Skip to main content

De ce ai nevoie de un cod al culturii (și cum să-l definești)

culture code, codul culturii

Găsirea și angajarea candidaților potriviți poate fi o sarcină descurajantă pentru orice profesionist în recrutare, care trebuie nu numai să atragă candidați de top, dar și să se asigure că aceștia vor face parte din povestea de creștere a companiei. 

Dintre instrumentele pe care le poți folosi pentru o recrutare de succes, codul culturii te va ajuta să atragi și să implici talentele de top potrivite pentru organizația ta, astfel încât să poți reduce munca de selecție a aplicanților și timpii de angajare.

Cu un cod al culturii bine definit vei reuși să:
  1. Te adresezi candidaților cu setul de abilități potrivit organizației tale
  2. Îi familiarizezi pe aplicanți cu mediul tău de lucru
  3. Menții angajații implicați, promovând un mediu de lucru sănătos
În acest ghid, vom explora cele 5 elemente principale care contribuie la definirea unui cod al culturii, cu planuri de acțiune pentru fiecare. 

În plus, am pregătit un template Powerpoint pe care îl poți folosi pentru creionarea propriului cod al culturii:

Descarcă template-ul pentru prezentarea codului culturii

Ce reprezintă codul culturii?

Acesta constă în setul de valori și principii care definesc munca și misiunea unei organizații. Fie că se referă la spiritul de responsabilitate, la adoptarea unei atitudini deschise la schimbare sau la orientarea către învățare, un cod al culturii bine definit participă nu numai la crearea unui mediu de lucru plăcut, dar și la atragerea candidaților cu o gândire similară, care îți poate ajuta organizația să crească într-un mod armonios.

Pe lângă acestea, investiția în crearea unei culturi solide aduce și alte beneficii tangibile companiilor: studiile arată că organizațiile care investesc în crearea unei culturi solide înregistrează o creștere a veniturilor de până la 4 ori mai mare față de cele care nu au făcut aceste investiții.

5 ingrediente pentru definirea codului culturii

Principalele lucruri pe care candidații vor să le afle despre compania ta se concentrează în jurul colegilor cu care vor lucra, a mediului de lucru sau a misiunii și valorilor companiei, dar și a beneficiilor și oportunităților pe care le pot avea. De aceea, iată care sunt elementele în care trebuie să investești pentru definirea unui cod al culturii care să reprezinte cât mai bine organizația ta:

1. Setul de valori

Stabilirea unui set de valori reprezentative pentru organizația ta este un prim pas esențial în dezvoltarea unui cod al culturii. 

Mai ales fiindcă acestea aduc claritate angajaților privind ceea ce este cu adevărat important pentru succesul organizației, felul în care trebuie să acționeze sau așteptările pe care le au unii de la ceilalți sau de la companie.

Fie că ești un brand cunoscut sau un startup la început de drum, valorile și misiunea companiei tale merg mână-n mână, făcându-se simțite la nivelul rolurilor, echipelor și departamentelor.

Exemple de companii cu valori puternice

  • Zappos, retailerul online cunoscut pentru cultura sa puternică, urmează ca pe un mod de viață cele 10 valori care fac unic mediul lor de lucru:
company values, valori organizationale, valori companie

  • Compania de servicii financiare Intacct a definit misiunea și valorile sale pornind de la comportamentele afișate de angajații de top. Unele dintre aceste valori se referă la: empatie, transparență, deschiderea la schimbare, curiozitatea de a încerca lucruri noi și dorința de a face o diferență prin munca lor.
company values, valori companie

Planul de acțiune

Așadar, cum poți defini o cultură unică organizației tale, care să atragă candidații potriviți?

Un bun prim pas este să afli de ce le place colegilor tăi să lucreze în această organizație și ce anume o face specială în ochii lor. Poți vorbi direct cu ei, poți face un sondaj rapid folosind Typeform sau să încerci să afli părerea angajaților prezenți și trecuți analizând profilul companiei tale pe Glassdoor sau UndeLucrăm. În felul acesta, vei afla ce anume este apreciat la compania ta, dar și ce poate fi îmbunătățit. 

Fă o listă a lucrurilor bune și a celor care trebuie adresate, scoțând în evidență temele cel mai des întâlnite. După această analiză, planifică o întâlnire cu liderii de top și managerii-cheie din cadrul organizației pentru a dezbate dacă descoperirile tale relevă câteva valori reprezentative.

Odată stabilit setul de valori, asigură-te că le faci cunoscute colegilor tăi și că sunt adoptate de aceștia. De aceea, folosește-le cât mai des în comunicările interne, la ședințele de personal sau în procesul de onboarding. 

2. Angajații companiei

Dacă organizația ta este formată din mai multe echipe, s-ar putea să identifici câteva coduri de cultură, practici și nevoi specifice fiecărei echipe. De exemplu, s-ar putea ca echipa de software să aprecieze valoarea unui mediu de lucru liniștit, bazat pe învățare, în timp ce echipa de vânzări își dorește să lucreze într-un mediu deschis și dinamic. 

Indiferent de grupurile care formează echipa ta, valorile organizației trebuie să transcendă aceste granițe și să fie valorificate la nivelul fiecărui individ. 

La fel de important este ca acestea să se regăsească și în noii angajați pe care îți dorești să îi aduci în echipă. În calitate de specialist în HR, asigură-te că ai o imagine clară a candidaților pe care îți dorești să îi atragi: analizează dacă aceștia s-ar potrivi din punct de vedere cultural în compania ta sau dacă ar fi o adiție interesantă la valorile deja stabilite. 

Odată ce ai definit care sunt valorile importante pentru angajații prezenți și viitori ai companiei tale, asigură-te că acestea sunt cunoscute și se reflectă în munca lor de zi cu zi.

Exemplu de implementare 

Pentru compania Glassdoor, este important ca toți angajații să cunoască și să respecte valorile companiei, astfel că acestea sunt afișate în locurile vizibile din birouri, în prezența online a acesteia, sau în ghidul The Glassdoor Way:

valori companie, company values

Planul de acțiune

Pentru început, examinează recenziile companiei tale pe Glassdoor sau UndeLucrăm: ce valori confirmă acestea? Ce discrepanțe observi?

În continuare, creionează programe care să scoată în evidență respectarea și adoptarea valorilor în cadrul organizației - pentru asta, cel mai eficient este să colaborezi cu managerii de echipe pentru a le solidifica printre colegii lor. 

3. Politicile organizației

Politicile și procedurile unei organizații stabilesc regulile de conduită ale acesteia, aducând în prim-plan responsabilitățile angajaților și ale structurilor de conducere. Acestea protejează atât drepturile angajaților, cât și interesele companiei.

Fie că este vorba despre directive generale sau un set de reguli specifice, politicile organizației trebuie să fie aliniate valorilor acesteia. 

Un bun exemplu de implementare îl putem vedea în cadrul companiei HubSpot:

company politics, politici organizatie
company policy, politica organizationala

Planul de acțiune

În primul rând, evaluează setul de politici pe care îl folosește acum compania ta. Sunt acestea actuale? Reflectă codul culturii tale? Dacă nu, ce poate fi îmbunătățit și cum?

Treci mai apoi la alegerea acelora dintre ele care pot fi folosite în comunicarea cu posibilii candidați, iar pentru aceia dintre ei care sunt și angajați, lucrează la formularea unui mic manual care să le prezinte în detaliu. 

Și nu în ultimul rând, dacă se întâmplă ca acestea să fie încălcate, asigură-te că există proceduri pentru adresarea acestui tip de situații.

4. Beneficiile și oportunitățile de creștere

Când ai de ales între o varietate de beneficii pe care să le pui la dispoziția angajaților tăi, decizia poate părea imposibilă. Să optezi pentru un plan de sănătate premium, mai multe zile de concediu sau prânz la birou?
Atunci când cântărești toate aceste opțiuni, trebuie să iei în calcul nu numai care dintre ele sunt cea mai bună investiție pentru retenția angajaților, dar și pentru atragerea noilor talente.

Pe lângă beneficiile pe care le oferi, ține cont și de faptul că ceea ce își doresc cei mai mulți angajați este să învețe. Un studiu efectuat de Gallup arată că noile generații își doresc să investească în propria dezvoltare: 87% dintre respondenții studiului își doresc joburi care să le ofere oportunități de dezvoltare personală și profesională.

Cele mai bune companii investesc în creșterea angajaților lor, de la punerea la punct a unui program de onboarding până la încurajarea învățării continue prin programe de training sau coaching. Rezultatele acestor investiții se vor vedea pe termen lung sub forma unei productivități crescute sau la nivelul satisfacției angajaților. 

Planul de acțiune

Înainte de a publica posturile pe care vă doriți să recrutați, stabilește o întâlnire cu întreaga echipă de HR pentru a creiona profilul candidaților cărora vă adresați. 

Pasul următor este să faci o scurtă cercetare pentru a determina care sunt beneficiile apreciate de acești candidați și care sunt așteptările lor de creștere profesională. 

De exemplu, dacă te adresezi talentelor din generația "millenial", vei descoperi că 59% dintre aceștia își doresc mai ales să aibă parte de oportunități de creștere și învățare. Astfel, beneficiile cu care îi poți atrage vin sub forma unor planuri solide de training și dezvoltare. 
Iar dacă îți dorești să atragi specialiști în IT, vei descoperi că aceștia pun preț pe libertatea de mișcare: construiește-le așadar un program care să le asigure flexibilitatea și posibilitatea de work from home.

5. Spațiul de lucru

Nu în ultimul rând, spațiul de lucru contribuie la confirmarea valorilor care definesc cultura companiei. 

Cum arată spațiul de lucru al organizației tale? Ce îl face special? Cum se simt angajații atunci când vin la birou în fiecare zi și cum îl folosesc în timpul programului de lucru? Și, mai important, spațiul de lucru respectă valorile și codul de cultură al companiei? 

Odată ce ai investit în amenajarea unui spațiu de lucru prietenos și în acord cu valorile tale, folosește-l și în comunicările către candidați.
De exemplu, serviciul online de muzică Spotify își folosește profilul pe Glassdoor pentru a prezenta imagini ale spațiilor de birouri și ale echipei:

office, birou, pagina cariere, career page

Planul de acțiune

Împreună cu echipa administrativă, ia în calcul elementele spațiului de lucru pe care colegii le apreciază și posibilitatea de a îmbunătăți anumite zone sau de a crea unele noi. Stabilește o listă a beneficiilor pe care vrei să le încorporezi în spațiul de lucru și apelează la ajutorul colegilor pentru a alege pe care să le implementezi.
Odată puse în valoare, încurajează-ți colegii să încarce fotografii reprezentative pe Glassdoor sau pe rețelele sociale - vei reuși astfel să transmiți o parte din atmosfera de lucru și către candidați. 

Promovează codul culturii și în afara companiei

Odată ce ai definit un cod al culturii, este momentul să îl faci accesibil și în afara companiei. Poți face asta formulând o secțiune cu tema "De ce să lucrezi pentru noi", pe care să o incluzi atât pe pagina de cariere, cât și pe profilul companiei de pe rețelele sociale sau alte canale de comunicare online. 

Publicând un cod al culturii în comunicarea către candidați, crești șansele de a atrage candidații potriviți pentru cultura ta, ceea ce te va ajuta să recrutezi mai repede, mai bine și mai ieftin. 

În plus, codul culturii vine în sprijinul eforturilor tale de implicare și motivare a angajaților existenți, care se pot conecta mai bine cu organizația ta și cu valorile pe care le au în comun. 

Folosește cele 5 ingrediente prezentate pentru construirea propriului cod al culturii, pe care îl poți folosi în comunicarea cu candidații. Ca să începi cu ușurință, apelează la acest template de prezentare: 
HR tools, resurse, oferta angajare

Comments

Top articole pentru HR

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Modele de e-mail pentru activitățile de HR

Când lucrezi cu cei mai buni oameni, e important să comunici rapid, structurat și cu entuziasm. De la programarea interviurilor până la oferta finală și dincolo de ea, modelele noastre de e-mail te pot ajuta să le transmiți informațiile de care au nevoie, exact atunci când au nevoie de ele. Explorează lista de mai jos și descarcă gratuit fișierele dorite. E-mailuri pentru activitățile de HR Operaționale: E-mail de bun venit pentru angajații noi Recrutare prin recomandări: E-mail către angajați despre un post disponibil E-mail către angajați despre programul de recomandări Procesul de recrutare: Sourcing candidați pasivi Sourcing candidați respinși în trecut E-mail către un fost candidat despre o nouă oportunitate E-mail de răspuns după aplicare Respingere candidat după aplicație Stabilire screening telefonic Respingere candidat după interviu telefonic Invitație la interviu E-mail reminder interviu Solicitarea unor probe de lucru E-mail candidat după interviu de su

Onboarding-ul angajaților remote: un checklist pentru succes

Printre principalele provocări de HR, onboarding-ul noilor angajați se remarcă în mod special. În plus, dacă angajații lucrează remote, această sarcină devine cu atât mai dificilă – poate printre cele mai dificile sarcini de recrutare. Potrivit unui studiu realizat de TalentLMS , în 2019 doar 27% dintre organizații aveau un sistem de onboarding online. Însă, odată cu adoptarea muncii remote, desfășurarea online a onboarding-ului a devenit o necesitate: în prezent, 71% dintre organizații estimează că vor alege să lucreze și cu echipe remote pe lângă echipele locale. Această schimbare este îmbrățișată și de candidați: 77% dintre aceștia declară că ar accepta o ofertă de job fără să fi trecut pe la sediul companiei, iar 73% ar accepta jobul fără să fi cunoscut vreunul dintre colegi în persoană. Dacă munca de la distanță este un nou standard atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, se va pune mai mult accentul pe onboarding-ul angajaților remote și pe implicarea acestora în echipă i