Skip to main content

6 motive să creezi o experiență extraordinară a candidaților

candidate experience, experienta candidatilor, recrutare, talent acquisition, employer branding, atragerea candidatilor











Experiența candidaților privește fiecare interacțiune dintre organizație și candidați în timpul procesului de recrutare, câștigând o importanță din ce în ce mai mare pentru atragerea talentelor de top. De la numărul de aplicații primite pentru un rol, la reducerea costurilor de recrutare și generarea de noi venituri, experiența candidaților influențează în mod direct cei mai importanți indicatori de performanță ai recrutării.

În acest articol am sumarizat principalele 6 motive pentru care experiența candidaților ar trebui să devină o parte esențială a strategiei de recrutare.

1. O experiență neplăcută a candidaților duce la reducerea numărului de clienți 

Aproape jumătate dintre aplicanți au interacționat în trecut cu o companie înainte de a aplica pentru un rol în cadrul acesteia. Se întâmplă frecvent ca o mare parte dintre candidați să aplice datorită faptului că sunt clienți ai companiei, motivați fiind de experiențele pozitive cu produsele sau serviciile acesteia. Același principiu funcționează și în sens invers: experiențele nesatisfăcătoare ale candidaților pot determina unii clienți să renunțe la produsele sau serviciile oferite de aceasta.

În 2015, Virgin Media a primit aproximativ 150.000 de aplicații pentru rolurile disponibile, care s-au concretizat în 3.500 de angajări noi. Compania a estimat că 27.000 (18%) dintre acești aplicanți erau și clienți ai companiei – și că experiențele proaste de recrutare i-au determinat pe 7.416 dintre ei să nu mai folosească serviciile companiei. Experiența proastă a candidaților a determinat Virgin Media să piardă aproximativ 5 milioane de dolari din venituri într-un singur an.

Pe de altă parte, construirea unei experiențe extraordinare a candidaților poate propulsa creșterea unei organizații. Potrivit unui studiu realizat de IBM, doar 25% dintre candidații nemulțumiți ar putea deveni la un moment dat clienții companiei, în timp ce pentru candidații mulțumiți aceste șanse se dublează (53% dintre aceștia au șanse de a deveni clienți). Acest lucru se traduce în mod direct în venit adițional pentru organizațiile care creează experiențe extraordinare ale candidaților. 

2. Candidații ignorați nu vor mai aplica în viitor

90% dintre candidați declară că procesul de recrutare influențează felul în care aceștia percep organizația.

Cu toate acestea, un studiu efectuat de Talent Board dezvăluie că 47% dintre aplicanți încă așteaptă un răspuns de la angajatori la două luni după ce au aplicat. Doar 20% dintre aplicanții respinși au fost anunțați prin email, în timp ce doar 8% au primit vestea la telefon.

Lipsa comunicării cu candidații influențează decizia acestora de a mai aplica pentru alte roluri disponibile în cadrul companiei în viitor: 80% dintre aplicanți au declarat că cel mai probabil nu vor mai aplica pentru rolurile din cadrul companiilor care nu i-au ținut la curent privind progresul lor în procesele de recrutare anterioare. Însă, dacă ar fi fost notificați printr-un simplu email sau telefon că au fost respinși, șansele ca aceiași candidați să reaplice în viitor ar fi fost de 3.5 ori mai mari. 

Potrivit aceluiași studiu, doar 43% dintre candidați au vizibilitate asupra progresului aplicațiilor lor. Câteva îmbunătățiri aduse comunicării cu candidații – cum ar fi un email de follow-up sau un mesaj privind pașii următori etc – pot crește vizibil ratele de reaplicare. În ciuda acestui lucru, puține companii aleg să le implementeze.

candidate experience, recruiting statistics, talent acquisition

3. Veștile proaste despre experiența candidaților circulă repede

Mulțumită rețelelor sociale și a platformelor de review-uri ale locurilor de muncă, experiențele neplăcute ale candidaților devin accesibile tuturor celorlalți aplicanți. Mai mult de jumătate dintre cei care își caută un job declară că au avut cel puțin o experiență de aplicare neplăcută, iar 72% dintre aceștia și-au manifestat nemulțumirea pe platformele de review-uri sau pe forumurile online.

Într-o piață competitivă a forței de muncă, brandul de angajator devine din ce în ce mai important – iar experiențele negative ale candidaților și review-urile primite ca urmare a acestora au un impact dăunător. 

Feedback-ul primit de la candidații din trecut, de exemplu, joacă un rol din ce în ce mai mare în decizia noilor candidați de a aplica sau nu pentru un rol. În același timp, paginile de cariere își pierd influența: în 2017, doar 58% dintre candidați au menționat paginile de cariere drept principala sursă de informare pentru un rol, procent care a scăzut de la 65% în 2014. Candidații au început să se documenteze mai mult din surse externe și să devină suspicioși la comunicarea directă făcută de către organizații. 

În decursul aceleiași perioade, platformele de review-uri ale locurilor de muncă au dobândit o popularitate mai mare, înregistrând o creștere cu 23% a numărului de candidați care le consideră o sursă importantă de informații. Potrivit unui studiu realizat de Glassdoor, candidații citesc în medie 6 review-uri oferite unei companii pentru a-și forma o părere despre aceasta. Mai mult ca oricând, experiența unui candidat – fie ea pozitivă sau negativă – influențează decizia de aplicare a altor sute de candidați potențiali.
Pe aceeași temă...

Cum poți să îmbunătățești experiența candidaților

Descoperă cum le poți oferi o experiență mai bună candidaților în fiecare etapă a procesului de recrutare.

Citește în continuare

4. Folosirea tehnologiei de recrutare poate îmbunătăți experiența candidaților

Programele software dedicate recrutării au devenit din ce în ce mai populare: 73% dintre organizații folosesc un sistem de administrare a candidaților pentru a se organiza. 

Însă pentru ca procesele de recrutare să funcționeze optim, tehnologia trebuie să meargă mână în mână cu o experiență personalizată a candidaților. Iar asta pentru că 85% dintre aplicanții care au fost respinși se îndoiesc că aplicațiile lor au fost vizualizate de o persoană reală. Lipsa interacțiunii umane – fie sub forma unor discuții telefonice, a unor e-mailuri personalizate sau a întâlnirilor față în față – a fost suficientă pentru a strica experiența candidaților și a crea o barieră între aceștia și potențialul angajator.

Experiențele extraordinare sunt create prin combinarea eficienței oferite de automatizare cu atingerea personală a factorului uman. În loc să-i îndepărteze pe profesioniștii de HR de procesul de recrutare, tehnologia poate fi folosită pentru a-i împuternici să creeze relații mai bune cu candidații prin comunicări periodice și vizibilitate asupra evoluției lor în procesul de recrutare.

candidate experience, experienta candidatilor, recrutare, talent acquisition, employer branding, atragerea candidatilor

5. Cum afectează experiența de recrutare rata de acceptare a ofertei

În medie, o organizație cheltuie 1.500 euro pentru o angajare de succes. Considerând și celelalte costuri asociate recrutării (și faptul că acestea se află pe un trend crescător), orice îmbunătățire a ratei de acceptare a ofertei va duce la o reducere semnificativă a costurilor.

Un studiu efectuat de IBM relevă faptul că aplicanții care sunt mulțumiți de felul în care a decurs procesul de recrutare sunt cu 38% mai predispuși să accepte o ofertă de angajare decât cei nemulțumiți. Studiul arată că 54% dintre candidații mulțumiți au acceptat oferta de job, în timp ce doar 39% dintre cei nemulțumiți au ales să lucreze în cadrul organizației. În această etapă finală, în care candidații iau în considerare salariul, descrierea jobului, beneficiile și oportunitățile de dezvoltare, experiența din procesul de recrutare contează într-o pondere mai mare de 30% în luarea deciziei. 

candidate experience, offer acceptance rate

6. Experiența candidaților este cea mai bună oportunitate de îmbunătățire a indicatorilor de performanță în recrutare

Experiența candidaților este un instrument puternic pentru a îmbunătăți cei mai importanți indicatori din recrutare. Prin oferirea mai multor informații candidaților și prin menținerea acestora la curent cu evoluția lor în procesul de recrutare, este posibil să îmbunătățești întregul proces – și să te diferențiezi de competitorii tăi de pe piața muncii.

Același studiu realizat de IBM ne arată că 63% dintre candidați – mai puțin de două treimi – sunt de acord cu afirmația „Sunt satisfăcut(ă) de experiența mea ca aplicant”, în timp ce 24% au avut o părere neutră, iar 12% nu sunt de acord cu această afirmație. Două probleme principale au definit experiența lor: 22% dintre candidați sunt nemulțumiți de lipsa informațiilor primite în timpul recrutării, iar 18% sunt de părere că procesul de recrutare durează prea mult. 

Prin aducerea unor ajustări procesului de recrutare – cum ar fi prioritizarea comunicării cu candidații sau reducerea timpului pe care aceștia îl petrec între etape – este posibil ca organizațiile să depășească cele mai mari provocări în atragerea talentelor de top și îmbunățirea principalilor indicatori ai recrutării.

Experiența candidaților contează

Crearea unei experiențe pozitive a candidaților în procesul de recrutare nu este o simplă opțiune. Într-o piață competitivă a forței de muncă, asigurarea unei comunicări personalizate și frecvente cu candidații are un impact major asupra veniturilor, reducerii costurilor de recrutare și abilității de a atrage talentele de top. 

Fie că îți dorești să îmbunătățești strategia de recrutare sau ești gata să o reconstruiești de la zero, să te concentrezi pe experiența candidaților va avea un efect vizibil asupra fiecărui indicator care contează: costul per angajare, rata de acceptare a ofertei jobului și chiar generarea de noi venituri. 
Pe aceeași temă...

Cum poți să îmbunătățești experiența candidaților

Descoperă cum le poți oferi o experiență mai bună candidaților în fiecare etapă a procesului de recrutare.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

10 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

85% dintre recrutori  apelează la e-mail drept canal principal de comunicare și interacțiune cu aplicanții. E-mailurile de recrutare sunt principalele – dacă nu singurele – modalități prin care poți contacta potențialii candidați, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, acestea trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Un  studiu efectuat de IBM  relevă că mai mult de 20% dintre candidați nu se simt bine informați în timpul procesului de recrutare, ceea ce contribuie la o experiență de angajare neplăcută. Dacă e-mailurile pe care le folosești în timpul recrutării sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care v

Cum să scrii și să promovezi un anunț de angajare (și un model gratuit)

Înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil pentru asta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de social media pentru a-și găsi un job. Fă cunoștință cu candidatul modern În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul pentru asta. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de calitate. Cum poți ajunge la candidați? Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i iei pentru a-l defini.  Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate folosind un s

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.