Skip to main content

Cele mai bune strategii de recrutare pentru atragerea talentelor de top

recrutare, strategie de recrutare, HR, talent acquisition

Nevoile, prioritățile și strategiile organizației tale variază în funcție de mărimea acesteia, de locația în care se află sau de industria în care activează. Totodată, are un lucru în comun cu toate celelalte organizații care își doresc să crească și să aibă succes: pentru a face asta, trebuie să găsească și să angajeze cei mai buni oameni.

Ca lider sau specialist în HR, trebuie să definești și să implementezi cele mai bune strategii de recrutare care aduc valoare organizației tale. Procesele pe care le construiești, locurile în care cauți candidați sau metodele pe care le folosești pentru a-i atrage depind în mare măsură de obiectivele companiei și de structura acesteia.

În același timp, nu trebuie să reinventezi roata atunci când construiești propria strategie de recrutare. Începe de la câteva metode testate și cunoscute pe care le poți personaliza în funcție de nevoile tale.

Folosește acest articol ca punct de plecare: am documentat cele mai eficiente strategii de recrutare pentru o varietate de scenarii și provocări cu care te-ai putea confrunta. 

Dacă ai un buget de recrutare limitat

S-ar putea să ți se întâmple deseori să visezi la un buget de recrutare generos, care să-ți permită să publici posturile disponibile pe toate platformele de recrutare și să faci cunoscute oportunitățile de angajare către mai mulți candidați. Totodată, deși este adevărat că platformele de recrutare plătite cresc vizibilitatea anunțurilor tale, nu trebuie să neglijezi nici posibilitățile de promovare gratuită.

Platformele de recrutare gratuite (cum ar fi Jooble, jobssup sau Indeed) sunt instrumente de recrutare eficiente, fără costuri suplimentare. Însă opțiunile tale de promovare nu sunt limitate doar la acestea. Candidații preferă să se informeze și din social media privind oportunitățile de cariere, așa că nu subestima impactul pe care îl poate avea distribuirea rolurilor deschise pe platforme precum Facebook, Twitter sau Linkedin.

Pe lângă acestea, poți apela și la alte strategii creative pentru a găsi candidați gratuit sau cu mai puține costuri. De exemplu, poți implementa un program de recomandări interne prin care să bonusezi angajații care recomandă candidați de succes. Alternativ, poți participa la târguri de joburi sau organiza un eveniment de cariere chiar în compania ta.

Ce este cel mai important, totuși, este să măsori rezultatele fiecărei strategii de recrutare pe care o testezi și să vezi care dintre acestea îți aduce cele mai bune rezultate. Mai apoi îți poți aloca bugetul astfel încât să maximizezi cheltuielile de recrutare.

Dacă ai sediul într-o locație nepopulară

Doar pentru că organizația ta nu are sediul într-o locație bine apreciată, nu înseamnă că nu poți atrage în continuare candidații de care aceasta are nevoie pentru a crește.

Trebuie doar să găsești strategia potrivită pentru acest context. De exemplu, poți compensa o locație mai puțin accesibilă prin asigurarea unor facilități deosebite, cum ar fi accesul la propria sală de sport, o zonă de relaxare generoasă sau gustări gratuite. De asemenea, pentru o alternativă mai puțin costisitoare, poți alege să oferi un program de lucru flexibil sau posibilitatea de a lucra remote (cum ar fi de exemplu o dată pe săptămână).

Cel mai important, însă, dacă locația companiei tale nu reprezintă un avantaj, este să scoți în evidență ce te face un angajator bun, pentru care angajații prezenți sunt bucuroși să lucreze. Comunică asta deschis către potențialii candidați dacă vrei să concurezi cu celelalte companii de pe piața muncii.

Cum dezvolți o strategie de recrutare de la zero? Începe prin a adresa fiecare pas al procesului de recrutare: de la găsirea și atragerea candidaților, până la angajarea și onboardingul lor.
Pe aceeași temă...

5 trenduri în recrutare pentru 2021 pe care trebuie să le știi

În ultimul an, recrutarea a trecut de la incertitudine și stagnare la inovare și creștere neașteptată. În 2021, trendul de creștere continuă și aduce cu el nevoia de a ține pasul cu o nouă lume a muncii.

Citește în continuare

Dacă vrei să atragi specialiști în IT

Să găsești candidații potriviți nu e o sarcină ușoară. Iar recrutarea specialiștilor IT aduce cu sine câteva provocări specifice: trebuie să ai o abordare care să te diferențieze, o cultură atrăgătoare și să le oferi oportunitățile de care au nevoie. În plus, trebuie să te miști rapid, cum competiția pentru specialiștii în IT este mai puternică decât în alte domenii. Dacă vrei să atragi și să angajezi cei mai buni candidați în IT, trebuie să investești în câteva tehnici de recrutare modernă care să te ajute să te diferențiezi.

Candidații care află despre oportunitățile din cadrul companiei tale, sau cei pe care îi găsești și îi contactezi vor dori să afle mai multe despre organizație înainte de a lua în considerare posibilitatea de a intra în procesul de recrutare. Aici și poți face o diferență. Investește în strategii de marketing în recrutare care să le arate potențialilor candidați că îți pui în valoare angajații, îmbunătățindu-ți astfel brandul de angajator. Printre inițiativele pe care le poți pune în practică se numără:
  • Construiește o secțiune dedicată echipei de IT pe pagina de cariere a companiei. Roagă-ți colegii – și ajută-i – să scrie articole pe subiecte de interes în zona tech, despre proiectele pe care lucrează sau despre câteva dintre realizările lor recente (cum ar fi de exemplu diverse update-uri ale produselor la care au lucrat).
  • Organizează întâlniri informale: Invită potențialii candidați la un tur al companiei și fă-le cunoștință cu angajații și cu mediul de lucru. Fă asta într-un mod informal, fără a le propune oferte de angajare, ci mai degrabă ca întâlniri de cunoaștere sau în cadrul unor zile ale porților deschise. 
  • Apelează la strategii de marketing: anunțuri pe trotuar, în lifturile clădirilor de birouri sau pe Facebook și Reddit - tu alegi canalul potrivit. Cât despre mesaj, pune în valoare testimonialele celorlalți angajați: poveștile sunt un mod eficient de a-ți diferenția brandul. 
  • Susține sau organizează workshop-uri tehnice: Încurajează-ți colegii să participe la workshopuri sau conferințe în calitate de speakeri pentru a-și prezenta munca și pentru a se conecta cu alți specialiști. 
Pe același subiect: Stăpânește recrutarea specialiștilor în IT: sfaturi de la recrutori și candidați

Dacă brandul tău nu este popular

S-ar putea să fii un nou jucător pe piață sau un start-up la început de drum care nu este la fel de bine cunoscut ca o organizație cu vechime. În orice caz, este o provocare să atragi talente de top atunci când anunțurile tale de joburi sunt puse în umbră de cele ale companiilor mai bine cunoscute. Iar acesta este un semn că trebuie să schimbi strategia de recrutare pe care o abordezi.

Deși nu trebuie să neglijezi platformele de joburi, încearcă să adaugi surse noi de candidați în mixul tău de recrutare. Din nou, este un sfat bun să apelezi la recomandări: acestea sunt printre cele mai de succes strategii de recrutare ale organizațiilor mici. Și asta pentru că angajații existenți, partenerii sau clienții companiei pot oferi testimoniale despre mediul tău de lucru și pot atrage candidații potențiali din rețeaua lor de cunoștințe.

De asemenea, în loc să concurezi cu celelalte anunțuri de joburi existente, poți adopta o atitudine proactivă și să îi contactezi direct pe candidații promițători. Cum brandul tău nu este atât de popular, asigură-te că împărtășești cât mai multe detalii cu putință despre rolul disponibil și despre compania ta atunci când le scrii.

Dacă recrutezi pentru posturi greu de ocupat

Chiar dacă ai descoperit câteva strategii de recrutare care au avut succes în trecut, s-ar putea să ai totuși câteva roluri pentru care este mereu o provocare să găsești oamenii potriviți. Aceste roluri sunt de obicei cele cu cerere mare, cum ar fi cele de software developers sau cele care au cerințe și calificări greu de găsit pe piața muncii.

Pentru a recruta pe aceste roluri, ai nevoie de câteva idei proaspete și îndrăznețe și de receptivitatea de a căuta candidați în locuri mai puțin probabile. De exemplu, dacă vrei să angajezi specialiști în IT poți găsi candidați calificați alăturându-te conversațiilor acestora de pe Reddit sau Stack Overflow. De asemenea, poți participa la evenimente de interes la care participă candidații căutați (cum ar fi conferințe sau workshopuri de tehnologie).

Dacă este în general o provocare să găsești candidați cu profilul potrivit, s-ar putea să fie cazul să reevaluezi cerințele de recrutare. Asta nu înseamnă că trebuie să cobori standardele – mai degrabă este vorba despre păstrarea unui mindset deschis, prin care să iei în considerare și candidații ușor diferiți de profilul căutat.

Poate candidatul ideal nu a urmat cursurile unei universități bine cunoscute, învățând mai degrabă dintr-un curs online. Sau poate găsești candidați care, deși duc lipsă de anumite cunoștințe căutate, sunt pasionați și dispuși să crească într-un timp scurt. Pe scurt, dacă alegi să renunți la a găsi candidații perfecți pe hârtie și să iei în considerare și aplicanții mai puțin tradiționali, ai șanse mai mari să acoperi aceste roluri mai repede.

Dacă activezi într-o industrie cu mari fluctuații de personal

S-ar putea ca provocarea ta să fie nu să găsești angajații ideali, ci să-i reții în companie pentru mai mult timp. Asta duce la un proces de recrutare continuu, care îți va reduce în timp baza de candidați pe care o poți folosi. Cu alte cuvinte, dacă angajezi mereu pentru aceeași poziție, unde vei găsi de fiecare dată noi candidați potriviți pentru aceasta?

În primul rând, să presupunem că fluctuația mare de personal ține de natura rolului sau a industriei, nefiind provocată de un mediu de lucru nesănătos. De exemplu, dacă recrutările se fac doar pentru poziții de entry-level (cum ar fi oameni de vânzări sau lucrători în producție sau depozit), este de așteptat ca acești angajați să își dorească să avanseze în poziții de senioritate în alte organizații. Iar atunci când se întâmplă asta, trebuie să fii cu un pas înaintea lor.

Ce poți face este să începi să te conectezi cu candidații potențiali înainte de a avea nevoie de ei. Participă la târguri de joburi pentru a construi relații cu noile talente de pe piața muncii. Organizează propriile zile ale carierei și invită proaspăt absolvenți și alți candidați la sediul companiei tale. Păstrează legătura cu candidații cu care ai interacționat în trecut și care, dintr-un motiv sau altul, nu au fost angajați. Toți aceștia sunt candidați ideali pe care îi poți contacta atunci când vrei să ocupi o poziție. În plus, în felul acesta vei reuși să accelerezi procesul de recrutare, cum candidații contactați în trecut sunt deja familiari cu compania ta.

Dacă recrutezi angajați remote

Fie că recrutezi în mod regulat angajați remote, construiești o echipă la distanță sau faci o excepție pentru un candidat de excepție sau un rol greu de ocupat, trebuie să diferențiezi puțin tacticile tale de recrutare.

Cum dezvolți o strategie de recrutare atunci când angajezi remote? Începe prin a modifica ușor fiecare etapă a procesului de recrutare astfel încât să acomodeze și candidații remote:
  • Atragerea candidaților remote: Scoate în evidență valorile companiei pe pagina de cariere pentru a atrage candidații care se potrivesc din punct de vedere cultural. Pune accentul în special pe felul în care se realizează comunicarea între echipele de la distanță, ce fel de beneficii oferi (cum ar fi accesul la un spațiu de coworking) și menționează întâlnirile organizate la nivel de companie, care le dau șansa să-și cunoască colegii (cum ar fi teambuilding-uri sau workshop-uri).
  • Promovarea joburilor remote: În timp ce păstrezi active anunțurile de pe platformele populare de joburi (menționând că sunt pentru un rol remote), este cel mai bine să promovezi rolurile deschise și pe site-uri dedicate muncii de la distanță, cum ar fi FlexJobs sau We Work Remotely.
  • Evaluarea candidaților: Dacă încerci să programezi interviuri față-n față cu candidații de la distanță, s-ar putea să pierzi timp esențial în procesul de recrutare. În schimb, apelează la platforme precum Zoom sau Microsoft Teams pentru susținerea interviurilor, sau chiar la un software de interviuri video pentru evaluarea eficientă a acestora. 
  • Angajarea candidaților remote: Contractele de angajare pentru angajații remote s-ar putea să aibă câțiva termeni în plus sau diferiți față de cele normale. Ia în considerare reglementările în vigoare pentru a te asigura că respecți normele de muncă prevăzute de lege (cum ar fi cele legate de salariu sau de beneficiile oferite). 

Creează un mix de strategii de recrutare

Toate aceste strategii de recrutare nu se exclud reciproc. Poate ești un startup la început de drum care vrea să angajeze cele mai bune talente remote, sau o companie cu un buget limitat care activează într-o industrie cu mari fluctuații de personal.

De aceea, începe prin a-ți seta obiectivele de recrutare. Pornind de la acestea, poți să alegi diverse tehnici pe care să le testezi, măsurându-le eficiența în timp ce le folosești. În acest fel, vei reuși să alegi acele strategii care funcționează cel mai bine pentru organizația ta și pentru nevoile ei de creștere. 

Pe aceeași temă...

5 trenduri în recrutare pentru 2021 pe care trebuie să le știi

În ultimul an, recrutarea a trecut de la incertitudine și stagnare la inovare și creștere neașteptată. În 2021, trendul de creștere continuă și aduce cu el nevoia de a ține pasul cu o nouă lume a muncii.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.