Atunci când angajații se simt ascultați de către angajatorii lor, sunt mult mai implicați în activitatea pe care o fac și sunt predispuși să rămână pentru mai mult timp în companie. O cultură organizațională deschisă la feedback întărește încrederea angajaților și îmbunătățește experiența acestora în companie.
Un mod foarte bun de a încuraja feedback-ul angajaților și de a înțelege cum se simt aceștia în companie este să faci un sondaj periodic. Aceste sondaje te pot ajuta să măsori ce funcționează și ce ar putea fi îmbunătățit, astfel încât să știi în ce direcție să-ți îndrepți resursele.
Din acest articol vei afla cum să faci sondaje interne și cum le poți folosi pentru a îmbunătăți satisfacția colegilor tăi la locul de muncă.
Ce este un sondaj pentru angajați
Un sondaj pentru angajați este un chestionar conceput pentru a evalua moralul, implicarea, realizările și satisfacția generală a angajaților. Din acesta, vei afla care sunt nevoile ce nu sunt îndeplinite corespunzător de către companie. Este un mod de a strânge feedback-ul colegilor, iar pe baza lui să îți dai seama cât de productivi și de motivați sunt aceștia la locul de muncă.
Cu informațiile obținute din aceste sondaje, poți crea diverse programe sau inițiative care să ducă la creșterea stării de bine a colegilor tăi.
De ce sunt importante sondajele interne
Sondajele interne sunt esențiale pentru o cultură organizațională sănătoasă. Ele contribuie la creșterea satisfacției angajaților și la retenția lor pe termen lung.
Cu ajutorul sondajelor, poți descoperi sursa potențialelor probleme din companie. Iar prin abordarea problemelor semnalate de angajați, compania promovează comunicarea deschisă și încrederea.
Avantajele și dezavantajele sondajelor pentru angajați
Sondajele au multe de oferit, iar avantajul lor principal este că ajută organizațiile să obțină feedback din partea angajaților pentru a îmbunătăți condițiile de muncă.
Ele pot avea, însă, și câteva limitări sau dezavantaje dacă nu sunt folosite corespunzător. Iată, pe scurt, câteva dintre principalele avantaje și dezavantaje ale sondajelor interne:
- Să reții angajații pe termen lung este, de cele mai multe ori, mai productiv decât să cauți oameni noi. Sondajele interne pot ajuta companiile să-și crească rata de retenție, deoarece le oferă un mod de a afla cum se poziționează angajații față de aceasta și care este experiența lor.
- Pe de altă parte, sondajele pot provoca frustrare dacă sunt gestionate prost, motiv pentru care este important să te asiguri că sunt făcute corect: modul de completare să fie simplu, răspunsurile să fie ușor de analizat, iar întrebările din chestionar să fie relevante.
- Un sondaj care nu este urmat de acțiuni concrete din partea companiei le poate crea angajaților sentimentul că părerea lor nu contează. Prin urmare, adresează fiecare problemă majoră ridicată de colegii tăi și explică motivele deciziilor luate. Chiar dacă nu toate situațiile pot fi rezolvate, pentru angajați este important să știe că ele au fost atent analizate.
- Uneori, aceste sondaje pot avea o rată scăzută de răspuns. Și acesta poate fi un semnal de alarmă despre nivelul demotivație și implicare al angajaților. Ce poți face în această situație, pe lângă să încurajezi colegii să răspundă, este să ai grijă ca problemele ridicate în aceste sondaje să fie discutate în companie, astfel încât, la sondajele viitoare, și alți angajați să simtă motivația de a răspunde la ele.
Tipuri de sondaje interne
Există mai multe tipuri de chestionare pe care le poți utiliza în companie pentru a strânge feedback-ul angajaților. Mai jos găsești câteva dintre cele mai relevante:
1. Satisfacția angajaților
Cunoscute și sub denumirea de sondaje de opinie sau de feedback, sondajele de satisfacție a angajaților măsoară și identifică motivele generale de nemulțumire din companie.
Exemple de întrebări:
- Simți că sarcinile tale zilnice sunt legate de abilitățile tale profesionale?
- Care este părerea ta despre pachetul salarial și cel de beneficii?
- Ai ratat/amânat vreodată un eveniment personal din cauza volumului de muncă?
- Cât de stresat te simți într-o zi obișnuită de lucru?
- Cât de clare sunt informațiile transmise de manageri despre viziunea generală a companiei?
2. Implicarea angajaților
Sondajele de implicare pot fi folosite pentru a măsura nivelul de angajament față de companie și cât de important își percep angajații rolul în cadrul acesteia.
Aceste sondaje evidențiază diferențele dintre angajații mulțumiți care sunt implicați atât în dezvoltarea lor, dar și în buna funcționare a companiei, și angajații care fac strictul necesar pentru a-și păstra jobul, dar nu sunt interesați de o creștere profesională.
Ele te ajută să estimezi nivelul retenției în companie, deoarece îți pot da informații despre ce angajați sunt dedicați muncii lor și câți ar lua în considerare să plece. În plus, îți pot oferi informații valoroase despre cum să îmbunătățești rata de retenție.
Exemple de întrebări:
- Te simți recunoscut și apreciat pentru contribuțiile tale?
- Ai primit toate detaliile necesare despre obiectivele și valorile companiei?
- Este valoroasă pentru tine munca pe care o faci în companie?
- Cât de bine te ajută compania să îți urmăriți interesele și obiectivele profesionale?
- Primești feedback periodic cu privire la munca ta?
3. Sondajul culturii organizaționale
Aceste sondaje te ajută să descoperi cum se simt angajații cu privire la mediul general de lucru și cultura companiei.
Concentrându-se pe noțiunile de confort și incluziune, aceste sondaje folosesc întrebări despre cât de confortabil se simt angajații în împărtășirea ideilor lor și dacă simt că cei din roluri de conducere promovează un mediu de lucru pozitiv.
Sondajele privind cultura organizațională măsoară cât de incluși se simt angajații și oferă o imagine despre cât de în largul lor se simt aceștia să își împărtășească ideile.
Exemple de întrebări:
- Te simți conectat la munca pe care o faci?
- Te simți motivat de misiunea companiei?
- Percepi un sentiment de apartenență la locul de muncă?
- Crezi că liderii și managerii din companie sunt transparenți?
4. Experiența angajaților
Prin acest tip de sondaj poți afla cum percep angajații organizația și procesele acesteia și cât de plăcută este viața lor în companie.
Aceste sondaje pot acoperi toate activitățile de lucru, începând cu onboarding-ul și până la task-urile de zi cu zi, dar și perspectiva asupra dezvoltării lor în companie.
Exemple de întrebări:
- Sunt procese pe care le-ai modifica? Daca da, de ce și ce anume?
- Compania îți oferă oportunități de dezvoltare profesională?
- Cât de des simți că ai avut o zi pe care ai clasifica-o drept „rea” sau „stresantă”?
- Simți că te poți baza pe colegii tăi?
5. Sondaj despre resursele administrative
Acest tip de sondaj urmărește să rezolve problemele logistice care pot apărea în operațiunile de zi cu zi. Aceste sondaje evidențiază lipsurile care ar putea avea un impact asupra angajaților.
Întrebările din acest sondaj pot face referire la instrumentele de lucru puse la dispoziție de companie și resursele tehnologice folosite în procesele operaționale.
Exemple de întrebări:
- Ai la dispoziție toate instrumentele necesare pentru a-ți desfășura munca?
- Munca ta a fost vreodată afectată de lipsa unor anumite resurse?
- Ce instrument fizic sau tehnologic ți-ar plăcea să poți folosi în munca ta?
- Simți că munca ta ar putea fi mai eficientă dacă ai folosi un anumit instrument? Care ar fi acesta?
Bune practici în procesul de recrutare internă
Recrutarea internă contribuie la creșterea retenției angajaților, crescând satisfacția la locul de muncă. Descoperă cum să o implementezi cu succes în compania ta.
Citește în continuareGreșeli de evitat în crearea sondajelor
1. Trimiterea sondajelor doar o dată pe an
Un an este o perioadă lungă de timp, iar angajații nu se vor simți ascultați cu adevărat dacă părerea le este solicitată atât de rar.
Un sondaj făcut anual pierde una dintre componentele-cheie ale feedback-ului bun: actualitatea sa. Cu cât este mai departe de orice eveniment, cu atât memoria unei persoane va fi mai puțin de încredere și același lucru este valabil și pentru acuratețea feedback-ului.
2. Oboseala sondajelor
Oboseala sondajelor apare atunci când angajații sunt frustrați de sondaje și nu mai sunt motivați să ofere feedback.
Există mai multe situații care pot genera această stare:
- Angajații nu reușesc să completeze sondajele din cauza numărului mare al acestora.
- Angajații nu reușesc să completeze un sondaj din cauză că durează prea mult.
- Răspunsul din partea companiei la rezultatele sondajelor durează mult, nu este clar sau nu oferă nicio soluție concretă.
3. Întrebări părtinitoare
Una dintre funcțiile-cheie ale sondajelor este de a colecta mai multe tipuri de perspective pentru a promova o atmosferă de incluziune. Prin urmare, ai grijă să eviți prejudecățile care pot avea un impact negativ asupra modului în care sunt scrise sondajele, afectând eficacitatea acestora.
Câteva exemple de astfel de cazuri:
- Prejudecata de confirmare: atunci când cel care realizează sondajul caută date care să îi confirme punctul lui de vedere.
- Prejudecăți de selecție: persoanele care răspund la sondaj nu sunt reprezentative pentru grupul pe care dorești să îl analizezi.
- Prejudecata de dezirabilitate socială: cel care răspunde la sondaj oferă răspunsuri părtinitoare, pentru a-și crea o imagine bună în fața celor care au realizat sondajul.
De asemenea, pentru a evita răspunsurile neclare sau inexacte, este necesar să acorzi atenție și altor aspecte ale sondajului, cum ar fi ordinea întrebărilor, limbajul (evită limbajul metaforic, ambiguu sau terminologiile care nu sunt accesibile tuturor) și tipurile de întrebări (de exemplu: deschise, de acord/dezacord etc).
4. Lipsa de acțiune din partea companiei
Chiar dacă sondajul este realizat corect, o altă greșeală poate fi lipsa de răspuns din partea companiei. Este esențial ca organizațiile să ia măsuri în funcție de rezultatele sondajului dacă vor să îmbunătățească mediul de lucru.
Lipsa unui follow-up după sondaje poate duce la un nivel mai scăzut de implicare a angajaților. Rezultatele sondajului ar trebui să încurajeze discuții productive, bazate pe provocările cu care se confruntă angajații. Aceste discuții pot genera noi întrebări și câteva posibile soluții pentru viitor.
5. Interpretarea eronată a rezultatelor
Când rezultatele sondajului indică faptul că două elemente sunt în aceeași direcție, ia în calcul faptul că poate fi o legătură cauzală, acestea pot fi corelate sau pur și simplu este o coincidență.
Analizează rezultatele cu atenție înainte de a ajunge la o concluzie.
Cum să creezi sondaje pentru angajați
Indiferent dacă ești la primul sondaj sau dorești să îl îmbunătățești pe cel pe care îl folosești deja, iată mai jos câteva idei pentru crearea unui sondaj relevant:
1. Stabilește-ți obiectivele
Pentru a aduna date relevante, orice sondaj ar trebui să aibă un obiectiv.
Poate fi tentant să pui întrebări despre cât mai multe subiecte. Cu toate acestea, amestecarea întrebărilor nu va face decât să încurce angajații și să conducă la rezultate inutile. Prin urmare, alege un obiectiv clar pentru fiecare sondaj și stabilește încă de la început ce îți propui să măsori.
2. Stabilește frecvența și durata
Decide la ce intervale să realizezi sondajele și ține cont că sondajele anuale nu sunt de dorit pentru că sunt prea rare. Compania trebuie să reacționeze mult mai repede de atât, iar angajații nu vor simți că vocea lor este auzită dacă managementul este interesat doar de ceea ce au de spus o dată pe an.
Este recomandat să optezi pentru sondaje scurte și mai frecvente.
3. Găsește formatul de sondaj potrivit
Formatul întrebărilor are impact asupra rezultatelor sondajului.
De exemplu, un sondaj doar cu întrebări deschise va primi probabil răspunsuri de calitate scăzută, greu de analizat la nivel de companie. Pe de altă parte, întrebările cu alegeri multiple oferă informații mai precise.
Utilizarea tehnologiei te poate ajuta, de asemenea, la creșterea eficienței sondajului. În primul rând, un sondaj digital este mai ușor de trimis și de analizat. În plus, poți solicita ca anumite întrebări din sondaj să fie obligatorii.
4. Alege întrebări care dau rezultate
Întrebările din sondaj ar trebui să conducă la răspunsuri acționabile. Având în vedere câți angajați simt deja că feedback-ul lor nu duce la o schimbare, adresarea întrebărilor potrivite este esențială pentru creșterea nivelului de implicare și pentru îmbunătățirea experienței de lucru în ansamblu.
Lasă-le spațiu angajaților să-și detalieze răspunsurile sau formulează întrebări cu răspuns scurt, astfel încât răspunsurile deschise să fie utile.
E rândul tău
Un sondaj pentru angajați are rolul de a obține feedback de la angajați, rezultatul final fiind îmbunătățirea experienței la lucru și a retenției pe termen lung.
Aceste sondaje te ajută să stabilești strategii și să iei inițiative care cresc angajamentul și satisfacția la lucru a colegilor tăi. Folosește-le cu atenție, mai des decât o dată pe an, alegând cu grijă tipul de întrebări și obiectivele acestora.
Bune practici în procesul de recrutare internă
Recrutarea internă contribuie la creșterea retenției angajaților, crescând satisfacția la locul de muncă. Descoperă cum să o implementezi cu succes în compania ta.
Citește în continuare
Comments
Post a Comment