Skip to main content

Cum să transformi angajații în ambasadori ai companiei tale

brand ambassadors, employees, culture, employer branding

Acest articol face parte din seria săptămânală Culture Friday, care include articole dedicate culturii organizaționale. În fiecare vineri selectăm idei și sfaturi de la specialiști despre crearea și consolidarea unei culturi de succes.

__________________

În fiecare organizație sunt câțiva angajați care sunt bucuroși oricând să își promoveze compania printre cei cu care interacționează, câștigându-și astfel statutul de ambasadori.

Ei sunt eroii neîncoronați ai brandului tău de angajator, fiind cei mai buni promotori ai imaginii tale. Sunt oamenii care țin la compania ta și la misiunea ei. Sunt cei care, povestindu-le cunoscuților despre munca lor, nu vorbesc despre un mediu de lucru, cât despre o poveste de lucru, folosind o voce autentică și convingătoare.

Pe ei îi poți recunoaște cu ușurință după felul în care abordează interacțiunile cu clienții, după cum își motivează echipele sau după starea pozitivă pe care o transmit și celorlalți colegi. Acestora trebuie să le mulțumești și să le oferi recunoașterea pe care o merită, pentru a le păstra vie motivația și implicarea.

Însă printre ambasadorii brandului tău se numără și angajații care sunt încântați de organizația ta și de rolul lor în ea, dar care nu au la dispoziție cuvintele necesare pentru a-ți transmite povestea mai departe. Pe aceștia trebuie să-i încurajezi să devină ambasadorii de care ai nevoie, punând accent pe ceea ce îi motivează cu adevărat.

1. Începe cu „de ce”

Mai întâi, pornește de la a înțelege „de ce”-ul companiei tale: care este misiunea acesteia? Ce scop servește? Ce îi poate motiva și pe ceilalți să-și dorească să-l atingă alături de tine?

„De ce”-ul companiei tale trebuie să fie autentic și motivațional. Companiile cu misiuni puternice sunt cele de care angajații tind să se atașeze mai mult, în special pentru că se diferențiază prin scopul lor de celelalte (cum ar fi exemplul companiilor Apple, Ikea sau Chipotle).

Odată definită misiunea organizației tale, fă-o cunoscută tuturor angajaților, astfel încât aceștia să o poată înțelege și transmite mai departe.

Într-un studiu efectuat de Gallup printre 3000 angajați, doar 41% dintre respondenți au putut confirma că sunt de acord cu afirmația: „Știu care este misiunea companiei mele și ce ne diferențiază brandul de competitori”.

De aceea, asigură-te că fiecare angajat are acces la informațiile pe care vrei să le transmiți mai departe candidaților. Ei ar trebui să poată să:

• explice misiunea companiei într-o singură propoziție
• descrie principalele beneficii pe care le au lucrând pentru organizația ta
• știe care sunt posturile disponibile
• înțeleagă vocea brandului tău

Îi poți ține informați construind un cod al culturii, implementând un program de recomandări sau apelând la comunicări permanente care să îi țină la curent cu toate aceste detalii. 

2. Definește limbaje, valori și standarde comune

Unul dintre primii lideri ai McKinsey, Tsun-yah Hsieh, a dezvoltat un cadru organizațional bazat pe „valori și standarde comune”. Hsieh susține că firmele cu culturi excepționale au nevoie de un limbaj comun, care să le permită oamenilor să se înțeleagă cu adevărat. În primul rând, au nevoie de un set comun de valori, care să reprezinte principiile general valabile în companie, după care se ghidează angajații în lipsa altor indicații. În al doilea rând, organizațiile își pot stabili un set comun de standarde după care să măsoare respectarea valorilor. 

De exemplu, dacă valoarea pe care o alegi să te reprezinte este „învățare”, poți porni la drum gândindu-te la cum o vei defini și cum o vei măsura. Oare prin „învățare” înseamnă că te aștepți ca angajații tăi să urmărească o anumită traiectorie profesională și să avanseze constant în companie? Sau oare înseamnă că vei ține întâlniri de feedback 360 care să determine ritmul de învățare al fiecăruia și să legi acest lucru de bonusul lor? Sau poate vei promova doar oamenii care dezvoltă alți oameni? Doar atunci când îți stabilești limbaje, valori și standarde comune vei putea trasa o cultură consecventă.

