Skip to main content

Cum să comunici cu candidații prin SMS sau WhatsApp

mesaje SMS candidati


Dincolo de acronime, emoticoane și gif-uri, mesajele pe WhatsApp sau prin SMS pot fi un mod foarte eficient de comunicare cu candidații în procesul de recrutare.

Și asta pentru că mulți candidați își folosesc deja telefonul mobil pentru a căuta și a aplica la joburi: conform unui studiu realizat în 2021, 70% dintre aplicații sunt făcute de pe mobil.

În acest articol vei găsi câteva sfaturi utile despre cum să incluzi comunicarea prin mesaje text în procesul tău de recrutare și la ce ar trebui să ai grijă.

Când să folosești mesajele text în recrutare?

Mesajele trimise prin SMS sau pe WhatsApp pot lua locul e-mailurilor formale sau discuțiilor telefonice. Aceste mesaje pot fi folosite pentru a le reaminti candidaților de etapele importante din proces, cum ar fi:
  • Completarea formularului de aplicare pentru job;
  • Transmiterea unor mesaje din partea membrilor echipei de recrutare;
  • Programarea interviurilor;
  • Respectarea unor termene-limită (cum ar fi pentru unele teste sau probe practice);
  • Completarea unor informații necesare pentru screening sau background checks;
  • Verificarea informațiilor personale;
  • Trimiterea unor acte necesare.

De ce să folosești comunicarea prin mesaje text

Cel mai bun motiv să comunici cu candidații prin SMS sau WhatsApp este pentru că e eficient. 

Conform Indeed, timpul mediu de răspuns la mesajele text este de aproximativ 3 minute. Asta le face de 5 ori mai eficiente decât comunicarea prin e-mail. Astfel, folosind comunicarea prin mesaje poți grăbi procesul de evaluare și poți scurta timpul de angajare.

În plus, dintr-un studiu făcut de Aptitude Research în 2022 a reieșit că organizațiile care folosesc mesajele text ca mijloc principal de comunicare cu candidații și-au redus timpul de angajare cu 70% și au îmbunătățit ratele de retenție în procesul de recrutare cu 69%.

Dacă ne uităm la aceste cifre, comunicarea prin mesaje text ar putea fi strategia ideală pentru a îmbunătăți indicatorii de recrutare și pentru a ocupa mai repede rolurile disponibile.

Cum să încorporezi mesajele text în procesul tău de recrutare

1. Trimite mesaje scurte și la obiect

Asemănător cu mesajele pe care le trimiți de obicei în afara muncii, mesajele text către candidați trebuie să fie scurte și la obiect.

Comunicarea cu aceștia prin SMS sau WhatsApp este ideală atunci când ai nevoie de informații specifice pe care le poți primi ca răspuns la câteva întrebări simple.

Dacă ai nevoie de un răspuns mai elaborat din partea candidatului, păstrează acest tip de întrebări pentru interviu sau discută-le la telefon. 

Atunci când ai de ales între a trimite un mesaj sau un e-mail, ține cont că mesajele text sunt potrivite în special când:
  • Vrei să întrebi candidații când pot participa la un interviu sau când vă puteți auzi la telefon;
  • Vrei să le reamintești candidaților despre un interviu;
  • Trimiți un mesaj de follow-up după interviu;
  • Notifici candidații că le-ai trimis un chestionar sau un test;
  • Le mulțumești pentru că au participat la interviu sau că au trimis documentele de care aveai nevoie;
  • Vrei să reiei legătura cu un candidat din trecut pentru o oportunitate nouă.

2. Trimite mesaje doar în timpul orelor de program

Asemănător cu e-mailurile sau discuțiile telefonice, și mesajele text trebuie trimise doar în timpul orelor de program. Altfel, gestul tău ar putea părea intruziv sau nepoliticos. În plus, dacă aleg să îți răspundă, candidații vor aștepta la rândul lor un răspuns rapid și din partea ta.

Ca intervale orare, cele mai populare sunt orele din timpul dimineții, în întervalul 9-12.

Iar dacă primești un mesaj de la candidați în afara orelor de program, poți alege fie să le răspunzi pe scurt, fie să le spui că vei reveni cu un răspuns ziua următoare.

3. Folosește un ton care să reflecte vocea companiei

Chiar dacă mesajele text sunt mai informale decât e-mailurile, este în continuare important să respecți câteva reguli de bază pentru ca discuția să fie clară.

Deși poate fi la îndemână să folosești prescurtări sau acronime, e indicat să scrii clar ce vrei să transmiți. Poți desigur să folosești emoticoane sau alte simboluri prietenoase, mai ales dacă mediul de lucru din compania ta este mai relaxat.

Tonul pe care îl folosești poate fi prietenos, atâta timp cât rămâne profesional. Pentru o comunicare mai deschisă, adresează-te candidatului folosindu-i doar prenumele, în loc de numele întreg.

La fel de important însă este să verifici că mesajele trimise nu au greșeli de ortografie sau punctuație. Inclusiv să verifici că nu ai scris anumite cuvinte sau fraze întregi cu MAJUSCULE din greșeală.

4. Întreabă candidații ce mijloace de comunicare preferă

Chiar dacă mulți oameni preferă să comunice prin mesaje, unii candidați s-ar putea simți ciudat atunci când recrutorii le scriu pe WhatsApp fără permisiunea lor. În timpul primelor discuții cu candidații, întreabă-i ce mijloace de comunicare preferă și dacă e ceva ce ar trebui să eviți.

5. Apelează la mesajele text pentru a simplifica screening-ul

Dacă ai nevoie de mai multe informații de la candidați pentru a face screening sau pentru a-i evalua, atunci trimite-le remindere prin SMS sau pe WhatsApp.

Vei reuși astfel să reduci timpul necesar pentru evaluare și, prin urmare, timpul de angajare în ansamblu.

E rândul tău

Mesajele text pot fi folosite cu succes în recrutare pentru a scurta anumite etape din proces, dar și pentru a asigura o comunicare deschisă cu candidații.

Atunci când apelezi la ele, asigură-te că ai acordul candidatului și că respecți câteva reguli de bază care vor asigura o comunicare clară și eficientă.
Pe aceeași temă...

Cum să scrii mesaje de contact la care candidații chiar să răspundă

Cum să găsești formularea ideală pentru mesajele de contact, astfel încât candidații să ia în considerare ceea ce le propui.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.