Skip to main content

Leadership Tuesday: Totul pleacă de la încredere

leadership, trust, incredere


Leadership Tuesday este o serie săptămânală pe blogul Mingle cu articole dedicate liderilor. În fiecare marți selectăm atent idei și sfaturi de la specialiști și lideri despre cum să gestionăm mai bine oamenii.
__________________

Sunt multe lucruri care funcționează pe bază de încredere. Încrederea poate fi un criteriu important atunci când cumpărăm lucruri, ne alegem jumătatea sau votăm pe cineva să ne reprezinte interesele. Ne bazăm pe legi și contracte să ne țină în siguranță, dar chiar și acestea sunt construite pe încrederea noastră în instituțiile care le impun.

Încrederea este și una dintre formele importante de capital pe care le are la dispoziție un lider – spune Frances Frei, profesoară la Harvard – însă modul în care câștigăm încrederea celorlalți trebuie regândit:

În mod tradițional, leadership-ul este despre lider: viziunea și strategia sa; capacitatea sa de a lua deciziile dure și de a strânge resursele; talentul, carisma, momentele sale eroice de curaj și instinct. În realitate, însă, în leadership este vorba despre ceilalți. Mai exact, rolul liderilor este să creeze acele condiții în care oamenii lor să-și poată atinge pe deplin potențialul. Iar cu cât reușim ca lideri să clădim mai multă încredere, cu atât mai ușor putem dezvolta acel mediu.

Principalii factori ai încrederii

Frei observă că încrederea provine din trei factori de bază: autenticitate, logică și empatie. Oamenii tind să aibă încredere în tine atunci când simt că sunt expuși adevăratelor tale gânduri și planuri (autenticitate), când au încredere în judecata ta (logică) și când simt că îți pasă de ei (empatie).


Atunci când încrederea este pierdută sau are nu are impactul așteptat, cel mai adesea problema se poate atribui unuia din cei 3 factori. Se pare că fiecare dintre noi are propriul factor care e mai probabil să cedeze. Așadar, pentru a construi încredere ca lideri, e important în primul rând să ne descoperim factorul care necesită îmbunătățiri.

Conștientizează și îmbunătățește

Pentru a identifica factorul-problemă din interacțiunile cu ceilalți, poți începe prin a te gândi la un moment recent în care nu ți-a fost acordată suficientă încredere. Poate că ai pierdut o vânzare importantă sau poate cineva pur și simplu s-a îndoit de capacitatea ta de a duce o sarcină la bun sfârșit.

Încearcă apoi să analizezi mai multe exemple similare pentru a găsi un model de comportament. Alege trei sau patru interacțiuni recente care îți ies în evidență și stabilește-i un diagnostic fiecăreia luând în considerare cei 3 factori ai încrederii. Care pare a fi de obicei factorul problematic? Se schimbă cumva modelul în condiții de stres sau cu diferite tipuri de interlocutori? De exemplu, poate îți creează probleme un anumit factor atunci când construiești încrederea managerilor tăi, dar altul în discuțiile cu oamenii asupra cărora ai autoritate.

În orice caz, estomparea sinelui nostru real ne limitează încrederea pe care o putem câștiga și capacitatea de a conduce.

Pentru a-ți păstra obiectivitatea în acest exercițiu, funcționează mai bine să ai alături o altă persoană. În mod ideal, cineva care te cunoaște bine. Conversația poate fi revelatoare și te va ajuta să-ți testezi și să-ți perfecționezi ipotezele.

Și în cele din urmă, conștientizarea poate fi impulsul necesar pentru a regândi modul în care câștigi încrederea celorlalți. Atunci când îți asumi responsabilitatea pentru un factor problematic, îți dezvălui latura umană (autenticitate) și capacitățile analitice (logică) în timp ce îți accepți deschis angajamentul de a avea o abordare mai bună cu oamenii tăi (empatie).

Acest articol este o sinteză a articolului Begin with Trust apărut în revista HBR, ediția Mai-Iunie 2020.

Comments

Top articole pentru HR

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Modele de e-mail pentru activitățile de HR

Când lucrezi cu cei mai buni oameni, e important să comunici rapid, structurat și cu entuziasm. De la programarea interviurilor până la oferta finală și dincolo de ea, modelele noastre de e-mail te pot ajuta să le transmiți informațiile de care au nevoie, exact atunci când au nevoie de ele. Explorează lista de mai jos și descarcă gratuit fișierele dorite. E-mailuri pentru activitățile de HR Operaționale: E-mail de bun venit pentru angajații noi Recrutare prin recomandări: E-mail către angajați despre un post disponibil E-mail către angajați despre programul de recomandări Procesul de recrutare: Sourcing candidați pasivi Sourcing candidați respinși în trecut E-mail către un fost candidat despre o nouă oportunitate E-mail de răspuns după aplicare Respingere candidat după aplicație Stabilire screening telefonic Respingere candidat după interviu telefonic Invitație la interviu E-mail reminder interviu Solicitarea unor probe de lucru E-mail candidat după interviu de su

Onboarding-ul angajaților remote: un checklist pentru succes

Printre principalele provocări de HR, onboarding-ul noilor angajați se remarcă în mod special. În plus, dacă angajații lucrează remote, această sarcină devine cu atât mai dificilă – poate printre cele mai dificile sarcini de recrutare. Potrivit unui studiu realizat de TalentLMS , în 2019 doar 27% dintre organizații aveau un sistem de onboarding online. Însă, odată cu adoptarea muncii remote, desfășurarea online a onboarding-ului a devenit o necesitate: în prezent, 71% dintre organizații estimează că vor alege să lucreze și cu echipe remote pe lângă echipele locale. Această schimbare este îmbrățișată și de candidați: 77% dintre aceștia declară că ar accepta o ofertă de job fără să fi trecut pe la sediul companiei, iar 73% ar accepta jobul fără să fi cunoscut vreunul dintre colegi în persoană. Dacă munca de la distanță este un nou standard atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, se va pune mai mult accentul pe onboarding-ul angajaților remote și pe implicarea acestora în echipă i