Angajații motivați sunt ușor de observat. Sunt cei care au mereu o atitudine pozitivă, vin cu multe idei și fac mai mult decât cerințele postului. Aceștia pot îmbunătăți productivitatea și pot crea un mediu de lucru mai antrenant și mai plăcut pentru ceilalți. De aceea, nu e de mirare că atât de multe companii doresc să
înțeleagă cum să-și motiveze angajații pe termen lung.
Însă motivația nu e ceva ce există doar intrinsec. Companiile își pot motiva angajații prin deciziile pe care le iau și prin inițiativele pe care le aduc, dincolo de salariul și beneficiile oferite. Lucruri precum oportunitățile de învățare, sentimentul de recunoaștere și apartenență sau implicarea în deciziile companiei sunt câțiva dintre factorii care îi pot motiva pe colegii tăi.
În acest articol vei găsi câteva tehnici și idei care să te ajute să construiești o strategie mai clară de motivare a angajaților, dar și câteva semnale după care să îți dai seama dacă echipa ta este implicată.
Semne că angajații sunt demotivați
Cum îți poți da seama dacă angajații vin la birou cu entuziasm sau dacă se confruntă cu o lipsă de motivație? Iată câteva semne care ar putea evidenția scăderea motivației:
- Absenteism sau întârzieri dese;
- Lipsa de efort și de implicare în proiecte sau întâlnirile de echipă;
- Retragerea din interacțiunea cu colegii;
- Modificarea stării de spirit sau a atitudinii;
- Scăderea productivității;
- Plictiseală sau apatie față de muncă.
Caracteristicile angajaților motivați
La polul opus angajaților descriși mai sus sunt cei care sunt implicați în activitatea lor de la birou, dincolo de simpla rezolvare a task-urilor. Iată cum îi poți identifica:
- Sunt deschiși să învețe lucruri noi și nu se dau ușor bătuți;
- Colaborează activ cu ceilalți și participă la proiectele de echipă;
- Au o atitudine pozitivă;
- Se implică cu entuziasm în diverse proiecte;
- Au o productivitate crescută;
- Generează idei creative sau preiau task-uri din proprie inițiativă.
Tehnici de motivare a angajaților
Dincolo de salariu și beneficiile oferite, sunt multe lucruri pe care le poți face pentru a crește motivația și implicarea colegilor tăi. Primul pas ar fi, însă, să afli ce își doresc aceștia de la mediul lor de lucru și la ce stimuli răspund. Mai apoi, există câteva inițiative concrete pe care le poți demara pentru a îmbunătăți gradul de motivație din companie:
1. Promovează transparența și comunică frecvent
Anunță-i pe colegii tăi frecvent privind statusul la zi al companiei: ce rezultate a obținut (nu doar cele financiare), care este viziunea generală și obiectivele pe termen lung, cum participă ei la atingerea acestora etc. În felul acesta, ei se vor simți interlocutori activi ai companiei și vor putea înțelege mai bine cum munca lor contribuie la misiunea companiei.
Creează o politică de comunicare deschisă, care să-i facă pe colegii tăi să simtă că pot pune întrebări și pot primi răspunsuri sincere.
2. Recunoaște realizările individuale și ale echipei
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poți face pentru a-i binedispune pe colegii tăi este să le recunoști contribuția și eforturile. Această recunoaștere trebuie să fie sinceră și să vină la momentul potrivit, mai ales după o perioadă în care colegii tăi au depus eforturi pentru a duce la îndeplinire un task.
Iată cum le poți oferi recunoaștere:
- Cuvinte de laudă și apreciere: dacă cineva depune constant eforturi, iar acest lucru se vede în munca sa, spune-i direct cât de mult îl apreciezi. Oamenii apreciază recunoașterea, iar cea verbală poate contribui la creșterea implicării acestora.
- Oferă feedback: evaluează activitatea angajaților în mod periodic și oferă-le feedback pozitiv sau constructiv. Acest lucru îi poate ajuta să-și dea seama ce fac bine și ce pot îmbunătăți, iar astfel vor fi mai motivați pe termen lung.
- Subliniază importanța muncii lor: fiecare angajat contribuie la succesul companiei. Spune-le acestora în ce fel contribuie munca lor la proiectele și obiectivele echipei.
3. Cere feedback și ascultă ce spun angajații
Un alt mod prin care poți crește implicarea angajaților este prin invitarea acestora la un dialog despre ce și-ar dori să se îmbunătățească în mediul de lucru. Sondajele interne sunt un instrument bun prin care să afli părerea sinceră a colegilor tăi privind ce funcționează sau nu pentru ei și ce și-ar dori să fie mai bine. În felul acesta, le transmiți mesajul că părerea și sugestiile lor contează și că pot face o schimbare.
În același timp, ia în considerare faptul că motivația poate fi afectată negativ de un mediu de lucru nefavorabil. Este posibil ca angajații să nu dorească să ridice public astfel de probleme, așa că oferă-le un mediu sigur, în care să se poată exprima liber.
Nu uita să și acționezi pe baza feedback-ului primit. Un feedback solicitat care nu este urmat de nicio acțiune poate avea un efect negativ.
4. Pune la punct un plan de dezvoltare
Oferirea unui traseu clar de carieră este o altă modalitate de a motiva angajații, deoarece le arată acestora că pot progresa în carieră pe termen lung, alături de companie.
Managerii de echipe pot discuta anual cu membrii echipei pentru a afla despre obiectivele lor și cum și-ar dori să se dezvolte. Ajută-i apoi să identifice moduri prin care pot face acest lucru: promovare pe o poziție superioară, schimbarea rolului, programe de învățare, etc.
Dacă aspirațiile lor de promovare nu pot fi realizate în mod realist, atunci caută o cale de mijloc satisfăcătoare. De exemplu, câteva variante ar putea fi mai multă autonomie, o mutare într-un alt departament sau șansa de lucra pe aceeași poziție, dar pentru un birou din alt oraș sau altă țară.
5. Oferă oportunitatea unui program flexibil
Flexibilitatea programului le permite angajaților să-și îndeplinească sarcinile de serviciu în timp ce au grijă și de viața lor personală.
Câteva moduri de a oferi flexibilitate ar fi să gândești un program de lucru care să înceapă într-un interval (de exemplu între 8-11), săptămâni de lucru comprimate sau munca la distanță.
Promovând flexibilitatea programului de lucru, compania arată că privește angajatul ca pe o ființă umană cu nevoi și responsabilități în afara biroului.
6. Susține echilibrul dintre viața profesională și cea personală
Încurajează-ți colegii să își ia vacanțe sau zile libere și descurajează lucrul peste program în mod regulat sau răspunsul la e-mailuri sau apeluri după program.
Pentru ca angajații să fie productivi, ei au nevoie și de timp departe de muncă pentru a evita epuizarea.
De asemenea, fii adaptabil la problemele lor personale. De exemplu, poți lăsa temporar un angajat să lucreze de acasă pentru a avea grijă de un copil sau de un părinte bolnav.
7. Oferă încredere și autonomie
Când ai încredere în colegii tăi, este mai probabil ca aceștia să se simtă responsabilizați și motivați. O modalitate de a face asta este să le oferi libertatea de a-și testa propriile idei, fără supraveghere constantă. Această autonomie încurajează creativitatea și indică faptul că ai încredere în capacitatea lor de a produce soluții unice și eficiente.
La pachet cu asta vine și recomandarea de a nu-i penaliza pentru greșeli, ci doar să le oferi feedback constructiv. Greșelile creează oportunități de învățare care pot duce la proiecte de succes în viitor.
8. Cultivă abilitățile de leadership
Oportunitățile de leadership le oferă colegilor tăi responsabilități suplimentare, care îi pot motiva să lucreze la un standard mai înalt.
Nu este musai ca abilitățile de leadership să fie puse în valoare doar dintr-un rol de management. Poți face acest lucru și schimbând cine conduce echipele de proiect sau rotind cine conduce o formare pe noi abilități sau concepte.
9. Stabilește obiective clare
Cu obiective clar stabilite, angajații își pot planifica mai bine pașii pe care trebuie să-i facă pentru a finaliza un proiect. Acest lucru îi poate ajuta să se simtă mai productivi și mai motivați, pentru că știu care sunt așteptările și să aibă mai mult control asupra rezultatelor muncii lor.
10. Compensează angajații în mod echitabil
Evaluează periodic salariile angajaților și compară-le cu salariile medii pentru acele posturi din alte companii similare. Dacă se află sub medie, ia în considerare creșterea lor.
De asemenea, acordă atenție și pachetului de beneficii și felul în care acestea se aliniază cu nevoile angajaților. În afară de clasicele abonamente la sală sau la servicii medicale, iată ce mai poți include ca beneficii:
- Prânzuri gratuite;
- Acces la servicii de terapie sau cursuri de mental health;
- Beneficii legate de educație și cultură;
- Carduri cadou.
E rândul tău
Dincolo de salariu și beneficiile oferite, companiile pot începe inițiative dedicate pentru creșterea motivației angajaților. Lucruri precum oportunitățile de învățare, sentimentul de recunoaștere și apartenență sau implicarea în deciziile companiei sunt câțiva dintre factorii care îi pot motiva pe colegii tăi.
Primul pas este să afli ce își doresc aceștia de la mediul lor de lucru și la ce stimuli răspund. Mai apoi, există câteva inițiative concrete pe care le poți demara pentru a îmbunătăți gradul de motivație din companie
Începe cu pași mici și măsoară succesul inițiativelor aduse, pentru a-ți da seama ce funcționează și ce nu pentru echipa ta.
Crește retenția angajaților folosind sondajele interne
Din acest articol vei afla cum să faci sondaje interne și cum le poți folosi pentru a îmbunătăți satisfacția colegilor tăi la lucru.
Citește în continuare
Comments
Post a Comment