Skip to main content

Cum poți fi mentorul pe care ți-ai dorit mereu să-l ai

mentorship, coaching, leadership


Dacă privești înapoi către cariera ta de până acum, care dintre persoanele pe care le-ai întâlnit au reușit să o influențeze? Fie că este un fost șef, un profesor sau un coleg, cu toții am întâlnit o astfel de persoană – și, dacă am fost norocoși, am avut șansa de a cunoaște chiar mai multe.

Aceste persoane au reușit să te învețe mai mult decât să îți duci sarcinile la bun sfârșit și să respecți termenele limită. Cel mai probabil te-au învățat cum să pui întrebările potrivite și ți-au ghidat într-o formă sau alta acțiunile, atât pe plan profesional cât și personal. Te-au încurajat să îți dezvolți o gândire originală, să găsești propriile soluții și să accepți noi provocări. Aceste persoane au fost mentorii tăi și ți-au schimbat viața.

Fie că ești un manager cu senioritate sau un lider de echipă la început de drum, să adopți o abordare de mentor în stilul tău de management este un pas esențial pentru construirea unei echipe puternice. Dacă reușești să fii mai degrabă mentor decât un simplu manager vei avea o satisfacție mult mai mare pe termen lung – și, dacă ai succes, vei reuși să le influențezi cariera celor pe care îi conduci.

Cum arată un stil de leadership orientat spre mentorat?

Pe scurt, un stil de management orientat spre mentorat sau coaching aliniază obiectivele personale ale fiecărui angajat cu cele ale organizației, cu scopul final de a atinge performanța atât la nivel individual, cât și la nivelul echipei. Liderii și mentorii de excepție încurajează angajații să devină responsabili pentru propria dezvoltare și să caute noi oportunități de creștere în loc să stea în calea acestora.

Ceea ce își doresc angajații cel mai mult este să învețe și să crească – iar liderii excepționali sunt cei care îi ajută să o facă. Într-un studiu efectuat de Gallup în 2017, motivul principal pentru care angajații aleg să își schimbe jobul este dat de dorința de a accesa noi oportunități de dezvoltare. Iar managerii sunt cei care trebuie să-și motiveze angajații să caute și să urmeze aceste oportunități, prin încurajarea activă a acestora să crească.

Însă, în timp ce coaching-ul le permite liderilor și angajaților să lucreze împreună pentru a găsi, înțelege și depăși provocările care îi separă de obiectivele lor, această abordare funcționează doar dacă toată lumea este implicată și dispusă să respecte raportarea mentor-angajat.

Cum se diferențiază stilul orientat pe mentorat de alte stiluri de leadership?

În ceea ce privește stilurile de leadership, există o varietate de opțiuni din care poți alege – și nu poți desemna unul câștigător pe baza unor criterii obiective. Fiecare stil funcționează diferit în funcție de echipă, context și obiective. Totodată, un stil de management concentrat pe coaching se încadrează foarte bine între următoarele două stiluri de leadership de succes:
  • Stilul care „dă tonul”, în care managerul stabilește obiectivele echipei în ceea ce privește nivelul de productivitate, produs final sau eficiență.
  • Stilul afiliativ, care funcționează foarte bine pentru armonizarea echipei și creșterea moralului.
Pornind de la acestea, stilul orientat spre coaching combină atenția la obiective și rezultate (din stilul care „dă tonul”) cu accentul pe conexiunea emoțională creată de liderii cu un stil afiliativ. Este un stil de leadership de succes pentru că scoate în prim plan inteligența emoțională, atât de necesară liderilor morderni pentru a construi echipe puternice și relații bazate pe încredere.

Prin îmbinarea acestor două stiluri de leadership, mentorii îmbrățișează colaborarea și încurajarea angajaților să-și seteze propriile obiectivele și să-și atingă potențialul, în timp ce contribuie la obiectivele întregii echipe. Astfel, liderii-mentori creează o armonie între stabilirea obiectivelor pentru fiecare angajat și definirea unui traseu profesional.

Tranziția de la stilurile de management tradiționale la coaching și dezvoltare

În prezent, angajații pun mai multă valoare pe oportunitățile de creștere și dezvoltare decât pe beneficiile financiare. Desigur, asta nu înseamnă că aspectul financiar nu este important pentru motivarea angajaților – fiecare angajat trebuie să se simtă valoros, însă acesta va fi mai bine motivat dacă va simți că are o direcție de creștere.

Din acest motiv, în ultimii ani s-a observat o tranziție de la metodele de management orientate spre performanță către metodele de dezvoltare folosite în coaching. Prin natura lor, acestea rezonează mai bine cu oamenii: în loc să pună accentul pe obiective și numere, ele scot în evidență persoana în sine.

Un stil de management orientat spre coaching acordă atenție oamenilor și dorinței lor de a învăța. Astfel, atunci când un manager reușește să afle ce îi motivează cu adevărat pe oameni, la ce sunt buni și ce le place să facă, aceștia vor reuși să-și atingă și să își depășească limitele.

În același timp, coaching-ul nu trebuie să fie un stil de management de sine stătător. Poate caracteriza orice lider, indiferent de stilul său de management, la momentul potrivit. Și mai important, oricine poate deveni un mentor de succes, fie că este sau nu un manager, sau fie că este sau nu la lucru. Abilitățile care fac dintr-o persoană un mentor bun își pun amprenta și asupra relațiilor și obiectivelor personale, nu doar a celor profesionale.

4 sfaturi pentru a deveni un mentor mai bun pentru echipa ta

1. Descoperă ce trebuie să îmbunătățești pentru a deveni un mentor de succes.

Pentru a contribui la dezvoltarea fiecărui angajat la nivel individual, trebuie mai întâi să te înțelegi pe tine însuți. Vei reuși să te conectezi mai bine cu membrii echipei tale atunci când reușești să înțelegi atât cine ești, cât și felul în care îi influențezi pe cei din jurul tău.

Ce poți face

Pentru început, întreabă-te dacă preferi să delegi sau să supervizezi, mai degrabă decât să oferi coaching. Dacă îți dorești să devii un coach mai bun, întreabă-te de ce, apoi poartă o discuție cu echipa ta pentru a înțelege felul în care ești văzut. Feedbackul constructiv te va ajuta foarte mult să descoperi ce anume trebuie să îmbunătățești pentru a ajunge în punctul în care îți dorești.

2. Ascultă, ascultă, ascultă

Mentoratul se bazează în primul rând pe dialog. Înainte să devii un mentor bun pentru echipa ta, este important să descoperi cât mai multe despre fiecare membru al echipei, ascultând ceea ce are de spus.

Ce poți face

Roagă-i pe colegii tăi să povestească câteva experiențe pozitive și negative pe care le-au avut în trecut cu ceilalți lideri cu care au lucrat, precum și ce tehnici au funcționat pentru ei. Aceste informații te vor ajuta să construiești un plan de acțiune de succes pentru a deveni mentorul de care are nevoie fiecare dintre ei.

3. Construiește relații bazate pe încredere

În echipele de sport, dacă un antrenor nu are încredere într-un jucător, nu-l va lăsa să joace. Iar dacă un jucător nu are încredere în antrenor sau în sistemul pe care acesta îl folosește, nu va performa prea bine. În mod asemănător, coachingul se bazează pe crearea unei relații între coach și angajat, iar încrederea stă la baza succesului acestei relații.

Ce poți face

Atunci când trebuie să-i faci observație unui angajat pentru că a avut o performanță proastă sau a luat o decizie greșită, încearcă mai întâi să asculți versiunea sa a poveștii și să înțelegi ce s-a întâmplat de fapt. S-ar putea ca angajatul să fi înțeles greșit cerințele, iar greșeala pe care a făcut-o nu ar trebui să ducă la pierderea încrederii în acesta și în ceea ce poate face – altfel, vă veți regăsi în cercul vicios descris mai sus. O discuție deschisă vă va ajuta să restabiliți încrederea, să redeschideți liniile de comunicare și să dezvoltați o fundație mai solidă pentru o relație mentor-angajat de succes.

4. Grupează angajații în echipe puternice

O echipă de succes este mai mare decât suma părților sale, iar un mentor extraordinar știe cum să grupeze angajații între ei astfel încât abilitățile fiecăruia să fie puse în valoare. În plus, aceștia pot învăța din slăbiciunile, punctele forte și obiectivele celorlalți.

Ce poți face

În orice echipă, va trebui să lucrezi cu oameni diferiți, care se ocupă de lucruri diferite. Cheia este să știi cum și când să-i grupezi pentru a lucra împreună, iar apoi să-i încurajezi să își atingă potențialul – atât la nivel individual, cât și colectiv.

Descoperă punctele forte ale echipei tale

Pentru a ghida conversația cu fiecare membru al echipei tale și pentru a le descoperi mai ușor punctele forte, poți pleca de la următoarele întrebări:
  1. Care sunt cele mai recente realizări ale tale?
  2. Cu ce te mândrești cel mai mult?
  3. Ce tipuri de premii și recunoaștere contează cel mai mult pentru tine?
  4. Simți că jobul tău este valoros? În ce fel?
  5. E ceva ce ai putea face care să-ți aducă mai multă satisfacție?
  6. Cum îți folosești punctele forte în acest rol?
  7. Cum ți-ar plăcea să îți folosești abilitățile pe viitor?
  8. Ce cunoștințe și abilități ți-ar plăcea să dobândești pentru a avansa în carieră?
Prin intermediul acestora, s-ar putea să descoperi câțiva membri valoroși ai echipei tale, pe care i-ai putea ajuta să crească și să-și depășească limitele.

Totodată, mentoratul te va ajuta să colaborezi mai bine și cu angajații care nu reușesc să aibă o performanță mulțumitoare. Începe prin a încerca să afli mai multe despre abilitățile, cunoștințele și rezultatele lor. Pornind de la acestea, poți construi un plan care să se alinieze atât cu obiectivele lor personale de creștere, cât și cu nevoile echipei și ale companiei. Acordă-ți timpul necesar pentru a înțelege de ce un anumit angajat se află într-o perioadă mai dificilă și ce a mers greșit pentru a găsi o cale de a rezolva și a depăși problemele.

Oricine are nevoie de un mentor bun

Chiar și cei mai buni mentori au nevoie de un mentor. Asta nu înseamnă că ai nevoie de un manager care să-ți fie mentor, însă cu siguranță că vei avea nevoie de o persoană sau de un grup de persoane pe care te poți baza pentru susținere. Fie că ai nevoie de o perspectivă nouă asupra unei situații sau vrei să rezolvi o problemă cu care te confrunți, s-ar putea să te ajute să discuți cu cineva opțiunile pe care le ai în momentele mai dificile.

Cu toții avem nevoie de o persoană pe care ne putem baza – iar pentru membrii echipei tale, acea persoană poți fi chiar tu. 

Comments

Top articole pentru HR

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Modele de e-mail pentru activitățile de HR

Când lucrezi cu cei mai buni oameni, e important să comunici rapid, structurat și cu entuziasm. De la programarea interviurilor până la oferta finală și dincolo de ea, modelele noastre de e-mail te pot ajuta să le transmiți informațiile de care au nevoie, exact atunci când au nevoie de ele. Explorează lista de mai jos și descarcă gratuit fișierele dorite. E-mailuri pentru activitățile de HR Operaționale: E-mail de bun venit pentru angajații noi Recrutare prin recomandări: E-mail către angajați despre un post disponibil E-mail către angajați despre programul de recomandări Procesul de recrutare: Sourcing candidați pasivi Sourcing candidați respinși în trecut E-mail către un fost candidat despre o nouă oportunitate E-mail de răspuns după aplicare Respingere candidat după aplicație Stabilire screening telefonic Respingere candidat după interviu telefonic Invitație la interviu E-mail reminder interviu Solicitarea unor probe de lucru E-mail candidat după interviu de su

Onboarding-ul angajaților remote: un checklist pentru succes

Printre principalele provocări de HR, onboarding-ul noilor angajați se remarcă în mod special. În plus, dacă angajații lucrează remote, această sarcină devine cu atât mai dificilă – poate printre cele mai dificile sarcini de recrutare. Potrivit unui studiu realizat de TalentLMS , în 2019 doar 27% dintre organizații aveau un sistem de onboarding online. Însă, odată cu adoptarea muncii remote, desfășurarea online a onboarding-ului a devenit o necesitate: în prezent, 71% dintre organizații estimează că vor alege să lucreze și cu echipe remote pe lângă echipele locale. Această schimbare este îmbrățișată și de candidați: 77% dintre aceștia declară că ar accepta o ofertă de job fără să fi trecut pe la sediul companiei, iar 73% ar accepta jobul fără să fi cunoscut vreunul dintre colegi în persoană. Dacă munca de la distanță este un nou standard atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, se va pune mai mult accentul pe onboarding-ul angajaților remote și pe implicarea acestora în echipă i