Skip to main content

Cum să obții mai multe recomandări interne

employee referral, recomandari interne, increase referrals, creste numarul de recomandari, angajati, recrutare, sourcing
Recomandările interne sunt o bună sursă de candidați de calitate, pe care colegii tăi îi cunosc deja și alături de care ar fi încântați să lucreze. 

În plus, angajarea acestora este și mai eficientă față de celelalte surse de recrutare: unul din 16 candidați recomandați este angajat în comparație cu unul din 22 în cazul celor veniți prin agențiile de recrutare, sau cu rata de un candidat angajat din 152 aplicanți veniți de pe site-urile de joburi. 

Pe lângă eficiență, recomandările interne constituie o sursă rapidă și mai puțin costisitoare de recrutare, iar angajații proveniți din referrals parcurg de obicei procesul de onboarding cu mai mare ușurință și rămân în cadrul companiei pentru mai mult timp. 

Cu toate acestea, prea puține organizații profită de aceste beneficii, adresând recomandările interne drept o sursă organică de candidați, deși acestea necesită eforturi proactive și continue pentru a aduce cele mai bune rezultate. 

Dacă îți dorești să crești numărul de candidați veniți din recomandări și astfel să beneficiezi de avantajele pe care le aduc, ține cont de bunele practici prezentate în acest articol.

În plus, află mai multe despre recomandările interne citind:

1. Fă recomandările interne parte din cultura companiei

Recrutarea este o activitate de echipă, în care orice angajat ar trebui să se simtă implicat și responsabil de aducerea celor mai bune talente în organizația sa. De aceea, o cultură care promovează recomandările venite din partea angajaților aduce cele mai bune rezultate. 

Începe încă din etapa de onboarding

Procesul de onboarding al noilor angajați influențează primele impresii ale acestora despre companie și este cel mai bun moment pentru ca ei să afle despre diferitele proceduri existente. 

Folosește această etapă pentru a le povesti noilor angajați despre posibilitățile de a oferi recomandări, despre cum o pot face și care este profilul candidaților doriți. De exemplu, o sesiune de 30 minute ținută în primele săptămâni ale acestora ar trebui să fie suficientă pentru a acoperi informațiile necesare. Iar dacă ai mai mulți candidați noi veniți în același timp, profită de ocazie și organizează o întâlnire de grup.  

Alternativ, pregătește o comunicare dedicată informării noilor colegi privind programul de recomandări. Poți include aceleași informații de mai sus și le poți trimite acestora detaliile odată cu celelalte materiale despre companie pe care aceștia le primesc la începutul perioadei de lucru. Pentru ca ele să aibă efect, totuși, ține cont de faptul că nu e recomandat să le trimiți înainte ca aceștia să se acomodeze în companie și să se obișnuiască cu mediul de lucru. Cel mai bine ar fi să faci asta în cursul primei luni de colaborare - astfel, cel mai probabil ei vor reuși cu mai mare ușurință să se gândească la candidații potriviți și să le povestească despre beneficiile de a lucra alături de voi. 

Adu în discuție recomandările interne în timpul întâlnirilor

Întâlnirile cu echipa sunt o bună oportunitate pentru a povesti despre posturile disponibile în cadrul companiei. Asigură-te că descrii cerințele și profilul candidatului ideal pentru fiecare post disponibil și că îi încurajezi în mod direct pe colegii tăi să ofere recomandări. De asemenea, poți folosi această ocazie pentru a-i recunoaște în mod public pe colegii care au oferit recomandări de succes în trecut. 

Organizează sesiuni dedicate recrutării

Atunci când recrutezi un număr mai mare de candidați dintr-o dată, poți organiza câteva sesiuni de recrutare la care să participe mai mulți angajați. Țineți aceste întâlniri în timpul dimineții sau în pauza de prânz, profitând de ocazie pentru a lua micul dejun sau prânzul împreună. Pentru ca aceste sesiuni să aibă succes, asigură-te că:
  • le prezinți colegilor tăi posturile pentru care recrutați și profilul candidaților căutați
  • le oferi instrucțiuni despre cum pot face recomandări
  • aceștia au la dispoziție un mesaj prin care le pot povesti prietenilor mai multe despre companie
  • îi ajuți cu sfaturi despre cum pot selecta candidații potriviți
De asemenea, ia în considerare și oportunitatea de a organiza sesiuni individuale de lucru alături de managerii de echipe, care s-ar putea să aibă câteva recomandări potrivite pentru echipele lor. Treceți împreună prin lista de cunoștințe care s-ar potrivi și alegeți atât cea mai bună modalitate de a-i contacta, cât și mesajul trimis. 

În plus, și liderii companiei ar trebui să fie implicați și să participe la procesul de recrutare prin recomandări interne. În acest fel, întreaga echipă va vedea recrutarea ca pe o prioritate de top: dacă un membru al echipei de conducere își poate face timp pentru a oferi referrals, și ceilalți angajați vor fi motivați să facă la fel. 

2. Răsplătește recomandările primite

Există o varietate de opțiuni pentru bonusarea recomandările interne. Cel mai bine, alege să testezi mai multe opțiuni de bonusare pentru a le găsi pe cele potrivite pentru organizația ta. 

Oferă recunoaștere celor care recomandă

Un simplu mesaj de mulțumesc poate face minuni pentru motivarea colegilor tăi: atât pentru cei care au făcut recomandări de succes în trecut, cât și pentru încurajarea celorlalți să o facă. 

Dacă ai colegi care oferă în mod frecvent recomandări, asigură-te că îți arăți aprecierea față de acești "ambasadori" ai companiei tale. Orice formă de apreciere, de la un mic premiu până la o felicitare oficială din partea liderului organizației este semnificativă. Fă aceste recunoașteri parte din practicile recurente pentru recomandările interne. 

Poți face asta în timpul unei întâlniri cu toată echipa, într-un email de recunoaștere sau în cadrul evenimentelor interne. 

Testează mai multe tipuri de bonusuri

Atunci când Google a decis să dubleze bonusul de 2000 $ oferit pentru recomandările interne, s-a confruntat cu un efect neașteptat: numărul de recomandări primite nu a crescut, în ciuda atractivității premiului. Chiar dacă remunerațiile în bani sunt un bonus popular, Google a aflat că experiențele (cum ar fi vacanțe, vouchere sau chiar motociclete) au un impact mult mai mare pentru programul de referral. Iar unele dintre aceste stimulente, cum ar fi zilele libere extra sau voucherele de cadouri, sunt chiar mai puțin costisitoare decât premiile în bani.

În România, majoritatea companiilor (76,2%) folosesc banii ca remunerație, urmate de cele care aleg alte tipuri de stimulente (23.8%): produse, abonamente la diferite servicii, tichete de masă, excursii. Dintre cele care acordă sume de bani, aproape 60% plătesc între 100-300 euro, 30% plătesc diferențiat, în funcție de profilul candidatului dorit, iar sub 10% plătesc între 300-500 euro. Există și companii care alocă și peste 500/1000 euro/referință dacă atragerea candidaților potriviți se dovedește a fi o provocare (potrivit unui studiu BestJobs)

Astfel, poți încerca mai întâi să crești anumite sume oferite, pentru a vedea dacă au un impact asupra recomandărilor primite. Creșterea bonusurilor poate fi chiar justificată pentru anumite posturi greu de ocupat sau cu un nivel înalt de senioritate.

Totodată, testează și opțiunea acordării unor bonusuri nemonetare, cum ar fi lucruri tangibile de care colegii tăi s-ar bucura. Printre ideile care au funcționat cu succes la unele companii se numără: o excursie de un weekend, un abonament la un serviciu de livrare a mâncării, sau bilete la un eveniment local. 

Fiecare dintre colegii tăi are preferințe diferite, astfel că experimentarea diverselor tipuri de premii ar putea releva cele mai populare alegeri de bonusare. 

Premiază intenția

Deși cel mai comun este să premiezi angajații ale căror recomandări s-au concretizat, s-ar putea să crești rata de participare dacă alegi să premiezi și gestul de recomandare în sine. Nici nu trebuie să fie un premiu mare - un card cadou pentru cafea sau un produs cu numele companiei s-ar putea să le ofere acestora motivația necesară pentru a se gândi la persoanele potrivite. 

De asemenea, poți încerca să testezi un sistem de tombolă, în care fiecare recomandare făcută le oferă colegilor tăi posibilitatea de a câștiga un premiu semnificativ. 

Dacă te temi că s-ar putea ca această inițiativă să afecteze calitatea candidaților recomandați, poți alege să premiezi angajații doar pentru aceia dintre aplicanți care au trecut de o anumită etapă a procesului de recrutare (cum ar fi după ce aceștia au trecut de primul interviu).

Organizează o competiție prietenoasă

Încearcă să anunți și să premiezi în mod public colegii care au făcut cele mai multe recomandări, sau pe cei care au cea mai bună rată de succes. Astfel, poți crea o competiție prietenoasă între colegii tăi și crește astfel numărul de recomandări primite. 

Pentru organizațiile cu un număr mare de angajați, s-ar putea să fie cel mai bine ca aceste competiții să fie organizate la nivel de departament sau divizii - sau chiar între diversele departamente și echipe. 

Fă competiția puțin mai interesantă oferind un premiu special pentru angajatul sau echipa care a făcut cele mai multe recomandări de calitate într-o perioadă dată.
Descoperă Mingle

Cum gestionează Güntner recomandările interne

Din cele 200 de angajări făcute de Güntner în ultimii 2 ani, 110 au fost din recomandări interne. Descoperă cum le gestionează mai ușor folosind modulul de recomandări din Mingle.

