Cum să primești mai multe recomandări
Pentru a primi mai multe recomandări de la colegi (și mai de calitate), e important să pui la punct un program de recomandări care să-i motiveze pe aceștia să se implice.
Există câteva reguli de bază și practici pe care le poți urma în construirea acestui program, astfel încât să te asiguri că are succes. Iată câteva dintre ele:
1. Promovează oportunitățile de recomandare
Pasul cel mai important e să-ți anunți colegii că-și pot recomanda prietenii, precum și joburile pentru care pot face asta.
Folosește cât mai multe metode de comunicare: trimite newslettere lunare, fă postări pe intranetul companiei, pune afișe în birouri sau fă anunțuri în cadrul întâlnirilor periodice cu angajații (staff meetings).
În aceste comunicări poți include exemple de colegi actuali care au fost angajați din recomandări, sau chiar testimoniale ale acestora și ale celor care i-au recomandat.
2. Fă procesul de recomandare ușor de urmat
O bună regulă de bază este că, dacă vrei ca oamenii să folosească un produs sau serviciu, este important să îl faci să fie simplu de folosit.
În mod asemănător, procesul de recomandare nu ar trebui să fie îndelungat, complicat sau să necesite parcurgerea prea multor pași. Poți obține mai multe recomandări prin simplul fapt că faci experiența mai plăcută pentru colegii tăi.
Iată câteva idei:
- Construiește un proces de recomandare din puțini pași și cere-le colegilor să-ți dea doar câteva informații de bază despre candidați.
- Fă sesiuni de instruire prin care să le prezinți colegilor tăi ce profil de candidați cauți sau să oferi detalii despre programul de referral și de bonusare.
- Formulează mesaje pe care angajații le pot folosi atunci când le scriu prietenilor lor.
3. Descrie clar candidatul dorit pentru fiecare job
Cel mai probabil, nu toți prietenii colegilor tăi sunt potriviți să lucreze în echipa ta sau pe rolurile disponibile.
Pentru a evita frustrarea colegilor care își recomandă mulți prieteni dar niciunul nu este angajat, lucrează la o descriere foarte clară a candidatului dorit și a responsabilităților rolului.
Menționează în această descriere atât aptitudinile tehnice solicitate (cum ar fi, de exemplu, anumite limbaje de programare sau experiența necesară), dar și câteva aspecte legate de abilitățile soft (comunicare, problem solving etc).
Chiar dacă nici colegii tăi nu își cunosc foarte amănunțit prietenii și poate nu vor putea răspunde ei la aceste întrebări, prietenii lor vor ști dacă se potrivesc sau nu cerințelor postului.
4. Menține-ți colegii informați
Odată ce au făcut o recomandare, colegii tăi se simt responsabili față de prietenii lor să le dea un status și să aibă vizibilitate pe pașii următori. De aceea, găsește un mod prin care să-i ții la curent cu evoluția în procesul de recrutare a celui recomandat.
Iar în cazul în care persoana recomandată a fost respinsă, ia-ți câteva minute pentru a îi detalia colegului tău motivele respingerii. Acest lucru îl va ajuta să nu fie descurajat în a mai recomanda alte persoane, dar și să înțeleagă mai bine profilul candidatului dorit.
Cum a dublat Güntner recomandările interne cu Mingle
Descoperă cum folosește Güntner aplicația Mingle pentru a gestiona mai bine recomandările interne și bonusurile de plată.
Citește studiul de caz5. Bonusează recomandările
Companiile care au un sistem de bonusare pentru recomandările interne primesc cu 50% mai mulți candidați din recomandări decât companiile care nu oferă deloc.
Metoda tradițională este să acorzi o sumă de bani celor care au făcut recomandări care s-au concretizat în angajări. Această sumă variază în funcție de industrie și tipul de rol, însă bonusul mediu se situează în jurul sumei de 2000 lei.
85% dintre companii plătesc bonusul la cel puțin 3 luni de la angajare, în timp ce alte companii oferă sumele în două tranșe sau oferă o parte din bonus imediat după angajare.
Pe lângă bonusurile de natură monetară, poți încerca și alte metode creative, cum ar fi să acorzi mici premii și pentru colegii care au recomandat mai mulți candidați sau să oferi recompense și în cazul în care candidații recomandați ajung în etapele finale de interviu. Premiile nu trebuie să fie neapărat sub formă de bani. Poți face cadou vouchere, zile libere sau diverse obiecte.
6. Cere și oferă feedback
Orice inițiativă necesită mici ajustări pe parcurs pentru a deveni mai relevantă. De aceea, roagă-i pe colegii care au făcut recomandări să-ți povestească despre experiența lor și ascultă-le sugestiile. La rândul tău, oferă-le feedback și îndrumare referitor la recomandările făcute.
Cum poți îmbunătăți procesul de recomandări interne
Toate ideile și practicile de mai sus au nevoie de timp și resurse de implementare. Din fericire, unele dintre ele pot fi automatizate și simplificate cu ajutorul unor tool-uri dedicate.
La Mingle oferim câteva instrumente de gestionare a recomandărilor care să-ți facă munca mai ușoară: de la promovarea joburilor în intern, până la informarea colegilor cu privire la statusul recomandărilor lor sau plata bonusurilor.
Iată mai exact cum:
1. Portal pentru angajați actualizat în timp real
2. Un proces mai simplu de a trimite recomandări
Prin Mingle, colegii tăi pot trimite rapid recomandări chiar dacă nu cunosc toate informațiile despre prietenii lor (de exemplu, nu au CV-urile lor).
Iată ce opțiuni au:
Opțiunea 1. Le trimit prietenilor un link de aplicare
Odată ce au găsit un job potrivit pe portalul de angajați, colegii tăi le pot trimite un link de aplicare prietenilor lor. Avantajul ar fi că Mingle îi anunță atunci când aceștia aplică, iar tu vei ști exact de la cine a venit recomandarea.
Opțiunea 2. Completează ei datele prietenilor
Dacă au deja datele de contact și acordul prietenilor lor, angajații pot trimite direct ei recomandarea. În felul acesta, au control și vizibilitate asupra procesului de aplicare, iar dacă vor să lase și un comentariu pentru echipa de HR, o pot face direct de aici.
Opțiunea 3. Trimit recomandarea direct către tine
În cazul în care colegii tăi preferă să trimită recomandarea direct către tine sau echipa de HR, atunci o poți adăuga în Mingle pentru a putea gestiona mai ușor notificările trimise către cel care a făcut recomandarea sau plata bonusului.
În oricare dintre opțiunile de mai sus, tu vei vedea automat în Mingle de cine a fost recomandat un candidat și vei putea să iei legătura cu acesta pentru începerea procesului.
3. Notificări în timp real către colegii tăi
4. Notificări de plată a bonusurilor
Gata de un upgrade?
Cu Mingle poți administra totul în același loc - de la posturi libere și bonusuri de recomandare, până la candidați și CV-uri. În același timp, angajații pot urmări în timp real progresul prietenilor recomandați sau pot aplica chiar ei pentru joburile interne.
Comments
Post a Comment