Skip to main content

De ce sunt importante abilitățile soft la locul de muncă

Soft skills


Abilitățile soft sunt aptitudini generale care nu sunt specifice unui anumit tip de job, dar care ajută angajații să-și facă mai bine munca. Acestea includ abilități precum comunicarea, munca în echipă sau adaptabilitatea. Ele mai sunt uneori numite și abilități transferabile sau interpersonale, fiind esențiale pentru viața profesională.

Dacă ar fi să gândim la cerințele de bază, am putea spune că angajații au nevoie de cunoștințe și abilități specifice rolului pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu. Însă cei care de obicei ies în evidență ca top performeri au nevoie de câteva calități suplimentare, cum ar fi capacitatea de a comunica clar, de a lucra bine cu ceilalți sau de a-și gestiona timpul eficient.

La scară largă, organizațiile acordă mai puțină atenție competențelor soft atunci când angajează, deoarece abilitățile tehnice sunt impersonale și mai ușor de măsurat. În plus, aceste abilități sunt necesare pentru desfășurarea activităților principale ale jobului.

Este însă important să nu consideri abilitățile soft ca fiind opționale. Ce separă, de fapt, organizațiile de succes de restul companiilor sunt angajații care lucrează în acea companie, respectiv modul în care muncesc aceștia și interacționează atât cu colegii lor, cât și cu persoanele din afara organizației.

Prin urmare, dacă vrei să ai o companie cu rezultate excepționale, este important să iei în calul toate caracteristicile unui candidat: atât competențele tehnice, cât și abilitățile soft.

Abilitățile soft sunt un indicator al performanței

Potrivit cercetărilor efectuate de Universitatea Harvard, 85% din succesul la locul de muncă provine din deținerea de competențe soft, doar 15% fiind atribuite abilităților tehnice. Acest lucru subliniază impactul substanțial pe care îl au abilitățile soft asupra succesului profesional, prin urmare și asupra succesului companiei unde aceste persoane lucrează.

Abilitățile tehnice pot fi predate și învățate: le studiem la școală, facultate sau în diferite cursuri și programe de formare.

Iar atunci când vine vorba de competențe precum luarea deciziilor, gestionarea timpului sau lucru în echipă, investim mai puțin plecând de la premisa că aceste abilități sunt înnăscute și nu pot fi predate.

Însă toate aceste abilități pot fi și ele învățate și, chiar dacă sunt mai greu de măsurat, asta nu înseamnă că nu le putem îmbunătăți sau că nu putem schimba modul în care ne facem munca.

Dintr-un sondaj efectuat de Graduate Management Admission Council reiese că, deși cei care au finalizat programe de MBA aveau note ridicate în ceea ce privește aptitudinile analitice, expertiza cantitativă și capacitatea de a culege informații, le lipseau foarte mult competențele în alte domenii critice, foarte utile în viața profesională: gândirea strategică, comunicarea scrisă și orală, leadership si adaptabilitate.

Prin urmare, încurajează-ți și susține-ți colegii să-și dezvolte competențele soft. Mai jos am cuprins câteva idei și metode de îmbunătățire a acestor abilități:

1. Construiește o cultură a feedback-ului

O parte esențială a îmbunătățirii abilităților unei persoane constă în a fi deschis la feedback-ul pe care îl primește de la colegi. Când un angajat este deschis la feedback, acesta este mai capabil să primească critici constructive și să utilizeze aceste informații pentru a își îmbunătăți comportamentul. Construiește o cultură axată pe feedback și ajută-ți colegii ca, pe măsură ce primesc feedback, să își facă un plan de dezvoltare și să aibă acces la resurse de învățare.

2. Încurajează comunicarea între angajați

Comunicarea eficientă este un soft skill care le va fi util tuturor colegilor, indiferent de tipul de job pe care îl au. Deși este posibil ca unii angajați să aibă sarcini și responsabilități care nu necesită ajutorul niciunui coleg, este important să îi implici și pe aceștia în interacțiunea cu ceilalți, pentru a forma relații cu aceștia și pentru a se simți mai bine la lucru.

3. Subliniază importanța lucrului în echipă

Organizațiile ar trebui să pună mai mult preț pe oportunitățile de a-și face angajații să colaboreze. Cu cât aceștia o fac mai mult, cu atât își vor îmbunătăți abilitățile de comunicare și ascultare, încredere și rezolvare a problemelor. În plus, munca în echipă poate genera idei și soluții inovatoare care nu s-ar fi întâmplat dacă fiecare persoană ar lucra pe cont propriu.

Încurajează angajații ca în cadrul proiectelor comune, să permită fiecărui membru al grupului să contribuie cu partea sa și să aprecieze abilitățile și personalitățile unice ale grupului. Subliniază, de asemenea, oportunitatea pe care o au de a învăța din modul de lucru și stilul de gândire al celorlalți.

4. Facilitează relațiile de prietenie între angajați

Poți organiza diferite evenimente cum ar fi happy hours, team building sau activități scurte în timpul programului de lucru, prin care angajații să se cunoască dincolo de viața de birou.

Acest lucru îi poate ajuta pe colegii tăi și din punct de vedere profesional, deoarece vor afla un pic mai mult despre personalitatea celorlalți și  pot înțelege mai ușor cum aceasta influențează comportamentul lor la birou.

5. Încurajează-ți colegii să iasă din zona de confort

Plasarea pe un teritoriu necunoscut din punct de vedere profesional are potențialul de a încuraja angajații să învețe ceva complet nou.

Poți colabora cu managerii de departamente pentru a le oferi angajaților responsabilități noi sau un rol diferit față de ceea ce fac în prezent.

6. Susține învățarea

Îți poți ajuta colegii să-și dezvolte abilitățile soft prin programe de coaching, mentorat sau prin organizarea de diferite ateliere și participare la cursuri sau workshop-uri.

Angajații care participă la programe de coaching și mentorat au avantajul de a evolua mult mai rapid și, în plus, de a-și descoperi întregul potențial.

Mentorii pot oferi îndrumări și sprijin pe anumite subiecte și domenii, ajutând angajații să rămână concentrați asupra obiectivelor lor. De asemenea, angajații pot învăța de la aceștia despre cele mai recente tendințe din industria lor, precum și despre cum să evalueze anumite situații sau provocări dificile.

7. Adaptabilitatea

Adaptabilitatea este, de asemenea, un soft skill important la care angajații pot lucra pentru a învăța să găsească soluții alternative la problemele care pot apărea la locul de muncă. Încurajează angajații să fie deschiși pentru a învăța noi tehnologii care le-ar putea influența activitatea la birou sau fi alături de ei atunci când compania trece prin schimbări majore.

8. Management-ul timpului

Abilitățile de gestionare eficientă a timpului le permit angajaților să-și aloce resursele mai bine, să stabilească obiective și priorități și să respecte termenele limită. În cele din urmă, angajații au nevoie să învețe cum să lucreze mai smart, nu mai greu. Găsește metode prin care îți poți ajuta colegii să-și organizeze mai bine timpul și să-și îndeplinească sarcinile la timp.

Un alt aspect important pe care să-l iei în calcul este stresul generat de termenele limită sau de gestionarea defectuoasă a timpului. De aceea este important să creezi un mediu care să acorde prioritate stării de bine și să recunoască faptul că productivitatea susținută necesită perioade de odihnă.

9. Susține promovarea internă

Nu este un secret că angajarea din extern necesită multe resurse. Și, deși pentru unele posturi trebuie să cauți oameni din afara companiei, probabil că există multe alte roluri care pot fi ocupate prin promovarea angajaților existenți.

Pe lângă economisirea timpului și a banilor, dezvoltarea talentului intern vine cu numeroase beneficii suplimentare, cum ar fi retenția angajaților și crearea unei culturi de învățare în companie. Prin urmare, începe cu identificarea angajaților cu potențial de a deveni următorii manageri. Pentru a avea o cultură de leadership în cadrul companiei, este important să creezi un mediu care le oferă angajaților autoritate de luare a deciziilor. Atunci când aceștia se simt de încredere și pot lua decizii în mod independent, este mai probabil ca aceștia să își dorească să demonstreze calități de lider și să fie încrezători să preia un rol de conducere.

E rândul tău

Competențele soft sunt esențiale în toate organizațiile, indiferent de industrie sau de tipul de rol; dezvoltarea și îmbunătățirea acestora sunt necesare pentru succesul în orice carieră. Iar pentru o companie, a avea angajați cu soft skills bine dezvoltate înseamnă procese mai eficiente, productivitate ridicată și o dezvoltare sustenabilă. De aceea, încearcă să oferi angajaților oportunitatea și susținerea de a-și dezvolta și îmbunătăți aceste abilități.

Pe aceeași temă...

Interviurile bazate pe valori

În acest articol vei găsi exemple de întrebări pe care să le adresezi într-un interviu bazat pe valori, metode de evaluare a răspunsurilor și tehnici de alegere a candidații potriviți.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate