Skip to main content

Crește din interior: 6 idei pentru a profita de încetinirea activității

coronavirus, HR, management, strategie, echipa, optimizare, infrastructura, procese
Încetinirea economică cu care ne confruntăm din cauza COVID-19 nu este de neglijat. Dacă ne uităm la trendul economic internațional, perspectivele par sumbre: economia lumii va înregistra cea mai scăzută valoare a creșterii economice din 2009: 2.4% pentru 2020, comparat cu cele 2.9 procente previzionate în noiembrie 2019 (potrivit unei analize efectuate de specialiștii BBC).
Cu toate acestea, nu trebuie să ignorăm nici oportunitățile acestei perioade. Lăsând la o parte pivotarea către nevoile care se află în creștere sau spre noile nișe economice create, ne putem îndrepta atenția și către un model de creștere mai accesibil: creșterea internă.

Reducerea activității le permite echipelor să se concentreze pe optimizarea activităților și pe rezolvarea provocărilor pentru care nu au avut timp până acum. E un bun moment pentru companii să construiască o infrastructură adaptată activității lor și să gândească procese mai eficiente.

Desigur că sunt multe organizații care nu au la dispoziție o rezervă de lichidități și nici alte resurse interne care să le permită orientarea spre această creștere. Însă sunt și multe altele care au - și care pot profita de această perioadă. Dacă organizația ta se află printre acestea din urmă, ia în considerare ideile de mai jos pentru a valorifica încetinirea activității.

1. Ajustează operațiunile interne

Pentru că acum motoarele activității tale nu mai sunt turate la maxim, poți folosi timpul câștigat pentru a face un audit riguros al operațiunilor interne. 

Pentru început, poți identifica și îmbunătăți:
  • Locurile în care au loc întreruperi ale proceselor
  • Încetinirile cauzate de sarcini prost sincronizate sau de gestionarea deficitară a proiectelor
  • Transferurile neglijente ale proiectelor de la o etapă/echipă la alta
  • Redundanțe și suprapuneri ale cheltuielilor, funcțiilor postului și structurii organizaționale
  • Discontinuitate atât în comunicațiile interne, cât și în cele față de clienți
  • Lipsa integrării pe partea tehnică
Pentru a le adresa, le poți discuta în ședințe video cu echipa managerială, cu șefii de echipe sau chiar cu întreg personalul, desemnând direcții de analiză și responsabili pentru identificarea problemelor și crearea unor fluxuri mai eficiente. Privește aceste acțiuni ca pe o optimizare a afacerii tale, care poate opera mai eficient în viitor, cu consumuri mai mici de resurse.

2. Cercetează piața

Organizează o echipă care să se ocupe de analiza temeinică a pieței actuale, pentru a o înțelege la un nivel mult mai profund. 

Ce poți face:
  • Învață mai multe despre competitorii tăi. Analizează ce au făcut până acum și ce inițiative au luat în această perioadă.
  • Cercetează alte companii. Uită-te la companiile care au fost, în trecut, într-un stadiu asemănător cu cel în care ești acum. Urmărește pașii pe care i-au făcut pentru a trece la nivelul următor.
  • Urmărește evoluția trendurilor. Ce se întâmplă acum în industria ta și care sunt previziunile de viitor? Cum poți capitaliza noile oportunități?
  • Analizează inovațiile recente. Ce s-a întâmplat de curând și ce urmează să se întâmple în piață? Concentrează-te pe lucrurile de care trebuie să ții cont pentru definirea strategiei viitoare.
Cu datele acestei cercetări, vei fi mai bine echipat pentru a lua decizii rapide și de impact atunci când economia va reveni la ritmul normal de creștere.

3. Întreține relația cu clienții existenți

Cum este mai dificil și mai costisitor să câștigi clienți noi în această perioadă, inițiativele tale trebuie să se îndrepte mai degrabă către reținerea pe termen lung a clienților existenți. Iată mai jos câteva idei care te pot ajuta să întărești relația cu ei:
  • Pune-le la dispoziție oferte speciale în această perioadă (cum ar fi, de pildă, câteva luni gratuite pentru a folosi funcții premium la care nu au acces în prezent)
  • Conectează-te cu ei pentru a documenta studii de caz, a obține testimoniale sau a dezvolta funcții noi
  • Oferă-le un parteneriat pentru crearea unor inițiative de promovare reciprocă
  • Contactează-i pentru a înțelege nevoile lor prezente și viitoare și gândește-te ce ai putea face pentru a îi sprijini
  • Schimbă atribuțiile echipei de vânzări în unele orientate spre account management, pentru a crește interacțiunea cu clienții existenți
Poți aplica aceleași strategii și în relația cu clienții potențiali, atât acum cât și în viitor. Folosite corespunzător, vor ajuta la creșterea reputației brandului tău.

4. Actualizează produsul sau serviciul

Odată ce ai căpătat o înțelegere mai profundă a pieței și a nevoilor clienților tăi, îți poți folosi timpul și resursele pentru a gândi și a planifica noi funcții, lansări sau inovații ale produsului sau serviciului tău. 

De exemplu:
  • Identifică și implementează inovații bazate pe nevoile pieței, așa cum au fost identificate la punctul 2.
  • Formează o echipă de dezvoltare care să creeze o nouă integrare sau extensie pentru produsul tău.
  • Mută eforturile echipei de producție înspre fabricarea unui stoc de produse care să fie lansate în toamnă.
Prin luarea unor decizii înțelepte și o bună planificare, poți folosi talentul existent pentru a dezvolta noi inițiative, în loc de a renunța la o parte din personal acum și a trebui să te confrunți cu provocarea de a ocupa din nou pozițiile libere peste câteva luni. Astfel, păstrezi echipa împreună și menții loialitatea angajaților.

5. Investește în instruirea angajaților

Dacă ai luat decizia de a-ți menține echipele întregi, s-ar putea ca acestea să aibă ceva mai mult timp la dispoziție pentru o perioadă. Pentru a-l folosi, acum este cel mai bun moment să investești în training și în îmbunătățirea calificărilor angajaților tăi. Mai ales dacă ai un fond de lichidități pus deoparte. 

Aceasta este o inițiativă care va da roade pe termen lung - echipele bine instruite vor avea o productivitate crescută și - din nou - investești în loialitatea angajaților tăi. În felul acesta, eviți eforturile viitoare de a reconstrui echipele și de a căuta personal calificat.

6. Redefinește atribuțiile echipelor 

Dacă instruirea angajaților nu este o opțiune fezabilă, atunci ai putea să convertești atribuțiile echipelor pentru a-ți sprijini obiectivele actuale. Iată mai jos câteva exemple:
  • Cum echipa de vânzări nu mai este atât de încărcată momentan, apelează la resursele lor pentru a da o mână de ajutor în procesul de account management și a ajuta cu menținerea clienților actuali.
  • Echipele de recrutare se pot concentra pe construirea unor planuri viitoare de angajare, pe cercetarea pieței salariilor sau pe actualizarea ghidurilor de interviu.
  • Profită de creativitatea echipelor de dezvoltare și organizează un hackaton în care să vină cu idei pentru potențialele produse viitoare.
De asemenea, îți poți mobiliza echipele pentru a lucra în direcțiile prezentate mai sus: se pot ocupa de ajustarea proceselor interne, cercetarea pieței sau actualizarea produselor/serviciilor.

Gândește pe termen lung

Fie că te concentrezi pe eficiența operațională, înțelegerea pieței, îmbunătățirea produsului/serviciului, loializarea bazei de clienți sau instruirea și motivarea forței de muncă, oricare dintre aceste inițiative te vor ajuta să-ți pregătești mai bine afacerea pentru când mediul economic va reveni la normal.

Profită de această perioadă de încetinire - optimizează acum și culege roadele mai târziu. Viitorul afacerii tale îți va mulțumi. 

Pe aceeași temă...

Cum poți să îmbunătățești experiența candidaților

Descoperă cum le poți oferi o experiență mai bună candidaților în fiecare etapă a procesului de recrutare.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.