderilor este să creeze acele condiții în care oamenii lor să-și poată atinge pe deplin potențialul. Iar cu cât reușim ca lideri să clădim mai multă încredere, cu atât mai ușor putem dezvolta acel mediu.

Principalii factori ai încrederii

Frei observă că încrederea provine din trei factori de bază: autenticitate, logică și empatie. Oamenii tind să aibă încredere în tine atunci când simt că sunt expuși adevăratelor tale gânduri și planuri (autenticitate), când au încredere în judecata ta (logică) și când simt că îți pasă de ei (empatie).

leadership

Atunci când încrederea este pierdută sau are nu are impactul așteptat, cel mai adesea problema se poate atribui unuia din cei 3 factori. Se pare că fiecare dintre noi are propriul factor care e mai probabil să cedeze. Așadar, pentru a construi încredere ca lideri, e important în primul rând să ne descoperim factorul care necesită îmbunătățiri.

Conștientizează și îmbunătățește

Pentru a identifica factorul-problemă din interacțiunile cu ceilalți, poți începe prin a te gândi la un moment recent în care nu ți-a fost acordată suficientă încredere. Poate că ai pierdut o vânzare importantă sau poate cineva pur și simplu s-a îndoit de capacitatea ta de a duce o sarcină la bun sfârșit.

Încearcă apoi să analizezi mai multe exemple similare pentru a găsi un model de comportament. Alege trei sau patru interacțiuni recente care îți ies în evidență și stabilește-i un diagnostic fiecăreia luând în considerare cei 3 factori ai încrederii. Care pare a fi de obicei factorul problematic? Se schimbă cumva modelul în condiții de stres sau cu diferite tipuri de interlocutori? De exemplu, poate îți creează probleme un anumit factor atunci când construiești încrederea managerilor tăi, dar altul în discuțiile cu oamenii asupra cărora ai autoritate.

În orice caz, estomparea sinelui nostru real ne limitează încrederea pe care o putem câștiga și capacitatea de a conduce.

Pentru a-ți păstra obiectivitatea în acest exercițiu, funcționează mai bine să ai alături o altă persoană. În mod ideal, cineva care te cunoaște bine. Conversația poate fi revelatoare și te va ajuta să-ți testezi și să-ți perfecționezi ipotezele.

Și în cele din urmă, conștientizarea poate fi impulsul necesar pentru a regândi modul în care câștigi încrederea celorlalți. Atunci când îți asumi responsabilitatea pentru un factor problematic, îți dezvălui latura umană (autenticitate) și capacitățile analitice (logică) în timp ce îți accepți deschis angajamentul de a avea o abordare mai bună cu oamenii tăi (empatie).

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.