Skip to main content

Cum poți construi echipe mai conectate?

Lucru în echipă


Colegii noștri, munca pe care o facem și mediul de lucru influențează felul în care ne simțim la lucru și cât de motivați suntem. Împreună, acești factori determină cât de conectați suntem atât la munca pe care o facem, cât și cu ceilalți. 

În ultimii ani, însă, încurajarea conexiunii și a lucrului în echipă a devenit mai dificilă. Companiile care au implementat lucrul remote sau hibrid au fost nevoite să inoveze și să se adapteze pentru a menține legătura între angajații lor.

Ce ne așteaptă de acum înainte? Cu multe companii care au chemat angajații înapoi la birou sau au restrâns condițiile de lucru remote, speranța de reconectare cu colegii a mai crescut. Însă au apărut alte provocări: angajații s-au obișnuit să lucreze de acasă, nu mai sunt atât de obișnuiți să socializeze la lucru și au nevoie de granițe mai clare între muncă și viața personală.

Rolul echipelor de HR, în tot acest proces, este să sprijine reconectarea angajaților cu jobul și cu colegii lor prin ințiative și strategii dedicate. Nu e un task ușor, însă e abordabil dacă începi cu pași mici. Îți venim în ajutor cu câteva idei și bune practici pe care le poți folosi pentru a încuraja conexiunea la lucru.

Ce reprezintă conexiunea dintre angajați?

Conexiunea dintre angajați se referă la relațiile și interacțiunile semnificative pe care le au aceștia între ei ca parte din munca de zi cu zi. Atunci când angajații se simt conectați cu colegii lor si cu organizația vor avea un sentiment de apartenență, acesta fiind cheia atât pentru construirea unor echipe puternice, cât și pentru o cultură organizațională sănătoasă.

Această conexiune poate veni din surse diferite diferite:

  • Oameni: mulți angajați dezvoltă relații profunde cu managerii lor, cu colegii de echipă sau cu alte persoane din companie.
  • Muncă: unele persoane sunt motivate de impactul muncii lor și de oportunitățile de dezvoltare pe care le au.
  • Scop: angajații se pot identifica cu misiunea și valorile companiei pentru care lucrează.

În timp ce unii colegi pot fi motivați în mod natural de toți acești trei factori, alții ar putea fi influențați doar de unul sau doi dintre ei.

Din fericire, ai multe moduri prin care poți îmbunătăți conexiunea dintre colegii tăi. Câteva exemple de activități pe care le poți face sunt organizarea de evenimente interne în care angajații se pot cunoaște între ei, oferirea de programe de formare continuă pentru a dezvolta diverse abilități sau încurajarea angajaților din top management să promoveze valorile companiei prin comportamentul lor pentru a conduce prin exemplu.

De ce este important ca angajații să fie conectați?

În contextul în care multe companii continuă să angajeze atât pe posturi remote, cât și hibrid, iar aproximativ jumătate dintre aceștia au declarat că munca de acasă face mai greu lucrul cu colegii, este important să te asiguri că fiecare angajat are mijlocele necesare pentru a se simți apreciat și conectat.

Companiile care lucrează activ la îmbunătățirea conexiunii dintre angajați culeg câteva beneficii:

  • Retenție ridicată: Atunci când angajații se simt conectați cu colegii lor, cu rolul pe care îl au și cu compania, starea lor de bine crește și aceasta duce la un grad de retenție mai mare. Pe termen lung, echipele de lucru strânse sporesc loialitatea angajaților și pot convinge persoanele să rămână în companie mai mult timp.
  • Echipe mai performante: Angajații care au încredere în colegii lor reușesc să lucreze mai bine împreună și să fie mai productivi.
  • Comunicare mai bună: O conexiune mai bună între angajați îi încurajează să comunice mai deschis cu colegii lor, iar acest lucru contribuie la construirea unei culturi transparente și bazate pe feedback. 
  • Productivitate crescută: atunci când angajații se simt conectați cu munca lor, este mai probabil să fie motivați și mulțumiți de joburile lor.
  • Angajament mai mare: un sentiment puternic de apartenență contribuie la o cultură organizațională în care angajații pot fi ei înșiși, își pot exprima ideile și se pot dezvolta.

Cum poți construi echipe mai conectate?

În timp ce sentimentul de apartenență al unui angajat poate crește și organic, este recomandat să susții formarea și menținerea de legături dintre colegi prin anumite inițiative dedicate. Poți face asta printr-o strategie de îmbunătățire a relațiilor de lucru, care să conțină programe și activități menite să-i aducă pe colegii tăi mai aproape.

Iată ce să ai în vedere când lucrezi la o astfel de strategie:

  • Tipul de program de lucru
  • Care sunt obiectivele companiei și cum se raportează angajații la acestea
  • Costul inițiativelor
  • Rezultatul așteptat
  • Angajații vizați
  • Strategia de comunicare
  • KPI pentru a măsura succesul

Găsești mai jos câteva idei de activități pe care le poți face pentru a construi echipe mai conectate:

1. Recunoaște frecvent contribuțiile angajaților

Recunoaște în mod regulat munca angajaților și mulțumește-le pentru contribuția pe care o aduc în companie pentru a crește satisfacția acestora la muncă și pentru a-i motiva.  

Recunoașterea continuă validează angajații și îi ajută să fie mai conectați cu ceea ce fac și cu cei din jur. 

2. Stabilește obiective clare

Când angajații simt că munca lor influențează activitatea și evoluția companiei, este mai probabil să aibă un sentiment de împlinire la lucru. 

Folosește instrumente de stabilire a obiectivelor precum SMARTER sau OKR și oferă-le angajaților o înțelegere clară a ceea ce se așteaptă de la ei. Acest lucru îi poate ajuta să se simtă mai conectați la performanța și progresul companiei.

3. Voluntariat

Implementează programe de voluntariat și oferă-le colegilor tăi timp liber pentru diverse activități de muncă pro-bono. Aceste inițiative pot crea legături între angajați, dar în special între angajați și companie, deoarece aceștia vor simți că sunt susținuți și inspirați să aducă un beneficiu în comunitatea din care fac parte.

4. Sărbătorește ocaziile speciale

O altă modalitate de a conecta angajații cu compania este să sărbătoriți diverse evenimente precum zilele de naștere, anii lucrați în companie sau chiar atingerea unor anumite obiective și finalizarea unor proiecte majore. Poți oferi o zi liberă, un mic cadou simbolic sau un mesaj personalizat în acea zi specială pentru a-i face pe colegii tăi să se simtă speciali și apreciați.

5. Cere feedback angajaților

Promovează o practică de ascultare a nevoilor angajaților și de implementare a feedback-ului lor. Desfășurarea periodică a sondajelor la locul de muncă este una dintre cele mai eficiente strategii pentru a cere feedback, dar este utilă numai dacă se dorește cu adevărat realizarea de schimbări ca urmare a sugestiilor primite. 

6. Comunică transparent și clar

Comunicarea este mereu importantă, prin urmare ai grijă să-ți menții colegii la curent cu cele mai recente succese și provocări din cadrul companiei. 

Întâlnirile regulate de tip staff-meeting (cu toată compania sau pe departamente) sau newsletter-ele interne ajută la informarea tuturor colegilor despre cele mai recente știri.

7. Promovează interacțiunile în persoană

Pe măsură ce modul de lucru hibrid sau remote continuă să crească, relaționarea în persoană devine din ce în ce mai necesară. Facilitează ocaziile cu care colegii tăi se pot vedea față în față – chiar și de câteva ori pe an – pentru a elimina barierele și a le permite acestora să se conecteze cu ceilalți. Aceste evenimente pot fi happy-hours, prânzuri în echipă, training-uri sau sărbători de naștere.

Un alt mod de a încuraja conexiunea este cu ajutorul managerilor: asigură-te că aceștia se întâlnesc cu subordonații lor direcți în mod regulat și au întâlniri tip one-on-one (fie ele și online). Acest format recurent le permite angajaților să-și cunoască mai bine managerii, să ofere și să primească feedback și să se asigure că munca lor este văzută și apreciată.

8. Cultivă un sentiment de apartenență

Pentru a ajuta angajații să se simtă ca o parte valoroasă a echipei, promovează un mediu de lucru în care să simtă că pot fi ei înșiși. Deși construirea unei culturi deschise și primitoare nu se întâmplă peste noapte, există câteva acțiuni pe care le poți lua pentru a-i ajuta pe angajați să se apropie mai mult de ceilalți, cum ar fi:

  • Crearea unui program de onboarding cu un buddy, astfel încât cei mai noi angajați să aibă pe cineva care să le fie alături încă din primele zile și să se învețe rapid cu compania.
  • Crearea de grupuri pentru angajați, bazate pe interese sau pasiuni comune. 
  • Implementarea unui program de job shadowing, prin care doi colegi pot lucra îndeaproape 
  • Comunică deschis și des despre incluziune versus discriminare.

E rândul tău

O companie în care angajații se simt conectați între ei și cu munca lor este un loc în care retenția, colaborarea, implicarea și motivația sunt la nivele înalte. Peste 90% dintre angajați declară că sunt mai productivi atunci când se simt conectați cu colegii lor.

Toate inițiativele descrise mai sus te pot ajuta să construiești o cultură care stimulează conexiunea dintre angajați și îi face pe colegii tăi să se simtă apreciați și văzuți.

Pe aceeași temă...

Crește retenția angajaților folosind sondajele interne

Încurajează-ți colegii să ofere feedback și folosește-l pentru a îmbunătăți mediul de lucru și cultura companiei.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode