Skip to main content

Cum să primești mai multe recomandări interne

Recomandări interne



Recomandările primite de la angajați sunt o sursă foarte bună de candidați relevanți. Nu doar pentru că nu sunt la fel de costisitoare ca anunțurile de joburi, dar și pentru că aplicanții veniți din recomandări sunt mai relevanți decât cei din alte surse. Statistic vorbind, 75% din recomandările primite sunt considerate potrivite pentru rol, iar 48% dintre acestea se concretizează în angajări (prin comparație, sub 20% din candidații veniți de pe site-urile de joburi sunt considerați potriviți).

surse de recrutare



Pentru ca recomandările interne să funcționeze, e nevoie să pui la punct o strategie clară și consecventă prin care să-ți motivezi colegii să se implice.

Dacă nu știi de unde să începi, vei găsi în acest articol câteva idei utile pentru construirea unui program de recomandări, dar și pentru automatizarea muncii de HR și transparentizarea întregului proces.

Cum să primești mai multe recomandări

Pentru a primi mai multe recomandări de la colegi (și mai de calitate), e important să pui la punct un program de recomandări care să-i motiveze pe aceștia să se implice. 

Există câteva reguli de bază și practici pe care le poți urma în construirea acestui program, astfel încât să te asiguri că are succes. Iată câteva dintre ele:

1. Promovează oportunitățile de recomandare

Pasul cel mai important e să-ți anunți colegii că-și pot recomanda prietenii, precum și joburile pentru care pot face asta.  

Folosește cât mai multe metode de comunicare: trimite newslettere lunare, fă postări pe intranetul companiei, pune afișe în birouri sau fă anunțuri în cadrul întâlnirilor periodice cu angajații (staff meetings).

În aceste comunicări poți include exemple de colegi actuali care au fost angajați din recomandări, sau chiar testimoniale ale acestora și ale celor care i-au recomandat.

2. Fă procesul de recomandare ușor de urmat

O bună regulă de bază este că, dacă vrei ca oamenii să folosească un produs sau serviciu, este important să îl faci să fie simplu de folosit.

În mod asemănător, procesul de recomandare nu ar trebui să fie îndelungat, complicat sau să necesite parcurgerea prea multor pași. Poți obține mai multe recomandări prin simplul fapt că faci experiența mai plăcută pentru colegii tăi.

Iată câteva idei:

  • Construiește un proces de recomandare din puțini pași și cere-le colegilor să-ți dea doar câteva informații de bază despre candidați.
  • Fă sesiuni de instruire prin care să le prezinți colegilor tăi ce profil de candidați cauți sau să oferi detalii despre programul de referral și de bonusare.
  • Formulează mesaje pe care angajații le pot folosi atunci când le scriu prietenilor lor.

3. Descrie clar candidatul dorit pentru fiecare job

Cel mai probabil, nu toți prietenii colegilor tăi sunt potriviți să lucreze în echipa ta sau pe rolurile disponibile.

Pentru a evita frustrarea colegilor care își recomandă mulți prieteni dar niciunul nu este angajat, lucrează la o descriere foarte clară a candidatului dorit și a responsabilităților rolului.

Menționează în această descriere atât aptitudinile tehnice solicitate (cum ar fi, de exemplu, anumite limbaje de programare sau experiența necesară), dar și câteva aspecte legate de abilitățile soft (comunicare, problem solving etc).

Chiar dacă nici colegii tăi nu își cunosc foarte amănunțit prietenii și poate nu vor putea răspunde ei la aceste întrebări, prietenii lor vor ști dacă se potrivesc sau nu cerințelor postului.

4. Menține-ți colegii informați

Odată ce au făcut o recomandare, colegii tăi se simt responsabili față de prietenii lor să le dea un status și să aibă vizibilitate pe pașii următori. De aceea, găsește un mod prin care să-i ții la curent cu evoluția în procesul de recrutare a celui recomandat.

Iar în cazul în care persoana recomandată a fost respinsă, ia-ți câteva minute pentru a îi detalia colegului tău motivele respingerii. Acest lucru îl va ajuta să nu fie descurajat în a mai recomanda alte persoane, dar și să înțeleagă mai bine profilul candidatului dorit.

Descoperă Mingle

Cum a dublat Güntner recomandările interne cu Mingle

Descoperă cum folosește Güntner aplicația Mingle pentru a gestiona mai bine recomandările interne și bonusurile de plată.

Citește studiul de caz

5. Bonusează recomandările

Companiile care au un sistem de bonusare pentru recomandările interne primesc cu 50% mai mulți candidați din recomandări decât companiile care nu oferă deloc.

Metoda tradițională este să acorzi o sumă de bani celor care au făcut recomandări care s-au concretizat în angajări. Această sumă variază în funcție de industrie și tipul de rol, însă bonusul mediu se situează în jurul sumei de 2000 lei.

85% dintre companii plătesc bonusul la cel puțin 3 luni de la angajare, în timp ce alte companii oferă sumele în două tranșe sau oferă o parte din bonus imediat după angajare.

Pe lângă bonusurile de natură monetară, poți încerca și alte metode creative, cum ar fi să acorzi mici premii și pentru colegii care au recomandat mai mulți candidați sau să oferi recompense și în cazul în care candidații recomandați ajung în etapele finale de interviu. Premiile nu trebuie să fie neapărat sub formă de bani. Poți face cadou vouchere, zile libere sau diverse obiecte.

bonusuri recomandări

6. Cere și oferă feedback

Orice inițiativă necesită mici ajustări pe parcurs pentru a deveni mai relevantă. De aceea, roagă-i pe colegii care au făcut recomandări să-ți povestească despre experiența lor și ascultă-le sugestiile. La rândul tău, oferă-le feedback și îndrumare referitor la recomandările făcute.

Cum poți îmbunătăți procesul de recomandări interne

Toate ideile și practicile de mai sus au nevoie de timp și resurse de implementare. Din fericire, unele dintre ele pot fi automatizate și simplificate cu ajutorul unor tool-uri dedicate.

La Mingle oferim câteva instrumente de gestionare a recomandărilor care să-ți facă munca mai ușoară: de la promovarea joburilor în intern, până la informarea colegilor cu privire la statusul recomandărilor lor sau plata bonusurilor. 

Iată mai exact cum:

1. Portal pentru angajați actualizat în timp real


Pentru a-ți fi mai ușor să promovezi joburile și în intern, folosește portalul pentru angajați din Mingle, unde se actualizează automat rolurile disponibile, precum și bonusurile oferite pentru acestea.

Colegii tăi vor putea interacționa cu ele, le vor putea citi descrierea sau vor putea vedea regulamentul și procesul de recomandare. Iar dacă au pe cineva în minte îl pot recomanda direct din această pagină (sau pot aplica și ei pentru rolurile dorite).

portal angajati recomandari



2. Un proces mai simplu de a trimite recomandări 

Prin Mingle, colegii tăi pot trimite rapid recomandări chiar dacă nu cunosc toate informațiile despre prietenii lor (de exemplu, nu au CV-urile lor).

Iată ce opțiuni au:

Opțiunea 1. Le trimit prietenilor un link de aplicare

Odată ce au găsit un job potrivit pe portalul de angajați, colegii tăi le pot trimite un link de aplicare prietenilor lor. Avantajul ar fi că Mingle îi anunță atunci când aceștia aplică, iar tu vei ști exact de la cine a venit recomandarea. 

recomandare interna


Opțiunea 2. Completează ei datele prietenilor 

Dacă au deja datele de contact și acordul prietenilor lor, angajații pot trimite direct ei recomandarea. În felul acesta, au control și vizibilitate asupra procesului de aplicare, iar dacă vor să lase și un comentariu pentru echipa de HR, o pot face direct de aici.

recomandari interne


Opțiunea 3. Trimit recomandarea direct către tine

În cazul în care colegii tăi preferă să trimită recomandarea direct către tine sau echipa de HR, atunci o poți adăuga în Mingle pentru a putea gestiona mai ușor notificările trimise către cel care a făcut recomandarea sau plata bonusului.

În oricare dintre opțiunile de mai sus, tu vei vedea automat în Mingle de cine a fost recomandat un candidat și vei putea să iei legătura cu acesta pentru începerea procesului. 

recomandare interna

3. Notificări în timp real către colegii tăi


Știm cât de important e pentru colegii tăi să știe care e statusul prietenilor lor și care sunt pașii următori. De aceea, Mingle îi notifică automat încă din momentul aplicării. Astfel, colegii tăi vor ști dacă cei pe care i-au recomandat au trecut mai departe, în ce etapă se află și, dacă sunt angajați, când urmează să primească bonusul.

În felul acesta, le oferi colegilor tăi vizibilitate și control pe proces și, în felul acesta, îi motivezi să-și mai recomande prietenii și pe viitor.

4. Notificări de plată a bonusurilor

Dacă oferi bonusuri pentru recomandările de succes, atunci le poți gestiona și pe acestea mai ușor cu Mingle. Pe de o parte, vezi oricând ce bonusuri urmează să plătești (sau ce tranșe urmează, dacă plătești bonusul în mai multe etape). 

Pe de altă parte, primești notificări automate în ziua de plată a bonusurilor, pentru a ști cât și cui trebuie acordate. 

bonus de recomandare



Gata de un upgrade?


Fie că vrei să testezi cât de eficiente sunt recomandările sau să investești într-un program de referral, poți găsi soluția potrivită pentru nevoile tale folosind Mingle, softul nostru de recrutare.

Cu Mingle poți administra totul în același loc - de la posturi libere și bonusuri de recomandare, până la candidați și CV-uri. În același timp, angajații pot urmări în timp real progresul prietenilor recomandați sau pot aplica chiar ei pentru joburile interne. 

Programează un demo și descoperă cum Mingle te poate ajuta să-ți faci treaba mai bine, cu mai puțin efort.

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode