Au fost atât de multe schimbări pe piața muncii în ultima perioadă, încât nici nu le mai putem ține șirul. Însă un lucru e sigur: într-o piață în continuă schimbare, și strategiile de recrutare trebuie să evolueze constant pentru a rămâne relevante. Ceva ce a funcționat foarte bine în trecut s-ar putea să nu mai aibă aceleași efecte azi.
În perioada următoare, focusul echipelor de recrutare va fi pe găsirea unor alternative pentru lucrul remote, pe retenția angajaților sau pe o politică mai bună de beneficii.
În acest articol vei descoperi patru din cele mai importante tendințe de angajare pe care să le ai în vedere, precum și ce poți face pentru a rămâne la zi cu trendurile pieței.
1. Angajează pentru abilități soft, mai degrabă decât pentru experiență
Cu toate că experiența de lucru este importantă, nu este singurul criteriu pe care ar trebui să-l folosim în recrutare. Experiența unui candidat, așa cum reiese din CV, nu ne spune cât de bine lucrează acesta în diverse contexte sau cum interacționează cu cei din jur.
Aici intervin abilitățile soft. Inteligența emoțională, adaptabilitatea, capacitatea de rezolvare a problemelor, integrarea în cultura companiei și competențele de comunicare nu mai sunt doar „calități de dorit”. Ele sunt la fel de importante ca și experiența de lucru și ne pot spune multe despre cât de bine se va integra noul angajat în echipă sau cât de bine se va potrivi cu rolul sau cu proiectele aferente.
Principalul motiv care susține acest trend este că rolurile de azi, în forma în care sunt în prezent, nu vor fi mereu la fel. Aproximativ un sfert din locurile de muncă curente se vor schimba semnificativ în următorii cinci ani. Deși unele industrii se vor schimba mai repede decât altele, nu știm încă în ce fel se vor schimba unele joburi (sau ce roluri se vor schimba).
De aceea adaptabilitatea, spiritul de lucru în echipă și deschiderea la nou devin abilități esențiale pe măsură ce certitudinile dispar și mediul de lucru devine tot mai schimbător.
Acordă în mod special atenție abilităților precum:
- Adaptabilitate și deschidere la nou.
- Gândire analitică și creativă.
- Reziliență, flexibilitate și agilitate.
- Motivație intrinsecă.
- Curiozitate și dorință de învățare.
Cum poți evalua aceste abilități în cadrul procesului de recrutare:
- Pune întrebări de tip problem-solving.
- Folsește teste de personalitate.
- Pune întrebări situaționale, pentru a afla care a fost comportamentul candidatului într-o situație dificilă.
- Pune întrebări ipotetice, pentru a vedea cum ar aborda candidatul o anumită împrejurare.
- Creează scenarii de role-play.
- Încurajează candidatul să se autoevalueze, pentru a putea compara viziunea lui cu a ta.
Axarea pe abilitățile soft în procesul de recrutare înseamnă să investești în oameni care vor evolua împreună cu compania și vor contribui la dezvoltarea mediului de lucru pe termen lung, în loc de a ocupa pur și simplu un rol vacant disponibil acum.
2. Oferă posibilitatea lucrului remote sau hibrid
Deși în ultima perioadă multe companii au renunțat la opțiunea de lucru remote, acesta rămâne în continuare un subiect de interes pentru candidați, care și-ar dori mai multă flexibilitate de la locul lor de muncă.
O soluție de mijloc ar fi lucrul hibrid, însă chiar și acesta începe să fie înlocuit de programul complet de la birou.
Candidații, în schimb, și-ar dori ce e mai bun din ambele perspective: legăturile cu colegii și colaborarea oferite de lucrul la birou, alături de flexibilitatea și echilibrul între viața personală și cea profesională, pe care le aduce munca de la distanță. În procesul de recrutare, acest aspect este foarte important de luat în considerare.
Oferind opțiuni de lucru remote sau hibrid, nu numai că ai acces la mai mulți candidați, dar demonstrezi și că organizația este flexibilă și ține cont de nevoile angajaților.
Alte opțiuni în afară de full remote sau hibrid
Iată câteva idei pe care poți încerca să le implementezi în cazul în care compania ta are o politică strictă legată de lucrul remote:
- O zi remote pe săptămână, de exemplu lunea sau vinerea.
- O săptămână pe trimestru în care angajații pot lucra de oriunde.
- Lucru remote timp de câteva zile pe săptămână în perioadele mai puțin aglomerate, cum ar fi lunile de vară sau în preajma sărbătorilor de iarnă.
- Program flexibil: oferă-le angajaților posibilitatea să își stabilească propriul program, atâta timp cât își îndeplinesc corect și la timp taskurile. Dacă încă vrei să rămâi în control, poți oferi opțiunea unor ore de start flexibile (de exemplu între 8-11) sau de a-și lua o pauză mai mare de prânz, cu recuperare după program.
Avantajele și dezavantajele muncii remote
Dacă, în schimb, încă nu ai luat o decizie privind chemarea candidaților la birou, poți pune în balanță avantajele și dezavantajele acestui mod de lucru.
Orice opțiunea ai alege, ai grijă să adresezi și problemele majore care ar veni cu aceasta. De exemplu, dacă alegi să chemi angajații la birou, dar sediul tău este departe de oraș, ia în considerare să oferi o compensare fie prin programul de lucru, fie financiară, pentru a reechilibra balanța.
Dacă, dimpotrivă, alegi să menții modul de lucru remote, dar ai observat că angajații comunică și colaborează mai greu astfel, investește în tool-uri care să îmbunătățească acest aspect sau cheamă angajații la birou în zilele în care au ședințe sau trebuie să lucreze pe proiecte comune.
Avantajele lucrului remote
- Oferă flexibilitate în programul de lucru, angajatul nemaifiind constrâns să lucreze doar în fereastra clasică 09:00-17:00.
- Elimină stresul, oboseala și cheltuielile legate de transport. Nu toți angajații au locuința lângă biroul companiei. Atunci când este nevoie să petreci 2 ore în trafic, fie și în mașina proprie, o parte din resursele pe care le puteai dedica jobului se risipesc pe drum.
- Ajută la creșterea echilibrului între muncă și viață. Mai mult timp liber la dispoziție înseamnă mai multe resurse care se pot aloca vieții personale, ceea ce înseamnă că angajații se pot odihni mai bine.
- Oferă autonomie. Lucrul de acasă oferă posibilitatea angajatului de a-și organiza singur programul de lucru. Astfel, acesta are sentimentul că are un cuvânt de spus atunci când vine vorba de modul în care își ordonează și realizează taskurile.
- Pentru companie, avantajul principal este lărgirea pieței de recrutare. Astfel, vei avea acces la o plajă mai largă de candidați.
- De asemenea, neavând angajați care vin mereu la birou, costurile administrative vor scădea.
Dezavantajele muncii remote
- Comunicare mai redusă și o potențială reducere a calității lucrului în echipă. Când vine vorba de interacțiune, lucrul de acasă nu este mereu cel mai eficient și util în crearea de conexiuni între colegi.
- Lipsa de motivație. Unii angajați se pot simți deconectați de companie, de misiunea și valorile acesteia sau de colegi. Acest lucru poate duce la o scădere a implicării în activitatea desfășurată.
- Lipsa monitorizării angajaților. Lucrul de acasă presupună o disciplină mai ridicată decât la birou. Angajații pot fi mai tentați să procrastineze, sunt mai ușor de distras sau își iau pauze mai lungi pe care nu le mai recuperează ulterior.
- Lipsa echipamentelor de lucru. Uneori se poate să fie nevoie de mai mult de un laptop pentru ca un angajat să își desfășoare activitatea. Un monitor mai bun, un scaun și un birou speciale pentru lucru pot face diferența.
- Burnout. Epuizarea poate apărea atunci când angajații nu mai au granițe între viața profesională și cea de acasă, deoarece totul se desfășoară în același loc.
- Riscul unei productivități reduse. Lucrul de acasă poate îngreuna concentrarea și interesul acordat activităților zilnice de lucru.
3. Prioritizează retenția angajaților
Economia este imprevizibilă în acest moment, iar înghețarea angajărilor sau reducerile bugetare pot fi o potențială surpriză nedorită pentru companii.
De aceea, retenția angajaților ar trebui să fie în centrul atenției tale. Crearea unei culturi în care angajații se simt apreciați și sprijiniți este esențială în construirea unor echipe durabile.
Retenția este strâns legată de oportunitățile de creștere din companie, de recunoașterea realizărilor și promovarea unui mediu de lucru pozitiv. Iată câteva strategii pe care le poți lua în considerare pentru creșterea retenției:
Oferă resurse de formare și învățare. Pune la dispoziția angajaților programe de dezvoltare profesională sau resurse/cursuri utile pentru dobândirea unor noi abilități. Poți face asta prin:
- Platforme de învățare online: Coursera, Udemy, Linkedin Learning, edX, Skillab.
- Training-uri sau workshopuri pe diverse teme de interes.
- Programe de coaching.
- Programe de mentorat cu colegi seniori din cadrul companiei.
Implementează programe de job rotation sau job shadowing. Acestea le oferă angajaților posibilitatea de a
explora și alte roluri din companie și de a nu rămâne blocați în aceeași activitate.
De exemplu, un coleg din departamentul de marketing poate lucra o perioadă
în echipa de customer service, pentru a înțelege mai bine care
sunt nevoile clienților.
Aceste programe pot avea ca finalitate chiar mutarea
angajatului pe poziția pentru care a lucrat temporar.
Solicită feedback în mod constant. Când angajații simt că angajatorii îi ascultă, devin mult mai implicați în activitatea lor și sunt mai înclinați să rămână în companie pe termen lung. Fă sondaje interne prin care să afli despre problemele pe care le întâmpină colegii tăi la birou. Dar nu uita că este foarte important ca sondajele să fie urmate și de acțiuni concrete sau cel puțin de discuții despre problemele importante.
Integrează tehnologia la locul de muncă. Susține implementarea de soluții și tehnologii care automatizează taskurile repetitive, care nu ajută angajații să se dezvolte.
Amintește-ți că este mult mai rentabil să investești în colegii tăi, în special în cei cu potențial, decât să te afli în mod constant într-un ciclu de angajare și formare de oameni noi.
4. Creează o politică de beneficii diversă
Abonamentele la sală sau asigurările medicale au devenit obișnuite în pachetele de beneficii oferite de angajatori. Încearcă să ieși din această zonă și vezi ce altceva ar mai fi de interes pentru candidați. Scopul este ca aceste beneficii să satisfacă nevoilor unei forțe de muncă diverse, respectiv să fie relevante pentru diferite generații și etape de viață.
Beneficiile netradiționale pot reprezenta o atracție semnificativă, iar companiile care le adoptă sunt mai bine văzute de cei care își caută un loc de muncă. Uite câteva idei pe care le poți lua în considerare:
- Servicii de terapie sau acces la suport pentru sănătatea mintală.
- Programe de wellness.
- Acces la servicii și programe de nutriție.
- Oferirea mesei de prânz de către companie.
- Servicii de planificare financiară.
- Locuri de muncă prietenoase cu animalele de companie.
- Tichete culturale sau sportive.
- Concedii sabatice.
E rândul tău
Chiar dacă trendurile vin și pleacă, sunt câteva strategii de recrutare care vor funcționa indiferent de schimbările care apar în lume. Retenția angajaților, dezvoltarea abilităților soft sau înțelegerea nevoilor candidaților sunt câteva dintre cele mai importante inițiative pe care le poți lua - atât acum, cât și pe viitor.
Dacă acorzi atenție aspectelor de mai sus, nu doar că îți vei crește șansele de a atrage candidați valoroși, dar vei face un pas înspre construirea unui mediu de lucru sănătos, în care angajații se simt apreciați și puși în valoare.
Crește retenția angajaților folosind sondajele interne
Din acest articol vei afla cum să faci sondaje interne și cum le poți folosi pentru a îmbunătăți satisfacția colegilor tăi la lucru.
Citește în continuare
Comments
Post a Comment