2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare
3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate
4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi
5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului
6. Cum să evaluezi răspunsurile candidaților
1. În primul rând, definește ce cauți
- Care sunt cerințele pe care trebuie să le evaluez în timpul interviului? Fă o listă cuprinzătoare și alege acele calități pe care le poți evalua în cadrul diverselor tipuri de interviuri. S-ar putea ca unele dintre cerințe să poată fi evaluate mai eficient în alte etape (cum ar fi cunoștințele tehnice, care pot fi verificate într-o etapă de testare).
- Care dintre aceste cerințe sunt cele mai importante? De exemplu, pentru o persoană de vânzări este mai important să aibă abilități excelente de comunicare și mai puțin important să fie extrovertită. De aceea, pentru acest rol întrebările de interviu ar trebui să fie orientate cu precădere pe evaluarea abilităților de comunicare.
2. Cele 5 tipuri de interviuri și întrebările potrivite
a) Întrebări de interviu generale
Iată câteva exemple de întrebări de interviu generale:
- Ce te atrage la acest rol?
- Ce te-a determinat să îți schimbi jobul din prezent?
- Văd că ai o experiență considerabilă în domeniul de servicii clienți. Ce te atrage la domeniul de vânzări și care crezi că ar fi cele mai mari provocări în schimbarea specializării?
- Din ce ai aflat până acum despre compania noastră, care sunt lucrurile care îți plac?
- De ce ai ales să urmărești această carieră?
- Ce îți place cel mai mult la domeniul tău de expertiză?
- Cum se potrivește acest post cu planurile și așteptările tale pentru viitor?
- După ce ai aflat mai multe despre acest post, ai mai aplica pentru el? De ce/ De ce nu?
- Care ți se pare cea mai mare provocare pentru tine în acest rol?
b) Întrebări specifice postului
- Ce îți te pasionează cel mai mult în industria de IT? La ce fel de proiecte ți-ar plăcea să lucrezi sau ce tehnologii ți-ai dori să înveți?
- Care sunt limbajele de programare cu care ești familiar(ă)?
- Descrie procesul de troubleshooting pe care l-ai urma pentru un program care nu mai funcționează.
- La ce acorzi atenție atunci când verifici codul scris de un coleg?
- Care este importanța testării în activitatea de programare?
- Ai implementat în trecut îmbunătățiri semnificative pentru o infrastructură IT? Care au fost acestea?
- Care este cel mai complex proiect pe care ai lucrat până acum? Care a fost rolul tău și cum ți-ai gestionat munca astfel încât să respecți termenele limită?
- Cum îți menții cunoștințele la zi?
- Ești familiar(ă) cu noțiunea de analiză a pieței? Îmi poți descrie în câteva cuvinte ce presupune?
- Ai lucrat vreodată cu instrumente de analiză a datelor? De ce sunt importante în vânzări?
- Descrie-mi cum ar trebui să arate un proces de vânzare de succes. Care este rolul tău în cadrul acestuia?
- De ce informații ai nevoie înainte de a discuta cu un client?
- Ce instrumente sau metode folosești pentru previzionarea volumului de vânzări?
- Povestește-mi despre o situație în care ai refuzat să faci o vânzare către o anumită persoană sau companie.
- Care este cel mai creativ mod prin care ai dus la bun sfârșit o vânzare?
- Descrie un moment în care nu ți-ai îndeplinit target-ul de vânzări.
- Poți să-mi vinzi acest stilou?
- Ce metrici de marketing analizezi? Cum îți organizezi datele și cum le analizezi?
- Descrie procesul de poziționare a produsului.
- Care au fost rezultatele unei strategii de marketing de succes pe care ai implementat-o pentru un client în trecut și ce acțiuni ai întreprins pentru a obține acele rezultate?
- Ce metrici indică faptul că o campanie a eșuat? Povestește-mi despre o perioadă în care o campanie de marketing nu a dat rezultatele pe care ai vrut să le obții.
- Ce metode folosești pentru a primi feedbackul clienților?
- Ce măsuri ai luat pentru a răspunde la o recenzie negativă pe rețelele sociale despre un produs pe care l-ai promovat?
- Cum te menții la curent cu tendințele din industrie și cu schimbările în tehnologia de marketing?
- Care sunt cele mai mari provocări din industria noastră pentru următorii ani?
- Ce canale de marketing ai folosi pentru a ne promova cel mai bine produsele sau serviciile companiei noastre?
c) Întrebări comportamentale
- Pentru a evalua abilitățile de comunicare: Povestește-mi despre o situație în care ai întâmpinat dificultăți în a lucra cu un coleg. De ce a fost dificil și cum ai rezolvat situația?
- Pentru a evalua capacitatea de a învăța din greșeli: Ți s-a întâmplat să depășești un termen limită? Ce ai face sau ce ai făcut diferit data următoare?
- Pentru a evalua capacitatea de rezolvare a problemelor: Povestește-mi despre o situație în care ți-a fost atribuită o sarcină cu care nu erai familiar(ă).
- Pentru a evalua capacitatea de organizare: Cum te organizezi? Cum îți stabilești prioritățile?
- Pentru a evalua capacitatea de a lua inițiativa: Descrie o situație în care ai luat inițiativa pentru a remedia o problemă recurentă.
d) Întrebări situaționale
- Pentru a evalua integritatea, abilitățile de comunicare și capacitatea de a lua decizii: Dacă ai descoperi că superiorul tău ia o decizie care nu respectă codul de conduită al companiei, cum ai reacționa?
- Pentru a evalua abilitatea candidaților de a-și păstra calmul în situațiile dificile și de a apela la diplomație și judecată: Cum ai gestiona situația în care ai întâmpina un client nemulțumit care dorește să vorbească cu managerul tău fără a specifica problema?
- Pentru a evalua deschiderea de a cere ajutor: Ce ai face în cazul în care managerul tău ți-ar atribui o sarcină aparent imposibilă, cu un termen limită foarte strâns?
- Pentru a evalua abilitatea de a explica: Cum explici subiecte complexe membrilor echipei sau clienților care nu sunt cunoscători de tehnologie? Dă-mi un exemplu.
- Pentru a evalua motivația candidaților: Ce faci când ți-ai îndeplinit toate taskurile la birou și ai timp liber? Ce faci cu acest timp suplimentar?
e) Întrebări de interviu pentru manageri
- Povestește-mi despre o situație în care un membru al echipei tale se opunea constant ideilor tale. Cum te-ai descurcat?
- Care este cea mai importantă valoare de leadership în care crezi? Dă-mi un exemplu în care ai ținut cont de ea, chiar dacă a fost dificil.
- Când ai acordat feedback negativ ultima dată? Cum ai procedat? Dar feedback pozitiv?
- Ce faci dacă unul dintre membrii echipei tale nu și-ar face treaba în repetate rânduri?
- Descrie o situație în care ai avut de rezolvat o sarcină importantă, iar colegii tăi te întrerupeau din lucru cu diverse întrebări. Cum ai dus sarcina la bun sfârșit și cum ți-ai ajutat echipa?
- Ce metode folosești pentru a-ți menține echipa motivată? Dă-mi câteva exemple.
- Povestește-mi despre o ocazie în care ai îmbunătățit un proces din companie. Cum ai pus în practică schimbarea?
- Cum gestionezi lucrul cu membrii mai puțin experimentați ai echipei?
- Povestește-mi despre o ocazie în care echipa ta a reușit să îndeplinească un obiectiv ambițios. Care e principalul lucru pe l-ai învățat și îl vei aplica în alte inițiative similare?
- Care sunt criteriile după care stabilești ce sarcini delegi către ceilalți colegi și ce sarcini rămân la tine? Odată delegate, cum te asiguri că sarcinile sunt îndeplinite?
- Spune-mi despre un moment în care a trebuit să gestionezi un angajat neproductiv.
- Descrie un moment în care a trebuit să îți ghidezi colegii din echipă într-un moment în care compania trecea printr-o schimbare majoră.
- Cum te asiguri că membrii echipei au oportunități de creștere și dezvoltare?
- Care este modul de abordare al feedbackului corectiv venit din partea echipei tale?
- Cum te pregătești pentru o întâlnire importantă?
5 moduri de a simplifica programarea interviurilor
Să găsești intervalul potrivit pentru un interviu poate fi o provocare. Explorează 5 moduri prin care poți simplifica această activitate.
Citește în continuare3. Exemple de întrebări de interviu în funcție de abilitățile evaluate
- Abilitatea de comunicare
- Spiritul de lucru în echipă
- Deschiderea la feedback
- Creativitatea
- Abilitatea de rezolvare a problemelor
- Potrivirea culturală
a) Întrebări pentru evaluarea abilității de comunicare
- Cum ai depăși obstacolele de comunicare dacă ai lucra cu o echipă remote?
- Povestește-mi despre o situație în care ai întâmpinat dificultăți în comunicarea cu ceilalți colegi. De ce a fost dificil și cum ai rezolvat situația?
- Descrie o situație în care a trebuit să le dai vești proaste colegilor tăi sau să ai o conversație dificilă cu un coleg.
- Care crezi că sunt cele mai importante caracteristici ale unui bun comunicator?
- Povestește-mi despre o situație în care a trebuit să asculți pe cineva care nu reușea să comunice într-un mod clar. Cum ai reușit să îi răspunzi și să menții conversația?
- În ce situații alegi să comunici prin e-mail, telefon sau față-n față? De ce?
- Povestește-mi despre o situație în care a trebuit să-ți prezinți ideile în fața unei audiențe indiferente. Cum le-ai captat atenția?
- Descrie un moment în care nu ai comunicat informații critice managerului sau colegilor. Care a fost rezultatul și ce ai învățat din această situație?
- Ai fost vreodată nevoit să împărtășești o idee pe care colegii tăi nu au susținut-o? Ai reușit să-i convingi de validitatea ei?
b) Întrebări pentru evaluarea spiritului de lucru în echipă
- Povestește-mi despre un proiect pe care ai lucrat împreună cu alți colegi. Care a fost rolul tău în echipă? Care a fost rezultatul muncii voastre?
- Povestește-mi despre o situație în care echipa din care făceai parte nu a dus la bun sfârșit un obiectiv. Ce anume nu a funcționat și ce ai învățat din această experiență?
- A trebuit vreodată să lucrezi cu un coleg cu care nu aveai o relație bună? Ce ai aplicat în interacțiunea cu acesta astfel încât să aveți o colaborare de succes?
- Care este modalitatea de lucru pe care o preferi atunci când ești implicat(ă) într-un proiect de echipă: ca fiecare membru să lucreze independent pe sarcinile sale sau ca întreaga echipă să se întâlnească și să lucreze împreună? De ce?
- Cum i-ai oferi recunoaștere unui coleg pentru munca sa?
- Ce obiceiuri bune crezi că promovează cel mai bine spiritul de lucru în echipă? (de exemplu: întâlniri periodice, proiecte inter-departamentale, activități de team building etc)
- Ce rol ai de obicei în echipele în care lucrezi?
- Să presupunem că unul dintre membrii echipei din care faci parte rămâne constant în urmă. Cum ai aborda situația?
c) Întrebări pentru evaluarea deschiderii la feedback
- Imaginează-ți că trimiți către echipa ta o lucrare despre care credeai că este finală, însă unul dintre colegi o trimite înapoi cu mai multe corecții și comentarii, rugându-te să revii asupra ei. Care este prima ta reacție? Ce acțiuni decizi să iei?
- Managerul tău declară că nu este mulțumit de felul în care ai administrat ultimul proiect pe care ai lucrat. Totodată, rezultatele acestuia au fost bune. Ce i-ai răspunde? Ce acțiuni decizi să iei în urma feedbackului?
- Povestește-mi despre o situație în care ți-au fost atribuite sarcini noi, deși ai rămas încadrat în același rol. Cum te-ai acomodat?
- Povestește-mi despre o situație în care un coleg ți-a dat feedback în mod nepotrivit, de exemplu în fața altor persoane sau folosind un limbaj ofensator. Cum ai reacționat?
- Descrie o situație în care tu ai realizat corect și la timp partea de proiect, dar colegul tău nu. Managerul a oferit un feedback corectiv la nivel de proiect, nu personal fiecăruia dintre voi. Cum ai reacționat?
- Au fost situații în care ai primit feedback corectiv și nu l-ai luat în considerație? De ce?
- Cum gestionezi situațiile în care feedbackul îți este oferit anonim sau prin canale formale precum sondajele?
- Care este cel mai valoros feedback pe care l-ai primit vreodată și de ce?
d) Întrebări pentru evaluarea creativității
- Povestește-mi despre o soluție creativă pe care ai oferit-o pentru o problemă complexă.
- De unde îți găsești inspirația atunci când trebuie să scrii ceva/ să vii cu un concept nou?
- Ia-ți câteva minute pentru a te gândi la o idee nouă de implementat pentru produsul/serviciul/website-ul nostru.
- Dacă ai putea schimba o caracteristică a personalității tale, care ar fi și de ce?
- Descrie o situație în care a trebuit să adaptezi o idee creativă pentru a se potrivi unor constrângeri sau limitări
- Cum te asiguri că creativitatea și inovația rămân părți integrante ale muncii tale, chiar și în perioadele aglomerate sau stresante?
- Cum abordezi proiectele creative care necesită colaborare, iar beneficiarii au perspective sau obiective diferite?
- Dacă ai putea să îți proiectezi propriul job de vis, care ar fi acesta și de ce?
e) Întrebări pentru evaluarea abilității de rezolvare a problemelor
- Povestește-mi despre o situație în care ai putut prezice apariția unei dificultăți. Ai reușit să previi agravarea acesteia? Ce ai învățat din această experiență și ce ai aplicat și în alte situații?
- Povestește-mi despre o situație în care ai insistat să rezolvi o problemă pe cont propriu și ai eșuat. Cum ai rezolvat-o ulterior? Ce ai învățat în urma acestei decizii?
- Descrie-mi o situație în care te-ai confruntat cu provocări serioase în a-ți face treaba. Care au fost acele provocări? Le-ai depășit? Dacă da, cum?
- Cum știi când poți rezolva o problemă pe cont propriu și când e momentul să ceri ajutor?
- Povestește-mi despre o situație tensionată în care a trebuit să rezolvi o problemă critică în timp scurt.
- Descrie un proiect sau un task care inițial părea copleșitor. Cum l-ai abordat și ce strategii ai folosit pentru a asigura finalizarea cu succes a acestuia?
- Descrie un moment în care a trebuit să rezolvi o problemă fără aportul managerului tău. Cum te-ai descurcat și care a fost rezultatul?
- Dacă ai de rezolvat două taskuri urgente simultan, cum le prioritizezi?
- Descrie un moment în care a trebuit să vii cu o soluție pentru o problemă pentru care ai avut resurse sau informații limitate.
f) Întrebări pentru evaluarea potrivirii culturale
- Cum te-ar descrie prietenii tăi? Dar colegii de lucru?
- Descrie mediul de lucru ideal pentru tine.
- Ce îți place cel mai mult la locul de muncă pe care îl ai acum și ai vrea să îl ai și aici?
- Dacă vei fi angajat(ă), ce vom afla despre tine după 6 luni (ceva ce nu putem evalua acum)?
- Care a fost echipa cu care ți-a plăcut cel mai mult să lucrezi și de ce?
- Cum ar arăta o zi de lucru perfectă pentru tine?
- Cum îți petreci timpul liber? Care sunt hobby-urile tale?
- Pentru ce ți-ar plăcea să muncești, chiar dacă nu ai fi plătit(ă)?
- Ce te-ar determina să pleci de la un loc de muncă după prima lună?
- Dă-mi exemplu de un obicei bun pe care ți l-ai format și pe care ai vrea să-l păstrezi. Dar unul rău, la care ai vrea să renunți?
4. Întrebări de interviu pe care nu ar trebui să le adresezi
a) Întrebări de interviu des folosite
b) Întrebări de interviu ilegale
În cazul în care sunt informații de care ai nevoie deoarece sunt legate de poziția pentru care a aplicat candidatul, poți reformula întrebarea.
- Întrebare nepotrivită: Câți ani ai?
- Alternativa: Postul pentru care ai aplicat presupune să ai permis de conducere. Mă interesează dacă ai vârsta legală pentru a-l obține.
- Întrebare nepotrivită: Suferi de dizabilități sau afecțiuni medicale?
- Alternativa: Postul pentru care ai aplicat necesită multă forță fizică. Ești capabil să efectuezi această muncă? Sunt motive care te-ar împiedica să efectuezi această meserie?
- Întrebare nepotrivită: Care este religia ta? Ești practicant?
- Alternativa: Jobul pentru care ai aplicat presupune lucrul duminica. Poți lucra duminica?
- Întrebare nepotrivită: Ești căsătorit(ă) sau plănuiești să te căsătorești în curând? Plănuiești să ai copii în viitorul apropiat?
- Alternativa: Jobul pentru care ai aplicat presupune uneori lucrul în weekend-uri, călătorii în alte orașe sau chiar relocarea pentru durate mai mari de timp. Ai fi de acord cu acestea?
- Întrebare nepotrivită: Ce naționalitate ai?
- Alternativa: Pentru a lucra cu noi, este necesar să ai permis de muncă în România. Ai sau ai putea obține un astfel de permis?
Întrebări nepotrivite indiferent de context:
- Când ai
absolvit?
- Ai
folosit vreodată droguri sau alte substanțe ilegale?
- Care
este originea ta etnică?
- Care
este orientarea ta sexuală?
- Ești
fumător/fumătoare?
5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului
- Adresezi tuturor candidaților aceleași întrebări
- Respecți aceeași ordine a întrebărilor
- Poți evalua răspunsurile pe baza unor criterii standardizate
De asemenea, pentru a te bucura de beneficiile acestor interviuri, creează o scală de notare pentru fiecare întrebare, pe baza căreia să evaluezi calitatea răspunsurilor. De exemplu, poți seta o scală de la 1 la 5, unde 1 este nota cea mai mică, iar 5 este nota cea mai mare; sau poți apela la o scală de notare cu 3 variabile: "Da", "Nu" sau "Categoric Da".
Cum să asiguri cursivitatea interviului
Grupează întrebările în funcție de subiect
De exemplu, dacă vrei să evaluezi abilitățile organizatorice, leagă întrebările orientate spre acestea una de alta. Astfel, dacă printr-un răspuns candidatul atinge și o altă întrebare din listă, poți face ușor tranziția către aceasta.
De asemenea, pune unele lângă altele seturile de întrebări pentru caracteristicile similare. În cazul de față, întrebările de organizare le pot preceda pe cele de management și leadership.
Folosește întrebări care sunt legate de conversație
Candidații vor face referire la experiența și cunoștințele lor pentru a-și susține răspunsurile. De cele mai multe ori, vei avea câteva întrebări pe care le poți lega de exemplele lor pentru a evalua potrivirea cu rolul.
De exemplu, poți formula întrebările acestea astfel: "Ai menționat mai devreme că ai lucrat pe acest proiect cu o echipă de designeri. Se întâmplă să avem o echipă de design internă, cu care vei lucra îndeaproape în cazul în care vei fi angajat(ă). Ce ai învățat din lucrul cu acea echipă și poți aplica și aici, pentru a aduce valoare proiectelor?"
Reacționează așa cum ai face-o în mod normal într-un cadru social
Dacă ai vorbi cu cineva la o petrecere și ți-ar povesti că lucrează în prezent la un program avansat de recunoaștere facială, cum ai reacționa? Cel mai probabil ai spune "Sună fascinant! Povestește-mi mai multe" sau "Ce presupune acest program?". Este în regulă să răspunzi la fel și în timpul unui interviu, atâta timp cât nu lași conversația să devieze prea mult.
6. Cum să evaluezi răspunsurile candidaților
- Îți amintești ce a spus candidatul. Pentru asta, ia-ți notițe în timpul interviului sau imediat după. Astfel, îți vei putea aminti răspunsul pentru a-l analiza. Anunță candidatul încă de la începutul interviului că vei face asta și evită să îți notezi opinii generice. De exemplu, nu scrie "Nu e un bun comunicator" (prea general), ci mai degrabă "A deviat de la subiect de câteva ori" (mai specific și de mai mare ajutor).
- Ai la dispoziție toate informațiile de care ai nevoie. De exemplu, imaginează-ți că adresezi o întrebare comportamentală. Candidații bine pregătiți s-ar putea să își formuleze răspunsul folosind modul de lucru STAR (Situație - Task - Acțiune - Rezultat). Poți folosi și tu același mod de lucru în adresarea întrebărilor, pentru a te asigura că primești informațiile complete. Astfel, dacă în răspunsul la întrebarea ta candidatul menționează doar Situația și Taskul, pune întrebări clarificatoare pentru a afla Acțiunea și Rezultatul acesteia.
Pentru evaluarea răspunsurilor candidaților, ia în considerare următorii factori:
- Concretețe și simplitate. Dacă un candidat oferă răspunsuri lungi, dar fără a răspunde de fapt la întrebare, poate fi un semnal de alarmă. Valabil și pentru cazul în care includ o multitudine de informații irelevante în răspunsul lor.
- Eschivarea. Este o ușoară diferență între a răspunde tangențial întrebărilor și a evita în mod deliberat răspunsul. Asta se poate întâmpla din neatenție, așa că poți încerca să aduci din nou conversația pe cursul normal sau să folosești întrebări mai specifice. Dacă în continuare candidatul pare că evită răspunsurile, s-ar putea să fie un semnal de alarmă.
- Atitudinea. Pe lângă răspunsul în sine, contează în egală măsură și tonul folosit. Dacă cineva are o atitudine arogantă sau condescendentă, s-ar putea ca răspunsul lor să nu valoreze atât de mult pe cât pare după cuvintele folosite.
- Autenticitatea. Răspunsurile pentru unele întrebări pot fi similare printre candidați. De aceea, caută-le pe acelea care se evidențiază prin unicitate și onestitate.
- Capacitatea de a asculta. Candidații care sunt buni ascultători sunt cei care oferă răspunsuri relevante. Dacă un candidat te întrerupe în mod frecvent sau înțelege greșit întrebările tale, asta ar putea indica faptul că nu are răbdare să asculte.
- Exemplele folosite. Observă cu atenție calitatea și detaliile exemplelor pe care le oferă candidații. Dacă dau exemple vagi, s-ar putea să însemne că acestea sunt înfrumusețate sau chiar că nu sunt reale.
- Inconsecvență. Caută nepotrivirile dintre ceea ce spune și ce demonstrează candidații: de exemplu, dacă un candidat declară că are abilități de comunicare excelente, dar îi este greu să termine propozițiile, ia mai degrabă în considerare observațiile tale decât răspunsurile oferite.
E rândul tău
5 moduri de a simplifica programarea interviurilor
Să găsești intervalul potrivit pentru un interviu poate fi o provocare. Explorează 5 moduri prin care poți simplifica această activitate.
Citește în continuare
Nu mi vine sa cred ca s a inventat asa ceva! O companie de HR normala, asa cum ar trebui. Ce faceti voi inseamna HR cu adevarat, ce au multe companii e doar un fel a de spune. Am fost acum 2 ani la 20 interviuri, pe numarate, atat la companii Mari cat si mici. Doar una a avut interviu impecabil, restul doar intrebari clasice care se gasesc pe net si din care nu aflii nimic despre viitorul angajat. Bravo, guys!!!!
ReplyDelete