Skip to main content

Întoarcerea într-o nouă lume a muncii: 5 trenduri de urmărit

new normal, coronavirus

Întoarcerea la lucru. Noul „normal”. Viitorul „normal”. Acestea sunt printre cele mai dezbătute subiecte din ultima perioadă, pe măsură ce lideri de business, investitori sau echipe de HR încearcă să arunce o privire în viitor pentru a-și face o idee despre cum va arăta lumea după perioada de izolare socială.

Fiind o situație fără precedent, nu avem la dispoziție niciun manual de instrucțiuni, nicio abordare care să fi fost testată cu succes în trecut. Astfel că va trebui să învățăm din mers, apelând la ceea ce au învățat și alte companii în acest proces. 

Din fericire, s-a scris mult în ultima perioadă despre întoarcerea la muncă și noul context de lucru. În acest articol, am selectat 5 trenduri majore la care să ne așteptăm. În plus, la final am inclus planurile de acțiune detaliate ale unor companii de top, care sperăm să te inspire.

Ce trebuie să știi:

1. Evoluția spațiilor de lucru
2. Echipamente speciale
3. Schimbarea etichetei de lucru
4. Schimbarea programului de lucru
5. Munca remote devine populară
6. Planuri de acțiune detaliate

1. Evoluția spațiilor de lucru

Dacă putem trage o concluzie pertinentă din ceea ce s-a scris pe acest subiect, aceea ar fi că spațiile de lucru vor fi cu mult diferite. Cel mai probabil vom renunța la birourile de tip open space care au crescut în popularitate în ultimii ani.

În același timp, asta nu înseamnă că vom reveni la birourile compartimentate tip cubicle. Mai degrabă, va avea loc o evoluție a structurilor de birouri, nu o regresie la acei pereți despărțitori atât de disprețuiți în trecut.

Mulți specialiști sunt preocupați în prezent de gândirea unui nou design al spațiilor de lucru, așa cum este descris în detaliu în acest articol realizat de Business Insider

Printre multiplele soluții de design care își fac apariția se află și conceptul „Six Feet Office” propus de firma de servicii imobiliare Cushman & Wakefield, o propunere care asigură păstrarea distanței de siguranță între angajați:


Vestea bună este că cel mai probabil nu va trebui să plănuiești pe cont propriu noul design al biroului, întrucât există o multitudine de platforme care te pot ajuta în acest proces:
  • MapticianFlex - acest instrument face o analiză a spațiului fizic al biroului (inclusiv holurile sau sălile de ședințe) și generează cel mai bun aranjament care asigură respectarea regulilor de distanțare. De asemenea, include și opțiuni pentru eșalonarea programului angajaților astfel încât să reducă numărul interacțiunilor dintre aceștia. 
  • Wisp are o funcționalitate similară, identificând soluția optimă pentru aranjarea birourilor. În plus, oferă opțiunea de expertiză personalizată.
  • Produsul Work.com creat de echipa Salesforce include un sistem de administrare al angajaților și de management al turelor, pentru a reduce numărul de persoane aflate în același timp într-un birou. 

2. Echipamente speciale

Reamenajarea biroului este doar primul pas în pregătirea întoarcerii la lucru. Angajatorii și liderii de opinie aduc în discuție introducerea unor noi echipamente care să asigure protecția împotriva răspândirii virusului. 

Este vorba despre echipamentele care asigură un grad minim de interacțiune (uși care se deschid automat, robinete cu senzori de atingere etc), dar și de instrumentele pentru controlul temperaturii sau dezinfectarea mâinilor. 

În plus, unii angajatori vor solicita purtarea obligatorie a măștilor și vor reduce interacțiunile din zonele comune sau din sălile de mese.

O gură de aer proaspăt

Vestea bună pentru cei cărora nu le place aerul închis din birouri este aceea că noile spații de lucru vor avea un sistem mai bun de ventilație și o iluminare mai bună. De asemenea, deținătorii de clădiri vor alege ferestrele care se pot deschide în defavoarea geamurilor de sticlă imobile, iar construcțiile vor fi proiectate astfel încât să aibă acces la mai multă lumină, precum și la mai mult spațiu în exterior. 

3. Schimbarea etichetei de lucru

Obiceiurile umane vor suferi și ele o schimbare, începând de la felul în care ne salutăm: strângerile de mână, îmbrățișările sau alte saluturi specifice nu-și vor mai avea locul în noua lume a muncii.

Asta nu înseamnă însă că vom renunța să ne salutăm colegii sau partenerii de afaceri. Din fericire, există deja câteva alternative pe care le putem folosi, cum ar fi „salutul Wuhan”, care presupune atingerea degetelor de la picioare în locul strângerilor de mână, sau simplul salut verbal. Desigur, colegii mai creativi pot încerca să apeleze la opțiunea de air-five:


În plus, vor fi reduse și întâlnirile față-n față, care vor fi înlocuite cu întâlnirile video sau alte forme de comunicare. 
Pentru cazurile în care aceste întâlniri sunt inevitabile, vom urma câteva noi etichete de lucru pentru a ne proteja, cum ar fi:
  • reducerea sau eliminarea documentelor în format fizic
  • folosirea dezinfectantului de mâini la intrarea și ieșirea din sala de ședință
  • asigurarea distanței optime dintre participanții la întâlnire

4. Schimbarea programului de lucru

Dacă programul de lucru de la 9 la 5 începuse deja să nu se mai aplice multor companii, noul context va încuraja și mai multe organizații care nu trebuie să adere acestuia să găsească un nou mod de a-și defini orarul de muncă. Cel mai probabil vom asista la o creștere a popularității programului flexibil, sau la decalajul zilelor de lucru între angajați pentru a reduce densitatea acestora în birouri. 

Desigur, aceste schimbări au un impact și asupra aglomerației de la orele de vârf în mijloacele de transport în comun, astfel ca cei care încă trebuie să ajungă la lucru la ora 9 să nu fie afectați. 
Un studiu efectuat de IBM ne arată că dintre responenții care au folosit în trecut mijloacele de transport în comun pentru a ajunge la lucru 20% nu o vor mai face după această perioadă, iar 28% le vor folosi mai puțin. În plus, mai mult de jumătate din cei intervievați vor reduce sau elimina folosirea aplicațiilor de rideshare precum Uber sau Bolt. 

5. Munca remote devine populară

În mod evident, lucrul de acasă este soluția ideală pentru reducerea riscului infectării printre angajați. Cu toate că munca de la distanță a devenit populară în ultimii ani, încă a fost un lucru nou pentru multe companii la începutul perioadei de carantină. Criza recentă a acționat ca un catalizator asupra acestui trend, astfel că asistăm la un punct de cotitură în viitorul muncii remote.

Același studiu IBM ne arată că opțiunea de muncă remote a devenit o condiție de bază pentru angajați: 40% dintre respondenții la studiu se așteaptă ca angajatorii lor să le ofere opțiuni de lucru de acasă în viitor, iar 75% au declarat că își doresc să lucreze de acasă ocazional.
În plus, 54% dintre respondenți și-ar dori ca joburile lor să fie în primul rând remote, pentru a se bucura de beneficiile pe care le aduce munca de la distanță, în special în ceea ce privește echilibrul între muncă și viața personală. 

Partea bună este aceea că munca de la distanță aduce beneficii și angajatorilor: angajații remote lucrează în medie cu 1.4 zile mai mult pe lună decât colegii lor din birouri, fiind totodată predispuși să rămână mai mult timp în cadrul companiei. În plus, costurile de administrare a spațiilor de birouri vor scădea odată cu reducerea numărului de angajați care le folosesc. 

Schimbarea muncii așa cum o știm

Fie că ești un angajat sau un angajator, un lider de HR sau un specialist în recrutare, munca ta va fi transformată în viitorul apropiat, chiar și după ce va trece situația de criză provocată de coronavirus.

Această revelație nu este neapărat un lucru de temut, cât o nouă oportunitate: asistăm la o evoluție accelerată, în care progresele care s-ar fi făcut în 5 ani s-au întâmplat în doar câteva luni. În cuvintele lui Vladimir Lenin, „Există decenii în care nu se întâmplă nimic; și sunt săptămâni în care se întâmplă zeci de ani.

Rolul tău în această transformare este să te pregătești pe cât posibil pentru noul viitor al muncii. Într-un final, ceea ce contează este sănătatea și siguranța angajaților tăi, fie ea mentală, fizică, financiară sau de altă natură. Ia în considerare lecțiile de mai sus pentru a participa la crearea unei vieți la muncă mai bune pentru tine și organizația ta. 

6. Planuri de acțiune detaliate

Teoriile și previziunile sunt utile până într-un anumit punct, de aceea cu siguranță te va ajuta mai mult să știi ce acțiuni au luat și alte companii privind întoarcerea la lucru. Din fericire, multe organizații au făcut publice planurile lor, astfel că le poți parcurge pentru a te pregăti mai bine:

Bergmayer

Firma de design Bergmayer a distribuit planul său detaliat de întoarcere la lucru, cu câteva modificări care se vor aplica pe o perioadă scurtă de timp, dar și unele care vor constitui un nou standard de lucru. În noul plan au inclus:
  • protocoalele de igienizare
  • orarul decalat al angajaților (Luni/Miercuri/Vineri pentru unii angajați, Marți/Joi pentru ceilalți)
  • scheme detaliate privind noua amenajare a biroului

KPMG

Firma de consultanță KPMG a făcut public un fișier PDF care conține planul lor pas cu pas pentru întoarcerea la birou, unde au detaliat:  
  • planurile de întoarcere treptată a angajaților
  • măsuri-cheie de atenuare a riscurilor de infectare (cum ar fi distanțarea fizică sau igienizarea)
  • noile practici pentru călătorii, conferințe, întâlniri sau evenimente
  • planurile de digitalizare pentru asigurarea muncii remote pe termen lung

Kroger

Lanțul de supermarketuri Kroger, fiind un business esențial, a dezvoltat acest plan detaliat pentru a împărtăși ceea ce au învățat din eforturile de până acum, cum ar fi:
  • procedurile care trebuie urmate în cazul în care unul dintre angajați a fost depistat pozitiv cu COVID-19
  • ce informații au folosit pentru a lua deciziile potrivite
  • bune practici privind bunăstarea angajaților din magazine și fabrici
  • cum au oferit suport managerilor și echipelor în gestionarea crizei

Salesforce

Echipa Salesforce a dezvăluit care sunt cei 6 pași pe care îi iau în considerare pentru întoarcerea la lucru, începând cu:
  • un ghid cuprinzător privind redeschiderea birourilor
  • implementarea noilor măsuri de sănătate și siguranță (testare, verificarea temperaturii, îndeplinirea cerințelor de distanțare și igienizare)
  • definirea așteptărilor pe care le au de la angajați și asigurarea transparenței în comunicare
  • reamenajarea spațiilor de lucru 
  • întărirea relațiilor cu furnizorii de consumabile necesare protecției împotriva răspândirii virusului

Forrester

Compania de research Forrester a făcut publice două seturi de protocoale de management al crizei, dintre care primul set include:
  • sfaturi privind decalarea orarului angajaților
  • managementul călătoriilor în interes de afaceri
  • păstrarea distanței de siguranță
  • investiția în echipamente dedicate muncii de acasă
Cel de-al doilea set detaliază măsurile luate în spațiul fizic de lucru și cuprinde:
  • orarul igienizării și curățării biroului
  • regândirea spațiului de lucru astfel încât să se evite contactul dintre angajați
  • limitarea întâlnirilor
  • procedura de verificare a temperaturii
  • monitorizarea istoricului de călătorii al angajaților și vizitatorilor

Alphabet (Google)

Compania-mamă Google, Alphabet, a anunțat că își va redeschide birourile începând cu 1 iunie, dată la care se așteaptă să își întâmpine la lucru în jur de 10-15% din angajații la nivel global. Printre primii care vor reveni la lucru sunt cei care au nevoie de echipament special pentru a-și desfășura munca, precum și membrii echipei de conducere, în timp ce angajații care pot lucra de acasă vor continua să o facă și în perioada următoare. 

Trendul general

Și alte companii analizează practici similare pentru întoarcerea la birou: distanțarea socială, orare decalate, verificarea temperaturii la intrarea în companie, limitarea călătoriilor în interes de serviciu, ventilarea mai bună a birourilor și igienizarea acestora sunt unele dintre cele mai discutate subiecte de către companiile care nu s-au dat bătute în fața acestor provocări. 

Chiar dacă lucrurile vor reveni încet-încet la normal în viețile noastre personale, cum ar fi faptul că vom putea călători din nou sau merge la restaurante, organizațiile își vor schimba complet modul în care își desfășoară activitatea de-acum înainte.

Comments

Top articole pentru HR

Cele mai bune întrebări de interviu - și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, probabil te gândești care sunt întrebările potrivite pentru evaluarea candidaților. Găsirea celor mai bune întrebări de interviu necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Însă, odată ce ai reușit să le definești, vei reuși să faci o evaluare corespunzătoare a candidaților, care te va ajuta să iei decizii mai bune de angajare. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător, din care vei afla: Cum să adresezi întrebările legate de muncă și ce întrebări să folosești. Ce întrebări ar trebui evitate. Cum să structurezi mai bine interviurile pentru a avea o conversație cursivă. Cum să evaluezi răspunsurile candidaților. Parcurge articolul în întregime, sau mergi direct către secțiunea dorită navigând în lista de mai jos: 1. Definește ceea ce cauți 2. Cele 5 tipuri de întrebări de interviu 3.

Modele de e-mail pentru activitățile de HR

Când lucrezi cu cei mai buni oameni, e important să comunici rapid, structurat și cu entuziasm. De la programarea interviurilor până la oferta finală și dincolo de ea, modelele noastre de e-mail te pot ajuta să le transmiți informațiile de care au nevoie, exact atunci când au nevoie de ele. Explorează lista de mai jos și descarcă gratuit fișierele dorite. E-mailuri pentru activitățile de HR Operaționale: E-mail de bun venit pentru angajații noi Recrutare prin recomandări: E-mail către angajați despre un post disponibil E-mail către angajați despre programul de recomandări Procesul de recrutare: Sourcing candidați pasivi Sourcing candidați respinși în trecut E-mail către un fost candidat despre o nouă oportunitate Respingere candidat după aplicație Stabilire screening telefonic Respingere candidat după interviu telefonic Invitație la interviu E-mail reminder interviu Solicitarea unor probe de lucru E-mail candidat după interviu de succes E-mail candidat după un int

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Onboarding-ul angajaților remote: un checklist pentru succes

Printre principalele provocări de HR, onboarding-ul noilor angajați se remarcă în mod special. În plus, dacă angajații lucrează remote, această sarcină devine cu atât mai dificilă – poate printre cele mai dificile sarcini de recrutare. Potrivit unui studiu realizat de TalentLMS , în 2019 doar 27% dintre organizații aveau un sistem de onboarding online. Însă, odată cu adoptarea muncii remote, desfășurarea online a onboarding-ului a devenit o necesitate: în prezent, 71% dintre organizații estimează că vor alege să lucreze și cu echipe remote pe lângă echipele locale. Această schimbare este îmbrățișată și de candidați: 77% dintre aceștia declară că ar accepta o ofertă de job fără să fi trecut pe la sediul companiei, iar 73% ar accepta jobul fără să fi cunoscut vreunul dintre colegi în persoană. Dacă munca de la distanță este un nou standard atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, se va pune mai mult accentul pe onboarding-ul angajaților remote și pe implicarea acestora în echipă i