3. Recrutează oamenii potriviți

Într-un final, organizațiile sunt despre oameni și despre ceea ce pot construi alături de ei. De aceea, asigură-te de la început că oamenii pe care îi ai în echipă sunt cei potriviți pentru organizația ta.

Construiește-ți procesul de recrutare astfel încât acesta să fie orientat spre evaluarea caracterului candidaților mai degrabă decât a abilităților acestora. La urma urmei, abilitățile pot fi învățate, în timp ce atitudinea este specifică fiecărei persoane.

Această practică, cunoscută drept „angajează atitudinile și învață abilitățile” a fost introdusă pentru prima dată acum 40 de ani de către compania Southwest și a contribuit la definirea acesteia drept o organizație cu o cultură demnă de admirat, ghidată după un scop bine conturat.

Nu e nicio îndoială în faptul că, în timp, caracterul și cultura unei organizații sunt suma caracteristicilor angajaților săi. Atunci când angajezi jucători de top, aceștia vor atrage la rândul lor jucători de top, care vor defini astfel cultura companiei tale.

Pe același subiect: Atragerea și reținerea candidaților potriviți pentru cultura ta

4. Află ce îi motivează pe colegii tăi

De îndată ce ai angajat oamenii potriviți, este important să înțelegi ce îi motivează cu adevărat pentru ca aceștia să poată deveni pasionați de lucrul în organizația ta.

Cea mai bună strategie pe termen lung este să le oferi acestora îndrumarea de care au nevoie pentru a-și găsi rolul potrivit în povestea de creștere a companiei.

Mai ales pentru că ceea ce își doresc cei mai mulți angajați este să învețe (mai mult decât să beneficieze de gustări gratuite sau o masă de foosball). Un studiu efectuat de Gallup arată că 87% dintre angajații tineri își doresc joburi care să le ofere oportunități de dezvoltare personală și profesională. Aceștia vor să simtă că organizația în care lucrează investește în creșterea lor și că îi consideră parte din succesul ei.

De aceea, companiile care pun accentul pe construirea unui mediu de învățare sunt mai bine poziționate pentru angajarea și retenția oamenilor talentați.

Pe lângă oportunitățile de învățare oferite, începe să derulezi sondaje periodice printre colegii tăi pentru a afla ce anume i-ar putea transforma în ambasadori ai brandului tău, dar și ce ai putea îmbunătăți pentru a-i aduce mai aproape de tine.

Pentru acestea, poți folosi întrebări precum: Ce îți place cel mai mult în organizația noastră?
Ce ar putea face organizația noastră mai bine pentru a te ajuta să crești?


Pe același subiect: Cum să-ți îmbunătățești brandul de angajator prin crearea unui mediu de învățare

5. Folosește vocea angajaților tăi

O altă strategie de succes este să le oferi colegilor tăi posibilitatea de a-ți reprezenta compania în mediul online, dând astfel glas experienței acestora.

Începe prin a adăuga testimonialele lor pe pagina de cariere pentru a o face mai prietenoasă. Testimonialele trebuie să fie autentice, astfel încât să le permită candidaților să-și facă o idee despre noii lor colegi și despre ce apreciază aceștia la jobul lor.

Mai departe, motivează-ți colegii să interacționeze cu posibilii candidați în mediul online (pe rețelele sociale sau pe site-uri precum UndeLucrăm sau Glassdoor). 

În cadrul companiei Nokia, de exemplu, fiecare angajat poate discuta liber subiecte legate de organizație pe platformele de social media. Aceștia pot participa la conversațiile online în care se discută feedbackul pozitiv sau negativ la adresa companiei și pot folosi aceste conversații pentru a promova mediul de lucru Nokia.

