Skip to main content

Cel mai bun moment pentru a angaja candidați de excepție

recrutare, talente de top, criza, coronavirus, leadership, strategie


"Ori de câte ori vezi o afacere de succes, să știi că cineva a luat, odată, o decizie curajoasă" - Peter Drucker

În timpul unei crize, deciziile curajoase sunt cele de care avem nevoie pentru a ne propulsa să ieșim la suprafață mai buni decât am fost înainte. În timp ce asistăm la remodelarea companiilor, industriilor și a societății noastre în moduri în care nu ne-am fi gândit până acum, liderii sunt puși în fața provocării de a gândi dincolo de supraviețuirea pe termen scurt și a profita de oportunitățile aduse de această criză. Printre acestea, cea care se evidențiază în mod special este șansa de a angaja oameni excepționali într-o perioadă în care aceștia se confruntă cu găsirea sau păstrarea unui job în altă parte.

Conform unei analize efectuate de The Economist, 4 din 5 lideri de organizație se confruntă cu lipsa talentelor calificate, în timp ce angajarea managerilor de top s-a făcut din ce în ce mai mult apelând la talente din afara organizației.

Desigur, toate acestea sunt trenduri înregistrate înainte de criză. Acum, cele mai multe companii renunță la o parte din forța de muncă și își reduc activitățile, în timp ce sectoare întregi ale economiei sunt în cădere. Potrivit datelor oficiale, peste 300.000 de angajați și-au pierdut locul de muncă la nivel național de când s-a declarat starea de urgență. Deși aceasta nu este o statistică încurajatoare, ne spune totuși că un număr impresionant de oameni, de la proaspăt absolvenți până la angajați cu experiență, sunt în căutarea unui loc de muncă.

Iar aceasta este o oportunitate de care liderii vizionari pot profita pentru a-și îmbogăți echipele cu talente de top.

Ce ne-a învățat istoria

De-a lungul istoriei, perioadele dificile ale economiei au creat câteva ferestre de oportunități în care angajați și lideri de excepție au devenit disponibili pentru o perioadă limitată de timp. Un bun exemplu este perioada de după cel de-al doilea război mondial, când multe organizații se luptau să supraviețuiască, printre care și Hewlett-Packard. În același timp, un mare număr de ingineri erau disponibilizați din laboratoarele militare care începeau să se închidă. Deși afacerea HP mergea lent și veniturile nu erau îndestulătoare, fondatorii Bill Hewllett și Dave Packard și-au dat seama că nu pot lăsa această extraordinară oportunitate să treacă pe lângă ei. Întrebați cum își pot permite să angajeze oameni noi în această perioadă dificilă, răspunsul lor a fost simplu: "Nu cred că ne-am putea permite să nu-i angajăm!". Câțiva ani mai târziu, atunci când au analizat cele mai mari contribuții la succesul HP, n-au putut să nu observe impactul pozitiv pe care l-a avut disponibilitatea lor de a investi în talente excepționale indiferent de climatul economic.

În perioadele de criză, în timp ce unele companii greșesc prin a lua decizii iraționale, bazate pe frică, cei mai buni lideri și cele mai bune organizații reușesc să-și păstreze calmul și să folosească aceste perioade în avantajul lor. Pentru a folosi o analogie, ei sunt cei care aduc arhitecți pentru construirea unei noi clădiri în timp ce pompierii se luptă să o salveze pe cea veche.
Potrivit unei analize efectuate de specialiștii HBR asupra a 4700 de companii de-a lungul a 3 perioade de recesiune, cele 9% care au ieșit din criză într-o poziție mai bună decât la începutul ei au fost cele care au făcut investiții strategice în ciuda reducerilor de buget. În loc să ia decizii bazându-se pe abordarea "una o exclude pe cealaltă - fie angajezi, fie reduci din personal - acestea, asemănător HP la ieșirea din război, au îmbrățișat posibilitatea de a le face pe amândouă.
Din păcate, însă, cele mai multe companii fac greșeala de a îngheța complet recrutările în timpul perioadelor dificile. În timpul crizei economice din 2008, cea mai frecventă reacție a organizațiilor a fost aceea de a reduce sau îngheța recrutările, potrivit unui studiu efectuat de Boston Consulting Group printre lideri de resurse umane și de organizații. În același timp, participanții la studiu au fost de acord că unul dintre cele mai eficiente răspunsuri la crizele trecute a fost recrutarea selectivă a angajaților de înaltă performanță. 

Profită de oportunitate

Așadar, ce pot face liderii vizionari pentru a profita de această oportunitate extraordinară? Conform specialiștilor Harvard Business Review, cea mai bună abordare este ca aceștia să investească în câteva inițiative de recrutare:

Stabilește o listă a 3-5 candidați și contactează-i

Cel mai probabil membrii organizației tale au interacționat cu câțiva profesioniști de top din partea furnizorilor, clienților sau agențiilor de consultanță cu care au colaborat, sau poate chiar au avut șansa să-i evalueze în trecut pentru roluri în cadrul companiei. Stabilește o întâlnire executivă pentru a pune pe masă propunerile fiecărui lider, analizează potrivirea lor cu planurile voastre de viitor și decideți împreună pe cine să contactați. Este posibil ca mulți dintre aceștia să fie disponibili pentru a discuta o posibilă ofertă, considerând noile circumstanțe. 

Formează o echipă de recrutare din sectoarele țintă

Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a declarat în repetate rânduri că standardele înalte de recrutare au reprezentat un factor critic pentru succesul companiei. Credința lui este împărtășită de echipele de recrutare Amazon, care sunt dedicate angajării candidaților promițători din sectoarele și companiile țintă, iar echipe întregi sunt specializate pe cele mai bune surse de recrutare. 

Fiecare companie ar trebui să aducă acest nivel de atenție și disciplină când vine vorba de găsirea candidaților potriviți, în special în această perioadă. Liderii de HR ar trebui să-și investească eforturile în coordonarea managerilor de top pentru găsirea candidaților de excepție care să ocupe funcții-cheie în cadrul companiei. Desigur, aceștia pot veni din sectoarele grav afectate, cum ar fi industriile aeriene sau hoteliere, sau din startup-urile care nu reușesc să facă față recesiunii.

Pe aceeași temă...

5 trenduri în recrutare pentru 2021 pe care trebuie să le știi

În ultimul an, recrutarea a trecut de la incertitudine și stagnare la inovare și creștere neașteptată. În 2021, trendul de creștere continuă și aduce cu el nevoia de a ține pasul cu o nouă lume a muncii.

Citește în continuare

Intervievează aplicanții cu aceeași rigoare cu care ai face-o în persoană

Mulțumită tehnologiei moderne, avem posibilitatea de a replica procesele tradiționale de recrutare chiar dacă lucrezi remote. Profită de dezvoltarea instrumentelor de teleconferințe (precum Zoom sau Microsoft Teams) pentru stabilirea unei legături cu candidații și a determina dacă aceștia sunt o bună potrivire pentru organizația ta. 

În procesul de recrutare, urmează sfaturile experților pentru o recrutare de succes: începe prin a defini calitățile și competențele de care vrei să dea dovadă noii angajați. Ținând cont de circumstanțele actuale, s-ar putea să-ți dorești ca aceștia să dea dovadă de soft skills precum un stil de leadership inspirațional, adaptabilitatea la schimbare sau spiritul de colaborare, dar și o deschidere către dezvoltare și învățare. 

Pentru a le evalua, folosește întrebări de interviu comportamentale și notează-ți de fiecare dată observațiile imediat după interviu sau în timpul acestuia, pentru a putea măsură cu ușurință răspunsurile. De asemenea, o practică de ajutor s-ar putea să fie să participi la interviu împreună cu alte persoane din companie, dar și să verifici referințele oferite de candidați. 

Pune accent pe implicarea și motivarea celor mai buni candidați

De îndată ce ai găsit acei candidați care vor fi o investiție bună pentru compania ta, pune-i în legătură cu liderii echipelor pentru a le împărtăși pasiunea pentru proiectele organizației și a le povesti despre valoarea pe care o pot construi împreună. Deși un factor important pentru a-i atrage este și salariul, cercetările arată că ceea ce îi motivează cu adevărat pe angajații de top este posibilitatea de a fi autonomi și de a se perfecționa. În plus, în această perioadă posibilitatea unui program de lucru flexibil va fi un beneficiu cheie pentru potențialii candidați.

Investește în reținerea și dezvoltarea angajaților de top

Desigur, acum este esențial să îți menții aproape jucătorii cheie: evaluează-le abilitățile și cunoștințele în lumina noilor planuri ale companiei și ajută-i să crească prin planuri de dezvoltare personalizate. Este cel mai bun moment să investești în ei pentru a-i păstra implicați și pregătiți, pentru ca, la rândul lor, să ajute compania să-și revină în urma pierderilor cauzate de această perioadă. 

Gândește pe termen lung

Această criză a creat o traumă fără precedent, iar efectele se vor vedea pentru o perioadă îndelungată. Însă, deși este tentant să ne concentrăm pe managementul crizei pe termen scurt, atunci când vom ieși la suprafață echipele care au gândit pe termen lung vor fi cele care nu doar că vor supraviețui, dar vor și prospera. 

În cuvintele autorului C J Redwine, “cei care își pierd capul într-o criză vor deveni criza”. În schimb, cei care își pot menține judecata o pot capitaliza. 

Acest articol este o sinteză a articolului Now Is an Unprecedented Opportunity to Hire Great Talent publicat de Harvard Business Review în luna mai 2020.

Pe aceeași temă...

5 trenduri în recrutare pentru 2021 pe care trebuie să le știi

În ultimul an, recrutarea a trecut de la incertitudine și stagnare la inovare și creștere neașteptată. În 2021, trendul de creștere continuă și aduce cu el nevoia de a ține pasul cu o nouă lume a muncii.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode