Skip to main content

8 moduri prin care poți reduce costurile de recrutare

costuri recrutare




Una dintre marile provocări ale recrutării este găsirea celor mai buni candidați cu cele mai mici costuri cu putință. Calitatea angajărilor este importantă – însă de cele mai multe ori, vine la pachet cu costuri de recrutare mai mari.

Din fericire, există moduri de a reduce costurile fără a afecta negativ calitatea noilor angajări. Din acest articol vei afla ce poți face pentru a atrage candidați de calitate, reducând în același timp bugetul de recrutare.

1. Atrage candidații pe care vrei să-i angajezi

Cum arată candidatul ideal pentru rol? Ce fel de persoană este acesta? Ce trebuie să faci pentru a-l convinge că locul său este în echipa ta? 

Pe o piață a muncii competitivă, așa cum este cea de acum, candidații au multe opțiuni de joburi între care să aleagă.

Primul pas în a-i convinge pe cei potriviți să se alăture echipei este să definești valoarea pe care o aduci în viața lor. Pentru asta, trebuie să lucrezi la un argument convingător despre de ce ar vrea cineva să lucreze în echipa ta mai degrabă decât în altă companie.

Valoarea pe care le-o aduci se află la intersecția dintre ce își doresc candidații să primească de la un angajator și ceea ce le poți oferi.

De exemplu, iată cum formulează UiPath acest argument:

„Lucrând alături de noi vei avea, desigur, toate beneficiile cu care te-ai obișnuit. Dar dacă ești acea creatură rară de care avem nevoie, nu pentru asta ești aici. Ești aici pentru că vrei să construiești viitorul. Ești aici pentru că crezi într-o lume în care oamenii nu-și pierd timpul cu muncă repetitivă și plictisitoare. Ești aici pentru că vrei să-ți placă ceea ce faci. Avem parte de o creștere uimitoare, iar asta ne face recunoscători. Însă asta înseamnă că și tu vei crește la fel de rapid. Iar într-o zi, vei putea spune că ai fost aici de la început. “

2. Optimizează pagina de cariere

Fă pagina de cariere ușor de găsit

Poate că sună evident, însă este extrem de important ca pagina de cariere să fie foarte ușor de găsit pe website-ul companiei. Asta înseamnă să fie la un click distanță de prima pagină – poate fi în meniul de navigare sau în bara de jos a site-ului, doar să fie la vedere.

De asemenea, asta înseamnă și să fie la vedere pe conturile de social media sau pe profilele de pe platformele de joburi.

Construiește o pagină de cariere ușor accesibilă de pe telefon

Mai mult de 60% din traficul de pe paginile de cariere vine de la utilizatorii de mobil, iar peste 35% dintre aplicările pentru un job sunt făcute de pe telefon sau tabletă. De aceea este important ca experiența de pe pagina de cariere să fie excepțională, indiferent de dispozitivul de pe care este accesată.

Folosește imagini reale, cu colegii tăi reali

Evită să folosești imagini stock, sau găsite pe Google. Adaugă, mai degrabă, fotografii reale din birou, cu colegii tăi la lucru. Potențialii candidați își doresc să știe cum e să lucreze în echipa ta și care e atmosfera. Vor să vadă dacă valoarea pe care le-o promiți este reală. Vor să vadă cum arată biroul și spațiul de lucru și să-și dea seama dacă le-ar plăcea să lucreze alături de tine.

Adaugă un scurt video

Poți crea o imagine autentică și palpabilă despre mediul de lucru din compania ta dacă alegi să publici un scurt video (sau mai multe) pe pagina de cariere. Astfel, candidații își vor putea face o idee mai bună despre cum ar fi să lucreze alături de tine.

Iar dacă alegi să scoți în evidență pasiunile și abilitățile colegilor și în afara lucrului, le poți arăta candidaților mai clar cum vor fi viitorii lor colegi și ce ar putea învăța de la aceștia.

Povești reale, de la angajați reali

Dacă ai făcut ce trebuie până acum, ai deja o echipă de colegi care se bucură să lucreze alături de compania ta și vor fi de acord să-și împărtășească experiența plăcută și cu alții.

Include pe pagina de cariere testimoniale și povești de succes ale colegilor tăi, sau review-urile acestora lăsate pe platforme precum UndeLucrăm sau Glassdoor.

Creează conturi de social media dedicate candidaților

Poți promova cultura companiei prin intermediul unor conturi dedicate pe Instagram, TikTok, Facebook sau LinkedIn. Acolo poți adăuga fotografii din birou sau cu colegii, povești ale angajaților sau diverse noutăți care le-ar fi utile potențialilor candidați.

Iată câteva exemple de astfel de pagini:

Prezintă beneficiile pe care le vor avea noii colegi

Pachetul de beneficii pe care îl oferă compania influențează decizia candidaților - potrivit unui studiu efectuat de Glassdoor, 48% dintre cei care își caută un loc de muncă aleg să lucreze la o anumită companie în funcție de beneficiile pe care aceasta le oferă. Programele de instruire și training sau orele de lucru flexibile, de exemplu, îi pot motiva pe unii dintre candidați să aplice.

De aceea, asigură-te că le prezinți pe pagina de cariere pentru a face mai clară valoarea pe care le-o vei aduce noilor colegi.

Răspunde potențialelor întrebări ale candidaților

Aplicanții răsfoiesc pagina de cariere pentru a învăța mai multe despre companie, despre cultura ei și posturile disponibile. De aceea, o pagină de cariere bună trebuie să răspundă următoarelor întrebări:
  • Ce oportunități de joburi are compania?
  • Care sunt valorile acesteia?
  • Ce beneficii oferă?
  • Cum arată spațiul de lucru?
  • Cine sunt angajații săi?
  • Care este părerea angajaților curenți?
  • Cum pot aplica pentru un post disponibil?

3. Rulează campanii de promovare targetate

Cu siguranță că există candidați care au auzit de organizația ta și care sunt la curent cu rolurile disponibile. Însă ceilalți candidați – iar aceștia sunt o parte covârșitoare – fie nu știu deloc de compania ta, fie știu din treacăt dar nu sunt la curent cu oportunitățile din cadrul ei.

Iar printre aceștia s-ar putea să fie chiar noii colegi de care ai nevoie. Așadar, cum te asiguri că ei știu de oportunitățile pe care le oferi?

Cea mai bună strategie este să rulezi campanii de promovare targetate pe rețelele sociale sau pe Google. Chiar dacă acestea generează costuri suplimentare, vei descoperi că îți aduc candidați mai relevanți și potriviți cu profilul companiei. Poți stabili criterii de targetare precum calificări, experiența actuală sau interese și hobby-uri. 

Apelând la acest tip de campanii, vei reuși să ajungi la acei candidați care sunt potriviți pentru tine, dar care poate nu își caută în mod activ un loc de muncă (deci probabil nu i-ai găsi pe site-urile de joburi sau în portofoliul unei agenții de recrutare).

Pe aceeași temă...

Cum să obții buget pentru un software de recrutare

Dacă îți dorești să obții buget pentru un software de recrutare, urmează acești 3 pași pentru a comunica cu echipa de conducere și a demonstra valoarea unei astfel de investiții.

Citește în continuare

4. Creează o experiență plăcută pentru candidați

Într-o piață competitivă a talentelor, candidații și preferințele lor sunt pe primul loc – mai ales când aceștia au atâtea alte opțiuni între care pot alege. De aceea este important să le creezi o experiență cât mai bună în recrutare.

Iată cum poți face asta:

Spune-le candidaților la ce să se aștepte

Fie că este pe pagina de cariere sau prin e-mail, asigură-te că aplicanții au vizibilitate asupra procesului de aplicare și a evoluției lor în cadrul acestora. Astfel, îi vei motiva să rămână implicați.

Ușurează procesul de aplicare

Statistic, 60% dintre cei care își caută un job renunță să aplice la acesta în timpul completării formularului de aplicare. În loc să folosești același formular stufos pentru toate joburile și să riști să pierzi candidați de calitate, simplifică procesul de aplicare astfel:
  • Oferă instrucțiuni clare de aplicare. Instrucțiunile lungi și complicate pot speria candidații și îi pot determina să nu mai aplice. De aceea, menționează încă de la început cum pot aplica și ce informații trebuie să-ți ofere.
  • Nu obliga candidații să-și creeze un cont pentru a aplica. Crearea încă unui cont și reținerea unei noi parole sunt pentru mulți candidați motivul pentru care aleg să nu mai aplice. Fă-le o favoare și nu îi obliga să-și creeze un cont pentru a aplica.
  • Fă procesul de aplicare clar, într-o singură pagină. Asta îi va ajuta pe candidați să pregătească din timp tot ce au nevoie, fără a trebui să se oprească în timpul procesului de aplicare pentru a pregăti alte materiale. Folosind Mingle, de exemplu, poți include formularul chiar lângă descrierea de job, ușurând astfel experiența de aplicare pentru candidați:
Mingle software recrutare

Screenshotul unui formular de aplicare creat cu Mingle

  • Fă procesul de aplicare scurt și accesibil de pe telefon. Pentru o experiență de aplicare rapidă, folosește butoane de aplicare la care se ajunge dintr-un singur click, limitează lungimea formularului de aplicare la 7 câmpuri și măsoară cât durează completarea acestuia: nu ar trebui să depășească 90 de secunde.
  • Marchează ca „obligatorii” doar câmpurile care chiar sunt obligatorii. Acest lucru le salvează timp candidaților și te poate ajuta să accelerezi procesul de revizuire a aplicațiilor.

Comunică frecvent cu candidații

Dacă ai fi în locul candidatului, ce informații te-ar ajuta să ai vizibilitate asupra aplicației tale? Ce ți-ar plăcea să știi și cum ți-ar plăcea să ți se comunice informațiile?

Cu aceste întrebări în minte, gândește un sistem de comunicare transparent cu candidații, astfel încât aceștia să aibă acces la informațiile pe care și le doresc, cum ar fi: evoluția lor în procesul de recrutare, feedbackul primit în urma interviului, detalii despre cum să se pregătească înainte de întâlnirea cu tine sau care sunt pașii următori.

Personalizează procesul de recrutare

Ai candidați care se tem că angajatorul lor va afla că își caută un nou job? Oferă-le opțiunea de a stabili un interviu în afara orelor de program, într-o locație aleasă de ei sau online.

Una dintre temerile candidaților este că nu se vor integra în echipă? Oferă-le oportunitatea de a lua prânzul cu viitorii lor colegi sau de a ieși la o cafea cu potențialul lor manager.

Atunci când e cazul, personalizează-ți procesul de recrutare astfel încât să respecți cerințele și nevoile candidaților pe care îi ai în vedere.

Lasă decizia la candidat

Unele părți ale procesului de recrutare sunt obositoare pentru toți cei implicați. De exemplu, să jonglezi cu calendarele colegilor pentru a găsi un interval potrivit pentru stabilirea unui interviu. Însă nu trebuie să fie mereu așa: poți simplifica acest proces și, în același timp, să-i oferi candidatului puterea de a alege când anume poate participa la interviu. 

Folosind Mingle, de exemplu, le poți trimite candidaților un link de programare prin care aceștia pot alege intervalul potrivit pentru ei dintr-o listă de opțiuni generată automat în funcție de disponibilitatea și preferințele intervievatorilor.

programare interviu

5. Măsoară eficiența canalelor de promovare

Să promovezi joburile pe cele mai cunoscute site-uri de joburi este o strategie la îndemână și utilă. Însă cum poți măsura ce platformă îți aduce cei mai buni candidați pentru un anumit rol? Pentru unele roluri, s-ar putea ca site-urile de nișă să fie o opțiune mai bună. Pentru a te asigura că investiția financiară îți va aduce rezultatele dorite, trebuie să măsori ce platforme de joburi sunt mai potrivite în funcție de rol.

Pentru asta, pune la punct un proces prin care să urmărești eficiența surselor de recrutare.

În primul rând, trebuie să determini ce anume consideri drept „sursă de recrutare”. Poți măsura canalele individuale (cum ar fi fiecare platformă de recrutare), sau o categorie generală (de exemplu: platforme de recrutare, recomandări, agenții etc). De asemenea, trebuie să stabilești dacă vrei să măsori canalele de recrutare doar pentru angajați sau și pentru toți candidații primiți. Atunci când ai definit ceea ce vrei să măsori, aplică aceeași regulă pentru toți candidații sau angajații.
 
Pentru a colecta informațiile:
  • Folosește sondaje. O metodă eficientă este aceea de a pune întrebările relevante (de exemplu: „Cum ai aflat despre acest rol?”) în formularul de aplicare aj jobului.
  • Valorifică datele din sistemul de administrare a candidaților. Acesta păstrează datele privind sursele din care au venit candidații, astfel că poți extrage rapoartele necesare pentru a vedea distribuția aplicanților și a angajaților pe surse. În plus, cu ajutorul unui software de recrutare vei putea colecta în mod automat sursele din care vin candidații fără să apelezi la un câmp separat în formularul de aplicare.
  • Cere date de la toți membrii echipei de recrutare. Fiecare recrutor își documentează în mod diferit candidații contactați, însă dacă stabiliți un mod standardizat de a lucra, veți putea măsura cele mai eficiente canale de sourcing pentru fiecare tip de job.

6. Încurajează recomandările interne

Recomandările primite de la colegii tăi sunt unele dintre cele mai bune surse de angajare. Prin intermediul acestora poți primi aplicații de calitate, cu costuri mai reduse decât cele implicate de promovarea joburilor pe multiple platforme sau colaborarea cu agențiile de recrutare.

Pentru a primi mai multe recomandări interne, pune la punct un program de referral care îți va motiva colegii să-și motiveze prietenii. Iată cum poți face asta:
  • Clarifică cerințele postului. Cel mai probabil colegii tăi nu știu cum ar trebui să arate candidatul ideal pentru fiecare post disponibil. De aceea, include linkuri către descrierea joburilor atunci când trimiți emailuri prin care apelezi la recomandările lor
  • Menține-ți colegii informați. Lasă-ți colegii să afle mai multe despre ceea ce se întâmplă în fiecare etapă a procesului de recrutare. Dacă un aplicant recomandat nu este invitat la interviu, trimite-i oricum colegului care a făcut recomandarea un email de mulțumire.
  • Oferă bonusuri și recunoaștere celor care recomandă. Pune la punct un sistem de bonusare astfel încât colegii care au făcut recomandări să fie recompensați după angajarea prietenilor lor. Odată ce ai stabilit bonusurile și regulile de acordare, comunică-le periodic și fă-le transparente.
  • Folosește un software de recomandări pentru a îmbunătăți experiența colegilor tăi. Trimiterea unei recomandări nu ar trebui să fie un proces îndelungat, complicat sau care necesită parcurgerea prea multor pași. De aceea, ia în calcul posibilitatea de a folosi un program software sau o platformă pentru recomandări. Acestea te pot ajuta să anunți rapid posturile disponibile și să le administrezi eficient. Totodată, le va permite angajaților să recomande cu ușurință sau să distribuie pozițiile deschise direct către rețeaua lor de cunoștințe.

7. Păstrează o bază de candidați

În recrutare, nu trebuie doar să ocupi rolurile disponibile azi. Mai degrabă, trebuie să te asiguri că ai la dispoziție o bază de candidați pentru viitor.

Aceasta îți va permite să păstrezi o arhivă de candidați care ar putea fi o potrivire bună pentru alte roluri. Asta înseamnă că, atunci când vei avea un rol disponibil, vei putea căuta mai întâi în baza ta de date pe cineva potrivit. Ținând cont că acești candidați au fost evaluați în trecut, va fi mai ușor să îi alegi pe cei care sunt potriviți cu jobul.

Dacă ții o bază de date de candidați, te asiguri că nicio aplicație nu este pierdută, chiar dacă nu angajezi candidatul pentru rolul pe care acesta a aplicat în prezent.

8. Folosește un software de recrutare pentru a reduce costurile asociate recrutării

O mare parte din costurile de recrutare provin din timpul petrecut de echipa de HR pe sarcini administrative. Dacă echipa ta își organizează candidații și recrutarea în multiple foldere, exceluri și pe e-mail, timpul și efortul pe care aceasta îl dedică recrutării se traduce în costuri mai mari pentru angajarea noilor colegi.

Implementarea unui software de recrutare te va ajuta să scurtezi timpul petrecut pe sarcinile administrative și să te miști mai rapid. Asta înseamnă că vei putea reduce timpul de ocupare a unui rol și costurile asociate acestuia.
 
Un software de recrutare bun:
  • Automatizează sarcinile administrative din procesul de recrutare (cum ar fi trimiterea mailurilor către candidați, programarea interviurilor sau aprobarea ofertelor de job).
  • Te ajută să faci mai ușor screeningul CV-urilor și al candidaților, cu ajutorul profilelor create pentru fiecare aplicant.
  • Le permite echipelor de recrutare să ofere feedback cu ușurință și să administreze întregul flux de recrutare.
  • Te ajută să găsești candidații potriviți prin publicarea automată a posturilor disponibile.
  • Îmbunătățește experiența candidaților (de exemplu, te pot ajuta să creezi formulare de aplicare eficiente și pagini de cariere informative, astfel ca aplicanții să aplice cu ușurință).
  • Oferă o bază de date ușor de administrat a tuturor candidaților.
  • Generează rapoarte de recrutare bazate pe diverși indicatori (cum ar fi timpul de ocupare a unei poziții).
Acestea sunt câteva exemple despre cum digitalizarea procesului de recrutare poate reduce costurile de angajare a noilor colegi, făcându-ți echipa de recrutare mai eficientă. În plus, te va ajuta să-ți consolidezi brandul de angajator prin crearea unor experiențe mai plăcute pentru candidați. În felul acesta, software-ul de recrutare îți va fi un aliat de încredere atât în reducerea costurilor, cât și în creșterea calității noilor angajări.

E rândul tău

Recrutarea va avea mereu costuri asociate – de timp, bani și efort. Însă conturând o strategie de cheltuire a acestor resurse valoroase, vei putea într-un final să iei decizii de angajare mai bune, ceea ce pe termen lung va contribui la reducerea costurilor de recrutare.

Pe aceeași temă...

Cum să obții buget pentru un software de recrutare

Dacă îți dorești să obții buget pentru un software de recrutare, urmează acești 3 pași pentru a comunica cu echipa de conducere și a demonstra valoarea unei astfel de investiții.

Citește în continuare

Comments

Top articole pentru HR

15 modele de e-mailuri esențiale în recrutare

În cele mai multe cazuri, recrutorii apelează la e-mail atunci când comunică sau interacționează cu candidații. E-mailurile devin astfel principalele modalități prin care poți contacta și păstra legătura cu candidații, de aceea este atât de important ca acestea să fie bine formulate.  În timp ce modelele de e-mail pot fi o armă secretă foarte valoroasă în economisirea timpului, ele trebuie personalizate cu grijă pentru a adresa nevoile individuale ale candidaților. Peste jumătate din candidați declară că o comunicare defectuoasă în procesul de recrutare ridică un semnal de alarmă cu privire la companie și i-ar putea determina să nu accepte oferta acesteia.  Dacă e-mailurile pe care le folosești în recrutare sunt incomplete sau sunt percepute drept mesaje standard, candidații ar putea ajunge să se simtă mai degrabă ca o povară decât ca potențiali angajați valoroși.  Modelele de e-mail sunt totuși un bun punct de plecare pentru simplificarea sarcinilor repetitive care vin odată cu comun

Care sunt cele mai bune întrebări de interviu și cum să evaluezi răspunsurile

Fie că ești un intervievator cu experiență sau te afli la început de drum, cel mai probabil îți dorești să găsești întrebările potrivite pentru toate tipurile de interviu pe care le susții. De la întrebările generale până la cele specifice postului, sunt multe opțiuni din care să alegi.  Cele mai bune întrebări diferă de rolul pentru care recrutezi, de tipul de interviu pe care îl susții și de abilitățile pe care dorești să le evaluezi. Iar găsirea acestora necesită puțină muncă de cercetare și deliberare, dar și câteva încercări eșuate până la găsirea variantelor optime. Pentru a veni în sprijinul eforturilor tale, am pus la punct acest ghid cuprinzător din care vei afla: 1. Ce să faci înainte de a susține primele interviuri 2. Care sunt tipurile de interviuri și întrebările pentru fiecare 3. Ce întrebări să folosești în funcție de abilitățile evaluate 4. Ce întrebări de interviu nu ar trebui să adresezi 5. Cum să structurezi interviurile și să asiguri cursivitatea interviului

Ghid de interviu: cum să susții un interviu structurat

Pentru a lua cea mai bună decizie de angajare, ai nevoie să evaluezi candidații în mod egal și să îi compari cu ușurință. Pentru asta, interviul structurat este cel mai bun instrument pe care îl poți folosi. Acesta îți permite să adresezi tuturor candidaților un set prestabilit de întrebări pe baza cărora să compari răspunsurile în mod obiectiv. În acest articol am inclus un ghid complet pentru susținerea unui interviu de angajare structurat, de la elementele pe care acesta trebuie să le conțină și până la pașii pe care să-i faci pentru a-l defini.   Ce este un interviu structurat? Interviul structurat este acel tip de interviu pentru care stabilești încă de la început întrebările pe care le vei adresa candidaților, ordinea lor și sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a îi evalua.  În cadrul unui astfel de interviu, întrebările adresate sunt strâns legate de cerințele de bază ale rolului, așa cum reies din descrierea acestuia. Răspunsurile la aceste întrebări sunt apoi notate

Cum să prezinți un angajat nou echipei (modele de e-mail)

Colegii noi sunt o veste bună. Iar veștile bune trebuie împărtășite și cu alții, pentru ca bucuria să fie mai mare.  De aceea, atunci când un angajat nou se alătură echipei, îi poți anunța venirea în întreaga companie. În felul acesta, nu numai că îi vei face pe noii angajați să se simtă bine-veniți, dar îți vei încuraja și colegii să înceapă o conversație cu aceștia.  Sunt multe moduri prin care poți prezenta un nou coleg în echipă. Cel mai ușor este să trimiți un e-mail de bun venit în prima zi de lucru a acestuia. Include câteva informații care îi vor ajuta pe ceilalți să afle mai multe și să aibă un punct de plecare pentru discuțiile de cunoaștere. Totodată, pe lângă e-mailul de prezentare, la fel de important este să îl informezi pe noul angajat la ce să se aștepte în primele zile de lucru. Pentru asta, îi poți trimite un e-mail cu câteva informații care îi vor fi utile pentru a se integra mai ușor și pentru a-i răspunde posibilelor întrebări. În acest articol vei găsi două mode