Skip to main content

Cum să ai grijă de sănătatea mintală a colegilor tăi

sanatate mintala


Știm cu toții deja cât de importantă este sănătatea mintală și că nu ar trebui pusă pe plan secundar. Însă, spre deosebire de bolile fizice, problemele de sănătate mintală pot fi mai greu de identificat și, prin urmare, mai greu de adresat. Pentru multe persoane, anxietatea și depresia pot rămâne nediagnosticate ani de zile cauzând probleme atât în viața personală, cât și la birou.

Fără un tratament adecvat, cei care se confruntă cu astfel de probleme vor avea dificultăți atât în viața personală, cât și la muncă. Angajații cu niveluri ridicate de stres au mai multe șanse să lipsească de la birou sau să fie mai puțini motivați, ceea ce le va impacta performanța.

De aceea, este important să acorzi atenție sănătății mintale a angajaților și să creezi o cultură în care aceștia să se simtă în largul lor. În felul acesta, vor putea împărtăși atunci când trec printr-o situație dificilă și își vor putea găsi sprijin în colegii lor. 

Pentru a construi organizații sănătoase, e nevoie de implicarea atât a echipelor de HR, cât și a celor din funcții de conducere. Doar în felul acesta puteți promova un dialog deschis și o cultură bazată pe încredere.

În acest articol vei găsi câteva idei de inițiative pentru îngrijirea sănătății mintale a colegilor tăi și promovarea unui mediu de lucru sănătos.

Ce este sănătatea mintală

Sănătatea mintală se referă la bunăstarea noastră emoțională, psihologică și socială. Ea afectează modul în care gândim, simțim și acționăm. De asemenea, influențează felul în care gestionăm stresul, relaționăm cu ceilalți și luăm decizii. 

E important de menționat că sănătatea mintală este mai mult decât absența tulburărilor mintale și este experimentată diferit de la o persoană la alta.

Cum să îmbunătățești sănătatea mintală a colegilor tăi

1. Crește gradul de conștientizare

Primul pas pentru crearea unui mediu de lucru sigur este să aduci în discuție subiectul sănătății mintale în mod deschis și regulat. Poți include această temă pe agenda întâlnirilor periodice cu toți angajații, în întâlnirile one-on-one pe care managerii le au cu echipele lor sau în comunicările interne.

Totodată, atunci când faci asta promovează și resursele puse la dispoziție de companie pentru promovarea sănătății mintale (cum ar fi să incluzi consilierea psihologică în pachetul de beneficii sau să oferi acces la diferite cursuri).

2. Implică managerii

Managerii joacă un rol esențial în promovarea și susținerea politicilor de wellbeing.

Încurajează-i pe aceștia să participe la seminarii, ateliere și workshopuri din care să învețe cum să-și sprijine colegii sau cum să recunoască semnele de stres sau alte probleme de sănătate mintală. Fiecare persoană e diferită, de aceea ia în calcul că nu există o abordare perfectă care să funcționeze pentru toată lumea. 

Totodată, amintește-le managerilor să respecte granița dintre viața profesională și cea personală și să observe dacă au angajați supraaglomerați sau în pericol de burnout.

Ei îi pot îndruma pe colegii lor cu sfaturi de management al timpului, al responsabilităților și al obiectivelor profesionale, lucru care va îmbunătăți performanța și satisfacția acestora la locul de muncă.

Și nu uita de una dintre cele mai bune metode de încurajare: puterea exemplului. Amintește-le managerilor să acorde și ei atenție sănătății fizice și mintale și echilibrului dintre viața de la birou și cea de acasă.

3. Creează o cultură orientată spre sănătatea mintală

Creează o cultură în care discuțiile despre sănătatea mintală să nu fie tabu. Dacă angajații văd că organizația este deschisă să abordeze acest subiect, nu se vor mai simți inconfortabil sau incomod, ci vor putea mai ușor să inițieze o discuție.

Tot de cultură țin și subiectele diversității și incluziunii, care sunt strâns legate de sprijinirea sănătății mintale a angajaților. Un mediu de lucru incluziv și echitabil este esențial pentru promovarea unui loc de muncă sănătos din punct de vedere psihologic și pentru susținerea bunăstării mintale a angajaților.

O atmosferă de lucru primitoare și sigură creează încredere între companie și angajați, contribuie la satisfacția în muncă și ajută la minimizarea stresului.

4. Ascultă feedback-ul angajaților

Ascultă de ce au nevoie angajații și folosește feedback-ul lor pentru a face schimbări la nivelul organizației. Atunci când aceștia văd că vocea lor este ascultată, se simt apreciați, iar starea lor de bine crește. Beneficiile psihologice sunt deosebit de mari atunci când liderii nu numai că solicită feedback-ul angajaților, ci îl și folosesc în mod explicit în deciziile viitoare.

Fă periodic sondaje interne pentru a culege feedback cu privire la politicile companiei și mediul de lucru. Prezintă apoi rezultatele într-un mod transparent, dezvoltă un plan pentru a aborda una sau mai multe dintre problemele identificate și inițiază schimbările aferente. Nu este suficient doar să ceri feedback, ci este la fel de important să îl implementezi și să comunici modificările aduse pe baza sugestiilor primite. 

5. Oferă-le angajaților flexibilitate de lucru

Schimbările din ultimii ani au influențat modul în care lucrează angajații. Aceștia au nevoie de mai mult control asupra locului din care își desfășoară activitatea – indiferent dacă este vorba de lucrul la birou, remote sau hibrid – și sunt mai mulțumiți atunci când li se oferă șansa de a decide.

Sentimentul de autonomie al unui angajat îi crește acestuia motivația și performanța, ceea ce are un efect direct asupra muncii sale. Organizațiile care le permit angajaților să aleagă locul din care vor lucra sunt considerate medii de lucru mai sigure din punct de vedere psihologic și mai incluzive.

Bineînțeles, locul de unde se desfășoară munca depinde și de tipul de job, de echipă sau de specificul industriei. Dar, acolo unde munca remote sau hibrid este posibilă, oferă-le angajaților posibilitatea să aleagă dintr-o serie de opțiuni rezonabile care echilibrează nevoile companiei cu nevoile lor.

6. Construiește echipe mai conectate

În contextul în care multe companii continuă să angajeze atât pe posturi remote, cât și hibrid, iar aproximativ jumătate dintre aceștia au declarat că munca de acasă face mai greu lucrul cu colegii, este important să te asiguri că fiecare angajat are mijlocele necesare pentru a se simți apreciat și conectat.

În timp ce sentimentul de apartenență al unui angajat poate crește și organic, este recomandat să susții formarea și menținerea de legături dintre colegi prin anumite inițiative dedicate. Poți face asta printr-o strategie de îmbunătățire a relațiilor de lucru, care să conțină programe și activități menite să-i aducă pe colegii tăi mai aproape. 

7. Pune la dispoziție resurse

Din fericire, avem la dispoziție o mulțime de resurse pentru îmbunătățirea sănătății mintale. Pune la dispoziția angajaților mai multe resurse la care pot apela în caz de nevoie. Iată câteva exemple:

  • Folosește serviciile unei organizații specializate în cursuri sau workshop-uri de sănătate mintală
  • Oferă consiliere din partea unor psihologi
  • Oferă acces la materiale online sau cărți care acoperă acest subiect

Promovează disponibilitatea acestor instrumente cel puțin o dată pe trimestru, pentru ca angajații să știe, în primul rând, de ce pot beneficia în caz de nevoie, și, în al doilea rând, că organizația este preocupată de acest subiect.

8. Zile libere și concediu medical

Uneori, tot ce au nevoie angajații este o zi sau două pentru a se reseta. Alteori, pot avea nevoie de un concediu prelungit. Ia în considerare crearea de politici flexibile care să-i ajute pe colegii tăi să simtă că vor fi sprijiniți – și nu penalizați – pentru că au grijă de starea lor de bine. 

Poți acorda un număr extra de zile de concediu la care colegii tăi pot apela în momentele în care se simt copleșiți sau să îi încurajezi să își ia concediu medical, în cazul în care perioada necesară refacerii este mai mare.

E rândul tău

Sănătatea mintală a angajaților este un aspect extrem de important pe care orice companie trebuie să îl aibă în vedere. În același timp, e un subiect dificil de abordat, mai ales că sănătatea mintală e mai greu de analizat decât cea fizică. Se știe că sănătatea mintală pozitivă contribuie la un angajament mai mare al angajaților, reduce absenteismul și fluctuația lor.

Revizuiește politicile și procesele companiei pentru a te asigura că i se acordă suficientă importanță sănătății mintale și că organizația are resursele necesare pentru a veni în ajutorul angajaților.

Pe aceeași temă...

Crește retenția angajaților folosind sondajele interne

Încurajează-ți colegii să ofere feedback și folosește-l pentru a îmbunătăți mediul de lucru și cultura companiei.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode