Skip to main content

Cum să creezi un sondaj de feedback pentru candidați – ghid complet

Survey feedback candidați


Nu este un secret că felul în care interacționezi cu candidații în timpul procesului de recrutare este esențial. Câteodată, e nevoie doar de câteva mici greșeli care au puterea de a afecta imaginea companiei, te pot face să pierzi candidați valoroși sau îți pot deteriora brandul de angajator. 

Pentru a înțelege și îmbunătăți experiența candidaților, echipele de HR ar trebui să afle, mai întâi, care este opinia acestora despre companie și procesul de recrutare prin care au trecut. Chestionarele de feedback sunt de mare ajutor în acest caz. Prin intermediul lor, poți afla opinia „la cald” a candidaților și poți măsura experiența lor în recrutare.

Din acest articol vei descoperi cum să creezi chestionare de feedback eficiente, care să te ajute să evaluezi experiența candidaților. Vei găsi aici o listă completă de recomandări practice și exemple de întrebări pe care să le incluzi.

Ce ar trebui să acopere un sondaj pentru candidați

Pentru a îmbunătăți experiența candidaților, e important să știi mai întâi care este stadiul actual al procesului tău de recrutare.

Încearcă să măsori toate punctele de contact ale candidaților cu compania, din momentul în care interacționează cu un anunț de job și până în momentul în care primesc o decizie finală (fie ea de respingere sau de ofertă).

Recomandarea noastră este să folosești sondaje pentru a cere feedback legat de fiecare etapă a procesului de recrutare. Astfel, vei putea identifica ce funcționează bine și ce mai poate fi îmbunătățit. În felul acesta, îți poți ajusta constant strategia de recrutare.

Cine ar trebui să primească un sondaj de feedback

1. Toți candidații

În mod ideal, toți candidații pe care pe care i-ai avut în procesul de recrutare ar trebui să răspundă la întrebările din sondaj, astfel încât să poți afla informații despre:

  • Cât de clare sunt descrierile de job: „Discuția cu recrutorul a reflectat ceea ce ai citit în anunțul de angajare?”
  • Cât de bună a fost comunicarea dintre recrutor și candidat: „Cât de clar a explicat recrutorul etapele procesului și detaliile postului?”
  • Comportamentul recrutorului: „Ai simțit că ai fost tratat(ă) cu respect și corectitudine de către echipa de recrutare? Te-ai simțit ascultat/ă și apreciat/ă în timpul procesului?”
  • Cât de informați s-au simțit în timpul procesului: „Ai primit răspunsuri pentru întrebările adresate? Ți-ai fi dorit să afli și mai multe update-uri, mai devreme?”

Este aproape inevitabil să nu apară erori atunci când ceri feedback de la candidați, pentru că nu toți vor răspunde onest la întrebări sau nu vor fi dispuși să ofere un feedback complet.

Ca să reduci riscul greșelilor, trimite sondajul la câteva zile după ce s-a încheiat procesul de recrutare pentru un candidat, pentru ca acesta să aibă timp să reflecte la experiența sa. Dacă aștepți puțin înainte să le ceri părerea candidaților, ai șanse mai mari să primești răspunsuri mai echilibrate și oneste.

2. Candidații din etapa finală

Candidații care au ajuns în etapa finală a recrutării îți pot oferi o imagine completă asupra experienței lor. Aceștia pot răspunde la întrebări precum:

  • Cum ai perceput comunicarea pe parcursul procesului de recrutare? A fost clară, promptă, suficient de detaliată?
  • ⁠Care a fost impresia ta despre interviurile la care ai participat? Ți s-au părut relevante, bine structurate, relaxante sau dimpotrivă, stresante?
  • Detaliile și cerințele postului au fost consecvente pe tot parcursul procesului de angajare?
  • Ce părere ai avut despre timpul de răspuns și durata întregului proces de recrutare? A fost prea lung, prea scurt, potrivit?
  • A existat vreun moment în procesul de recrutare în care te-ai simțit nesigur/ă sau confuz/ă? Dacă da, ne poți spune ce ți-ar fi plăcut să facem diferit?
  • Ce simți că ar putea îmbunătăți procesul nostru de angajare?

Trimite acest chestionar celor care au trecut prin toate etapele, indiferent dacă au fost ofertați sau dacă au acceptat sau nu oferta. Este posibil să obții informații chiar mai utile de la candidații care au respins oferta. De exemplu, dacă ai pierdut un candidat din cauza unei oferte de angajare prost redactate, atunci știi că devine o prioritate să rezolvi această problemă. 

3. Angajații noi

Deși noii angajați reprezintă un segment redus (nu includ persoane care au respins oferta sau au abandonat procesul) și pot fi părtinitori (fiind angajați, ar putea să treacă cu vederea unele aspecte care pe parcursul interviurilor li s-au părut neplăcute), ei îți pot oferi feedback ca parte a procesului lor de onboarding

Întreabă-i dacă primele lor zile au decurs așa cum se așteptau, dacă activitatea corespunde cu ce le-a fost prezentat sau dacă ar fi apreciat mai multe informații despre job înainte de a-l accepta (de exemplu, detalii despre programul de lucru, codul vestimentar sau beneficii). De asemenea, feedback-ul pozitiv te va ajuta să consolidezi lucrurile pe care deja le faci bine (de exemplu, „Descrierea recrutorului despre cultura companiei m-a încurajat să accept oferta de muncă.”)

Este mai ușor să aduni răspunsuri de la angajații noi, comparativ cu candidații pe care i-ai respins. Noii angajați vor fi mai implicați și mai doritori să contribuie la îmbunătățirea proceselor existente. Dar, de asemenea, pot fi mai înclinați să-și prezinte experiența într-o lumină pozitivă, deoarece vor fi mai înclinați să facă o primă impresie bună.

Iată ce întrebări poți folosi pentru sondajele trimise noilor angajați:

  • În ce măsură informațiile primite despre rol în timpul recrutării reflectă realitatea activităților tale de zi cu zi?
  • Ai simțit că responsabilitățile discutate în interviu se aliniază cu cele reale din fișa postului?
  • Descrierea culturii noastre de lucru corespunde cu ceea ce ai descoperit după ce ai început să lucrezi aici?
  • Cum ai perceput modul în care ți s-a vorbit despre echipă și stilul de colaborare? Se potrivește cu experiența ta actuală?
  • Ai primit suficiente informații despre provocările rolului sau au existat aspecte importante care nu ți-au fost comunicate de la început?

Cum creezi un sondaj de feedback pentru candidați

Un sondaj trebuie să fie cât mai ușor de completat de candidați, dar și de analizat de către recrutori. Prin urmare, varianta în care scrii întrebările într-un e-mail sau un document Word nu este cea mai potrivită.

De aceea, îți recomandăm să testezi și să compari mai multe platforme de creare a chestionarelor pentru a o găsi pe cea care să se potrivească nevoilor tale. Majoritatea soluțiilor îți permit să creezi ușor și să trimiți prin e-mail sondaje online. Pentru asta, poți utiliza platforme precum Typeform sau Tally

5 bune practici pentru crearea sondajelor de feedback

1.⁠ ⁠Informează candidații despre sondaj

Candidații respinși, care nu sunt la curent cu sondajul primit, l-ar putea percepe ca spam și l-ar putea ignora. Informează toți candidații despre acest sondaj pentru a-ți crește șansele să primești răspunsuri.

2.⁠ ⁠Respectă confidențialitatea datelor

Alege un format de chestionar care păstrează anonime informațiile personale ale candidaților. În caz contrar, riști să afectezi reputația companiei tale. În momentul în care candidații își pun la îndoială anonimatul, este mai puțin probabil să trimită răspunsuri sincere.

3.⁠ ⁠Respectă timpul candidaților

Creează un sondaj scurt, care nu durează mai mult de cinci minute pentru a fi completat. Un total de 6-10 întrebări ar trebui să fie suficiente și să-ți ofere feedback-ul de care ai nevoie. Chestionarele lungi și complexe sunt descurajante și îți pot afecta rata de răspuns.

De asemenea, deși este important să ai informații despre fiecare etapă a procesului de recrutare, nu trimite candidaților câte un chestionar după fiecare interviu prin care au trecut. Dacă vrei informații extrem de exacte, poți împărți candidații în grupuri și să trimiți fiecărui grup câte un sondaj aferent unei etape din procesul de recrutare.

4.⁠ ⁠Nu uita să le mulțumești candidaților

Un simplu mesaj de apreciere, de exemplu „Îți mulțumim pentru timpul acordat” sau „Opinia ta ne ajută să ne îmbunătățim”, va lăsa o impresie bună candidaților care au completat sondajul.

5.⁠ ⁠Combină întrebările închise cu cele deschise

Întrebările deschise (de exemplu „De ce ai alege/nu ai alege să aplici pentru un post vacant viitor?”) oferă informații calitative și o perspectivă mai bună asupra punctului de vedere al candidatului, dar necesită mult timp de răspuns. Și, de asemenea, implică mai mult timp și pentru tine să faci o analiză a tuturor răspunsurilor.

Întrebările închise (de exemplu cele care au variante multiple de răspuns sau Da/Nu) sunt mai rapide pentru candidați și mai ușor de măsurat, dar este posibil să nu reflecte cu exactitate opiniile lor. 

Folosește ambele tipuri de întrebări în sondaj pentru a contrabalansa avantajele și dezavantajele fiecăreia.

Ce să întrebi candidații prin sondajele de feedback

Când pregătești un sondaj de feedback pentru candidați, alege întrebări care să te ajute să afli:

  • Cât de mulțumiți sunt candidații de procesul de recrutare
  • ⁠Ce au apreciat cel mai mult și care sunt aspectele care au cauzat neplăceri
  • Dacă există diferențe între experiențele candidaților în funcție de rol, recrutor, etapă din proces
  • ⁠Unde ai putea să îmbunătățești procesul de recrutare, per ansamblu

Să găsești întrebările potrivite pentru sondajele de feedback poate fi mai dificil decât crezi. În primul rând, asigură-te că întrebările sunt clare, relevante și permit candidaților să ofere răspunsuri obiective. Întrebările formulate tendențios, care îi „împing” pe candidați să îți spună doar ce vrei să auzi, nu te vor ajuta să înțelegi cu adevărat ce trebuie schimbat. 

Iată un exemplu de întrebare care nu îți va fi de mare ajutor:

Sondaj candidati


De ce nu este bună această întrebare?

Pentru că dacă nu le ceri candidaților un task foarte complex (cum ar fi să dezvolte un nou site web într-o singură zi), în majoritatea cazurilor aceștia pot considera că au la dispoziție un timp „rezonabil” pentru a finaliza o sarcină. Însă „rezonabil” e un cuvânt subiectiv, care poate fi interpretat diferit de fiecare persoană.

Modifică întrebările pentru a obține un feedback mai specific. Iată un exemplu mai util:

Sondaj candidati





Măsoară și NPS-ul (Net Promoter Score)

Net Promoter Score (NPS) este o metodă simplă de măsurare a experienței clienților, populară printre specialiștii în Marketing care doresc să urmărească reputația mărcii lor. 

Poți modifica întrebarea tradițională NPS pentru a satisface nevoile tale de recrutare și să o incluzi în cadrul sondajului.

Astfel, poți porni de la următoarea întrebare: „Cât de probabil este să recomanzi unui prieten să aplice la compania noastră?”

NPS


Formula de calcul a NPS-ului este: [(Total promotori – Total detractori) / Total respondenți] x 100

Candidații (și angajații actuali) care au o experiență generală pozitivă cu procesul de angajare își vor încuraja prietenii să ia în considerare să lucreze în echipa ta. Însă dacă Net Promoter Score este scăzut, este timpul să examinezi cum să îmbunătățești procesul de angajare sau chiar anumite practici sau politici ale companiei.

Cum poți folosi Mingle ca să creezi sondaje de feedback 

Mingle, softul nostru de recrutare, are și un modul prin care poți crea sondaje de feedback și le poți trimite candidaților, pentru a colecta răspunsurile.

Poți crea orice format de sondaj dorești și să-l trimiți fie atunci când candidații trec de o anumită etapă, fie după finalizarea procesului de recrutare. Chestionarele se trimit direct din Mingle prin e-mail (fără intervenție manuală) și, odată completate răspunsurile, se colectează automat pentru ca tu să poți analiza rezultatele.

În aceste sondaje poți folosi mai multe tipuri de câmpuri:

  • ⁠Întrebări cu răspuns de tip text liber, în care candidatul poate completa orice text dorit
  • Întrebări cu variante de răspuns, caz în care poate alege doar din răspunsurile predefinite de tine
  • Întrebări de rating, prin care candidații pot acorda o notă
  • Poți seta inclusiv reguli de afișare, astfel încât atunci când dau o notă mică uneia dintre întrebări, să poți adresa întrebări de follow-up.
Sondaje feedback candidați

Un sondaj de feedback creat cu Mingle

Ești gata de un upgrade?

Să creezi sondaje de feedback pentru candidați este doar unul dintre task-urile pe care le poți automatiza cu Mingle, softul nostru de recrutare.

Cu Mingle poți să rămâi în control organizând joburile, candidații și rapoartele într-o aplicație intuitivă și ușor de folosit. E exact ce ai nevoie ca să-ți eliberezi programul și să te simți mai bine la lucru.

Programează un demo și descoperă cum te putem ajuta să-ți faci treaba mai bine, cu mai puțin efort.

Comments

Top articole pentru HR

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări su...

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin ...

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviu...

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi ...