Anunțul de job este, în general, primul lucru cu care vin
în contact candidații atunci când interacționează cu compania ta. Iar prima
impresie este esențială, deoarece determină dacă aceștia vor decide să aplice
sau se vor orienta către o altă companie. De aceea, pentru a atrage candidații potriviți,
este important ca anunțurile de angajare să fie clare, atractive și să ofere
informațiile esențiale despre echipă și despre rol.
Dar, înainte de a începe să lucrezi la anunțul de angajare și să-l
promovezi, acordă-ți puțin timp pentru a „face cunoștință” cu candidatul
modern. Ce trebuie să știi în mod special despre acesta este că cel mai
probabil își caută job în mai multe locuri și că își folosește telefonul mobil
pentru aceasta. Iar în timp ce site-urile de joburi continuă să fie principala
sursă de căutare, mai mult de jumătate din candidați folosesc și platformele de
social media pentru a-și găsi un job.
Fă cunoștință cu candidatul modern
În prezent, candidații petrec până la 15 ore pe săptămână căutându-și un
nou loc de muncă, iar cel mai probabil își folosesc telefonul sau laptopul în
această activitate. Mai mult de jumătate din căutările de joburi sunt făcute de
pe mobil – de aceea angajatorii care construiesc un proces de aplicare
optimizat pentru mobil au de două ori mai multe șanse să primească aplicații de
calitate. Tot legat de candidatul modern, este important de știut că joburile
remote sau cu program flexibil rămân în topul căutărilor candidaților pe site-urile
de joburi.
Cum poți ajunge la candidați?
Nu există o formulă magică în recrutare. Mai degrabă, există o varietate de canale prin care poți ajunge la candidați, iar provocarea este să găsești combinația potrivită. Punctul de start ar trebui să fie o pagină de cariere reușită, care să scoată în evidență avantajele de a lucra în cadrul companiei tale și detalii despre mediul de lucru.Următorul pas este să folosești rețelele de social media pentru a răspândi vestea că recrutezi. Sau îi poți implica pe toți colegii tăi rugându-i să promoveze joburile în rețeaua lor sau să-și recomande prietenii printr-un program de recomandări interne.
Și nu în ultimul rând, apelează la site-urile de joburi plătite sau gratuite pentru a crește vizibilitatea anunțurilor tale.
1. Cum alegi titlul potrivit pentru job
Atunci când alegi titlul jobului, nu uita că acesta va apărea în anunțul de angajare de pe site-urile de joburi, pe pagina de cariere și în rezultatele căutărilor de pe Google.Titlul jobului poate mări sau micșora șansele acestuia de a apărea în rezultatele căutării efectuate de candidați și influențează decizia lor de a-l accesa sau ignora.
De aceea este întotdeauna o idee bună să te documentezi și să afli ce termeni folosesc candidații pentru a căuta acest tip de rol sau ce titluri folosesc alte companii pentru roluri similare. De exemplu, un candidat pentru rolul de designer se va aștepta să găsească rezultate relevante căutând după termenul „designer”. Asta înseamnă că un job cu un titlu de tipul „Graphic Ninja” nici măcar nu îi va apărea în rezultate.
Iată cum poți descoperi ce termeni folosesc candidații atunci când își caută un job:
- Analizează joburile promovate pe site-urile de joburi pentru a vedea cum se numesc rolurile dintr-o anumită industrie sau departament. Sau fă direct o sortare după cuvintele-cheie: de exemplu, poți căuta toate joburile care au în titlu cuvântul „customer” pentru a vedea care sunt cele mai des întâlnite titluri.
- Uită-te cum se numesc joburile din cadrul altor organizații din aceeași industrie sau din industrii similare.
- Fă o analiză a celor mai căutați termeni pe Google folosind Google Keyword Planner. Acest instrument te va ajuta să descoperi ce cuvinte sau ce combinații de cuvinte folosesc candidații pentru a căuta joburile de interes pentru ei (poți folosi Google Keyword Planner în mod gratuit, însă pentru asta vei avea nevoie să te conectezi cu contul tău de Google).
După ce ai găsit termenii-cheie pe care trebuie să îi conțină titlul jobului, formulează-l luând în considerare aceste bune practici:
- Evită termenii folosiți în jargonul companiei sau acronime. De exemplu, dacă folosiți intern acronimul de JD pentru rolul de Java Developer, nu este o idee bună să publici jobul cu acest titlu, cum probabil candidații nu știu la ce se referă și nici nu ar căuta după acești termeni.
- Alege un titlu de job pe care angajații de top l-ar căuta. Asigură-te că folosești termenii-cheie chiar în titlul jobului. De exemplu, dacă recrutezi pe un rol extrem de specializat pe care puțini candidați l-ar căuta, încearcă să alegi un titlu pentru acesta care să cuprindă mai mulți termeni-cheie astfel încât să-i crești șansele de a fi găsit.
- Folosește un titlu descriptiv și realist. Folosește titluri de job reale, nu doar cuvinte care sună bine. Titlurile de job creative nu doar că nu reușesc să descrie bine rolul, dar le fac și greu de găsit de către candidații potriviți. De aceea, evită să folosești cuvinte precum: guru, wizard, ninja sau unicorn.
- Folosește cuvântul „manager” doar dacă jobul presupune coordonarea unei echipe.
- Fii specific. Asigură-te că anunțul de angajare nu are un titlu compus din 2 sau mai multe titluri de joburi diferite.
- Precizează detaliile care diferențiază jobul de altele asemănătoare. După ce ai analizat ce caută candidații, ai găsit probabil câțiva termeni specifici după care aceștia se uită. Dacă, de exemplu, jobul este pentru un rol remote, adaugă în titlu Remote Work. Iar dacă nivelul de experiență sau calificare nu este foarte avansat, adaugă în titlu cuvinte-cheie precum Fără Experiență necesară/Necalificat/Student
2. Cum să scrii un anunț de angajare reușit
Prima impresie contează. Pentru mulți candidați, anunțul de angajare și descrierea jobului reprezintă primul contact cu organizația ta. Iar dacă acestea nu sunt suficient de clare sau atrăgătoare, pot fi o adevărată piedică. Descrierile de job pot demoraliza, intimida sau descuraja candidații. Dar tot ele pot captiva, motiva și inspira. Însă pentru asta trebuie să privești relația cu candidații dintr-o nouă perspectivă.Iată cum poți scrie un anunț de angajare reușit în 10 pași:
a. Află mai multe despre rol de la cineva care îl ocupă în prezent în organizația ta. Roagă-ți colegii să-ți descrie o zi normală de lucru și să povestească mai multe despre responsabilitățile lor și lucrurile care le aduc plăcere.b. Descrie jobul folosind cuvinte prietenoase, care evocă un răspuns emoțional. Rezistă tentației de a folosi jargon, cuvinte la modă care nu spun nimic sau un limbaj prea oficial.
c. Scrie un anunț de angajare scurt și la obiect (dar nu prea scurt). Scopul este ca descrierea jobului să fie succintă și să nu-i inducă în eroare pe candidați. Ca regulă generală, nu folosi mai mult de 6 rânduri într-o listă de enumerații și nu depăși 700 de cuvinte în total.
d. Folosește formulări specifice. Scopul nu este să scrii următorul roman al generației tale, ci o descriere clară și ușor de parcurs. Cunoaște bine rolul și ce presupune acesta și comunică aceste informații și către candidați. Iar dacă ai și o dată de start pentru job, menționeaz-o pentru a-i încuraja pe candidați să aplice în timp util.
e. Gândește ca un aplicant. Ce te-ar motiva să aplici pentru acest rol? Este vorba despre anumite avantaje și beneficii sau despre oportunitatea de a lucra cu o echipă capabilă? Sau poate e vorba despre perspectivele de avansare în carieră sau oportunitățile de învățare și dezvoltare. Menționează cele mai importante puncte forte ale rolului direct în descriere.
f. Ajută aplicanții să se imagineze ocupând rolul. Scrie câteva cuvinte despre echipa cu care vor lucra. Pe pagina de cariere poți include și un video sau un testimonial cu o coleg din echipa pentru care recrutezi, care povestește despre experiența lui în companie.
g. Include doar responsabilitățile importante ale rolului, nu orice detaliu minor. Descrierile de job lungi, care listează toate cerințele (inclusiv pe cele opționale) îi pot determina pe unii candidați să nu aplice, crezând că nu se vor califica pentru rol. Dacă incluzi cerințele opționale, menționează în dreptul acestora că sunt doar preferate, nu și obligatorii.
h. Oferă informații valoroase pentru candidați. Anunțul de angajare nu ar trebui să fie doar despre cât de grozavă este compania ta sau rolul în cauză. Este și despre candidați și despre ce își doresc ei. Include detalii și informații care îi interesează și care îi pot atrage. Descrie cunoștințele echipei, proiectele pe care vor putea lucra sau abilitățile pe care și le vor putea dezvolta.
i. Lucrează și cu alți colegi pentru scrierea anunțurilor de angajare. Apelează și la alte departamente pentru idei creative: împreună puteți găsi formulări captivante, genera idei de marketing și promovare, sau lucra la un design atrăgător pentru anunțurile promovate.
j. Verifică anunțul de greșeli și asigură-te că este ușor de parcurs și înțeles.
Ai nevoie de mai multă inspirație? Citește acest articol cuprinzător despre cum să formulezi o descriere de job care iese în evidență.
Compania ta versus alte companii
Este o provocare să ieși în evidență pe o piață competitivă a talentelor. Ce poți face pentru asta este să dai dovadă de puțină personalitate atunci când vine vorba de brandul de angajator al companiei tale. Echipa ta este o combinație unică de oameni, cultură și cunoștințe, iar scopul tău este să-i atragi pe acei candidați care împărtășesc valorile tale.Lucrează la un discurs relevant pentru candidații pe care vrei să-i atragi. Spune-le povestea ta: cine ești, cum ai ajuns aici și unde îți dorești să ajungi în continuare. Invită-i să ți se alăture pentru a te ajuta să ajungi acolo.
Ajută-i pe candidați să se imagineze lucrând alături de tine: imagini din birou, un video de prezentare sau testimoniale ale angajaților sunt instrumente bune, care te vor ajuta să creezi o imagine mai personală a companiei. Două treimi dintre candidați recunosc că sunt influențați de prezentarea făcută în anunțul de angajare. Fă-o pe a ta greu de uitat.
În același timp, nu vorbi doar despre tine. Multe anunțuri de angajare se laudă cu cât de grozavă e compania și cum angajează doar oameni de top. Astfel de exprimări pot fi percepute cam prea lăudăroase de către candidați, ajungând chiar să-i determine să nu mai aplice. Concizia va fi cel mai bun prieten al tău aici – nu folosi mai mult de 200 de cuvinte pentru a vorbi despre compania ta și concentrează-te mai mult pe candidat și pe ceea ce este probabil să-i atragă atenția.
Acest job versus alt job
Cele mai comune abordări atunci când vine vorba de scrierea unui anunț de angajare sunt: a) să ofere o listă detaliată a sarcinilor zilnice sau b) să fie o vagă trecere în revistă a responsabilităților.Niciuna dintre aceste abordări nu-ți va face anunțul de angajare prea convingător. Mai degrabă, concentrează-te pe ce va trebui să realizeze viitorul tău coleg și cum aceste lucruri vor contribui la povestea organizației tale.
Aici poți menționa câteva puncte-cheie (nu o listă interminabilă) care să descrie natura muncii efectuate și felul în care rolul se potrivește în cadrul echipei sau al organizației. Mai degrabă decât să descrii sarcini, concentrează-te pe felul de decizii pe care noii colegi le vor lua, cu cine vor lucra și cine va fi superiorul lor direct.
Principalele responsabilități
Dacă te gândești la candidatul ideal pentru rol, cel mai probabil ai în minte o listă întreagă de trăsături pe care ți-ai dori să le aibă. Însă de cine ai nevoie de fapt este cineva care poate îndeplini cerințele de bază ale jobului și care are potențialul de a crește. Candidații nu așteaptă pe un raft așteptând să fie aleși. De aceea e important să faci o distincție clară între candidații pe care ți-i dorești și candidații de care ai nevoie. Pentru asta, fă o listă de 15 cerințe pe care trebuie să le îndeplinească aplicanții. Recitește-o, regândește-o și alege doar jumătate dintre ele.O bună abordare este să ordonezi abilitățile după importanța lor și frecvența cu care vor fi folosite în jobul respectiv – și să formulezi cu claritate aceste detalii și pentru candidați. Dacă menționezi toate abilitățile cu același grad de importanță, vei demoraliza candidații și îi poți determina să nu mai aplice. Dacă pui accentul pe cerințele greșite, s-ar putea să pierzi câțiva candidați relevanți care se tem că le lipsesc anumite abilități care pot fi învățate după câteva ore de training. În mod asemănător, nu insista prea mult pe experiență – nu uita că abilitățile pot fi învățate, iar oamenii se pot dezvolta prin intermediul trainingului.
Beneficiile oferite
Aici poți include fără probleme o listă cât mai numeroasă a beneficiilor oferite. Totuși, nu uita să pui accentul pe ceea ce face din compania ta un loc de muncă atrăgător. Ține cont de faptul că atragerea candidaților exclusiv prin beneficiile oferite nu este cea mai bună strategie de recrutare. Cauți pe cineva care să îndeplinească cerințele de job și să-și dorească să lucreze pentru organizația ta ca întreg, nu pe cineva care vine doar pentru beneficii.3. Modele de anunțuri de angajare
Anunțurile de angajare bune atrag candidați buni. Inspiră-te din librăria noastră de modele de anunțuri de angajare, unde vei găsi și template-ul pentru scrierea unui anunț de angajare generic de mai jos:Descarcă modelul gratuit de anunț de angajare în format editabil
4. Cum să promovezi anunțul de angajare
Acum că ai găsit formularea perfectă pentru anunțul de job, trebuie să-l scoți în lume și să te asiguri că ajunge în fața cât mai multor candidați.Primul pas este să-l adaugi pe pagina de cariere. De acolo, răspândește vestea în comunitățile în care se află candidații tăi potențiali. De exemplu, poți promova joburile pe LinkedIn sau pe grupurile relevante de Facebook. Tot în Social Media poți alege să promovezi anunțurile prin campanii de tipul Facebook Ads.
O altă idee bună este să te asiguri că și ceilalți colegi știu că recrutezi pentru un rol nou. Distribuie-l cu aceștia pentru a le cere ajutor cu promovarea sau pentru a solicita recomandări interne.
Odată făcuți acești pași, te poți îndrepta către site-urile de joburi relevante, fie că sunt plătite sau gratuite.
Pentru o promovare cât mai eficientă, scopul este să adaugi cât mai multe puncte de contact cu candidații tăi potențiali. Asta înseamnă să-ți promovezi în mod activ brandul de angajator, chiar și atunci când nu recrutezi. Publică în mod regulat conținut și materiale pe LinkedIn sau pe grupurile relevante de Facebook, pe paginile voastre de Social Media sau pe pagina de cariere.
Cum a îmbunătățit Sameday comunicarea cu candidații folosind Mingle
Am vorbit cu Ana Angheni despre cum au luat decizia de a implementa Mingle și cum îl folosesc acum în echipa de recrutare.
Citește studiul de cazCele mai bune canale de promovare a anunțurilor de angajare
Site-uri de joburi Premium (plătite)
BestJobs este potrivit atât pentru joburile white-collar (47% din joburile
totale), cât și pentru blue-collar sau poziții de management.
OLX locuri de muncă este creat special pentru publicarea de anunțuri de recrutare și este utilizat în general pentru joburile de blue-collars.
Deși are o bază mai mică de candidați decât bine-cunoscutele site-uri de joburi, Myjob propune companiilor un model prin care pot accesa o bază de date de CV-uri verificate manual: profilul fiecărui candidat trebuie să fie aprobat înainte de a putea aplica, iar acest pas suplimentar te-ar putea ajuta să primești candidați mai relevanți.
Este o platformă mai mică de joburi care în septembrie 2024 aduna
aproximativ 3000 de joburi disponibile. Este destinat atât joburilor de birou,
cât și pentru lucrătorii blue-collar.
MediJobs este o platformă de joburi dedicată profesioniștilor din domeniul medical. Folosind-o, vei putea găsi candidați pentru roluri precum: Medici, Asistenți medicali, Farmaciști, Infirmieri sau Reprezentanți medicali.
Este o platformă pe care pot posta și cei care caută candidați, dar și cei
care își caută un loc de muncă, dedicată în special celor care
sunt necalificați și fără experiență.
Canale de promovare gratuite
LinkedIn oferă posibilitatea promovării unui anunț de job în mod gratuit. Dacă publici două sau mai multe joburi, acestea (cu excepția primului publicat) vor genera costuri suplimentare.
În același timp, poți publica oricând postări privind joburile disponibile pe pagina de LinkedIn a companiei, în mod gratuit.
Jooble numără în prezent peste 9500 de joburi, cu posibilitatea de promovare gratuită.
O altă opțiune de promovare gratuită a joburilor este către rețeaua de prieteni a colegilor tăi. Încurajează-i pe aceștia să-și recomande prietenii printr-un program de recomandări interne și motivează-i punând la punct și un sistem de bonusare. Chiar dacă nu este 100% gratuită, această metodă îți va aduce candidați de calitate – pentru care vei plăti doar dacă sunt angajați și se acomodează cu succes în echipă.
În ce zile să promovezi anunțurile de angajare
Nu promova anunțurile de angajare vineri seara, pentru că până luni vor dispărea deja din topul celor mai recente joburi. Multe site-uri de joburi ordonează joburile promovate în funcție de data promovării.De aceea, e mai bine să alegi să promovezi anunțurile duminică seara sau luni dimineața, pentru ca aplicanții să le vadă în prim-plan în timpul săptămânii, atunci când sunt mai activi pe aceste platforme.
Anunțuri plătite sau gratuite?
Site-urile de joburi și opțiunile de promovare potrivite pentru nevoile tale depind de câțiva factori:- Cât de urgent este să ocupi rolul disponibil. Dacă ai nevoie să angajezi în timp record pe cineva, atunci cel mai probabil vei găsi mai repede candidații potriviți investind în anunțuri plătite sau în promovarea joburilor pe social media.
- Tipul rolului. Unele roluri sunt pur și simplu mai greu de ocupat decât altele. De exemplu, pentru joburile în IT sau pentru cele de Seniori vei avea mai mult de căutat decât pentru alte joburi. Pentru acestea, cel mai probabil va fi nevoie să folosești anumite site-uri de joburi care să-ți aducă aplicanți relevanți.
- Cât de des recrutezi pentru același rol. Dacă ai mai mereu un anumit rol deschis, poți lua în considerare promovarea lui în mod periodic pentru a te asigura că o să apară în topul celor mai recente joburi.
5. Cum să automatizezi promovarea anunțurilor de angajare
Atunci când începi să primești aplicații, s-ar putea să descoperi că gestionarea lor îți dă cele mai multe bătăi de cap. Dacă ai ales să promovezi joburile pe mai multe canale, vei avea de verificat aplicațiile din fiecare sursă în parte și de introdus informațiile într-o bază de date comună.O soluție simplă pentru această problemă este folosirea unui software de recrutare care să te ajute să administrezi candidații din mai multe surse în același loc.
În plus, un software de recrutare bun se integrează și cu mai multe site-uri
de recrutare, pentru ca tu să poți publica dintr-un singur click joburile pe
mai multe canale.
Folosind Mingle, de exemplu, poți promova joburile pe mai multe site-uri și platforme dintr-o singură interfață. Iar odată promovate, toți aplicanții vor ajunge într-o bază de date comună, pentru ca tu să îi poți urmări și evalua cu ușurință.
.gif)
Organizezi candidații într-un singur loc
Pe măsură ce candidații aplică prin intermediul site-urilor de joburi, social media sau pe pagina de cariere, datele lor ajung în mod automat în baza ta de date. Software-ul de recrutare te poate ajuta să organizezi cu ușurință CV-urile candidaților și istoricul lor, să urmărești câți candidați aplică pentru fiecare rol și care este evoluția lor în procesul de recrutare.În același timp, îți permite să ții într-un singur loc feedbackul după interviu și alte comentarii ale colegilor, pentru a putea evalua mai ușor cine ajunge în etapa următoare.
Simplifici procesul de aplicare
Experiența de aplicare este importantă – fă-o cât mai ușoară pentru cei care își doresc să lucreze alături de tine.
Un software de recrutare te poate ajuta să construiești o pagină de cariere actualizată și un formular de aplicare simplu și ușor de completat. În plus, poți defini câteva întrebări de screening pe care candidații să le completeze odată cu aplicațiile lor, pentru a reduce apoi timpul petrecut cu evaluarea.
E rândul tău
Scrierea unui anunț de angajare atrăgător necesită puțin timp și efort – însă, dacă e făcut cum trebuie, îți va aduce cât mai mulți dintre candidații de care ai nevoie.Pentru asta, este esențial să cunoști rolul în detaliu și să te asiguri că anunțul în sine este clar și ușor de parcurs. Nu trebuie să demotivezi candidații menționând toate cerințele cu putință pentru rol – doar cele esențiale sunt cele care contează.
Odată formulat anunțul de angajare, du-l în fața candidaților potriviți prin promovarea pe pagina de cariere, intern către angajați, pe platformele de social media sau pe site-urile de joburi plătite sau gratuite.
Cum a îmbunătățit Sameday comunicarea cu candidații folosind Mingle
Am vorbit cu Ana Angheni despre cum au luat decizia de a implementa Mingle și cum îl folosesc acum în echipa de recrutare.
Citește studiul de caz
Comments
Post a Comment