Skip to main content

Oferta de angajare: 5 moduri de a o îmbunătăți (și un model gratuit)

oferta de angajare, oferta de angajare model, oferta salariala


E o greșeală comună în recrutare să te bazezi pe faptul că, odată făcută oferta de angajare, candidatul perfect o va accepta. La urma urmei, este foarte probabil ca acesta să fie și candidatul perfect al altcuiva. Pentru ca oferta ta să rămână competitivă și să te ajute să angajezi cei mai buni oameni, trebuie ca întregul proces de ofertare să fie la fel de bine gândit ca cel de recrutare. 

În acest ghid complet am inclus toate resursele de care ai nevoie pentru a scrie oferte de angajare de succes și pentru a îmbunătăți întreaga strategie de ofertare. În plus, am inclus un model gratuit de e-mail și ofertă de angajare care să te ajute să o formulezi pe cea mai potrivită pentru compania ta.

Pe scurt, iată cum poți îmbunătăți oferta de angajare:

2. Ține cont de elementele care fac o ofertă de angajare reușită
5. Măsoară succesul ofertelor de angajare 

1. Scrie o ofertă de angajare care iese în evidență

Oferta de job este ultimul punct de interacțiune cu candidatul înainte ca acesta să ia o decizie. De aceea, este și o bună oportunitate să te diferențiezi de ceilalți angajatori: un mesaj clar, concis și convingător le va inspira încredere candidaților și îi va ajuta să ia o decizie. 

Iată câteva bune practici pentru formularea unei oferte de angajare reușite:

  • Demonstrează că e mai mult decât o simplă tranzacție. Ofertele de angajare nu trebuie să fie doar formale și tehnice. În timp ce unele secțiuni trebuie precizate cu claritate – cum ar fi salariul, norma de lucru sau data de început - poți personaliza celelalte aspecte ale ofertei astfel încât să transmiți emoții pozitive și entuziasm.
  • Răspunde întrebărilor de bază. Mesajul de ofertare este oportunitatea perfectă pentru a-ți scoate în evidență abilitățile de comunicare și pentru a răspunde întrebărilor privind titulatura postului, responsabilitățile acestuia și modalitățile de acordare a salariului și a beneficiilor. Este în același timp o bună oportunitate să clarifici așteptările candidaților și să te asiguri că sunteți pe aceeași pagină. 
  • Nu-ți ascunde entuziasmul. Angajarea candidatului perfect este un motiv de bucurie. Ai găsit candidatul cu combinația ideală de abilități, experiență și interes pentru a se alătura echipei, iar acesta este pe punctul de a face un nou pas important în cariera sa. 
Oferta de angajare poate fi transmisă atât în format fizic, cât și pe e-mail. Dacă alegi să o transmiți pe e-mail, asigură-te că:
  • Suni candidatul înainte de a-i trimite oferta.
  • Subiectul e-mailului menționează clar faptul că este vorba de o ofertă de job, de exemplu: “Oferta de angajare din partea [Nume Companie]” sau “Oferta de angajare pentru rolul de [Titlu job] la [Nume Companie]” 
  • Corpul mesajului este scurt și menționează că oferta completă este anexată. 
  • Menționezi termenul limită până la care ai dori să primești răspunsul final al candidatului.
  • Personalizezi mesajul și tonul folosit pentru a transmite entuziasmul tău, păstrând în același timp claritatea mesajului.

2. Ține cont de elementele care fac o ofertă de angajare reușită

a. Felicitări

Primirea unei oferte de angajare este un motiv de bucurie, așa că adăugarea unui rând sau două de felicitare întărește acest sentiment.

Mai mult, poți include felicitările sau feedback-ul pozitiv primit din partea celorlalte persoane implicate în recrutare, reușind în felul acesta să-i transmiți un mesaj personalizat candidatului.

b. Explicații

Sunt multe motive pentru care candidatul de succes ar putea fi perfect pentru rol, de la abilitățile și experiența acestuia, până la atitudinea și interesele sale.

Include câteva detalii despre felul în care s-a luat decizia, explicând ce anume v-a atras către acest candidat și de ce ați fi încântați să se alăture echipei. Astfel, reușești să scoți în evidență acele abilități care îl fac perfect pentru rol – și care îi garantează succesul viitor.

c. Titlul rolului și principalele responsabilități

Menționează în scrisoarea de ofertă titlul rolului și o scurtă descriere a principalelor responsabilități. Chiar dacă le-ați acoperit în cadrul interviurilor, este bine să le recapitulezi și în oferta de angajare finală.

d. Detalii privind salariul și beneficiile

Unul dintre principalele motive pentru care candidații resping oferta de angajare este lipsa unui salariu competitiv. De aceea, este important ca oferta de job să detalieze întregul pachet salarial, inclusiv beneficiile oferite, dar și să lase loc negocierilor, dacă este cazul. Asigură-te că oferta salarială include:
  • Clarificări privind norma de lucru (normă întreagă sau jumătate de normă)
  • Salariul lunar sau pe oră/zi de lucru, în funcție de rol
  • Toate bonusurile sau comisioanele oferite, dacă există
  • Detalii privind data și frecvența de plată a salariului 
  • Toate beneficiile oferite de companie, cum ar fi asigurarea de sănătate, abonamentele la diverse servicii, programul de lucru flexibil sau zilele libere

e. Data de început, programul de lucru, locația și managerul

Acceptarea unui nou job presupune adoptarea unor noi obiceiuri și a unei noi rutine de lucru. De aceea, este important să comunici așteptările companiei, menționând: 
  • De unde va lucra noul coleg
  • Care este programul de lucru agreat la nivelul companiei 
  • Când poate începe 
  • Cine va fi managerul direct al viitorului angajat

f. Pașii următori

Încheie scrisoarea de ofertare cu instrucțiuni clare privind felul în care candidatul poate accepta oferta – de cele mai multe ori, candidații pot face asta semnând scrisoarea de ofertă și transmițând-o prin e-mail. 

Model de ofertă de angajare 

Dacă ai nevoie de inspirație, poți începe de la modelul de ofertă de angajare pe care l-am inclus mai jos:

oferta de angajare model

Descarcă modelul gratuit de ofertă de angajare în format editabil

Model de e-mail către candidat

Dacă alegi să îi transmiți oferta de angajare candidatului pe e-mail, poți folosi modelul de e-mail de mai jos pentru a-l notifica:

Subiect e-mail: Oferta [COMPANIE]

Dragă [PRENUME],

Suntem bucuroși că te-am găsit și te invităm să faci parte din echipa [COMPANIE], în rolul de [TITLU JOB].

Vei lucra alături de [NUME MANAGER] în echipa de [NUME ECHIPĂ], iar principalele tale responsabilități vor fi [INCLUDE RESPONSABILITĂȚI].

Salariul pe care ți-l oferim este de [X] RON/lună (suma netă), [LA CARE SE ADAUGĂ BONURILE DE MASĂ (X RON/LUNĂ)].

Pe lângă salariu, la [COMPANIE] ne răsfățăm și cu alte beneficii, pe care ți le oferim și ție: [LISTĂ BENEFICII (EX. ABONAMENT TELEFON, ABONAMENT LA SALA, CAFEA GRATIS LA BIROU, HAPPY HOURS ETC)]

Sper să accepți oferta noastră și să îți placă la noi. Așteptăm, în cazul acesta, oferta semnată și detalii privind data de la care ai putea începe.

Cu drag,

[NUME]

Pe aceeași temă...

Cum poți să îmbunătățești experiența candidaților

Descoperă cum le poți oferi o experiență mai bună candidaților în fiecare etapă a procesului de recrutare.

Citește în continuare

3. Scurtează timpul de finalizare a ofertei

Timpul poate fi avantajul tău competitiv într-o piață orientată către candidat. Cei mai buni candidați pentru echipa ta pot fi cei mai buni candidați și ai altor companii, așa că cel mai probabil aceștia au de ales între mai multe oferte de lucru. Mai ales că, în medie, ofertele de angajare sunt respinse mai frecvent după ce au trecut între 5-8 săptămâni de la primul interviu. 

Pentru a angaja cei mai buni candidați, trebuie să creezi un proces de ofertare care se mișcă în ritmul lor. Iată ce poți face pentru scurtarea timpului de ofertare:

a. Definește procesul de aprobare a ofertei înainte de deschiderea rolului

Răspunde următoarelor întrebări din timp, astfel ca atunci când vrei să-i trimiți oferta de angajare celui mai bun candidat, să ai deja la îndemână toate informațiile de care ai nevoie:
  • Cine ar trebui să aprobe oferta de angajare?
  • Cine ar trebui să semneze scrisoarea de ofertă? 
  • Cine este managerul pentru acest rol? 
  • Care este intervalul salarial pentru acest rol? 
  • Salariului pentru acest rol i se adaugă și alte bonusuri sau comisioane? 
  • Ce fel de beneficii oferă compania? 
  • Câte zile ar trebui să aibă la dispoziție candidatul pentru a accepta oferta? 

b. Analizează durata medie a procesului de recrutare

Află unde altundeva pot apărea întârzieri în procesul de recrutare. Acestea pot fi legate și de celelalte etape ale recrutării, nu doar de aprobarea ofertei și se pot datora unui volum mare de candidați, a interviurilor numeroase sau a metodelor imperfecte de organizare a candidaților. În cele din urmă, trebuie să determini dacă procesul de recrutare este suficient de eficient și îți permite să te miști rapid.

Programul de recrutare folosit te poate ajuta să analizezi principalii indicatori ai recrutării și felul în care pot fi îmbunătățiți, salvându-ți timp prețios pentru gândirea unor metode de lucru mai eficiente.

c. Eficientizează procesul de ofertare folosind tehnologia

Software-urile de recrutare te pot ajuta să scurtezi durata procesului de recrutare prin intermediul funcționalităților care automatizează sarcinile administrative consumatoare de timp. Programele software de recrutare te pot ajuta să centralizezi modelele de e-mail folosite frecvent (printre care și cel de trimitere a ofertei de angajare), permițându-ți în același timp să colaborezi cu întreaga echipă implicată în recrutare pentru a aproba ofertele de job.

Iată cum te poate ajuta un software de recrutare să construiești un proces de ofertare mai bun:

  • Urmărești cu ușurință toate e-mailurile schimbate cu colegii implicați în procesul de aprobare a ofertei
  • Formulezi scrisori de ofertă clare, concise și cuprinzătoare pornind de la modelele tale 
  • Urmărești răspunsurile candidaților și propunerile de negociere. 
  • Urmărești în timp evoluția ratei de acceptare a ofertei 
  • Păstrezi toate datele candidaților într-un singur loc pentru a putea reveni asupra lor ulterior
automatizarea trimiterii ofertei de angajare folosind Mingle

Exemplu de automatizare a fluxului de transmitere a ofertei de angajare folosind Mingle

4. Pregătește-te pentru negocierea ofertei de angajare cu candidații

Ești aproape de linia de sosire. Cel mai bun candidat este interesat de oferta de angajare, însă s-ar putea să negocieze anumite aspecte esențiale – cum ar fi salariul. Cât de multă putere de decizie ai ca recrutor, manager de echipă sau angajator? Și cum negociezi cu succes așteptările candidaților?

Iată câteva bune practici de negociere a ofertei de angajare:

a. Stabilește intervalele salariale acceptate înainte de a promova rolul

Pentru fiecare poziție pentru care recrutezi, asigură-te că ai bugetat valorile minime și maxime care să te ajute să abordezi negocierile salariale. Chiar și cea mai mică ofertă ar trebui să fie aliniată cu salariile practicate în piață pentru roluri similare, astfel încă să rămână atractivă pentru candidați. Atunci când discuți cu candidații în etapele inițiale ale recrutării, menționează care este intervalul bugetat pentru rol. Acest lucru îți va permite să faci o selecție a acestora încă de la început, dacă așteptările lor depășesc bugetul existent.

b. Află așteptările salariale ale candidaților încă de la început

Pune oamenii pe primul loc și numerele pe al doilea. Dacă îi întrebi pe candidați încă de la început despre așteptările lor salariale, reușești să le transmiți mesajul că nevoile lor sunt importante pentru organizația ta. Și, înțelegând ce este important pentru ei, vei reuși să comunici mai bine cu aceștia în timpul negocierilor. Această abordare te va ajuta și să creezi un pipeline de candidați calificați care nu sunt o potrivire bună acum, dar care ar putea fi interesați de un alt rol în viitor. 

c. Dacă nu poți oferi mai mulți bani, ia în considerare beneficiile nemonetare

Avantajele și beneficiile oferite de companie contează în egală măsură ca și salariul în decizia candidaților de a accepta o ofertă de angajare. Dintre acestea, programul de lucru flexibil este cel mai important pentru candidați: conform unui studiu efectuat de Gallup în 2017, 51% dintre angajați ar fi dispuși să-și schimbe locul de muncă pentru unul care le oferă un program de lucru mai flexibil. 

Așadar, dacă oferi și alte beneficii nemonetare sau diverse avantaje, include-le în oferta salarială și adu-le în discuție în timpul negocierilor.

Ce poți face atunci candidații resping oferta de angajare?

Chiar dacă ai făcut tot ce ți-a stat în putință pentru a-i convinge pe candidați să accepte oferta de angajare, unii dintre aceștia s-ar putea să o refuze. La urma urmei, fiecare proces de recrutare este o oportunitate de învățare. Iar respingerea ofertei de job este o bună oportunitate de a învăța cum poți crea oferte mai bune în viitor.

Iată cum poți aborda situațiile în care candidații resping ofertele de angajare:

  • Documentează ce s-a întâmplat. Fie că este prin intermediul unui chestionar de feedback pentru candidați sau a unei discuții telefonice, încearcă să afli de ce candidații au respins oferta. După o perioadă, vei începe să observi anumite tipare: poate candidații resping oferta din cauza pachetului salarial sau din cauza procesului de ofertare îndelungat. Toate aceste informații sunt valoroase și îți pot ghida strategiile viitoare – însă numai dacă le documentezi.
  • Mai parcurge o dată pipeline-ul de candidați. Stabilește un plan B care să îți permită să găsești următorul cel mai bun candidat pe care să îl inviți la interviul final – sau căruia să-i trimiți oferta. 
  • Adoptă o atitudine flexibilă pentru modificarea ofertei. Ofertele de angajare pot fi un eșec atunci când ambele părți sunt inflexibile. Ce compromis ai putea găsi? Candidații cu experiență care își cunosc valoarea pe piața muncii își vor dori să negocieze oferta salarială primită dacă nu este conform așteptărilor lor. Dacă ai stabilit un interval salarial la începutul procesului de recrutare, încearcă să negociezi o sumă din acest interval care să fie potrivită pentru ambele părți. Sau analizează intervalele stabilite și verifică dacă mai sunt la curent cu piața muncii. 

Ce faci atunci când candidații acceptă oferta

Felicitări, candidatul ideal a acceptat oferta de angajare! Următorii pași te vor ajuta să pregătești noul angajat pentru rol:
  • Trimite-i un e-mail de felicitare. Revino cu un e-mail prin care îl feliciți pentru noul rol și pui la punct toate detaliile de care vei avea nevoie pentru semnarea contractului de muncă și pregătirea primei zile de lucru.
  • Încurajează echipa implicată în recrutare să ia legătura cu candidatul. Asigură-te că hiring managerul și toți cei implicați în recrutare au datele de contact ale candidatului. Încurajează-i să ia legătura cu noul coleg pentru a-l felicita și a-i ura bun venit în echipă. Acest lucru va asigura un început călduros și prietenos în primele zile de lucru. 
  • Creează un plan de onboarding. Dacă procesul de recrutare este bine pus la punct, la fel trebuie să fie și onboarding-ul noilor colegi. Trimite-le noilor angajați un plan de onboarding detaliat, care ar trebui să le ofere informații despre prima lor săptămână de lucru. Include întâlniri cu managerul și membrii echipei, un prânz de bun venit și alte evenimente de primire.

5. Măsoară succesul ofertelor de angajare

Ca și alte părți ale procesului de recrutare, strategia de ofertare trebuie urmărită și măsurată, pentru a analiza dacă funcționează. În acest punct, poți măsura următorii indicatori pentru a evalua succesul ofertelor de angajare:

a. Rata de acceptare a ofertei

Acest indicator îți spune ce procent dintre candidați acceptă oferta de angajare. Măsurându-l, poți determina cât de atrăgătoare și competitive sunt ofertele organizației. Dacă rata de acceptare a ofertei este în scădere, poți regândi intervalele salariale luate în considerare sau modalitățile de comunicare cu candidații.

Iată cum poți măsura rata de acceptare a ofertei:

rata de acceptare a ofertei de angajare

b. Motivele de acceptare a ofertei de angajare

Acest indicator urmărește principalele motive oferite de candidați pentru acceptarea ofertelor de angajare. Pentru a-l măsura, întreabă-ți noii colegi (prin intermediul unui chestionar de feedback) ce i-a convins să accepte oferta de job. Pentru formulare, alege să folosești o întrebare cu răspuns deschis (cum ar fi, de exemplu, “Ce te-a determinat să accepți acest job?”). Atunci când ai strâns suficiente informații, grupează răspunsurile în categorii relevante (cum ar fi: salariu competitiv, jobul, pachetul de beneficii etc)

c. Motivele de respingere a ofertei de angajare

Prin acest indicator poți urmări principalele motive din cauza cărora candidații resping ofertele de angajare. Îți oferă mai multe informații despre ce ai putea face pentru a te asigura că cei mai buni candidați vor accepta ofertele viitoare. Poți măsura acest indicator în mai multe moduri: 
  • Analizează mesajele schimbate de candidat cu echipa de recrutare. Unii candidați s-ar putea să fi menționat motivele de respingere a ofertei în e-mailul de răspuns la scrisoarea de ofertă sau în timpul negocierilor.
  • Roagă candidații să completeze un chestionar de feedback anonim la finalul procesului de recrutare. Folosește întrebări deschise pentru a primi răspunsuri detaliate (de exemplu: “Care sunt principalele două motive pentru care ai respins oferta de angajare?”) 
  • Citește feedbackul primit online pe platformele de reviews (cum ar fi Glassdoor sau UndeLucrăm). Candidații ar putea alege să fi lăsat acolo feedbackul lor privind decizia de a respinge oferta, sau să menționeze alte aspecte din procesul de recrutare care i-au influențat. Selectează comentariile relevante pentru a descoperi ce anume ar putea fi îmbunătățit în procesele de recrutare sau ofertare.

E rândul tău

Oferta de angajare poate face diferența dintre o experiență bună a candidaților și una extraordinară, ajutându-te să stabilești așteptări clare și să creezi entuziasm pentru noua oportunitate. Păstrând asta în minte, pornește de la modelul nostru gratuit de ofertă de angajare, pentru a formula o ofertă de job care să te ajute să îi convingi pe cei mai buni candidați că locul lor e alături de tine.
Pe aceeași temă...

Cum poți să îmbunătățești experiența candidaților

Descoperă cum le poți oferi o experiență mai bună candidaților în fiecare etapă a procesului de recrutare.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.