Unele dintre practicile de muncă pe care le folosim în prezent au fost cândva considerate radicale - cum ar fi programul de lucru flexibil sau sistemul de feedback 360.
Iar printre cele care acum sunt considerate inovative, sunt unele care se diferențiază prin îndrăzneala lor. Acestea pun sub semnul întrebării presupunerile tradiționale privind munca și chiar dacă par radicale, s-ar putea să ne ofere câteva indicii reprezentative pentru viitorul mediilor de lucru.
În acest articol am colecționat patru dintre cele mai îndrăznețe practici de lucru din jurul lumii, care sperăm să-ți dea câteva idei - sau, dacă nu, cel puțin să-ți aducă zâmbetul pe buze.
1. Stabilește-ți propriul salariu
Stabilirea salariului este un proces deseori enigmatic, care poate veni la pachet cu sesiuni de negocieri și lipsa transparenței față de angajați. Această lipsă a transparenței este și cea care face ca negocierea salariului să pară ca un joc care trebuie jucat în locul unei conversații serioase de purtat. Iar compromisurile făcute în acest proces lasă de obicei ambele părți cu un sentiment neplăcut.
Pe scurt, procesului de stabilire a salariului îi lipsește autenticitatea - de aceea câteva companii pioniere încearcă o abordare nouă: cea prin care angajații își stabilesc propriile salarii.
Cu toate că sună îndrăzneț, această abordare are potențialul de a crește gradul de implicare al angajaților și promovează corectitudinea la locul de muncă.
Iată cum decurge acest proces la 2 dintre companiile care au ales această metodă de salarizare:
Varianta 1: Angajații stabilesc procentul de creștere a salariilor
Compania digitală Incentro folosește următorul proces:
- Angajaților li se oferă training financiar pentru a înțelege mai bine cum funcționează compania din punctul de vedere al costurilor, veniturilor și profitului.
- Anual, angajații sugerează printr-un sondaj creșterea salarială procentuală pentru anul următor.
- Se formează grupuri de colegi care dezbat rezultatele sondajului adresându-și 3 întrebări simple: "Care este cea mai bună opțiune pentru mine?", "Care este cea mai bună opțiune pentru noi ca grup?" și "Ce e cel mai bine pentru companie în general?"
- Fiecare angajat își ia puțin timp pentru a reflecta la discuția avută. Acum este momentul în care ei pot aduce ajustări procentului declarat înaintea dezbaterilor.
- Angajații trimit individual către echipele de management procentul final pe care l-au ales pentru creșterea propriului salariu.
Care au fost rezultatele? Cu un an înainte de acest proces, salariile au crescut în medie cu 4.5%. În anul următor, creșterea a fost de 4.9%. În plus, această inițiativă i-a ajutat pe angajații Incentro să se conecteze mai bine cu compania și să simtă că au control asupra propriei cariere.
Varianta 2: Comitetul de salarii
Compania de investiții Morning Star a ales să desemneze un comitet de salarii format din câțiva reprezentanți ai angajaților. Procesul lor arată astfel:
- Fiecare angajat trasmite către acest comitet salariul pe care și l-ar dori și motivația din spatele acestuia. Este recomandat să includă și evaluări primite de la colegi sau de la managerul direct.
- Comitetul revizuiește cerințele primite și oferă feedback: aceștia le pot sugera angajaților să scadă suma, dacă sunt de părere că este prea mare, sau să o crească, în cazul contrar.
- Ținând cont de feedbackul primit, angajații își aleg nivelul salariului pentru anul următor.
2. Alege-ți managerul
Unele companii au găsit o modalitate creativă pentru a le asigura angajaților lideri de top: acestea le promit toleranță zero față de liderii nepotriviți, permițându-le tuturor angajaților să își selecteze proprii manageri.
Practicile de implementare variază de la voturile de grup pentru alegerea mentorului sau liderului de echipă, până la alternarea liderilor pentru aceeași echipă.
Henry Stewart, CEO al companiei britanice de IT Happy, spune: "Credem că liderii ar trebui aleși în funcție de cât de buni s-au dovedit a fi la managementul echipelor". În cazul acestei companii, toți cei care conduc echipele au fost aleși direct de angajați pentru că au potențialul de a fi lideri, nu doar manageri.
Compania elvețiană Haufe Umantis este chiar mai radicală: angajații aleg anual prin vot toți liderii, inclusiv CEO-ul companiei.
De asemenea, și producătorii FAVI și Haier le permit angajaților să-și selecteze proprii manageri, pentru a se asigura că aceștia sunt lideri, nu doar specialiști tehnici care au fost puși în funcție de alți manageri.
Pe aceeași temă...
Cum poți să îmbunătățești experiența candidaților
Descoperă cum le poți oferi o experiență mai bună candidaților în fiecare etapă a procesului de recrutare.
Citește în continuare3. Investește în organizațiile care susțin scopul companiei tale
Din ce în ce mai multe organizații aleg să-și alinieze activitățile unui scop mai mare decât ele însele, propunându-și să facă o diferență în lume. De aceea atât de multe dintre ele își scot în evidență misiunea sau vocația businessului pe care îl desfășoară.
Însă dincolo de aceste inițiative luate la nivel declarativ, încorporarea lor în munca de zi cu zi e o provocare diferită. Pentru asta e nevoie de decizii îndrăznețe și de capacitatea de a se orienta spre rezultatele pe termen lung.
Pentru a se asigura că scopul businessului lor este mai mult decât o colecție de cuvinte, anumiți pionieri aleg să investească resurse (financiare, de timp, de personal) altor organizații care susțin același scop. Acestea pot fi organizații non-profit, instituții de educație sau ONG-uri.
O altă abordare este aceea luată de organizațiile care decid să fie autentice în felul în care iau decizii sau rezolvă probleme. Punerea unei cauze sociale înaintea profitului este o decizie grea pentru orice lider, însă aceste organizații aleg să valoreze mai mult scopul suprem căruia i se dedică decât profitului pe termen scurt.
Acesta este cazul companiei americane Patagonia, care pune misiunea sa de a proteja mediul deasupra profitului. Multe dintre deciziile luate de Patagonia de-a lungul timpului au ținut cont de misiunea acesteia, chiar dacă a avut un impact asupra veniturilor companiei (cum ar fi încurajarea clienților să recicleze sau să nu cumpere produsele lor de Black Friday).
4. Distruge simbolurile puterii
Unele organizații inovatoare au ales să distrugă atât conceptul ierarhiilor, dar și al simbolurilor care oferă un statut special, cum ar fi locurile de parcare rezervate, gadgeturile extravagante sau mașinile de firmă. Și asta pentru că le privesc ca pe o colecție de beneficii care creează bariere între angajați și echipele de management.
Un bun exemplu este oferit de fostul CEO al FAVI, Jean-Francois Zobrist. FAVI este o companie producătoare de componente auto de 600 angajați care, în ultimii 30 ani și-a desfășurat activitatea fără o structură de conducere, fără ierarhie, dar și fără politici care să le spună angajaților ce este bine să facă și ce nu.
Zobrist este de părere că nici el, nici o eventuală echipă executivă nu dețin expertiza necesară pentru a face munca de producție, așa că nu ar trebui să ia decizii legate de aceasta.
Astfel că a renunțat la beneficiile venite odată cu funcția sa și a ales să nu mai facă apel la convențiile tradiționale de muncă și la restricțiile care vin cu acestea.
Într-un final, FAVI a asistat la o creștere a performanței. Faptul că titlurile și promovările au devenit irelevante a participat la succesul organizației, ajutând echipele să-și îndrepte energia către munca în sine. În plus, angajații și-au acordat libertatea de a experimenta și de a inova, mai ales pentru că au fost încurajați să ia decizii și să se gândească cum ar putea aduce îmbunătățiri muncii lor.
Îndrăznețe pentru unii, obișnuite pentru alții
Deși practicile de mai sus sunt considerate neobișnuite de către multe dintre organizațiile de azi, ele funcționează și aduc valoare companiilor pioniere care au avut curajul să le aducă în prim-plan.
Iar rezultatele nu sunt dezamăgitoare: aceste practici s-au dovedit modalități puternice de a implica, motiva și inspira angajații pentru crearea unor medii de lucru în care atât oamenii, cât și organizațiile prosperă.
Desigur, există multe opțiuni de mijloc care pot fi urmate în aceste direcții pentru a contribui la schimbarea viitorului muncii. De aceea sperăm că aceste idei, deși îndrăznețe la o primă vedere, pot aduce puțină inspirație echipelor inovatoare care își doresc să construiască locuri de muncă mai bune.
Pe aceeași temă...
Cum poți să îmbunătățești experiența candidaților
Descoperă cum le poți oferi o experiență mai bună candidaților în fiecare etapă a procesului de recrutare.
Citește în continuare
Comments
Post a Comment