Și pentru că cel mai probabil nu ai timp să citești din scoarță-n scoarță tot ce s-a scris pe această temă, am făcut o listă scurtă a cărților pe care să le citești anul acesta. Vei vedea că am inclus atât cele mai populare cărți din domeniul resurselor umane, cât și recomandări primite de la cititorii noștri sau cărțile noastre preferate.
Iar dacă ai nevoie de și mai multă inspirație, abonează-te la newsletter-ul nostru gratuit pentru a primi de două ori pe lună o listă scurtă de articole, resurse, strategii și lucruri noi de încercat în HR.
1. Începe cu de ce, Simon Sinek (Start with why)
“Ușor de citit, exemplificată și de ajutor în orice domeniu.” – Ioana Muscan, Senior Recruiter
Atunci când am primit această recomandare de la Ioana, ne-am gândit că trebuie neapărat să o includem pe lista noastră de lectură.
Chiar dacă nu este o carte de specialitate în domeniul resurselor umane, Începe cu de ce este o lectură obligatorie pentru oricine își dorește să comunice și să se conecteze mai bine cu cei cu care interacționează, fie că vorbim de clienți, candidați, manageri sau subalterni.
Despre ce e vorba?
Orice organizație poate prezenta CE anume face; la fel de ușor este să detalieze și CUM procedează. Însă foarte puține organizații pot explica DE CE fac ceea ce fac.De ce există compania? De ce face lucrurile pe care le face? De ce angajații săi lucrează pentru ea și nu pentru o alta?
Pentru a ilustra această idee, Simon Sinek propune conceptul de Cercul de Aur (The Golden Circle), conform căruia DE CE-ul companiei ar trebui să fie la baza tuturor acțiunilor și deciziilor acesteia.
De ce să o citești?
Cei care încep întrebându-se DE CE sunt cei care reușesc să-i inspire și să-i motiveze pe cei din jurul lor. Iar oamenii îi urmează nu fiindcă trebuie, ci pentru că își doresc.Folosindu-se de exemple reale, autorul detaliază de ce ai nevoie pentru a-i conduce și inspira pe ceilalți. Iar aceste calități îți vor fi deosebit de utile atunci când trebuie să motivezi o echipă, să atragi candidați sau să pui bazele unei culturi de excepție.
2. Best job ever!, Dr. C.K. Bray
Am parcurs această carte la recomandarea Andei și recunoaștem că are dreptate: este o carte care, deși pare gândită pentru candidați, vine cu multe idei și sfaturi practice pentru recrutori.
Despre ce e vorba?
Best Job Ever! este un ghid complet care își propune să îi ajute pe cei care o citesc să-și găsească jobul ideal și să-și dezvolte cariera. Pentru asta, autorul apelează la exemple reale și experiențe din cariera sa, dar și la exerciții practice și sfaturi acționabile.Poveștile și exemplele ilustrate ajută cititorii să-și dea seama dacă au sau nu jobul ideal și dacă e cazul să avanseze în cadrul acestuia sau să schimbe direcția. Iar dacă se pune problema schimbării direcției, cartea pune la dispoziție un plan pentru a face asta fără urmări financiare majore.
De ce să o citești?
Cum spuneam, deși pare mai degrabă o lectură potrivită pentru angajați sau candidați, această carte vine cu sfaturi și idei foarte utile oamenilor de HR.De exemplu, poți învăța care sunt principalele motive care îi fac pe oameni să-și părăsească jobul și ce caută într-o nouă oportunitate. Sau care sunt principiile de bază ale creării unui plan profesional și cum arată jobul ideal.
Toate aceste lucruri te pot ajuta să-i înțelegi și să-i motivezi mai bine pe cei alături de care lucrezi, dar și să atragi angajații potriviți pentru echipa ta.
3. Work Rules!, Laszlo Bock
Despre ce e vorba?
Subtitlul acestei cărți este Informații din interiorul Google, care vor schimba modul în care trăiți și lucrați. Și exact asta oferă.Work Rules! este o carte foarte practică, în care Bock pune accentul pe importanța culturii într-o companie, prezentând în același timpul felul în care Google își alege și își conduce angajații. Exemplele din carte demonstrează cum companiile cu culturi excepționale reușesc să obțină rezultatele dorite doar pentru că își prețuiesc și ascultă angajații.
