Skip to main content

Cum să îmbunătățești abilitățile soft ale colegilor tăi

soft skills


Abilitățile soft sunt aptitudini generale care nu sunt specifice unui anumit tip de job, dar care ajută angajații să-și facă mai bine munca. Acestea includ abilități precum comunicarea, munca în echipă sau adaptabilitatea. Ele mai sunt uneori numite și abilități transferabile sau interpersonale, fiind esențiale pentru viața profesională.

Dacă ar fi să gândim la cerințele de bază, am putea spune că angajații au nevoie de cunoștințe și abilități specifice rolului pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu. Însă cei care de obicei ies în evidență ca top performeri au nevoie de câteva calități suplimentare, cum ar fi capacitatea de a comunica clar, de a lucra bine cu ceilalți sau de a-și gestiona timpul eficient.

La scară largă, organizațiile acordă mai puțină atenție competențelor soft atunci când angajează, deoarece abilitățile tehnice sunt impersonale și mai ușor de măsurat. În plus, aceste abilități sunt necesare pentru desfășurarea activităților principale ale jobului.

Este însă important să nu consideri abilitățile soft ca fiind opționale. Ce separă, de fapt, organizațiile de succes de restul companiilor sunt angajații care lucrează în acea companie, respectiv modul în care muncesc aceștia și interacționează atât cu colegii lor, cât și cu persoanele din afara organizației.

Prin urmare, dacă vrei să ai o companie cu rezultate excepționale, este important să iei în calul toate caracteristicile unui candidat: atât competențele tehnice, cât și abilitățile soft.

Abilitățile soft sunt un indicator al performanței

Potrivit cercetărilor efectuate de Universitatea Harvard, 85% din succesul la locul de muncă provine din deținerea de competențe soft, doar 15% fiind atribuite abilităților tehnice. Acest lucru subliniază impactul substanțial pe care îl au abilitățile soft asupra succesului profesional, prin urmare și asupra succesului companiei unde aceste persoane lucrează.

Abilitățile tehnice pot fi predate și învățate: le studiem la școală, facultate sau în diferite cursuri și programe de formare.

Iar atunci când vine vorba de competențe precum luarea deciziilor, gestionarea timpului sau lucru în echipă, investim mai puțin plecând de la premisa că aceste abilități sunt înnăscute și nu pot fi predate.

Însă toate aceste abilități pot fi și ele învățate și, chiar dacă sunt mai greu de măsurat, asta nu înseamnă că nu le putem îmbunătăți sau că nu putem schimba modul în care ne facem munca.

Dintr-un sondaj efectuat de Graduate Management Admission Council reiese că, deși cei care au finalizat programe de MBA aveau note ridicate în ceea ce privește aptitudinile analitice, expertiza cantitativă și capacitatea de a culege informații, le lipseau foarte mult competențele în alte domenii critice, foarte utile în viața profesională: gândirea strategică, comunicarea scrisă și orală, leadership si adaptabilitate.

Prin urmare, încurajează-ți și susține-ți colegii să-și dezvolte competențele soft. Mai jos am cuprins câteva idei și metode de îmbunătățire a acestor abilități:

1. Construiește o cultură a feedback-ului

O parte esențială a îmbunătățirii abilităților unei persoane constă în a fi deschis la feedback-ul pe care îl primește de la colegi. Când un angajat este deschis la feedback, acesta este mai capabil să primească critici constructive și să utilizeze aceste informații pentru a își îmbunătăți comportamentul. Construiește o cultură axată pe feedback și ajută-ți colegii ca, pe măsură ce primesc feedback, să își facă un plan de dezvoltare și să aibă acces la resurse de învățare.

2. Încurajează comunicarea între angajați

Comunicarea eficientă este un soft skill care le va fi util tuturor colegilor, indiferent de tipul de job pe care îl au. Deși este posibil ca unii angajați să aibă sarcini și responsabilități care nu necesită ajutorul niciunui coleg, este important să îi implici și pe aceștia în interacțiunea cu ceilalți, pentru a forma relații cu aceștia și pentru a se simți mai bine la lucru.

3. Subliniază importanța lucrului în echipă

Organizațiile ar trebui să pună mai mult preț pe oportunitățile de a-și face angajații să colaboreze. Cu cât aceștia o fac mai mult, cu atât își vor îmbunătăți abilitățile de comunicare și ascultare, încredere și rezolvare a problemelor. În plus, munca în echipă poate genera idei și soluții inovatoare care nu s-ar fi întâmplat dacă fiecare persoană ar lucra pe cont propriu.

Încurajează angajații ca în cadrul proiectelor comune, să permită fiecărui membru al grupului să contribuie cu partea sa și să aprecieze abilitățile și personalitățile unice ale grupului. Subliniază, de asemenea, oportunitatea pe care o au de a învăța din modul de lucru și stilul de gândire al celorlalți.

4. Facilitează relațiile de prietenie între angajați

Poți organiza diferite evenimente cum ar fi happy hours, team building sau activități scurte în timpul programului de lucru, prin care angajații să se cunoască dincolo de viața de birou.

Acest lucru îi poate ajuta pe colegii tăi și din punct de vedere profesional, deoarece vor afla un pic mai mult despre personalitatea celorlalți și  pot înțelege mai ușor cum aceasta influențează comportamentul lor la birou.

5. Încurajează-ți colegii să iasă din zona de confort

Plasarea pe un teritoriu necunoscut din punct de vedere profesional are potențialul de a încuraja angajații să învețe ceva complet nou.

Poți colabora cu managerii de departamente pentru a le oferi angajaților responsabilități noi sau un rol diferit față de ceea ce fac în prezent.

6. Susține învățarea

Îți poți ajuta colegii să-și dezvolte abilitățile soft prin programe de coaching, mentorat sau prin organizarea de diferite ateliere și participare la cursuri sau workshop-uri.

Angajații care participă la programe de coaching și mentorat au avantajul de a evolua mult mai rapid și, în plus, de a-și descoperi întregul potențial.

Mentorii pot oferi îndrumări și sprijin pe anumite subiecte și domenii, ajutând angajații să rămână concentrați asupra obiectivelor lor. De asemenea, angajații pot învăța de la aceștia despre cele mai recente tendințe din industria lor, precum și despre cum să evalueze anumite situații sau provocări dificile.

7. Adaptabilitatea

Adaptabilitatea este, de asemenea, un soft skill important la care angajații pot lucra pentru a învăța să găsească soluții alternative la problemele care pot apărea la locul de muncă. Încurajează angajații să fie deschiși pentru a învăța noi tehnologii care le-ar putea influența activitatea la birou sau fi alături de ei atunci când compania trece prin schimbări majore.

8. Management-ul timpului

Abilitățile de gestionare eficientă a timpului le permit angajaților să-și aloce resursele mai bine, să stabilească obiective și priorități și să respecte termenele limită. În cele din urmă, angajații au nevoie să învețe cum să lucreze mai smart, nu mai greu. Găsește metode prin care îți poți ajuta colegii să-și organizeze mai bine timpul și să-și îndeplinească sarcinile la timp.

Un alt aspect important pe care să-l iei în calcul este stresul generat de termenele limită sau de gestionarea defectuoasă a timpului. De aceea este important să creezi un mediu care să acorde prioritate stării de bine și să recunoască faptul că productivitatea susținută necesită perioade de odihnă.

9. Susține promovarea internă

Nu este un secret că angajarea din extern necesită multe resurse. Și, deși pentru unele posturi trebuie să cauți oameni din afara companiei, probabil că există multe alte roluri care pot fi ocupate prin promovarea angajaților existenți.

Pe lângă economisirea timpului și a banilor, dezvoltarea talentului intern vine cu numeroase beneficii suplimentare, cum ar fi retenția angajaților și crearea unei culturi de învățare în companie. Prin urmare, începe cu identificarea angajaților cu potențial de a deveni următorii manageri. Pentru a avea o cultură de leadership în cadrul companiei, este important să creezi un mediu care le oferă angajaților autoritate de luare a deciziilor. Atunci când aceștia se simt de încredere și pot lua decizii în mod independent, este mai probabil ca aceștia să își dorească să demonstreze calități de lider și să fie încrezători să preia un rol de conducere.

E rândul tău

Competențele soft sunt esențiale în toate organizațiile, indiferent de industrie sau de tipul de rol; dezvoltarea și îmbunătățirea acestora sunt necesare pentru succesul în orice carieră. Iar pentru o companie, a avea angajați cu soft skills bine dezvoltate înseamnă procese mai eficiente, productivitate ridicată și o dezvoltare sustenabilă. De aceea, încearcă să oferi angajaților oportunitatea și susținerea de a-și dezvolta și îmbunătăți aceste abilități.

Pe aceeași temă...

Interviurile bazate pe valori

În acest articol vei găsi exemple de întrebări pe care să le adresezi într-un interviu bazat pe valori, metode de evaluare a răspunsurilor și tehnici de alegere a candidații potriviți.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode