Skip to main content

10 moduri prin care să îți motivezi angajații la lucru

Motivarea angajatilor


Angajații motivați sunt ușor de observat. Sunt cei care au mereu o atitudine pozitivă, vin cu multe idei și fac mai mult decât cerințele postului. Aceștia pot îmbunătăți productivitatea și pot crea un mediu de lucru mai antrenant și mai plăcut pentru ceilalți. De aceea, nu e de mirare că atât de multe companii doresc să înțeleagă cum să-și motiveze angajații pe termen lung.

Însă motivația nu e ceva ce există doar intrinsec. Companiile își pot motiva angajații prin deciziile pe care le iau și prin inițiativele pe care le aduc, dincolo de salariul și beneficiile oferite. Lucruri precum oportunitățile de învățare, sentimentul de recunoaștere și apartenență sau implicarea în deciziile companiei sunt câțiva dintre factorii care îi pot motiva pe colegii tăi.

În acest articol vei găsi câteva tehnici și idei care să te ajute să construiești o strategie mai clară de motivare a angajaților, dar și câteva semnale după care să îți dai seama dacă echipa ta este implicată.

Semne că angajații sunt demotivați

Cum îți poți da seama dacă angajații vin la birou cu entuziasm sau dacă se confruntă cu o lipsă de motivație? Iată câteva semne care ar putea evidenția scăderea motivației:

  • Absenteism sau întârzieri dese;
  • Lipsa de efort și de implicare în proiecte sau întâlnirile de echipă;
  • Retragerea din interacțiunea cu colegii;
  • Modificarea stării de spirit sau a atitudinii;
  • Scăderea productivității;
  • Plictiseală sau apatie față de muncă.

Caracteristicile angajaților motivați

La polul opus angajaților descriși mai sus sunt cei care sunt implicați în activitatea lor de la birou, dincolo de simpla rezolvare a task-urilor. Iată cum îi poți identifica:

  • Sunt deschiși să învețe lucruri noi și nu se dau ușor bătuți;
  • Colaborează activ cu ceilalți și participă la proiectele de echipă; 
  • Au o atitudine pozitivă;
  • Se implică cu entuziasm în diverse proiecte;
  • Au o productivitate crescută;
  • Generează idei creative sau preiau task-uri din proprie inițiativă.

Tehnici de motivare a angajaților

Dincolo de salariu și beneficiile oferite, sunt multe lucruri pe care le poți face pentru a crește motivația și implicarea colegilor tăi. Primul pas ar fi, însă, să afli ce își doresc aceștia de la mediul lor de lucru și la ce stimuli răspund. Mai apoi, există câteva inițiative concrete pe care le poți demara pentru a îmbunătăți gradul de motivație din companie:

1. Promovează transparența și comunică frecvent

Anunță-i pe colegii tăi frecvent privind statusul la zi al companiei: ce rezultate a obținut (nu doar cele financiare), care este viziunea generală și obiectivele pe termen lung, cum participă ei la atingerea acestora etc. În felul acesta, ei se vor simți interlocutori activi ai companiei și vor putea înțelege mai bine cum munca lor contribuie la misiunea companiei. 

Creează o politică de comunicare deschisă, care să-i facă pe colegii tăi să simtă că pot pune întrebări și pot primi răspunsuri sincere.

2. Recunoaște realizările individuale și ale echipei

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poți face pentru a-i binedispune pe colegii tăi este să le recunoști contribuția și eforturile. Această recunoaștere trebuie să fie sinceră și să vină la momentul potrivit, mai ales după o perioadă în care colegii tăi au depus eforturi pentru a duce la îndeplinire un task. 

Iată cum le poți oferi recunoaștere:

  • Cuvinte de laudă și apreciere: dacă cineva depune constant eforturi, iar acest lucru se vede în munca sa, spune-i direct cât de mult îl apreciezi. Oamenii apreciază recunoașterea, iar cea verbală poate contribui la creșterea implicării acestora.
  • Oferă feedback: evaluează activitatea angajaților în mod periodic și oferă-le feedback pozitiv sau constructiv. Acest lucru îi poate ajuta să-și dea seama ce fac bine și ce pot îmbunătăți, iar astfel vor fi mai motivați pe termen lung.
  • Subliniază importanța muncii lor: fiecare angajat contribuie la succesul companiei. Spune-le acestora în ce fel contribuie munca lor la proiectele și obiectivele echipei.

3. Cere feedback și ascultă ce spun angajații

Un alt mod prin care poți crește implicarea angajaților este prin invitarea acestora la un dialog despre ce și-ar dori să se îmbunătățească în mediul de lucru. Sondajele interne sunt un instrument bun prin care să afli părerea sinceră a colegilor tăi privind ce funcționează sau nu pentru ei și ce și-ar dori să fie mai bine. În felul acesta, le transmiți mesajul că părerea și sugestiile lor contează și că pot face o schimbare. 

În același timp, ia în considerare faptul că motivația poate fi afectată negativ de un mediu de lucru nefavorabil. Este posibil ca angajații să nu dorească să ridice public astfel de probleme, așa că oferă-le un mediu sigur, în care să se poată exprima liber.

Nu uita să și acționezi pe baza feedback-ului primit. Un feedback solicitat care nu este urmat de nicio acțiune poate avea un efect negativ.

4. Pune la punct un plan de dezvoltare

Oferirea unui traseu clar de carieră este o altă modalitate de a motiva angajații, deoarece le arată acestora că pot progresa în carieră pe termen lung, alături de companie.

Managerii de echipe pot discuta anual cu membrii echipei pentru a afla despre obiectivele lor și cum și-ar dori să se dezvolte. Ajută-i apoi să identifice moduri prin care pot face acest lucru: promovare pe o poziție superioară, schimbarea rolului, programe de învățare, etc.

Dacă aspirațiile lor de promovare nu pot fi realizate în mod realist, atunci caută o cale de mijloc satisfăcătoare. De exemplu, câteva variante ar putea fi mai multă autonomie, o mutare într-un alt departament sau șansa de lucra pe aceeași poziție, dar pentru un birou din alt oraș sau altă țară.

5. Oferă oportunitatea unui program flexibil

Flexibilitatea programului le permite angajaților să-și îndeplinească sarcinile de serviciu în timp ce au grijă și de viața lor personală.

Câteva moduri de a oferi flexibilitate ar fi să gândești un program de lucru care să înceapă într-un interval (de exemplu între 8-11), săptămâni de lucru comprimate sau munca la distanță.

Promovând flexibilitatea programului de lucru, compania arată că privește angajatul ca pe o ființă umană cu nevoi și responsabilități în afara biroului.

6. Susține echilibrul dintre viața profesională și cea personală

Încurajează-ți colegii să își ia vacanțe sau zile libere și descurajează lucrul peste program în mod regulat sau răspunsul la e-mailuri sau apeluri după program.

Pentru ca angajații să fie productivi, ei au nevoie și de timp departe de muncă pentru a evita epuizarea.

De asemenea, fii adaptabil la problemele lor personale. De exemplu, poți lăsa temporar un angajat să lucreze de acasă pentru a avea grijă de un copil sau de un părinte bolnav.

7. Oferă încredere și autonomie

Când ai încredere în colegii tăi, este mai probabil ca aceștia să se simtă responsabilizați și motivați. O modalitate de a face asta este să le oferi libertatea de a-și testa propriile idei, fără supraveghere constantă. Această autonomie încurajează creativitatea și indică faptul că ai încredere în capacitatea lor de a produce soluții unice și eficiente.

La pachet cu asta vine și recomandarea de a nu-i penaliza pentru greșeli, ci doar să le oferi feedback constructiv. Greșelile creează oportunități de învățare care pot duce la proiecte de succes în viitor.

8. Cultivă abilitățile de leadership

Oportunitățile de leadership le oferă colegilor tăi responsabilități suplimentare, care îi pot motiva să lucreze la un standard mai înalt.

Nu este musai ca abilitățile de leadership să fie puse în valoare doar dintr-un rol de management. Poți face acest lucru și schimbând cine conduce echipele de proiect sau rotind cine conduce o formare pe noi abilități sau concepte.

9. Stabilește obiective clare

Cu obiective clar stabilite, angajații își pot planifica mai bine pașii pe care trebuie să-i facă pentru a finaliza un proiect. Acest lucru îi poate ajuta să se simtă mai productivi și mai motivați, pentru că știu care sunt așteptările și să aibă mai mult control asupra rezultatelor muncii lor.

10. Compensează angajații în mod echitabil

Evaluează periodic salariile angajaților și compară-le cu salariile medii pentru acele posturi din alte companii similare. Dacă se află sub medie, ia în considerare creșterea lor.

De asemenea, acordă atenție și pachetului de beneficii și felul în care acestea se aliniază cu nevoile angajaților. În afară de clasicele abonamente la sală sau la servicii medicale, iată ce mai poți include ca beneficii:

  • Prânzuri gratuite;
  • Acces la servicii de terapie sau cursuri de mental health;
  • Beneficii legate de educație și cultură;
  • Carduri cadou.

E rândul tău

Dincolo de salariu și beneficiile oferite, companiile pot începe inițiative dedicate pentru creșterea motivației angajaților. Lucruri precum oportunitățile de învățare, sentimentul de recunoaștere și apartenență sau implicarea în deciziile companiei sunt câțiva dintre factorii care îi pot motiva pe colegii tăi.

Primul pas este să afli ce își doresc aceștia de la mediul lor de lucru și la ce stimuli răspund. Mai apoi, există câteva inițiative concrete pe care le poți demara pentru a îmbunătăți gradul de motivație din companie

Începe cu pași mici și măsoară succesul inițiativelor aduse, pentru a-ți da seama ce funcționează și ce nu pentru echipa ta.

Pe aceeași temă...

Crește retenția angajaților folosind sondajele interne

Din acest articol vei afla cum să faci sondaje interne și cum le poți folosi pentru a îmbunătăți satisfacția colegilor tăi la lucru.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode