Skip to main content

6 cărți care să te inspire în munca de HR

Carti de HR


Fie că ești la început de drum în domeniul resurselor umane sau un profesionist cu experiență, ai mereu câte ceva nou de învățat. Deși îți poți lua informațiile din foarte multe locuri, nimic nu e mai bun decât o carte atunci când vrei să aprofundezi subiectele care te pasionează.

Și pentru că cel mai probabil nu ai timp să citești din scoarță-n scoarță tot ce s-a scris pe această temă, am făcut o listă scurtă a cărților pe care să le citești anul acesta. Vei vedea că am inclus atât cele mai populare cărți din domeniul resurselor umane, cât și recomandări primite de la cititorii noștri sau cărțile noastre preferate.

Iar dacă ai nevoie de și mai multă inspirație, abonează-te la newsletter-ul nostru gratuit pentru a primi de două ori pe lună o listă scurtă de articole, resurse, strategii și lucruri noi de încercat în HR.

1. Începe cu de ce, Simon Sinek (Start with why)

Incepe cu De Ce

“Ușor de citit, exemplificată și de ajutor în orice domeniu.” – Ioana Muscan, Senior Recruiter

Atunci când am primit această recomandare de la Ioana, ne-am gândit că trebuie neapărat să o includem pe lista noastră de lectură.

Chiar dacă nu este o carte de specialitate în domeniul resurselor umane, Începe cu de ce este o lectură obligatorie pentru oricine își dorește să comunice și să se conecteze mai bine cu cei cu care interacționează, fie că vorbim de clienți, candidați, manageri sau subalterni.

Despre ce e vorba?

Orice organizație poate prezenta CE anume face; la fel de ușor este să detalieze și CUM procedează. Însă foarte puține organizații pot explica DE CE fac ceea ce fac.

De ce există compania? De ce face lucrurile pe care le face? De ce angajații săi lucrează pentru ea și nu pentru o alta?

Pentru a ilustra această idee, Simon Sinek propune conceptul de Cercul de Aur (The Golden Circle), conform căruia DE CE-ul companiei ar trebui să fie la baza tuturor acțiunilor și deciziilor acesteia.

The golden circle



De ce să o citești?

Cei care încep întrebându-se DE CE sunt cei care reușesc să-i inspire și să-i motiveze pe cei din jurul lor. Iar oamenii îi urmează nu fiindcă trebuie, ci pentru că își doresc.

Folosindu-se de exemple reale, autorul detaliază de ce ai nevoie pentru a-i conduce și inspira pe ceilalți. Iar aceste calități îți vor fi deosebit de utile atunci când trebuie să motivezi o echipă, să atragi candidați sau să pui bazele unei culturi de excepție.

2. Best job ever!, Dr. C.K. Bray

Best Job Ever!

„Recomand această carte foarte interesantă, care este o expunere pragmatică a unui career coach din care eu am extras nenumărate idei folositoare. Deși este dintr-un registru puțin diferit, are multă aplicabilitate în recrutare” - Anda Șerban, Talent Acquisition Manager

Am parcurs această carte la recomandarea Andei și recunoaștem că are dreptate: este o carte care, deși pare gândită pentru candidați, vine cu multe idei și sfaturi practice pentru recrutori.

Despre ce e vorba?

Best Job Ever! este un ghid complet care își propune să îi ajute pe cei care o citesc să-și găsească jobul ideal și să-și dezvolte cariera. Pentru asta, autorul apelează la exemple reale și experiențe din cariera sa, dar și la exerciții practice și sfaturi acționabile.

Poveștile și exemplele ilustrate ajută cititorii să-și dea seama dacă au sau nu jobul ideal și dacă e cazul să avanseze în cadrul acestuia sau să schimbe direcția. Iar dacă se pune problema schimbării direcției, cartea pune la dispoziție un plan pentru a face asta fără urmări financiare majore.

De ce să o citești?

Cum spuneam, deși pare mai degrabă o lectură potrivită pentru angajați sau candidați, această carte vine cu sfaturi și idei foarte utile oamenilor de HR.

De exemplu, poți învăța care sunt principalele motive care îi fac pe oameni să-și părăsească jobul și ce caută într-o nouă oportunitate. Sau care sunt principiile de bază ale creării unui plan profesional și cum arată jobul ideal.

Toate aceste lucruri te pot ajuta să-i înțelegi și să-i motivezi mai bine pe cei alături de care lucrezi, dar și să atragi angajații potriviți pentru echipa ta.

3. Work Rules!, Laszlo Bock

Work Rules!

Google a fost întotdeauna un punct de referință atunci când vine vorba de bune exemple și trenduri în HR. În Work Rules!, Laszlo Bock (fostul VP People Operations al Google) descrie care sunt practicile de HR care fac din Google un mediu de lucru excepțional.

Despre ce e vorba?

Subtitlul acestei cărți este Informații din interiorul Google, care vor schimba modul în care trăiți și lucrați. Și exact asta oferă.

Work Rules! este o carte foarte practică, în care Bock pune accentul pe importanța culturii într-o companie, prezentând în același timpul felul în care Google își alege și își conduce angajații. Exemplele din carte demonstrează cum companiile cu culturi excepționale reușesc să obțină rezultatele dorite doar pentru că își prețuiesc și ascultă angajații.

Iar pentru a replica aceste rezultate, autorul pune la dispoziție o serie de principii ușor de aplicat, preluate din experiența sa.

De ce să o citești?

Work Rules! este o carte pe care o poți citi într-o zi. Iar faptul că este plină de sfaturi aplicabile te va ajuta să extragi practici pe care le poți replica începând de mâine în organizația ta pentru a conduce și motiva mai bine oamenii.

4. De vorbă cu necunoscuți, Malcolm Gladwell (Talking to strangers)

Talking to strangers

“Se întâmplă mult mai des decât ne dăm seama să interpretăm greșit discuțiile cu persoanele străine. Iar această carte ne arată la ce să fim atenți și ce greșeli să evităm. Este o lectură foarte acționabilă și relevantă, care mi se pare că se aplică foarte bine în contextul recrutării.” – Bogdan Dudău, fondator Mingle

Despre ce e vorba?

În De vorbă cu necunoscuți: Ce ar trebui să știm despre oamenii pe care nu îi cunoaștem, Malcolm Gladwell tratează problema neînțelegerilor din comunicare printr-o serie de povești reale.

Autorul susține că instrumentele și strategiile pe care le folosim ca să-i înțelegem pe oamenii pe care nu îi cunoaștem sunt greșite. Premisa de la care pleacă acesta este că, pentru că nu știm cum să stăm de vorbă cu necunoscuții sau cum să-i evaluăm, reacția noastră naturală este să-i credem și să luăm de bun tot ce ne spun aceștia.

În același timp, concluzia cărții nu este aceea că trebuie neapărat să ne schimbăm atitudinea credulă pe care o avem în interacțiunile cu străinii. Mai degrabă, Gladwell încearcă să transmită încurajarea ca, atunci când stăm de vorbă cu oameni necunoscuți, să nu uităm să fim atenți la aceștia și să fim cât mai obiectivi în evaluare, plasându-i în contextul potrivit și încercând să vedem dincolo de aparențe.

De ce să o citești?

Scopul acestei cărți nu este să ne învețe cum să vorbim cu oamenii pe care nu îi cunoaștem, ci mai degrabă să ilustreze cele mai comune erori de comunicare cu străinii și cauzele acestora.

Multe dintre ideile prezentate în carte își găsesc aplicabilitatea în interacțiunile noastre zilnice, iar activitățile de HR nu sunt o excepție (în special interviurile, de exemplu, care sunt exact asta: discuții cu necunoscuți).

Credem că este o lectură bună pentru că oferă sfaturi reale despre felul în care îi putem înțelege (sau cum eșuăm să-i înțelegem) pe ceilalți.
  

5. Talent Wins, Ram Charan, Dominic Barton, Dennis Carey

Talent wins

Una dintre cele mai populare cărți din domeniul resurselor umane, Talent Wins: The New Playbook for Putting People First este un ghid practic pentru liderii care își doresc să construiască o organizație orientată spre oameni.

Despre ce e vorba?

Multe organizații declară că pun valoare pe angajații lor, însă atunci când vine vorba de gândirea unei strategii orientate către oameni, procesele de HR se dovedesc neadaptate acestui principiu.

Talent Wins încurajează profesioniștii și liderii de HR să spargă aceste tipare și să găsească noi moduri de a face lucrurile, potrivite timpurilor moderne. Astfel, autorii propun un nou mod de a atrage, angaja și dezvolta oamenii, astfel încât echipele de HR să poată susține mai bine organizațiile de azi.

De ce să o citești?

Această carte include exemple ale startup-urilor de top din Silicon Valley care au reușit să găsească cele mai bune practici pentru a-și pune în valoare angajații. Iar poveștile ilustrate te-ar putea ajuta să:
  • Pui la punct un plan de motivare a angajaților;
  • Construiești o strategie orientată spre oameni;
  • Regândești rolul echipelor de HR;
  • Pui în valoare angajații.

6. Culturi și organizații, Geert Hofstede (Cultures and Organizations)

Cultures and organizations

“Într-un fel sau altul, ajung să recomand cartea asta oricui. Fie că e vorba de cineva care își dorește să călătorească sau un lider care trebuie să conducă o echipă cu membri din culturi diferite, această carte ne oferă informațiile de care avem nevoie pentru a înțelege și a adresa diferențele culturale.” - Cătălina Dobre, fondatoare Mingle

Despre ce e vorba?

Bazată pe studii efectuate timp de 40 ani în mai mult de 70 de țări, Culturi și organizații examinează ce îi separă pe oamenii din culturi diferite – și cum putem colabora indiferent de țara de origine.

Premisa de bază a cărții este aceea că oamenii care aparțin aceleiași culturi tind să aibă sisteme de valori similare, iar aceste sisteme diferă de la țară la țară.

Pentru a trece peste aceste diferențe, este necesar în primul rând să înțelegem natura lor și felul în care se manifestă. Odată asimilate, vom putea încerca să găsim un limbaj comun cu cei dintr-o altă cultură astfel încât să putem coopera.

De ce să o citești?

Această carte este cu atât mai valoroasă cu cât echipele devin din ce în ce mai diverse din punct de vedere cultural, evoluție la care cel mai probabil vom asista în următorii ani.

Pentru a motiva și conduce oameni din culturi diferite, trebuie să înțelegem mai întâi felul în care aceștia văd lucrurile și să trecem noi înșine peste propriile limitări culturale.

Este o carte extrem de utilă celor care lucrează în domeniul HR tocmai pentru că tratează această problemă a oamenilor diferiți cu nevoi diferite, care trebuie mobilizați pentru o cauză comună.

Rămâi la curent cu noutățile de HR

Ai nevoie de mai multă inspirație? Înscrie-te la HR Shortlist, newsletter-ul nostru gratuit care îți va aduce de două ori pe lună articole și idei cu lucruri noi de încercat în HR.

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.