Iar pentru a replica aceste rezultate, autorul pune la dispoziție o serie de principii ușor de aplicat, preluate din experiența sa.
De ce să o citești?
Work Rules! este o carte pe care o poți citi într-o zi. Iar faptul că este plină de sfaturi aplicabile te va ajuta să extragi practici pe care le poți replica începând de mâine în organizația ta pentru a conduce și motiva mai bine oamenii.4. De vorbă cu necunoscuți, Malcolm Gladwell (Talking to strangers)
“Se întâmplă mult mai des decât ne dăm seama să interpretăm greșit discuțiile cu persoanele străine. Iar această carte ne arată la ce să fim atenți și ce greșeli să evităm. Este o lectură foarte acționabilă și relevantă, care mi se pare că se aplică foarte bine în contextul recrutării.” – Bogdan Dudău, fondator Mingle
Autorul susține că instrumentele și strategiile pe care le folosim ca să-i înțelegem pe oamenii pe care nu îi cunoaștem sunt greșite. Premisa de la care pleacă acesta este că, pentru că nu știm cum să stăm de vorbă cu necunoscuții sau cum să-i evaluăm, reacția noastră naturală este să-i credem și să luăm de bun tot ce ne spun aceștia.
În același timp, concluzia cărții nu este aceea că trebuie neapărat să ne schimbăm atitudinea credulă pe care o avem în interacțiunile cu străinii. Mai degrabă, Gladwell încearcă să transmită încurajarea ca, atunci când stăm de vorbă cu oameni necunoscuți, să nu uităm să fim atenți la aceștia și să fim cât mai obiectivi în evaluare, plasându-i în contextul potrivit și încercând să vedem dincolo de aparențe.
Multe dintre ideile prezentate în carte își găsesc aplicabilitatea în interacțiunile noastre zilnice, iar activitățile de HR nu sunt o excepție (în special interviurile, de exemplu, care sunt exact asta: discuții cu necunoscuți).
Credem că este o lectură bună pentru că oferă sfaturi reale despre felul în care îi putem înțelege (sau cum eșuăm să-i înțelegem) pe ceilalți.
Una dintre cele mai populare cărți din domeniul resurselor umane, Talent Wins: The New Playbook for Putting People First este un ghid practic pentru liderii care își doresc să construiască o organizație orientată spre oameni.
Talent Wins încurajează profesioniștii și liderii de HR să spargă aceste tipare și să găsească noi moduri de a face lucrurile, potrivite timpurilor moderne. Astfel, autorii propun un nou mod de a atrage, angaja și dezvolta oamenii, astfel încât echipele de HR să poată susține mai bine organizațiile de azi.
“Într-un fel sau altul, ajung să recomand cartea asta oricui. Fie că e vorba de cineva care își dorește să călătorească sau un lider care trebuie să conducă o echipă cu membri din culturi diferite, această carte ne oferă informațiile de care avem nevoie pentru a înțelege și a adresa diferențele culturale.” - Cătălina Dobre, fondatoare Mingle
Premisa de bază a cărții este aceea că oamenii care aparțin aceleiași culturi tind să aibă sisteme de valori similare, iar aceste sisteme diferă de la țară la țară.
Pentru a trece peste aceste diferențe, este necesar în primul rând să înțelegem natura lor și felul în care se manifestă. Odată asimilate, vom putea încerca să găsim un limbaj comun cu cei dintr-o altă cultură astfel încât să putem coopera.
Pentru a motiva și conduce oameni din culturi diferite, trebuie să înțelegem mai întâi felul în care aceștia văd lucrurile și să trecem noi înșine peste propriile limitări culturale.
Este o carte extrem de utilă celor care lucrează în domeniul HR tocmai pentru că tratează această problemă a oamenilor diferiți cu nevoi diferite, care trebuie mobilizați pentru o cauză comună.
Despre ce e vorba?