Citește studiul de caz

3. Îmbunătățește experiența de recomandare

Poți obține mai multe recomandări prin simplul fapt că faci experiența de recomandare mai plăcută pentru colegii tăi. Procesul de recomandare nu ar trebui să fie îndelungat, complicat sau să necesite parcurgerea prea multor pași.

Oferă o sesiune de instruire de bază

Mulți dintre colegii tăi s-ar bucura să poată oferi referrals, dacă ar ști cum și dacă ar putea alege cu ușurință persoanele potrivite. Dacă nu îi instruiești deja în timpul etapei de onboarding sau în sesiuni de recrutare de echipă, ia în considerare posibilitatea de a le pune la dispoziție sesiuni scurte de instruire sau mailuri de informare prin care:
  • Descrii rolul și profilul candidatului ideal. Include detalii precum titlul jobului, echipa de care ține, principalele responsabilități și calificările necesare. Te poți inspira din acest template de email pentru solicitarea de recomandări.
  • Oferi detalii despre procesul de recomandare. Dacă pui în practică un proces complicat, sunt șanse mari să nu devină popular printre colegi. Cel mai eficient este să le ceri câteva date ale persoanei recomandate (cum ar fi CV-ul sau profilul de LinkedIn). Poți folosi acest template de email pentru descrierea programului de recomandări.
  • Detaliezi cum pot găsi candidații potriviți în rețeaua lor de prieteni.

Formulează mesaje pe care angajații le pot folosi

Ajută-i pe colegii tăi să formuleze mesaje atrăgătoare pe care le pot folosi atunci când aleg să le scrie celor pe care îi cunosc. Acestea pot fi sub forma unui email, a unui mesaj scurt pentru rețelele sociale sau un script pentru o conversație telefonică. 

Astfel, vei simplifica procesul pentru angajații tăi, obținând în același timp o rată de răspuns mai bună din partea candidaților.

Asigură o comunicare transparentă 

Angajații care își recomandă cunoscuții pentru un post în cadrul companiei își doresc să fie informați despre stadiul din procesul de recrutare în care se află prietenii lor. Lipsa transparenței îi poate determina să evite să mai facă recomandări în viitor - imaginează-ți scenariul următor: colega ta Ana îl recomandă pe prietenul ei bun Andrei pentru o poziție în companie. Ea crede că Andrei este o potrivire excelentă, iar asta îi dă și lui speranțe. Trec câteva săptămâni, însă nimeni din echipa de recrutare nu-l contactează pe Andrei. Într-un final, după ce întreabă câțiva colegi, Ana află că a fost angajat altcineva pentru rol. Cel mai probabil, ea se simte prost pentru că i-a creat așteptări lui Andrei și sunt șanse mari să nu mai recomande pe altcineva în viitor.

Desigur, asta nu înseamnă neapărat că aplicanții veniți din recomandări, precum Andrei, sunt automat calificați pentru job. Însă, ca toți ceilalți candidați, merită să afle dacă au fost acceptați sau respinși pentru un rol.

De aceea, este important să comunici deschis deciziile luate atunci când este posibil. Lasă-ți colegii să afle mai multe despre ceea ce se întâmplă în fiecare etapă a procesului de recrutare. Dacă un aplicant recomandat nu este invitat la interviu, trimite-i oricum colegului care a făcut recomandarea un email de mulțumire. Eventual, spune-le de ce nu ați mers mai departe cu acel candidat și încurajează-i să se gândească și în viitor la persoane potrivite pentru echipa voastră. În felul acesta, colegii tăi nu se vor simți neapreciați și sunt șanse mai mari să recomande pe cineva și a doua oară.

Ce reținem?

Cu toate beneficiile aduse de recomandările interne, s-ar putea să nu fie cea mai bună abordare să le aștepți din partea colegilor tăi fără a face efortul de a-i încuraja. O atitudine proactivă îți va asigura un număr mai mare de candidați de calitate veniți din recomandări și va îmbunătăți indicatorii de recrutare.
Cu puțină îndrumare, colegii tăi se pot transforma în recrutorii implicați de care are nevoie organizația ta.
Descoperă Mingle

Cum gestionează Güntner recomandările interne

Din cele 200 de angajări făcute de Güntner în ultimii 2 ani, 110 au fost din recomandări interne. Descoperă cum le gestionează mai ușor folosind modulul de recomandări din Mingle.

Citește studiul de caz

Cum poți folosi Mingle pentru recomandările interne

Fie că vrei să testezi cât de eficiente sunt recomandările sau să investești într-un program de referral, poți găsi soluția potrivită pentru nevoile tale folosind Mingle.

Cu Mingle poți administra totul în același loc - de la posturi libere și bonusuri de recomandare, până la candidați și CV-uri. În același timp, angajații pot urmări în timp real progresul prietenilor recomandați în procesul de recrutare sau pot aplica chiar ei pentru joburile interne.

Accesează Mingle pentru companii și spune-ne despre planurile tale, pentru a găsi împreună soluția potrivită nevoilor tale.

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate