Skip to main content

Recrutarea blue collar: cum să găsești și să angajezi candidații de care ai nevoie

recrutare blue collars


Dacă recrutezi frecvent angajați pentru rolurile de blue collar, știi deja că nu e o muncă ușoară. Candidații sunt greu de găsit și sunt disponibili pentru un interval de timp foarte scurt. În plus, o mare parte dintre muncitorii calificați au început să iasă de pe piața muncii, iar noile generații de candidați se îndreaptă mai degrabă spre roluri de birou, care sunt mai bine plătite. În timp, acest lucru va reduce numărul lucrătorilor pentru rolurile de blue collar.

Deci, cum poți să-ți crești șansele de a găsi muncitori pentru rolurile de blue collar? Ce strategii să folosești pentru a ocupa la timp proiectele pe care le ai și pentru a reține acești candidați pe termen lung?

Iată mai jos câteva strategii:

1. Promovează joburile și brandul de angajator pe cât mai multe canale

O specificitate a recrutării în domeniul blue collar este că trebuie să te adresezi unui volum mare de candidați încă de la început. Pentru că șansele ca acești candidați să se retragă din proces sunt foarte mari, înseamnă că ai nevoie de un număr mai mare de candidați pentru a te asigura că ai un pipeline solid.

În medie, pentru aceste joburi companiile primesc 150 de aplicanți și este nevoie de 30-40 de candidați pentru a face o angajare.

statistici recrutare





Asta înseamnă că nu te poți baza doar pe aplicările primite pentru a acoperi nevoile de recrutare. E nevoie să promovezi constant joburile disponibile și brandul de angajator pe canalele pe care acești candidați sunt deja prezenți. Pentru asta, creează și postează constant conținut pe Facebook, Instagram, TikTok, Google sau Youtube.

2. Postează joburile pe site-uri sau grupuri de specialitate

Unele site-uri de nișă funcționează mai bine decât cele bine cunoscute atunci când vine vorba de candidații blue collar. Site-urile de joburi specializate te pot ajuta să ajungi direct la audiența care te interesează și să reduci numărul de aplicații irelevante. Iată câteva site-uri pe care le poți folosi cu mai mult succes:
Pe lângă acestea, un canal foarte bun este Facebook – mai exact, grupurile de Facebook. Există foarte multe comunități și grupuri dedicate locurilor de muncă, unde oamenii caută în mod activ joburi. Încearcă să te înscrii în cele mai relevante grupuri pentru industria sau zona ta și să postezi acolo anunțurile relevante pentru cei care fac parte din grup.

Pro tip:

Atunci când scrii anunțurile de job, începe direct cu beneficiile oferite și cu range-ul salarial. Ca parte din beneficii, include și detalii precum asigurarea medicală oferită, programul de lucru, dacă se plătește naveta până la birou etc

3. Cere recomandări de la angajați

Nu e o surpriză că recomandările interne sunt cea mai bună sursă de candidați relevanți. 70% dintre candidații recomandați sunt potriviți pentru rol – și, în plus, angajații veniți din recomandări au tendința să stea mai mult în companie.

Recomandările interne funcționează foarte bine și pentru recrutarea candidaților blue collar: se află în top 3 canale de recrutare pentru majoritatea joburilor din acest domeniu. De aceea, e o idee bună să pui la punct un program de recomandări prin care să oferi bonusuri pentru recomandările de succes primite și să stabilești un flux simplu prin care colegii tăi pot face recomandări.

statistici recrutare

Oferă un bonus de recomandare între 500-1000 lei

Pentru rolurile de blue collar, bonusul mediu acordat de companii este de 750 lei, cu sume variind între 500-1000 lei în funcție de senioritatea rolului sau de industrie.

Cele mai multe companii plătesc bonusul la 3 luni de la angajare, însă altele aleg să plătească o parte imediat după angajare (sau la o lună după), iar restul la 3-4 luni.

Stabilește un flux simplu pentru trimiterea recomandărilor

Pentru a le fi cât mai ușor să trimită recomandări, amintește-le colegilor tăi periodic care sunt joburile disponibile, ce bonusuri pot primi și cum pot recomanda pe cineva.

Pune afișe în zonele de lucru sau lasă formulare la vedere, pe care aceștia să le completeze. Nu le cere să-ți dea prea multe informații: doar nume, telefon și poziția pe care s-ar potrivi ar trebui să fie de ajuns.

Un alt mod de a primi recomandări este să îi încurajezi să intre pe un portal intern (fără să aibă nevoie de cont) unde să vadă joburile disponibile, bonusurile oferite pentru fiecare și să poată adăuga direct acolo recomandările. Poți construi unul cu ajutorul unui software de recrutare precum Mingle.

4. Ia în considerare și categoriile defavorizate de candidați

În România, categoria de candidați peste 45 de ani este una dintre cele mai defavorizate de pe piața muncii. Multe companii caută candidați tineri și le scapă din vedere acești candidați foarte potriviți, cu experiență. 

De aceea, îți poți îndrepta eforturile către aceștia. Ai nevoie însă să vii cu o ofertă competitivă și cu un pachet de beneficii bine gândit, pentru că acești candidați sunt și mai reticenți atunci când vine vorba de schimbarea locului de muncă actual.

Tot aici, ia în considerare și candidații cu dizabilități sau care fac parte din alte categorii defavorizate. De cele mai multe ori, aceștia nu au multe opțiuni de joburi și își găsesc cu greu un loc de muncă.

Multe joburi de blue collars sunt potrivite pentru candidații cu dizabilități, chiar dacă la o primă vedere nu pare așa. De cele mai multe ori, infrastructura de care o companie are nevoie este minimă, iar acești candidați sunt mai independenți decât ai crede. De exemplu, persoanele nevăzătoare pot învăța ușor să navigheze un spațiu de birou și nu au nevoie de asistența celorlalți, sau pot învăța să opereze mașinării sau calculatorul. La urma urmei, aceste persoane ies zilnic din casă și sunt nevoite să navigheze un spațiu care nu a fost gândit pentru ele și care nu e sigur. Într-o fabrică bine organizată, de exemplu, s-ar putea să le fie mai ușor să navigheze decât pe stradă.
Descoperă Mingle

Cum a redus E.ON Asist Complet timpul de angajare cu Mingle

Află cum echipa de recrutare din E.ON Asist Complet folosește Mingle pentru a reduce timpul de angajare și munca manuală făcută de echipă.

Citește studiul de caz

5. Pune accent pe avantajele rolurilor de blue collar

Mulți dintre candidații tineri de pe piața muncii se îndreaptă spre roluri de birou pentru că acestea sunt asociate în general cu salarii mai mari, condiții de lucru mai bune și mai multe beneficii. Însă și rolurile de blue collar pot fi competitive din acest punct de vedere. De aceea e nevoie să scoți în evidență avantajele acestor joburi și oportunitățile de creștere și avansare pe care le oferă.

Prezintă-le candidaților mediul de lucru din companie, cu cine vor lucra direct, ce fel de muncă vor face, cum va arăta ziua lor de lucru etc. În plus, menționează și alte beneficii de care s-ar putea bucura, prin comparație cu un job de birou: de exemplu faptul că vor putea fi activi, vor putea face mișcare sau vor interacționa mai mult cu oameni decât cu ecrane.

De asemenea, poți menționa și impactul muncii lor: de exemplu, angajații din domeniul construcțiilor vor avea șansa să construiască o clădire care va dăinui în timp.

6. Oferă programe de internship și practică

Din fericire, încă există candidați la început de drum care vor să se îndrepte către domeniile lucrative. Pentru aceștia, poți pune la punct programe de practică sau internship prin care să le oferi ocazia de a lucra fără a avea nevoie de experiență.

Te poți orienta în special către absolvenții liceelor sau școlilor cu profil tehnologic sau către cei care au finalizat anumite cursuri de profil.

7. Fă procesul de recrutare mai scurt

Procesele de recrutare lungi și complexe sunt o problemă pentru orice tip de rol, însă sunt de evitat mai ales atunci când cauți specialiști greu de găsit care nu sunt disponibili mult timp pe piața muncii.

În medie, timpul mediu de angajare pentru rolurile blue collar este de 34 zile, însă pentru unele roluri acesta este mai mic de 20 de zile.

Acesta este însă un timp îndelungat ținând cont de faptul că, în medie, candidații se așteaptă ca procesul de recrutare să dureze mai puțin de 2 săptămâni.
timp de angajare blue collars

8. Simplifică procesul de aplicare

E important ca procesul de aplicare să fie cât mai ușor pentru candidați în general, nu doar pentru cei pentru rolurile de blue collar.

Însă în special pentru aceste roluri e esențial să oferi opțiuni de aplicare cât mai simple. De exemplu, dacă aplicarea se face prin intermediul unui formular online, atunci fă-l cât mai simplu de parcurs, accesibil de pe mobil și ușor de completat fără a fi nevoie de crearea unui cont.

Pe lângă aplicarea online, oferă candidaților și opțiunea de a aplica trimițând sau lăsând la recepție CV-ul lor în format fizic. Sau să poată aplica prin SMS, pe WhatsApp sau lăsându-și datele într-un mesaj pe Facebook.

Cere cât mai puține informații la aplicare: de multe ori, candidații poate că nu au un CV deja făcut, așa că le poți cere datele de contact și rolul pe care lucrează în prezent (sau au lucrat anterior). Dacă îți trimit CV-ul, atunci nu le mai cere să completeze și datele de contact sau alte informații care pot fi găsite în fișier.

Experiența de aplicare ar trebui să fie mobile-friendly

Candidații își vor folosi cel mai probabil telefonul mobil pentru a căuta joburi și pentru a aplica. De aceea, e important ca pagina de cariere și paginile joburilor să fie optimizate pentru mobil. Iată ce poți face pentru asta:
  • Testează procesul de aplicare pe site de pe telefonul mobil și tabletă;
  • Asigură-te că formularele de aplicare nu sunt prea lungi și că încap pe o singură pagină, fără a fi nevoie de prea multe scroll-uri din partea candidaților;
  • Notează-ți ce ar trebui îmbunătățit și ia legătura cu echipa internă pentru a optimiza experiența de aplicare.

9. Îmbunătățește comunicarea cu candidații

Prioritizează comunicarea cu candidații blue collar prin telefon, SMS sau WhatsApp. Nu te baza pe e-mailuri ca principal mijloc de comunicare.

Dacă suni candidații și nu îți răspund, gândește-te că aceștia ar putea fi reticenți să răspundă unui număr necunoscut. De aceea, le poți trimite un SMS scurt cu numele tău și al companiei, precum și cu motivul pentru care i-ai sunat. La fel de bine funcționează și să le scrii pe WhatsApp, caz în care îți recomandăm ca imaginea ta de profil să aibă logo-ul companiei pentru un plus de credibilitate.

Ca să crești implicarea lor în recrutare, trimite-le un mesaj cu data și ora la care pot veni la interviu (și adresa), precum și un mesaj de notificare cu o zi înainte.

10. Regândește metodele de evaluare

Cel mai important sfat aici este să construiești un proces de recrutare diferențiat pentru rolurile de white și blue collar. Dacă pentru rolurile de white poți lua în considerare mai multe etape de interviu sau trimiterea unor teste de evaluare, pentru rolurile de blue collar ideal ar fi ca procesul să fie cât mai scurt și cu cât mai puțini pași.

De exemplu, odată ce ai primit aplicațiile, poți suna candidații (ideal în curs de 1-2 zile de la aplicare) pentru un scurt interviu telefonic, în care poți clarifica:
  • Salariul oferit pentru rol și cum se potrivește cu așteptările lor salariale;
  • Programul de lucru;
  • Locația și dacă e nevoie de navetă sau relocare;
  • Alte aspecte (calificări obligatorii, alte criterii necesare pentru rol etc).
După discuția telefonică, stabilește un interviu (dacă poți, în cursul aceleiași săptămâni) la care să participe managerul de echipă și alte persoane implicate în luarea deciziei.

În cazul în care candidatul este potrivit pentru rol, atunci poți trece și la ofertarea acestuia – de regulă, în decurs de câteva zile după interviu.

Orice pas extra pe care-l adaugi în acest proces va prelungi durata de recrutare și va crește șansele ca oamenii căutați să-și găsească deja un loc de muncă în altă parte.

De aceea, îți recomandăm să chemi candidații o singură dată la interviu, chiar dacă e nevoie să participe mai multe persoane la acesta – sau să grupezi 2-3 interviuri de 30 de minute unul după altul.

E rândul tău

E greu să angajezi oamenii potriviți pentru rolurile de blue collar atunci când aceștia sunt disponibili foarte puțin pe piața muncii și greu de găsit. Cu abordarea potrivită, însă, poți construi un loc de muncă în care aceștia să se simtă bine, să poată să avanseze și care să îi încurajeze să-și continue munca în domeniu.

Asta nu îți va garanta doar că acești angajați vor rămâne mai mult timp în companie (și, poate, își vor recomanda și prietenii), dar și că vor crește șansele ca mai mulți oameni să fie tentați să se orienteze spre acest domeniu, care în ultima perioadă nu mai e atât de atrăgător pentru candidați.
Descoperă Mingle

Cum a redus E.ON Asist Complet timpul de angajare cu Mingle

Află cum echipa de recrutare din E.ON Asist Complet folosește Mingle pentru a reduce timpul de angajare și munca manuală făcută de echipă.

Citește studiul de caz

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s