În De vorbă cu necunoscuți: Ce ar trebui să știm despre oamenii pe care nu îi cunoaștem, Malcolm Gladwell tratează problema neînțelegerilor din comunicare printr-o serie de povești reale.Autorul susține că instrumentele și strategiile pe care le folosim ca să-i înțelegem pe oamenii pe care nu îi cunoaștem sunt greșite. Premisa de la care pleacă acesta este că, pentru că nu știm cum să stăm de vorbă cu necunoscuții sau cum să-i evaluăm, reacția noastră naturală este să-i credem și să luăm de bun tot ce ne spun aceștia.
În același timp, concluzia cărții nu este aceea că trebuie neapărat să ne schimbăm atitudinea credulă pe care o avem în interacțiunile cu străinii. Mai degrabă, Gladwell încearcă să transmită încurajarea ca, atunci când stăm de vorbă cu oameni necunoscuți, să nu uităm să fim atenți la aceștia și să fim cât mai obiectivi în evaluare, plasându-i în contextul potrivit și încercând să vedem dincolo de aparențe.
De ce să o citești?
Scopul acestei cărți nu este să ne învețe cum să vorbim cu oamenii pe care nu îi cunoaștem, ci mai degrabă să ilustreze cele mai comune erori de comunicare cu străinii și cauzele acestora.Multe dintre ideile prezentate în carte își găsesc aplicabilitatea în interacțiunile noastre zilnice, iar activitățile de HR nu sunt o excepție (în special interviurile, de exemplu, care sunt exact asta: discuții cu necunoscuți).
Credem că este o lectură bună pentru că oferă sfaturi reale despre felul în care îi putem înțelege (sau cum eșuăm să-i înțelegem) pe ceilalți.
5. Talent Wins, Ram Charan, Dominic Barton, Dennis Carey
Despre ce e vorba?
Multe organizații declară că pun valoare pe angajații lor, însă atunci când vine vorba de gândirea unei strategii orientate către oameni, procesele de HR se dovedesc neadaptate acestui principiu.Talent Wins încurajează profesioniștii și liderii de HR să spargă aceste tipare și să găsească noi moduri de a face lucrurile, potrivite timpurilor moderne. Astfel, autorii propun un nou mod de a atrage, angaja și dezvolta oamenii, astfel încât echipele de HR să poată susține mai bine organizațiile de azi.
De ce să o citești?
Această carte include exemple ale startup-urilor de top din Silicon Valley care au reușit să găsească cele mai bune practici pentru a-și pune în valoare angajații. Iar poveștile ilustrate te-ar putea ajuta să:- Pui la punct un plan de motivare a angajaților;
- Construiești o strategie orientată spre oameni;
- Regândești rolul echipelor de HR;
- Pui în valoare angajații.
6. Culturi și organizații, Geert Hofstede (Cultures and Organizations)
Despre ce e vorba?
Bazată pe studii efectuate timp de 40 ani în mai mult de 70 de țări, Culturi și organizații examinează ce îi separă pe oamenii din culturi diferite – și cum putem colabora indiferent de țara de origine.Premisa de bază a cărții este aceea că oamenii care aparțin aceleiași culturi tind să aibă sisteme de valori similare, iar aceste sisteme diferă de la țară la țară.
Pentru a trece peste aceste diferențe, este necesar în primul rând să înțelegem natura lor și felul în care se manifestă. Odată asimilate, vom putea încerca să găsim un limbaj comun cu cei dintr-o altă cultură astfel încât să putem coopera.
De ce să o citești?
Această carte este cu atât mai valoroasă cu cât echipele devin din ce în ce mai diverse din punct de vedere cultural, evoluție la care cel mai probabil vom asista în următorii ani.Pentru a motiva și conduce oameni din culturi diferite, trebuie să înțelegem mai întâi felul în care aceștia văd lucrurile și să trecem noi înșine peste propriile limitări culturale.
Este o carte extrem de utilă celor care lucrează în domeniul HR tocmai pentru că tratează această problemă a oamenilor diferiți cu nevoi diferite, care trebuie mobilizați pentru o cauză comună.
Rămâi la curent cu noutățile de HR
Ai nevoie de mai multă inspirație? Înscrie-te la HR Shortlist, newsletter-ul nostru gratuit care îți va aduce de două ori pe lună articole și idei cu lucruri noi de încercat în HR.
Comments
Post a Comment