Skip to main content

Stăpânește recrutarea specialiștilor în IT

Recrutare, IT, HR, Tehnologie
Să găsești candidații potriviți nu e o sarcină ușoară. Iar recrutarea specialiștilor IT aduce cu sine câteva provocări specifice: trebuie să ai o abordare care să te diferențieze, o cultură atrăgătoare și să le oferi oportunitățile de care au nevoie. În plus, trebuie să te miști rapid, cum competiția pentru specialiștii în IT este mai puternică decât în alte domenii.

Cum poți adresa aceste provocări și eficientiza procesul de recrutare în IT? Iată mai jos câteva practici pentru fiecare etapă a recrutării, învățate de la specialiști în domeniu și de la candidați cu experiență:

1. Găsirea candidaților potriviți în IT

Aceasta este una dintre cele mai dificile sarcini atunci când cauți personal pentru posturile cu cerere mare pe piață, pentru care canalele tradiționale nu mai sunt o soluție eficientă.  
Însă asta nu înseamnă că trebuie să reinventezi roata, mai ales când poți apela la câteva tehnici de succes:

Cunoaște-i înainte să ai nevoie de ei

Construiește o relație cu posibilii candidați înainte de a avea nevoie de ei și fă-le cunoscut brandul companiei tale. Astfel, atunci când va fi nevoie să recrutezi - sau chiar când ei vor căuta oportunități de angajare - vor fi mai receptivi.  

Poți face asta implicându-te în formarea tinerilor încă de pe băncile facultății - 48% dintre companiile care recrutează în industria IT sunt deschise la parteneriate cu instituții de învățământ pentru a crește nivelul de cunoștințe și pregătire a studenților (potrivit Startup Cafe)
De asemenea, multe companii preferă să ofere internshipuri sau diferite traininguri care să-i obișnuiască și să îi pregătească cât mai bine pentru noile locuri de muncă.

„Noi am demarat în 2015 un program de pregătire intensivă destinat tinerilor, prin care participanții își pot completa pachetul de cunoștințe dobândite în facultate și au ocazia să le aplice în proiecte practice, sub îndrumarea experților din companie”, spun reprezentanții Bitdefender despre cum își pregătesc viitorii angajați după propriile preferințe.

Pentru posturile de senior, construiește relația cu ei invitându-i la workshopurile pe care le organizezi, împărtășindu-le articole de interes de pe blogul tău sau știri de actualitate despre compania ta sau despre industria în care activezi. 

Promovează-ți brandul de angajator

Investește în construirea unui brand de angajator și în comunicarea inițiativelor tale. Chiar dacă beneficiile vor începe să apară abia în viitor, este o strategie eficientă pe termen lung.

Printre inițiativele pe care le poți pune în practică se numără:
  • Organizarea unor întâlniri informale: Invită potențialii candidați la un tur al companiei și fă-le cunoștință cu angajații și cu mediul de lucru. Fă asta într-un mod informal, fără a le propune oferte de angajare, ci mai degrabă ca întâlniri de cunoaștere sau în cadrul unor zile ale porților deschise. 
  • Apelează la strategii de marketing: anunțuri pe trotuar, în lifturile clădirilor de birouri sau pe Facebook și Reddit - tu alegi canalul potrivit. Cât despre mesaj, pune în valoare testimonialele celorlalți angajați: poveștile sunt un mod eficient de a-ți diferenția brandul.
  • Susține sau organizează workshop-uri tehnice: „Recrutarea clasică, tradițională și pasivă nu mai funcționează de multă vreme în industria IT. Metodele de recrutare care dau rezultate în atragerea tinerelor talente sunt programele de referral, recompensarea colegilor care recomandă noi colegi în cadrul organizației, organizarea unor workshop-uri tehnice dedicate pasionaților de IT sau alte evenimente dedicate networking-ului”, spune Ana Pohrib, HR Manager Amber Studio.

Apelează la recomandările interne 

Recomandările interne sunt unele dintre cele mai eficiente surse de recrutare, mai ales pentru posturile greu de ocupat. Majoritatea recrutorilor sunt de părere că cei mai buni candidați le-au venit din recomandări date de colegi. Ele aduc oameni greu de contactat mult mai aproape, iar dacă apelezi la cunoștințele angajaților tăi din IT, vei descoperi că te pot pune în legătură cu oameni asemănători lor, cu pasiuni și backgrounduri comune.

Pentru a te bucura de beneficiile sistemului de recomandări, îți recomandăm să îl integrezi cât mai bine în strategia ta de recrutare. Te poți inspira din acest ghid pentru a pune la punct un program de referral care să funcționeze.

2. Atragerea candidaților în IT

Odată ce ai găsit candidații potriviți, următoarea provocare este să le atragi interesul. Cu atât mai greu cu cât specialiștii în IT sunt copleșiți de mesajele primite pe LinkedIn sau emailurile cu oportunități de neratat. În acest mediu competitiv, cum te poți asigura că mesajul tău se diferențiază de celelalte și îți va aduce răspunsuri pozitive?

Construiește un brand puternic

Puterea unui brand bine construit nu este de neglijat. Cu cât este mai activă compania ta în comunitatea IT, cu atât numele tău va deveni mai ușor de recunoscut pentru candidații cărora le scrii. Încurajează-ți specialiștii interni să participe ca speakeri la conferințe în domeniu, sau organizează chiar tu workshopuri de interes. 

Fii direct

Emailurile lungi și vagi, care dau puține detalii despre job sau despre companie nu au șanse mari de reușită. Formulează mai degrabă mesaje scurte, la obiect și apelează la managerul echipei care recrutează pentru a le trimite. Astfel, candidatul îi poate răspunde direct pentru a discuta aspectele tehnice legate de rol. 

Dă dovadă de respect și profesionalism

Candidații își pot da seama cu ușurință de diferența dintre un email bun și unul neîndemânatic. Emailurile standard, care nu oferă informații despre rol sunt ignorate cu ușurință, în timp ce un email bun oferă o descrieră concretă a oportunității și a motivelor pentru care este o oportunitate bună (cum ar fi că organizația crește rapid, sau că echipa este excepțională, cu oameni de la care au de învățat sau cu care le-ar plăcea să lucreze). Dacă poți argumenta felul în care compania ta face o diferență, vei face o diferență și-n emailurile pe care aceștia le primesc. 

Trimite mesaje personalizate

Chiar dacă presupune un efort suplimentar, investește în trimiterea de mesaje personalizate, care vor aduce rezultate mai bune. Arată-le candidaților că le cunoști munca, că știi ce experiență și interese au. Astfel, le demonstrezi că îi privești ca pe oameni valoroși pentru echipa ta și sunt șanse mai mari să le câștigi interesul. 

Chiar dacă nu se concretizează într-o angajare, s-ar putea să fie doar pentru că nu este momentul pentru o schimbare profesională. Însă dacă le oferi candidaților o experiență pozitivă acum, s-ar putea ca data viitoare când revii către ei să ai mai mult succes.

3. Implicarea în procesul de recrutare

După ce ai reușit să le atragi interesul candidaților în compania ta, trebuie să te concentrezi pe implicarea lor în procesul de recrutare.

La începutul procesului, aceștia vor evalua aspecte precum locația, industria și misiunea companiei tale. Este momentul în care aceștia pot deveni entuziasmați de viitorul rol, mai ales dacă ajung să cunoască mai multe despre echipă și despre proiectele pe care vor lucra.

Această primă interacțiune setează cadrul întregii experiențe de recrutare, așa că arată-le că ai un interes real în a le descoperi pasiunile și motivația. Indiferent de industria în care activează organizația, prezintă-le cât de importantă este tehnologia pentru voi și de ce alegeți să investiți în ea.

Prezintă-le oportunitățile de învățare, beneficiile și echipa

Pe măsură ce înaintează în procesul de recrutare, candidații încep să-și arate interesul față de companie, față de tehnologiile folosite și de beneficiile pe care le oferă. Cel mai probabil vor dori să afle și ce oportunități de învățare vor avea și dacă sunt cu mult în afara zonei lor de confort: 

„Primul lucru pe care îl întreabă la interviul de angajare este referitor la programele de training oferite de angajator. Urmate de abonamentele la sălile de sport, accesul la un program flexibil de lucru, abonamentul la clinicile private de sănătate sau numărul de zile de concediu de odihnă pe an”, spune Ana Pohrib.

Pentru că generațiile de programatori sunt tinere și pun preț pe libertatea de mișcare, construiește-le un program care să le asigure flexibilitatea și posibilitatea de work from home.

De asemenea, aceștia își doresc să facă parte din echipe formate din oameni dispuși să îi formeze și îndrume, de la care să poată învăța, să aibă manageri care să le acorde timp și disponibilitate. De aceea, acum este momentul să le demonstrezi că depui eforturi pentru a construi o echipă excepțională: asigură-te că procesul de recrutare este riguros, că pui întrebările potrivite și folosești tehnici eficiente de evaluare. Pentru asta, implică în interviuri personalul tehnic, precum și managerul echipei pentru care faci recrutarea.

În același timp, trebuie să te asiguri că procesul nu este unul îndelungat și că te miști suficient de repede: cel mai probabil candidatul tău a primit oferte și din partea altor companii. 
Menține candidații informați în permanență, iar dacă intervine ceva în activitatea voastră care să vă întârzie răspunsurile, anunță-i despre motivul întârzierii și spune-le când vei reveni către ei. 
Transparența joacă un rol foarte important, mai ales pentru că le transmite un mesaj pozitiv despre mediul vostru de lucru. 

Încheie recrutarea cu succes

Înainte de a face o decizie, candidații vor lua în considerare factorii importanți pentru ei: se gândesc la echipa cu care vor lucra, la cum a decurs procesul, precum și la potențialul de a se dezvolta în cadrul companiei. 
Înainte de a le prezenta oportunitățile de creștere, este important să înțelegi care sunt așteptările lor: Vor să ajungă să conducă o echipă? Au nevoie de flexibilitate? Vor să experimenteze cu o nouă tehnologie? 

Plecând de la aspirațiile lor, vei putea face o listă scurtă a oportunităților pe care le poți oferi - iar faptul că ai ținut cont de ele te va ajuta să închei procesul de recrutare cu succes. 

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.