Skip to main content

Bune practici în procesul de recrutare internă

Recrutare internă


Procesul de recrutare internă este una dintre metodele de recrutare prin care le oferi angajaților existenți posibilitatea de a aplica la un rol nou deschis în companie. Acest tip de recrutare poate fi un instrument puternic pentru retenția angajaților, deoarece mutarea acestora pe alte poziții potențează o mai bună implicare și productivitate a acestora.


Investiția în dezvoltarea internă a angajaților este o tendință în creștere. Angajații actuali sunt calificați, cunosc bine compania și se potrivesc deja cu valorile și cultura acesteia, așa că de ce nu ai căuta printre ei pentru următoarea angajare?

Pentru a crea un proces eficient de recrutare internă, primii pași sunt să înțelegi cerințele postului, să concepi o strategie de promovare internă, să stabilești termene limită pentru aplicațiile interne și să definești etapele procesului de recrutare pentru colegii tăi.

Mai jos găsești câteva bune practici pentru procesul de recrutare internă:

1. Beneficiile procesului de recrutare internă

Recrutarea externă te ajută să completezi eventualele goluri de competențe la nivel de companie și să îmbunătățești cultura acesteia, însă și angajarea din intern ar trebui să facă parte din strategia ta de recrutare.

Aceasta aduce câteva beneficii:
  • Crești retenția angajaților. Când îți încurajezi colegii să aplice pentru alte roluri din companie sau să preia responsabilități noi, le dai încredere că te interesează dezvoltarea lor profesională şi că ai încredere în potențialul lor. Acest lucru ajută la construirea unei culturi a încrederii, care la rândul său crește implicarea și încurajează angajații să rămână în companie.
  • Angajezi mai repede. Etapele de screening și interviurile cu cei din top management nu sunt întotdeauna necesare atunci când angajezi intern, deoarece recrutorii și managerii pot afla cu ușurință despre performanța angajaților. Acest lucru reduce numărul de etape pe care le parcurg colegii tăi, accelerând astfel procesul de recrutare.
  • Scurtezi timpii de onboarding. Toată lumea are nevoie de timp pentru a se acomoda la noul loc de muncă, dar angajații actuali au un avans: sunt deja familiarizați cu procesele și cultura companiei și este posibil să cunoască deja membrii echipei din care vor face parte.
  • Economisești resurse financiare. Recrutarea din intern nu aduce aceleași costuri precum cele necesare pentru site-urile de joburi sau agențiile recrutare. De fapt, cercetările arată că recrutarea externă poate costa de 1,7 ori mai mult decât cea internă.

2. Cum să recrutezi intern

Atunci când recrutezi intern, ar trebui să te gândeşti din timp la câteva aspecte şi să pregătești următoarele materiale:
  • Cerințele postului. Indiferent dacă deschizi un rol complet nou sau vrei să ocupi un rol mai vechi care a devenit vacant, asigură-te că ai o fișă concretă a postului.
  • Strategia de recrutare. Decide dacă vei posta extern și intern în același timp sau mai întâi intern. Dacă angajezi pentru roluri complet noi (de exemplu, deschiderea unui nou departament), este puțin probabil să ai mulți candidați interni calificați. În acest caz, cel mai bine ar fi să postezi simultan, atât extern, cât și intern.
  • Termenele limită pentru aplicațiile interne. Dacă intenționezi să postezi jobul și pe plan extern, setează un termen limită pentru aplicațiile interne, pentru a nu întârzia procesul de angajare.
  • Etapele de angajare pentru candidații interni. Alege pașii specifici pentru aceşti candidați, ținând cont de faptul că ei nu vor mai trebui să treacă prin anumite etape.
Acum ești gata să începi procesul intern de recrutare.

3. Promovează intern rolurile

Scrie anunțul de angajare

Cerințele şi sarcinile jobului, așa cum apar în descrierea externă a jobului, ar trebui să rămână aceleaşi. Dar, din moment ce postezi acest rol în intern, nu trebuie să descrii compania, misiunea sau cultura acesteia. În schimb:
  • Descrie departamentul. Spune ce face departamentul și care este misiunea sa principală. Descrie la ce lucrează echipa în prezent și la ce intenționează să lucreze în viitor. Explică cum se încadrează rolul deschis în cadrul acestei echipe și cu cine va lucra mai des noul angajat. Iată un exemplu:
recrutare interna


  • Subliniază beneficiileLa fel ca pentru angajarea din extern, anunțurile interne de angajare ar trebui să aibă ca scop atragerea celor mai calificați candidați interni. Oferă-le motive să vrea să facă tranziția către roluri noi. De exemplu, dacă noul rol aduce cu el bonusuri sau alte avantaje, menționează asta în descrierea sa.
  • Furnizează detalii despre procesul de aplicare. Detaliază cum se poate aplica și gândește un proces ușor și simplu. Ca bonus, asigură-ți colegii că cererea lor va rămâne confidențială.

Promovează intern rolurile

Pentru a te asigura că anunțul va fi văzut de întreaga companie, încearcă să-l promovezi în cât mai multe moduri posibil:
  • Publică anunțul de angajare pe intranetul companiei.
  • Include anunțul în newsletter-ul intern.
  • Trimite un e-mail tuturor angajaților. Astfel, te asiguri că mai mulți dintre aceștia vor vedea că există un rol disponibil.
  • Pune afișe în birou sau în lift.
  • Construiește un portal intern dedicat joburilor la care colegii tăi pot aplica.

4. Cum să te asiguri că procesul de recrutare internă funcționează

Doi factori importanți în recrutarea internă sunt ușurința cu care se fac transferurile interne și existența unei culturi care promovează dezvoltarea angajaților.

Dacă transferurile interne sunt restricționate sau anevoioase, cei mai buni candidați s-ar putea să nu fie încurajați să aplice. Sau dacă managerii sunt mai concentrați pe menținerea angajaților în echipele lor, în loc să-i ajute să se dezvolte, ei pot împiedica, fără să vrea, eforturile interne de recrutare.

Iată câteva măsuri pe care le poți lua pentru a încuraja aplicarea internă:

Creează o politică flexibilă de transfer intern

Ideal ar fi să existe foarte puține restricții asupra transferurilor interne. Dacă un angajat existent este potrivit pentru a ocupa un anumit rol, este în interesul companiei să îi permită transferul. Pentru asta, asigură-te că transferurile interne pot fi efectuate rapid și din cât mai puțini pași.

Uneori, managerii rezistă transferurilor interne pentru că nu vor să-și piardă membrii buni ai echipei. Dar această atitudine poate provoca neplăceri în rândul angajaților care doresc să se transfere și ar putea ajunge să părăsească compania cu totul. Pentru a rezolva această problemă, explică-le managerilor care sunt avantajele angajărilor din intern, dar și care sunt riscurile de a forța angajații să rămână în aceeași echipă.

Pune la punct un proces de recomandări interne

Dacă utilizezi un ATS, poți cere și gestiona cu ușurință recomandări din partea colegilor tăi. Clarifică faptul că angajații pot recomanda candidați atât externi, cât și interni. Trimite ocazional un e-mail colegilor pentru a le prezenta rolurile disponibile și încurajează managerii să-și recomande membrii echipei despre care cred că sunt pregătiți pentru următorul pas în carieră.

Asigură-te că ai un plan de predare în vigoare

Planifică succesiunea rolurilor-cheie pentru a te asigura că acestea vor putea fi preluate de alți angajați calificați în cazul în care rămân vacante (fie prin plecarea din companiei a celor care le ocupau, fie prin avansarea lor internă).

Când construiești planurile de predare, cere cât mai mult posibil ajutorul și feedback-ul managerilor. Acest proces îi va încuraja să se gândească la traseele de creștere ale membrilor echipei lor și să investească în pregătirea lor pentru diferite roluri.

De asemenea, programele de formare sunt foarte potrivite pentru dezvoltarea profesională. Asigură-te că toți angajații au acces la resurse și au parte de susținere pentru a învăța abilități noi și pentru a se dezvolta profesional.

Comunică abordarea companiei cu privire la angajarea internă

După ce ai implementat toate politicile adecvate, asigură-te că acestea sunt făcute publice. Comunică aceste politici prin diverse mijloace, cum ar fi newsletter-ul intern sau alte e-mail-uri. Este important ca angajații să știe că mobilitatea internă este încurajată și susținută.

E rândul tău

Indiferent de mărimea companiei sau a echipei din care fac parte, mulți angajați sunt calificați și gata să caute noi provocări. Ei doar așteaptă oportunitatea potrivită să avanseze intern și să se dezvolte profesional.

Procesul de recrutare internă are nenumărate avantaje, precum o retenție mai mare a angajaților prin încurajarea acestora să se dezvolte. De asemenea, poate fi un mod bun prin care îi poți face pe angajați să devină ambasadorii companiei.
Pe aceeași temă...

De ce ai nevoie de un proces de preboarding pentru noii colegi

Un program de preboarding bine pus la punct îmbunătățește engagement-ul noilor angajați și crește șansele ca aceștia să se acomodeze mai repede la locul de muncă.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode