Revizuirea performanței unui angajat care nu îndeplinește așteptările are o miză mare atât pentru acesta, cât și pentru companie. Evaluările nefavorabile vin cu consecințe asupra progresului său în carieră. În plus, dacă feedback-ul corectiv este ceva la care acesta nu se aștepta sau nu este livrat în mod corespunzător, l-ar putea determina să intre în defensivă sau chiar să înceapă să caute un nou loc de muncă.
Totuși, aceste momente provocatoare aduc și oportunități de consolidare a relației manager-angajat.
Rolul tău este să te asiguri că aceste conversații sunt realizate corect, pentru a fi utile tuturor celor implicați. Pentru asta, managerii ar trebui să fie pregătiți să ofere feedback corespunzător și constructiv membrilor echipei.
Și pentru că discuțiile dificile nu sunt ușor de purtat, vei găsi în acest articol câteva bune practici pentru acestea: pe ce ar trebui să pui accentul, cum să conduci conversația și cum să o faci cât mai constructivă.
Înainte de a începe, amintește-ți că scopul acestor discuții nu este să găsești un vinovat și să arăți cu degetul. Mai degrabă, ele sunt o ocazie de a defini așteptările companiei și angajatului și de a lucra împreună pentru a le atinge.
1. Definește așteptările
Este posibil ca angajatului să nu i se fi oferit suficiente informații legate de rezultatele dorite de la munca sa. Când observi o nealiniere între așteptările pe care le ai de la un angajat și munca pe care acesta o prestează, începe prin a defini cum ți-ai dori să se comporte acesta și ce schimbări ar trebui făcute și de cine.
Așteptările ar trebui să fie stabilite de comun acord între tine (sau manager) și angajat, pentru ca acesta să se simtă apreciat și sprijinit.
Poți începe conversația prin a spune: „Mi-am dat seama că nu am avut până acum o discuție foarte clară despre ce așteptări am de la tine, dar nici despre așteptările tale de la noi. În discuția de azi, aș vrea să-ți ofer un feedback deschis despre felul în care am lucrat până acum și ce simt că ar mai putea fi îmbunătățit. Totodată, am nevoie în egală măsură și de feedbackul tău și m-ar ajuta să știu ce ar putea funcționa mai bine pentru tine.”
2. Discută despre trecut
În timpul conversației, dedică o secțiune de timp pentru a privi înapoi și a înțelege conjunctura. Poți încuraja angajatul să-și evalueze propria performanță. De exemplu, poți întreba:
- Privind în urmă, dacă ai avea ocazia să schimbi sau să îmbunătățești ceva, ce ai face diferit și de ce?
- Mi-ai putea împărtăși perspectiva ta asupra a ceea ce funcționează bine și ce nu în activitatea de la birou?
- Ce te-ar ajuta să lucrezi mai bine? Ți se pare că anumite procese sau activități îți îngreunează munca?
- Cu cine din echipă ți se pare cel mai greu să lucrezi și de ce? Dar cel mai ușor?
- Din punctul tău de vedere, cum ți se pare că te-ai plasat față de obiectivele pe care le aveai de îndeplinit? Unde ai reușit să te apropii cel mai mult și unde ai rămas cel mai în urmă?
3. Înțelege valorile angajatului
Cercetările au arătat o legătură puternică între gradul de implicare al angajaților și îmbunătățirea performanței. Angajații acordă adesea prioritate muncii semnificative pentru ei, iar asta le influențează angajamentul față de companie.
Înainte de a iniția o conversație despre îmbunătățirea performanței, fă-ți timp pentru a înțelege care sunt valorile angajatului. Acest lucru te va ajuta să ai o conversație eficientă și utilă legată de dezvoltarea sa profesională, aliniind obiectivele companiei cu aspirațiile lui individuale.
În timpul procesului de feedback discută, de asemenea, despre felul în care acțiunile și performanța lor se potrivesc cu dorințele de creștere în carieră pe termen lung. Ia în considerare aceste întrebări:
- Când te gândești la obiectivele tale pe termen lung, cum contribuie rolul tău actual la creșterea profesională? Simți că te aduce mai aproape de ce vrei să obții sau că te ține în loc?
- Care aspecte ale muncii tale crezi că se aliniază cel mai mult cu aspirațiile tale de carieră și cum îți dorești să te dezvolți pe această direcție?
- Ai putea să-mi spui ce experiență sau abilități ai vrea să dobândești în curând pentru a te susține pe plan profesional?
4. Oferă feedback constructiv
Oferă feedback clar și specific, cu exemple reale (nu ipotetice) pentru a te asigura că angajatul înțelege exact cum munca pe care o prestează nu se aliniază cu ceea ce se așteaptă de la el. Evită ambiguitatea.
Cere informații de la diferiți colegi care interacționează cu acesta pentru a-i oferi o înțelegere mai cuprinzătoare a situației. Acest lucru nu doar că îi oferă colegului tău o imagine mai clară, ci demonstrează și faptul că nu iei în calcul doar părerea ta ca fiind validă. În felul acesta poți să promovezi un mediu de lucru deschis și transparent.
În plus, atunci când feedback-ul vine de la mai multe persoane, devine mai dificil pentru angajat să te învinovățească și să creadă că opinia ta este subiectivă. În schimb, subliniază faptul că feedback-ul a rezultat din opinia mai multor colegi.
De asemenea, este esențial să lași judecata deoparte și să abordezi discuția cu curiozitate, recunoscând aspectul emoțional al acesteia.
În astfel de conversații nu își are locul identificarea unui vinovat, ci rezolvarea colaborativă a problemelor. Această abordare centrată pe soluții îl împuternicește pe angajat să accepte mai ușor că e nevoie de o schimbare, să își asume responsabilitatea pentru evoluția de până acum și să își ia sarcina de a-și îmbunătăți performanța.
Uite un exemplu despre cum ai putea descrie o situație ipotetică:
- "Apreciez mult că ai dus la bun final acest proiect. Azi aș vrea să vorbim nu despre rezultatul proiectului, ci despre modul de desfășurare al acestuia, respectiv de relația pe care o ai cu colegii de echipă. Mai mulți colegi și-au exprimat îngrijorarea cu privire la capacitatea ta de a îți îndeplini responsabilitățile de Project Manager. Din câte am înțeles, aceștia au fost nevoiți să intervină și să acopere termenele limită ratate, grăbindu-și munca pentru a livra la timp proiectul. În plus, am observat că pari distras(ă) și nu te implici atât de mult pe cât ai putea în întâlnirile online. Acest comportament le dă colegilor tăi impresia că ești dezinteresat(ă) sau lipsit(ă) de respect față de ei."
În timpul conversației, creează spațiu pentru vulnerabilitate, ținând cont de faptul că și problemele care nu sunt legate de muncă ar putea determina performanța slabă a angajatului. Este esențial să arăți empatie și deschidere. De exemplu, poți face asta împărtășind o experiență personală relevantă:
- "Nu știu dacă îți poți da seama că eu sunt o persoană introvertită. Întâlnirile cu multe persoane sunt foarte obositoare pentru mine, mai ales când sunt prost organizate. Pentru a trece mai ușor peste ele, structurez bine întâlnirile de dinainte: pregătesc o agendă clară și atribui secțiuni din ea anumitor membri ai echipei. Acordarea tuturor un rol în discuții îi face să se simtă implicați și creează așteptarea ca toată lumea să vină pregătită. În plus, evit cazurile în care cineva domină conversația. De asemenea, îmi permite să conduc prin exemplu: echipa vede cum arată o întâlnire bine condusă și cum pot adapta structura pentru propriile întâlniri."
Cere angajatului să-și împărtășească părerea sa sinceră despre feedback-ul primit și acordă-i spațiu să-și facă ordine în gânduri și să poată răspunde. De cele mai multe ori, angajații își vor asuma o anumită responsabilitate pentru rezultatele lor. Dacă nu o fac, este și acesta un semn.
5. Încurajează-ți colegul să se dezvolte
După ce ai înțeles care sunt motivele pentru care lucrurile au decurs într-un anume fel, readu atenția la starea prezentă. Stabilește tonul conversației recunoscând punctele forte ale angajatului și dorința de a se dezvolta. În cazul în care crezi că îmbunătățirea angajatului este posibilă spune-i acest lucru, subliniind faptul că tu și colegii lui de echipă îi sunteți alături.
Empatia și înțelegerea le va arăta că discuția este mai degrabă despre creștere și dezvoltare, decât despre critică. Încurajările și încrederea funcționează cel mai bine pentru motivarea cuiva să devină mai bun.
6. Resetează așteptările
Enunță clar care sunt așteptările tale și asigură-te că angajatul înțelege standardele și este aliniat cu obiectivele propuse.
Pentru a încuraja dialogul, ia în considerare să pui întrebări precum:
- Ce acțiuni sau comportamente specifice crezi că sunt necesare pentru a te ajuta să lucrezi mai bine?
- Ce trebuie să se îmbunătățească din partea mea sau a echipei pentru a te susține?
- Cum preferi să măsurăm evoluția și progresul tău? Putem stabili întâlniri recurente, putem defini metrici mai clare sau putem reacționa proactiv atunci când simți că nu poți face față volumului de lucru.
- Cum te pot sprijini și ce resurse ai nevoie de la companie (cum ar fi formare, feedback continuu, check-in-uri)?
E rândul tău
Purtarea conversațiilor cu colegii care trebuie să-și îmbunătățească performanța necesită pregătire, empatie și accent pe colaborare.
E important să le acorzi colegilor tăi spațiu pentru auto-reflecție și să îi asiguri că crezi că schimbarea este posibilă. În felul acesta, îi ajuți să treacă de la a se simți învinovățiți la a fi împuterniciți.
Chiar dacă adevărul despre performanța actuală va fi greu de auzit și neplăcut, este o etapă pe care tu și managerii trebuie să o stăpâniți pentru a deveni mai abili în rezolvarea situațiilor dificile și dezvoltarea unor relații de lucru sănătoase.
Bune practici în procesul de recrutare internă
Recrutarea internă contribuie la creșterea retenției angajaților, crescând satisfacția la locul de muncă. Descoperă cum să o implementezi cu succes în compania ta.
Citește în continuare
Comments
Post a Comment