Încă un bun exemplu de punere în valoare a angajaților îl vedem la compania Sodexo, care folosește canalele de comunicare Facebook și Twitter pentru a-și recunoaște angajații distribuind poveștile și realizările lor, precum și sfaturi de carieră. Drept urmare, "47% dintre candidați folosesc informațiile de pe rețelele sociale pentru a se pregăti pentru un rol în companie", a declarat Arie Ball, fostul lider al recrutării în cadrul companiei.

Ce reținem?

Dacă vrei să spui o poveste despre organizația ta, angajații tăi sunt cei mai buni povestitori. Însă, pentru a povesti mai departe, aceștia au nevoie de încurajarea ta, de motivație și de acces la informațiile pe care vrei să le transmită.

Pentru a-ți transforma colegii în ambasadori ai brandului tău de angajator, începe prin a defini misiunea și valorile organizației tale. Recrutează angajații în acord cu acestea și îndrumă-i pentru a-și găsi rolul potrivit în povestea voastră de creștere. Mai departe, apelează la vocea lor pentru a transmite un mesaj autentic și încurajează-i să aibă o atitudine proactivă în promovarea organizației tale. 

Comments

Top articole pentru HR

Cele mai bune întrebări de interviu - și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, probabil te gândești care sunt întrebările potrivite pentru evaluarea candidaților. Găsirea celor mai bune întrebări de interviu necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Însă, odată ce ai reușit să le definești, vei reuși să faci o evaluare corespunzătoare a candidaților, care te va ajuta să iei decizii mai bune de angajare. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător, din care vei afla: Cum să adresezi întrebările legate de muncă și ce întrebări să folosești. Ce întrebări ar trebui evitate. Cum să structurezi mai bine interviurile pentru a avea o conversație cursivă. Cum să evaluezi răspunsurile candidaților. Parcurge articolul în întregime, sau mergi direct către secțiunea dorită navigând în lista de mai jos: 1. Definește ceea ce cauți 2. Cele 5 tipuri de întrebări de interviu 3.

Modele de e-mail pentru activitățile de HR

Când lucrezi cu cei mai buni oameni, e important să comunici rapid, structurat și cu entuziasm. De la programarea interviurilor până la oferta finală și dincolo de ea, modelele noastre de e-mail te pot ajuta să le transmiți informațiile de care au nevoie, exact atunci când au nevoie de ele. Explorează lista de mai jos și descarcă gratuit fișierele dorite. E-mailuri pentru activitățile de HR Operaționale: E-mail de bun venit pentru angajații noi Recrutare prin recomandări: E-mail către angajați despre un post disponibil E-mail către angajați despre programul de recomandări Procesul de recrutare: Sourcing candidați pasivi Sourcing candidați respinși în trecut E-mail către un fost candidat despre o nouă oportunitate Respingere candidat după aplicație Stabilire screening telefonic Respingere candidat după interviu telefonic Invitație la interviu E-mail reminder interviu Solicitarea unor probe de lucru E-mail candidat după interviu de succes E-mail candidat după un int

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Onboarding-ul angajaților remote: un checklist pentru succes

Printre principalele provocări de HR, onboarding-ul noilor angajați se remarcă în mod special. În plus, dacă angajații lucrează remote, această sarcină devine cu atât mai dificilă – poate printre cele mai dificile sarcini de recrutare. Potrivit unui studiu realizat de TalentLMS , în 2019 doar 27% dintre organizații aveau un sistem de onboarding online. Însă, odată cu adoptarea muncii remote, desfășurarea online a onboarding-ului a devenit o necesitate: în prezent, 71% dintre organizații estimează că vor alege să lucreze și cu echipe remote pe lângă echipele locale. Această schimbare este îmbrățișată și de candidați: 77% dintre aceștia declară că ar accepta o ofertă de job fără să fi trecut pe la sediul companiei, iar 73% ar accepta jobul fără să fi cunoscut vreunul dintre colegi în persoană. Dacă munca de la distanță este un nou standard atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, se va pune mai mult accentul pe onboarding-ul angajaților remote și pe implicarea acestora în echipă i