Skip to main content

Cum să-i dai feedback unui angajat neperformant

feedback angajati


Revizuirea performanței unui angajat care nu îndeplinește așteptările are o miză mare atât pentru acesta, cât și pentru companie. Evaluările nefavorabile vin cu consecințe asupra progresului său în carieră. În plus, dacă feedback-ul corectiv este ceva la care acesta nu se aștepta sau nu este livrat în mod corespunzător, l-ar putea determina să intre în defensivă sau chiar să înceapă să caute un nou loc de muncă.

Totuși, aceste momente provocatoare aduc și oportunități de consolidare a relației manager-angajat.

Rolul tău este să te asiguri că aceste conversații sunt realizate corect, pentru a fi utile tuturor celor implicați. Pentru asta, managerii ar trebui să fie pregătiți să ofere feedback corespunzător și constructiv membrilor echipei. 

Și pentru că discuțiile dificile nu sunt ușor de purtat, vei găsi în acest articol câteva bune practici pentru acestea: pe ce ar trebui să pui accentul, cum să conduci conversația și cum să o faci cât mai constructivă. 

Înainte de a începe, amintește-ți că scopul acestor discuții nu este să găsești un vinovat și să arăți cu degetul. Mai degrabă, ele sunt o ocazie de a defini așteptările companiei și angajatului și de a lucra împreună pentru a le atinge.

1. Definește așteptările

Este posibil ca angajatului să nu i se fi oferit suficiente informații legate de rezultatele dorite de la munca sa. Când observi o nealiniere între așteptările pe care le ai de la un angajat și munca pe care acesta o prestează, începe prin a defini cum ți-ai dori să se comporte acesta și ce schimbări ar trebui făcute și de cine. 

Așteptările ar trebui să fie stabilite de comun acord între tine (sau manager) și angajat, pentru ca acesta să se simtă apreciat și sprijinit.

Poți începe conversația prin a spune: „Mi-am dat seama că nu am avut până acum o discuție foarte clară despre ce așteptări am de la tine, dar nici despre așteptările tale de la noi. În discuția de azi, aș vrea să-ți ofer un feedback deschis despre felul în care am lucrat până acum și ce simt că ar mai putea fi îmbunătățit. Totodată, am nevoie în egală măsură și de feedbackul tău și m-ar ajuta să știu ce ar putea funcționa mai bine pentru tine.

2. Discută despre trecut

În timpul conversației, dedică o secțiune de timp pentru a privi înapoi și a înțelege conjunctura. Poți încuraja angajatul să-și evalueze propria performanță. De exemplu, poți întreba:

  • Privind în urmă, dacă ai avea ocazia să schimbi sau să îmbunătățești ceva, ce ai face diferit și de ce?
  • Mi-ai putea împărtăși perspectiva ta asupra a ceea ce funcționează bine și ce nu în activitatea de la birou?
  • Ce te-ar ajuta să lucrezi mai bine? Ți se pare că anumite procese sau activități îți îngreunează munca?
  • Cu cine din echipă ți se pare cel mai greu să lucrezi și de ce? Dar cel mai ușor?
  • Din punctul tău de vedere, cum ți se pare că te-ai plasat față de obiectivele pe care le aveai de îndeplinit? Unde ai reușit să te apropii cel mai mult și unde ai rămas cel mai în urmă?
Scopul acestor întrebări este să obții cât mai multe informații despre situația curentă, dar și să afli perspectiva angajatului și motivele care i-au influențat comportamentul.

3. Înțelege valorile angajatului

Cercetările au arătat o legătură puternică între gradul de implicare al angajaților și îmbunătățirea performanței. Angajații acordă adesea prioritate muncii semnificative pentru ei, iar asta le influențează angajamentul față de companie. 

Înainte de a iniția o conversație despre îmbunătățirea performanței, fă-ți timp pentru a înțelege care sunt valorile angajatului. Acest lucru te va ajuta să ai o conversație eficientă și utilă legată de dezvoltarea sa profesională, aliniind obiectivele companiei cu aspirațiile lui individuale.

În timpul procesului de feedback discută, de asemenea, despre felul în care acțiunile și performanța lor se potrivesc cu dorințele de creștere în carieră pe termen lung. Ia în considerare aceste întrebări:

  • Când te gândești la obiectivele tale pe termen lung, cum contribuie rolul tău actual la creșterea profesională? Simți că te aduce mai aproape de ce vrei să obții sau că te ține în loc?
  • Care aspecte ale muncii tale crezi că se aliniază cel mai mult cu aspirațiile tale de carieră și cum îți dorești să te dezvolți pe această direcție?
  • Ai putea să-mi spui ce experiență sau abilități ai vrea să dobândești în curând pentru a te susține pe plan profesional?

4. Oferă feedback constructiv

Oferă feedback clar și specific, cu exemple reale (nu ipotetice) pentru a te asigura că angajatul înțelege exact cum munca pe care o prestează nu se aliniază cu ceea ce se așteaptă de la el. Evită ambiguitatea.

Cere informații de la diferiți colegi care interacționează cu acesta pentru a-i oferi o înțelegere mai cuprinzătoare a situației. Acest lucru nu doar că îi oferă colegului tău o imagine mai clară, ci demonstrează și faptul că nu iei în calcul doar părerea ta ca fiind validă. În felul acesta poți să promovezi un mediu de lucru deschis și transparent.

În plus, atunci când feedback-ul vine de la mai multe persoane, devine mai dificil pentru angajat să te învinovățească și să creadă că opinia ta este subiectivă. În schimb, subliniază faptul că feedback-ul a rezultat din opinia mai multor colegi.

De asemenea, este esențial să lași judecata deoparte și să abordezi discuția cu curiozitate, recunoscând aspectul emoțional al acesteia.

În astfel de conversații nu își are locul identificarea unui vinovat, ci rezolvarea colaborativă a problemelor. Această abordare centrată pe soluții îl împuternicește pe angajat să accepte mai ușor că e nevoie de o schimbare, să își asume responsabilitatea pentru evoluția de până acum și să își ia sarcina de a-și îmbunătăți performanța.

Uite un exemplu despre cum ai putea descrie o situație ipotetică:

  • "Apreciez mult că ai dus la bun final acest proiect. Azi aș vrea să vorbim nu despre rezultatul proiectului, ci despre modul de desfășurare al acestuia, respectiv de relația pe care o ai cu colegii de echipă. Mai mulți colegi și-au exprimat îngrijorarea cu privire la capacitatea ta de a îți îndeplini responsabilitățile de Project Manager. Din câte am înțeles, aceștia au fost nevoiți să intervină și să acopere termenele limită ratate, grăbindu-și munca pentru a livra la timp proiectul. În plus, am observat că pari distras(ă) și nu te implici atât de mult pe cât ai putea în întâlnirile online. Acest comportament le dă colegilor tăi impresia că ești dezinteresat(ă) sau lipsit(ă) de respect față de ei."

În timpul conversației, creează spațiu pentru vulnerabilitate, ținând cont de faptul că și problemele care nu sunt legate de muncă ar putea determina performanța slabă a angajatului. Este esențial să arăți empatie și deschidere. De exemplu, poți face asta împărtășind o experiență personală relevantă:

  • "Nu știu dacă îți poți da seama că eu sunt o persoană introvertită. Întâlnirile cu multe persoane sunt foarte obositoare pentru mine, mai ales când sunt prost organizate. Pentru a trece mai ușor peste ele, structurez bine întâlnirile de dinainte: pregătesc o agendă clară și atribui secțiuni din ea anumitor membri ai echipei. Acordarea tuturor un rol în discuții îi face să se simtă implicați și creează așteptarea ca toată lumea să vină pregătită. În plus, evit cazurile în care cineva domină conversația. De asemenea, îmi permite să conduc prin exemplu: echipa vede cum arată o întâlnire bine condusă și cum pot adapta structura pentru propriile întâlniri."

Cere angajatului să-și împărtășească părerea sa sinceră despre feedback-ul primit și acordă-i spațiu să-și facă ordine în gânduri și să poată răspunde. De cele mai multe ori, angajații își vor asuma o anumită responsabilitate pentru rezultatele lor. Dacă nu o fac, este și acesta un semn.

5. Încurajează-ți colegul să se dezvolte

După ce ai înțeles care sunt motivele pentru care lucrurile au decurs într-un anume fel, readu atenția la starea prezentă. Stabilește tonul conversației recunoscând punctele forte ale angajatului și dorința de a se dezvolta. În cazul în care crezi că îmbunătățirea angajatului este posibilă spune-i acest lucru, subliniind faptul că tu și colegii lui de echipă îi sunteți alături.

Empatia și înțelegerea le va arăta că discuția este mai degrabă despre creștere și dezvoltare, decât despre critică. Încurajările și încrederea funcționează cel mai bine pentru motivarea cuiva să devină mai bun. 

6. Resetează așteptările

Enunță clar care sunt așteptările tale și asigură-te că angajatul înțelege standardele și este aliniat cu obiectivele propuse.

Pentru a încuraja dialogul, ia în considerare să pui întrebări precum:

  • Ce acțiuni sau comportamente specifice crezi că sunt necesare pentru a te ajuta să lucrezi mai bine?
  • Ce trebuie să se îmbunătățească din partea mea sau a echipei pentru a te susține?
  • Cum preferi să măsurăm evoluția și progresul tău? Putem stabili întâlniri recurente, putem defini metrici mai clare sau putem reacționa proactiv atunci când simți că nu poți face față volumului de lucru.
  • Cum te pot sprijini și ce resurse ai nevoie de la companie (cum ar fi formare, feedback continuu, check-in-uri)?

E rândul tău

Purtarea conversațiilor cu colegii care trebuie să-și îmbunătățească performanța necesită pregătire, empatie și accent pe colaborare. 

E important să le acorzi colegilor tăi spațiu pentru auto-reflecție și să îi asiguri că crezi că schimbarea este posibilă. În felul acesta, îi ajuți să treacă de la a se simți învinovățiți la a fi împuterniciți. 

Chiar dacă adevărul despre performanța actuală va fi greu de auzit și neplăcut, este o etapă pe care tu și managerii trebuie să o stăpâniți pentru a deveni mai abili în rezolvarea situațiilor dificile și dezvoltarea unor relații de lucru sănătoase.

Pe aceeași temă...

Bune practici în procesul de recrutare internă

Recrutarea internă contribuie la creșterea retenției angajaților, crescând satisfacția la locul de muncă. Descoperă cum să o implementezi cu succes în compania ta.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode