Skip to main content

Ce este nepotrivirea dintre competențe și job și cum să o eviți

nepotrivirea dintre competente si job


Cea mai mare provocare pentru un recrutor este să angajeze persoana potrivită pe jobul potrivit. Conform unui sondaj realizat de compania ManpowerGroup în 2024 la nivel global, 75% dintre angajatori raportează dificultăți în găsirea de candidați potriviți pentru ocuparea posturilor disponibile. În România procentul este de 79%.

Una dintre principalele motive este lipsa de competențe. În plus, chiar și atunci când companiile sunt capabile să găsească angajați cu o calificare înaltă, nu întotdeauna îi angajează pe cei cu abilitățile potrivite.

Aceasta înseamnă nepotrivirea competențelor:  un decalaj vizibil între abilitățile angajaților și abilitățile necesare pentru un anumit job.

Înțelegerea acestei nepotriviri este cheia pentru a te asigura că angajații din compania ta lucrează pe pozițiile sau în proiectele potrivite, astfel încât resursele generate de ei să fie folosite într-un mod cât mai eficient.

În acest articol vei afla ce este nepotrivirea de abilități, care sunt motivele apariției ei și ce poți face pentru a o evita.

Ce este nepotrivirea competențelor?

O nepotrivire a competențelor apare atunci când abilitățile și competențele deținute de un candidat nu se aliniază cu cerințele postului pentru care el a aplicat. Acest lucru se poate întâmpla din diferite motive, cele mai des întâlnite fiind:

  •  Educație insuficientă și lipsa de practică.
  • Aptitudini învechite în condițiile unei piețe a muncii aflată în evoluție rapidă, care necesită noi abilități și aptitudini.
  • Cerințe neclare pentru anumite joburi.

Deși aceasta ar putea părea o problemă doar pentru recrutori, nepotrivirea competențelor poate duce la consecințe semnificative atât pentru angajatori, cât și pentru angajați.

Pentru cei din urmă, poate împiedica progresul în carieră, poate limita oportunitățile de angajare și poate scădea perspectivele de creștere personală. Pentru angajatori, poate duce la costuri de recrutare mai mari, timp mai lung de angajare, productivitate redusă în companie și o fluctuație mare a angajaților.

Diferența dintre nepotrivirea competențelor, lacune de competențe și deficit de competențe

Deși sunt interconectate, nepotrivirile de competențe, lipsurile de competențe și deficitul de competențe sunt concepte distincte. Înțelegerea nuanțelor dintre cele trei te poate ajuta să identifici problemele legate de competențe care pot apărea în cadrul companiei.

Nepotrivirea competențelor

Apare când există o neconcordanță între abilitățile unui angajat și ceea ce este de fapt necesar în jobul pentru care a aplicat sau pe care îl ocupă deja.

  • Exemplu: dorești să angajezi un nou coleg în echipa de IT. În loc să angajezi un candidat cu mai puțină experiență, dar care cunoaște limbaje de programare noi, angajezi pe cineva cu multă experiență, dar în limbaje de programare foarte puțin utilizate în prezent.
  • Rezultat: noul angajat, deși deține foarte multe cunoștințe, nu le va putea utiliza în dezvoltarea de noi produse.

Lacune de competențe

Acestea apar atunci când un anumit set de competențe lipsește de la angajați sau de la persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă pentru anumite roluri.

  • Exemplu: dorești să angajezi un specialist SEO în cadrul departamentului de marketing, dar este dificil să găsești pe cineva care are toate trăsăturile dorite: competențe tehnice, abilități soft, precum și capacitatea de a realiza o strategie.
  • Rezultat: postul rămâne liber mult timp.

Lipsa de competențe

Acest lucru se întâmplă atunci când nu există destui oameni cu un anumit tip de competențe pentru posturile disponibile într-o anumită industrie.

  • Exemplu: dorești să recrutezi mai multe asistente medicale pentru o clinică, dar pe piață este o lipsă de persoane calificate pentru acest post.
  • Rezultat: creșterea volumului de muncă pentru personalul actual.

De ce apar nepotrivirile de competențe în cadrul recrutării?

Nepotrivirile de competențe au devenit din ce în ce mai frecvente, în principal deoarece cerințele pentru multe joburi sunt în continuă schimbare. Iată ce greșeli sunt de evitat atunci când recrutezi:

1. Fișele postului scrise greșit

Claritatea și acuratețea fișei postului sunt importante pentru a atrage candidați cu abilitățile potrivite. Uneori, fișele de angajare au un limbaj vag sau cerințe neactualizate și recrutorii și managerii care angajează sunt induși în eroare. Acest lucru contează foarte mult, deoarece o fișă neclară a postului poate duce la o nepotrivire între abilitățile unui candidat și cerințele reale ale postului.

Asigură-te că toate fișele de post sunt actualizate, în speciale informațiile despre competențele necesare și descrierea jobului. În actualizarea lor apelează la managerii de departament.

2. Lacune în procesul de angajare

Nepotrivirile competențelor pot rezulta și din lipsuri în procedurile de recrutare, cum ar fi metode insuficiente de screening, criterii de selecție părtinitoare sau metode de interviu ineficiente.

Acestea pot face dificilă identificarea corectă a setului de abilități ale unui candidat, ceea ce ar te-ar putea face să ratezi candidații corespunzători sau să angajezi pe cineva nepotrivit.

Prin urmare, atunci când examinezi un CV asigură-te că știi ce abilități trebuie să aibă candidatul. De asemenea, verifică dacă procesele de recrutare sunt la zi și dacă produc rezultatele necesare.

3. Angajare pentru experiență, nu pentru aptitudini

Uneori, dacă te concentrezi mai degrabă pe experiență decât pe abilitățile importante, vei pierde candidații care au mai puțină experiență la locul de muncă, dar abilitățile potrivite pentru job. Experiența contează, dar nu ar trebui să fie mai importantă decât abilitățile reale necesare pentru job.

O variantă utilă ar putea fi utilizarea unui scorecard. Nu numai că vei evalua toți candidați după aceleași standarde, dar vei putea vedea acolo unde bifează și unde sunt lipsuri.

4. Tehnologiile emergente

Progresele tehnologice se întâmplă într-un ritm foarte rapid, un exemplu fiind inteligența artificială și tehnologii precum machine learning.  

Aceste tehnologii inovatoare au potențialul de a revoluționa industrii întregi și de a transforma modul în care lucrăm. Cu toate acestea, ele sunt și responsabile pentru diferența tot mai mare dintre competențele necesare pentru a le folosi și abilitățile pe care candidații le au.

Cu alte cuvinte, abilitățile necesare pentru anumite posturi se schimbă mai repede decât le pot învăța oamenii. Datorită acestui decalaj tot mai mare, organizațiile se luptă să-și ocupe roluri critice, în timp ce persoanelor în căutarea unui loc de muncă le este mai greu să obțină locuri de muncă.

5. Reducerea de bugete

Crizele economice și recesiunile pot avea ca efect reducerea bugetelor destinate salariilor. Companiile care se confruntă cu tensiuni financiare pot micșora sau îngheța salariile, făcând mai dificil pentru candidații de top să găsească roluri care să corespundă așteptărilor lor.

Prin urmare, aceste companii ajung să angajeze candidați care nu au toate aptitudinile necesare și nici potențial de a se dezvolta pentru cerințele postului pe care îl vor ocupa, dar care sunt dispuse să accepte un salariu mai mic.

9 idei pentru a evita nepotrivirile de competențe

Mai jos vei găsi câteva sfaturi care ți-ar putea fi utile în procesul de recrutare pentru ca să eviți aceste nepotriviri și să te asigurai că abilitățile candidaților se aliniază perfect cu rolurile pentru care au aplicat.

1. Identifică abilitățile importante

Primul pas este să afli care sunt competențele necesare pentru fiecare tip de rol din organizație, cu accent pe posturile cheie. Realizează fișe de post clare și solicită managerilor de departamente feedback pentru ele. O dată realizate, nu uita să setezi un termen pentru a le revizui, deoarece la un moment dat și ele vor deveni învechite.

2. Ia în considerare cele mai solicitate abilități

Printre competențele necesare în foarte multe roluri sunt abilitățile tehnologice și înțelegerea celor mai noi tehnologii, capacitatea de a analiza datele, gândirea critică, inteligența emoțională și comunicarea, dar și cunoștințe despre sustenabilitate și  management de mediu.

Ai grijă să le incluzi în fișele de post acolo unde este cazul.

3. Realizează descrieri clare pentru joburi

În descrierea anunțului de angajare ai grijă să fi clar cu privire la abilitățile esențiale, experiența și responsabilitățile rolului. Evită erorile comune, cum ar fi descrierile lungi sau vagi și cerințele excesiv de rigide. Iar la final, ai grijă ca anunțul de angajare să fie cât mai atractiv. Această abordare atrage candidații cu abilitățile potrivite și minimizează riscul nepotrivirilor.

4. Folosește scorecard-uri

Evaluează mai ușor competențele unui candidat cu ajutorul unui scorecard. Include în el atât secțiune pentru abilitățile tehnice, cât și pentru abilitățile soft. Integrarea acestor tipuri de evaluară fluxul de angajare poate îmbunătăți semnificativ procesul, reducând timpul de angajare, îmbunătățind experiența candidaților și reducând greșelile de angajare.

5. Testează abilitățile soft și tehnice

Verifică ambele competențe deoarece sunt la fel de importante, mai ales în pozițiile în care angajații trebuie să lucreze împreună ca o echipă. Exemplele de abilități soft sunt cele de comunicare, abilități interpersonale, de lucru în echipă sau relaționare cu clienții. Competențele tehnice sunt cele precum cunoașterea unor anumite limbaje de programare, project management, analiză de date, cunoștințe specifice pentru anumite joburi (contabilitate, legislație).

6. Acordă atenție abilităților transferabile

În 2018, 60% din posturile de muncă nu existau în 1940 iar preconizările sunt că  44% din abilitățile necesare în muncă acum să se schimbe în următorii 5 ani. Prin urmare, este important să angajezi cât mai multe persoane cu competențe transferabile. Abilitățile transferabile sunt cele care pot fi aplicate în diferite locuri de muncă și situații. Cele mai relevante dintre ele sunt: abilități de rezolvare a problemelor, de comunicare și abilități de conducere.

7. Optimizează procesul de onboarding

Un proces bun de integrare poate îmbunătăți rapid abilitățile noilor angajați și te poate ajuta să identifici încă de la început nepotriviri sau lacune în abilitățile acestora în comparație cu restul echipei la care se alătură. Dezvoltă programe detaliate de onboarding care învață noul angajat atât abilitățile practice necesare, cât și valorile și viziunea companiei.  De asemenea, este util să asociezi angajații noi cu un buddy care îi pot ajuta să navigheze în primele săptămâni la companie.

8. Creează planuri de dezvoltare profesională

Un plan de dezvoltare profesională include obiectivele de carieră și aspirațiile unui angajat.

Realizează aceste planuri de dezvoltare individualizate pentru angajații pentru a identifica lacunele de competențe de la început și pentru a stabili obiective clare pentru dezvoltarea competențelor. Evaluările performanței, feedback-ul și resursele de învățare joacă un rol semnificativ în aceste inițiative.

9. Încurajează învățarea

Dacă ai implementat sfaturile de mai sus, acum este timpul să învestești resurse în învățare. Învățarea și îmbunătățirea competențelor sunt importante în orice loc de muncă, deoarece ajută angajați să rămână la zi cu cele mai recente schimbări.

E rândul tău

Înțelegerea și eliminarea decalajului de competențe, indiferent de cum arată sau de ce a apărut, ajută atât compania ta, cât și candidații pe care îi ai în procesul de recrutare.

La nivel de candidat, nepotrivirea competențelor va aduce frustrare: fie când candidatul este angajat pe un job pentru care este supra-calificat, fie când nu are competențele necesare și nici abilitatea de a le dezvolta pentru a face față cerințelor postului. Va fi afectată satisfacția și motivația la locul de muncă.

Iar pentru companie va duce la pierdea de resurse și reducerea profitabilității.

Începe cu o analiză în amănunt a procesului de recrutare din prezent, dar nu uita și de angajații din companie și de proiectele pe care le poți dezvolta pentru ca nici ei să nu ajungă subiectul unei nepotriviri de competențe.

 

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi. 

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode